eisbaer skrev:
Nej men det skulle definitivt innebära färre stenkastare, eller hur.
Jag har inga behov att maskera mig. Hade jag haft det hade jag kanske resonerat annorlunda. Har du såna behov? Jag är på låtsas.
Ok att det här bara är en diskusion på ett sporthojsforum. Men ändå, när det gäller så pass viktiga frågor som våra demokratiska fri- och rättigheter är det viktigt att tänka till lite extra.
Tänk inte bara på vad just DU har för behov IDAG. Försök se problematiken även från andras perspektiv som kanske faktiskt har ett behov av att kunna demostrera maskerade; utan att anledningen därtill endast är att ställa till med bråk.
Man skall också komma ihåg att det ofta går väldigt lätt att inskränka människors rättigheter. När vi, kanske även DU, någon gång i framtiden ser ett behov av att kunna demonstrera maskerad (Vem vet ett radikalt politiskt parti, som du hatar, med hårda nypor mot meningsmotsåndare just bildat regering), är det ofta svårt att få dessa rättigheter tillbaka.
När man funderar på att inskränka dessa rättigheter bör man dra sig till minnes historien som löd i stil med "Dom kom och tog alla svarta, men jag var inte svart så jag sade inget, sen kom dom och tog alla judar, men jag var inte jude så jag sade inget, sen kom tog och tog alla bögar, men jag är inte bög så jag sade inget, sen kom dom och tog mig...och det fanns ingen kvar att protestera". Lite radikalt, javisst. Men andemeningen är att inte rycka på axlarna och tycka att en beskärande åtgärd är ok bara för att den inte berör just dig i detta nu. Se till det större perspektivet.
/SSB