Maskeringsförbud vid demonstrationer?

Ska man få demonstrara maskerad?

• Antal röstningar
    0

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
HanneZ skrev:
Nu säger du emot dig själv i samma mening.

Folk ska säga emot dig "på" vettiga grejjer, men sen skrev du att de va vettigt?!

Läs igen och se om du fattar...

Jag menade:

att innan har folk gjort påhopp för mindre ovesäntliga grejer, men den här gången kanske det inte var det, men eftersom det händer så offta så blev jag förbannad! Vilket jag inte skulle blivigt annars

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
korvgubbe skrev:
Syftade inte på dig, syftade på MÅNGA jag pratat med. Yngre som blir förbannade för att man har motsatt åsikt. Ofta hör man dem nästan snyftande kläcka ur sig:
"- vaffan, har vi inte yttrandefrihet i det här landet!?"

- Jo, det har vi. Och lika självklar som din rätt är att utrycka en åsikt är min rätt att säga emot.

Ett diskusionsforums främsta syfte är ju att folk ska prata om saker och disskutera. SH vore ju rätt ointresaant om precis alla tyckte likadant.

Ja det håller jag med om! ok, glömm det jag sa innan nu då! jag överreagerade...droppen som får bägaren att rinna över, nivet!

men som sagt jag håller med dig i det du sa innan!

HanneZ

Guest
Miss_Orchidee skrev:
Läs igen och se om du fattar...

Jag menade:

att innan har folk gjort påhopp för mindre ovesäntliga grejer, men den här gången kanske det inte var det, men eftersom det händer så offta så blev jag förbannad! Vilket jag inte skulle blivigt annars
Använd .,! etc. på ett riktigt sätt så kanske det är lättare att förstå.

Så det som skrevs tidigare var korrekt, men du blev arg p.g.a. att du blivit påhoppad tidigare och därför sa du emot? Har jag fattat rätt nu?

Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
HanneZ skrev:
Använd .,! etc. på ett riktigt sätt så kanske det är lättare att förstå.

Så det som skrev tidigare var korrekt, men du blev arg p.g.a. att du blivit påhoppad tidigare och därför sa du emot? Har jag fattat rätt nu?

Nej det var därför jag belv arg...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Miss_Orchidee skrev:
Jag tänker iallafall alltid stå för mina åsikter och är det nån som vill skrämma mig får dom väll försöka med det.....

Det beror i sådana fall på att du har åsikter som platsar i mallen över vad som är ok att tycka respektive inte tycka. Om du någon gång skaffar en avvikande åsikt som inte passar in i Skolverkets mall över vad man får tycka/inte får tycka så kanske även du får insikt i att man inte vill skylta om allt.

Homoexemplet som SSB tog upp är bra, mitt exempel om hedersrelaterat våld var också bra. Vad tycker du om de?

Om jag vill demonstrera emot homoäktenskap eller en pälsaffär så skulle jag i inget av de fallen vilja att mina arbetskamrater såg mig på tv dagen efter.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
Jag känner poliser som uppriktigt skäms över hur polisen hanterade vissa situationer i Göteborg.

Ska dessutom bli intressant att se vad som händer med Jaldung, fast rättssystemet får kanske inte gnälla de heller?

Jag satt bredvid en trevlig polis från nån liten håla i dalsland som blivit inkallad att åka båt i kanalen. När han fått en gatsten i huvudet var han inte helt nöjd med livet.

Stenkastarna var ett gäng på 5-6 personer som kom springande ut ur kungsparken ner mot kanalen och hittade en liten polisbåt där, utan möjlighet att komma undan.

Jag sopade bort glasrester från den polisbil som flydde från vasaplatsen, alla rutorna inslagna, 3 däck uppskurna och en hyffsat skärrad besttning.

Att inte alla situationer handskades helt korrekt må vara hänt, i de flesta fall hade de 2 sekunder på sig att ta ett beslut, medans vi i efterhand har flera år på oss att reflektera om det var det rätta.

Vad Jaldungs beslut baserades på hade iofs onekligen varit roligt att veta. Lite grann beroende på hur konspiratorisk man är kan man ju komam fram med en hel rad mer eller mindre troliga reella avsikter.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Chris Ash skrev:
Tror du själv på att ett maskeringsförbud skulle innebära noll stenkastare?
Varför vill ni dra in era egna rättigheter för att några idioter kastar sten, är ni på riktigt?

Nej men det skulle definitivt innebära färre stenkastare, eller hur.

Jag har inga behov att maskera mig. Hade jag haft det hade jag kanske resonerat annorlunda. Har du såna behov? Jag är på låtsas.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
benrangel skrev:
...Men inte var det konstant krig. ....

Den dagen Hannez blev skjuten var iallfall inte jag kaxig när jag gick runt i stan.

benrangel skrev:
Jag tycker dock att det tillhör demokratiska fri och rättigheter att få gnälla på precis vadsomhellst.

Naturligtvis. Jag tar mig friheten att gnälla på folk som gnäller på polisen.

benrangel skrev:
2. Klart som tusan att man ska få ha på sig vad man vill när man går ut och demonstrerar. Dock så sänks trovärdigheten i demonstrationen, åtminstone i mina ögon, när man väljer att göra det i rånarluva.

