Maskeringsförbud vid demonstrationer?

Ska man få demonstrara maskerad?


  • Antal röstningar
    0

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
För att förhindra åsiktsregistrering osv bör ju folk få demonstrera iklädda en burka om de vill.

Om en stat vill förbjuda maskering vid demonstrationer bör man starkt ifrågasätta deras motiv till detta.

Däremot skall då inte maskerade stenkastare gråta ut i tv om hur elaka polisen är efter att dom åkt på dyngspö, och yra om rätten att framföra en åsikt (medelst stenkastning).

/SSB
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
glenoyne skrev:
Står man för det man demonstrerar för/mot ska man inte gömma sig bakom en mask eller luva tycker jag.

Om man inte står för det då? Extremister, vi behöver inte här diskutera på vilken ända av skalan de befinner sig, kartlägger sina motståndare.

Sedan kan man ju fråga sig vad en maskering är. Keps och solglasögon? Balaklava? Slöja? Skägg? Smink?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SSB skrev:
Däremot skall då inte maskerade stenkastare gråta ut i tv om hur elaka polisen är efter att dom åkt på dyngspö, och yra om rätten att framföra en åsikt (medelst stenkastning).

Man kan väl spöa dem, vare sig de har mask eller inte? Jag förstår inte polisen problem, om de spöar alla så kommer ju ingen undan.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kan man inte stå upp och visa för sina åsikter utan maskering bör man inte deltaga i demonstrationen överhuvudtaget.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
hållundan skrev:
Kan man inte stå upp och visa för sina åsikter utan maskering bör man inte deltaga i demonstrationen överhuvudtaget.

Varför då? Man står inte för sin åsikt, vanligtvis, när man går och röstar heller - då tar man också ställning.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Markus skrev:
Varför då? Man står inte för sin åsikt, vanligtvis, när man går och röstar heller - då tar man också ställning.
Det vet jag inte varför det är så. Jag hade lätt kunnat visa vad jag röstar på i vallokalen, inga problem alls. Lite svårt att ta till våld och olagliga medel (rätt onödigt) när du står i nått jäkla församlingshem och lägger i en lapp med lite text på...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag tycker Markus är helt rätt på det.

Jag försvarar rätten att uttrycka vilka åsikter man vill på vilket sätt som helst. Vill man göra det anonymt bör man få göra det.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Chris Ash skrev:
Jag tycker Markus är helt rätt på det.

Jag försvarar rätten att uttrycka vilka åsikter man vill på vilket sätt som helst. Vill man göra det anonymt bör man få göra det.
Frågan är hur många av dem som vill uttrycka sin åsikt "anonymt" gör det helt laglydigt. Svårt att tänka mig att det går hand i hand...
 

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
R
Chris Ash skrev:
Jag tycker Markus är helt rätt på det.

Jag försvarar rätten att uttrycka vilka åsikter man vill på vilket sätt som helst. Vill man göra det anonymt bör man få göra det.

Absolut! Om jag demonstrerade skulle jag vilja göra det maskerat. Annars träffar du samma snutgäng efter krogen tre dagar efter man på något sätt under demonstrationen upprört.
Då hör det till att jag har väldigt lite förtroende för kravallpolis och annan med tanke på hur olika demonstrationer slutat i totalkaos och kravaller...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:
Frågan är hur många av dem som vill uttrycka sin åsikt "anonymt" gör det helt laglydigt. Svårt att tänka mig att det går hand i hand...

Det är en sak, men jag tycker inte det är ett argument för att inskränka rätten att demonstrera anonymt. Tyvärr finns det folk som misshandlar tex kommunister eller nynazister för deras åsikter.
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Du kan ju inte skriva "Maskeringsförbud vid demonstrationer?" i topic och i pollen fråga "Ska man få demonstrera maskerad?". Jag svarade nej, men eftersom jag trodde att pollen hade samma frågeställning som topic fick min röst helt motsatt verkan.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Mech skrev:
Då hör det till att jag har väldigt lite förtroende för kravallpolis och annan med tanke på hur olika demonstrationer slutat i totalkaos och kravaller...
Så det är bara polisens fel?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bengan skrev:
Du kan ju inte skriva "Maskeringsförbud vid demonstrationer?" i topic och i pollen fråga "Ska man få demonstrera maskerad?". Jag svarade nej, men eftersom jag trodde att pollen hade samma frågeställning som topic fick min röst helt motsatt verkan.
Läs min gode man, läs! :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mech skrev:
Absolut! Om jag demonstrerade skulle jag vilja göra det maskerat. Annars träffar du samma snutgäng efter krogen tre dagar efter man på något sätt under demonstrationen upprört.
Då hör det till att jag har väldigt lite förtroende för kravallpolis och annan med tanke på hur olika demonstrationer slutat i totalkaos och kravaller...

Polisen sysslar ju med åsiktsregistrering så där har vi ytterligare en sak....
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Chris Ash skrev:
Det är en sak, men jag tycker inte det är ett argument för att inskränka rätten att demonstrera anonymt. Tyvärr finns det folk som misshandlar tex kommunister eller nynazister för deras åsikter.
Självklart är det tråkigt vem som än misshandlar vem. Man ska få ha rätt att stå för sin åsikt på lagliga grunder. Du skrev tidigare Jag försvarar rätten att uttrycka vilka åsikter man vill på vilket sätt som helst. Tycker du att man ska få uttrycka sin åsikt trots att man bryter mot lagen eller ens åsikter gör det?
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Klart det ska vara förbjudet att maskera sig.
De som står för sina åsikter skäms inte för dem, och därav så maskerar dess a mäniskor sig inte.

De som maskerar sig är dessa satans bråkmakare som ställer till upplopp och stenkastningar mm. Får vi in förbudet så kommer dessa idioter att försvinna till större delen och de andra kommer sannolikt att få böter för det.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:
Tycker du att man ska få uttrycka sin åsikt trots att man bryter mot lagen eller ens åsikter gör det?

Jag tycker att man ska följa lagen egentligen, men i detta fallet är lagarna för dumma för att jag ska kunna respektera dem.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Chris Ash skrev:
Jag tycker att man ska följa lagen egentligen, men i detta fallet är lagarna för dumma för att jag ska kunna respektera dem.
På vilket sätt då? Hur många av dom personerna som maskerar sig vid en demonstration följer lagen? (Detta är alltså en fråga, inget som helst påhopp, då jag inte har några uppgifter om det...) Visserligen har man ju sett att de som har misskött sig, brutit mot ett par lagar, kastat sten osv. osv. har varit maskerade, varför?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top