Markus skrev:
Man kan väl spöa dem, vare sig de har mask eller inte?
Precis.
Alltså spelar det ingen roll om folk demonstrerar maskerade eller ej. Och spelar det ingen roll om man gör något enligt A eller B, så bör man låta bli att förbjuda vare sig A eller B.
De som vill förbjuda maskerade demonstranter vill veta vem som tycker vad i en fråga. Som tur är har man i sverige rätt att ha en åsikt, och även ge uttryck för den, utan att folk vet vem man är. Som till exempel vid våra val.
Man kanske är rädd för repressalier t.ex. Vissa står på sig kaxigt och säger att "jag kan minsan visa vad jag tycker". Oftast går det bra när man står för en "normal" åsikt som accepteras av de flesta. Däremot måste man ju tänka på dom som slåss i uppförsbacke också.
Ett vilt exempel, en falang ur kyrkan vill demonstrera för rätten till homovigslar. Låt oss låtsas att Ärkebiskopen är kraftigt mot just detta.
Då kan det ju vara rätt jobbigt att få ihop folk (präster) till en demonstration som kommer visas på tv-nyheterna och med största sannolikhet gör att du kan kyssa din karriär inom kyrkan bye bye.
Därför, tycker jag, att förbud mot maskering i demonstrationståg är ett hot mot aktiv demokrati. De enda som tjänar på ett förbud är de som redan är i maktposition och inte vill ha några förändringar.
/SSB