Först och främst är det bara att beklaga de inblandade i olyckan, med särskild omtanke om de skadade och speciellt pojken som såg sin far förolyckas när han försökte varna medtrafikanterna.
Däremot blir det lite fel att söka enkla förklaringar till varför olyckor av denna typ inte är lika frekventa i norr, jag tänker då på försöken att räkna antal fordon/yta tidigare i tråden. Vill man, rent statistiskt, hitta referenser måste den naturligtvis bättre beakta körsträckor, resemönster (t ex pendling vs helgkörning), tillgängligt vägnät, genomfartstrafik, demografi inom länen (var folk bor och reser) etc. Jag skulle gissa att t ex Trafikverkets statistik över trafikflöden är en betydligt bättre källa att ta avstamp ifrån...
http://www.trafikverket.se/Foretag/...--och-hastighetsdata/Kartor-med-trafikfloden/
Sedan är ju vårt beteende i snöstorm eller dimma i kombination med halka lite annorlunda, det första som försvåras är omkörningar, köbildningar uppstår och blir snabbt långa trots måttlig trafik. De flesta av oss inser ju det lönlösa i att ligga i omkörningfil och tvinga oss in i enkelfil för att vinna någon minut per halvtimma under de förutsättningarna.
Det som kan göras, är ju att dra ner farten så vi (nästan) kan stanna eller i varje fall väja inom den siktsträcka som står till buds, det sistnämnda en inte helt lyckad strategi på en bro - precis som tvåtaktsmannen förklarar. Det skyddar oss däremot inte mot medtrafikanternas (brist på) omdöme. Men att köra fortare än så innebär krasst sett att vi själva tar en kalkylerad risk eller börjar spela tärning i trafiken, med hyfsade insatser i potten.
Personligen vill jag inte påstå att körskickligheten i Norr är högre än i andra delar av landet. Vad jag däremot tycker mig märka, är att dåliga förhållanden i högre grad får de "momsande" och snabbaste bilisterna att tagga ner och inordna sig i kösystemet när man färdas utefter norrlandskusten. Det kanske får ta en eller ett par timmar längre tid att komma fram, oavsett var man är på väg?
Mina 2p, hoppas att ingen av Er är drabbade av vare sig denna eller E18-smällen. Take it careful out there, snart är det snöfritt...