Det är helt klart. Som markus mycket riktigt (usch) påpekade ovan, en antiglobaliseringsdemonstration som förstör avenyn, har den egentligen fyllt sitt syfte?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Som markus mycket riktigt (usch) påpekade ovan

Jag börjar se ett mönster här, det finns nu bara två platser kvar i Buttiglione Supporter Club - du har inte ändrat dig?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
eisbaer skrev:

Jag har inga behov att maskera mig. Hade jag haft det hade jag kanske resonerat annorlunda. Har du såna behov? Jag är på låtsas.

Nej, men jag utgår inte alltid från mig själv när jag resonerar. Jag vet nämligen att alla inte lever i exakt samma situation som jag.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Att inte alla situationer handskades helt korrekt må vara hänt.

Precis, jag säger inte att polisen genomgående skötte sig illa heller, att Hannes sköts var definitivt inte fel handlat av polisen till exempel, det var dock synd att det skulle behöva gå så långt tack vare att polisernas kravallvapen bestod av batonger och handeldvapen

Men nog fan är det bra och viktigt att både granska och kritisera polisen? Den dagen uppfattningen blir att polisen är ofelbar så har vi hamnat jävligt fel.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Miss_Orchidee skrev:
men som sagt jag håller med dig i det du sa innan!

Varför skrev du då något annat från början? Kanske läge att tänka innan man skriver, eller de lär inte ut det på gymnasiet längre?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
...

Men nog fan är det bra och viktigt att både granska och kritisera polisen? Den dagen uppfattningen blir att polisen är ofelbar så har vi hamnat jävligt fel.

Japp, en juridisk prövning är rätt och riktig.

Men Josefsson (exvis) som gnäller ihop nån saga om de elaka poliserna som jagar oskyldiga barn upp och ner längs gatorna gör mig lite grinig.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Jag börjar se ett mönster här, det finns nu bara två platser kvar i Buttiglione Supporter Club - du har inte ändrat dig?

Nja, jag passar nog. Jag är för utveckling, inte bakåtskridande :D

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, givetvis ska man få ha vilka kläder man vill på sig, även om dessa skymmer ansiktet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Men Josefsson (exvis) som gnäller ihop nån saga om de elaka poliserna som jagar oskyldiga barn upp och ner längs gatorna gör mig lite grinig.

Har du sett "Terrorister - en film om dom dömda" av Stefan Jarl och Lukas Moodysson ?
Den kan jag tänka mig får J.Josefssons fiktionsfilm att framstå som en dokumentär.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Japp, en juridisk prövning är rätt och riktig.

Jo det kan jag förstå.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Har du sett "Terrorister - en film om dom dömda" av Stefan Jarl och Lukas Moodysson ?
Den kan jag tänka mig får J.Josefssons fiktionsfilm att framstå som en dokumentär.

Vad handlar den om? Är det en "dokumentär" eller en "vanlig" Moodysonrulle?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Vad handlar den om? Är det en "dokumentär" eller en "vanlig" Moodysonrulle?

Den marknadsfördes som en dokumentär, har bara gått på Bio om jag minns rätt. Här finns lite info: http://expressen.se/index.jsp?d=438&a=43549

Moodysson sade efter Stureplanskravallerna Maj 2003 att han omöjligen kunde bli upprörd över det som hände, inte samtidigt som barn svälter och bla bla bla.

Med ett sådant uttalande kan man ju gissa sig till vad han målar upp för bild i den filmen. Jarl är väl också en gammal 68 fossil?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
eisbaer skrev:

Ok att det här bara är en diskusion på ett sporthojsforum. Men ändå, när det gäller så pass viktiga frågor som våra demokratiska fri- och rättigheter är det viktigt att tänka till lite extra.

Tänk inte bara på vad just DU har för behov IDAG. Försök se problematiken även från andras perspektiv som kanske faktiskt har ett behov av att kunna demostrera maskerade; utan att anledningen därtill endast är att ställa till med bråk.

Man skall också komma ihåg att det ofta går väldigt lätt att inskränka människors rättigheter. När vi, kanske även DU, någon gång i framtiden ser ett behov av att kunna demonstrera maskerad (Vem vet ett radikalt politiskt parti, som du hatar, med hårda nypor mot meningsmotsåndare just bildat regering), är det ofta svårt att få dessa rättigheter tillbaka.

När man funderar på att inskränka dessa rättigheter bör man dra sig till minnes historien som löd i stil med "Dom kom och tog alla svarta, men jag var inte svart så jag sade inget, sen kom dom och tog alla judar, men jag var inte jude så jag sade inget, sen kom tog och tog alla bögar, men jag är inte bög så jag sade inget, sen kom dom och tog mig...och det fanns ingen kvar att protestera". Lite radikalt, javisst. Men andemeningen är att inte rycka på axlarna och tycka att en beskärande åtgärd är ok bara för att den inte berör just dig i detta nu. Se till det större perspektivet.

/SSB

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...