Masskrock på E4an i Skåne

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Stockholms Län
754 266 registrerade bilar
Yta: 6 519 kvadratkilometer

Kände bara att eftersom det kom uppgifter om de andra ställena så kan det vara bra att samla... för det är ganska intressant att se hur det ser ut.

116 (115,7) bilar/km^2

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det kunde gått mycket värre än det gjorde.

Verkligen. Det kunde gått betydligt värre. Men det gör nog inte sorgen mindre för sonen som bevittnade sin pappas död på bron. Man blir bara så ledsen att läsa sådant.

Den litauiske lastbilschauffören ställde sig på Tranarpsbron för att varna sina medtrafikanter. Då klämdes han till döds inför ögonen på sin son.

http://hd.se/skane/2013/01/16/chauffor-dog-infor-ogonen-pa-sonen/

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Vilken körskola gick du på då om du fick lära dig att 3 sekundersreglen var helt ok vintertid? Vad jag vet så rekommenderar de flesta körlärare de dubbla vill säga 6 sekunder.
Sista körskolan gick jag hos Rolf i tyringe för mc. Vet om att JCH rekommendera 6 sekunder med.

Bron de handlar om är rent livsfarlig och den har rätt kraftiga "klaffar" när du går på bron och av. Rönne å rinner under bron. När jag körde under bron i lördes kväll ca 1700 var sikten mindre än 20 meter fritt.

Då höll du väl 12 km/h så som du fått lära dig på körskolan? 6 sekunder på 20 meter tänkte jag. Hinner du stanna på 20 m i 12 km/h vid det väglaget?
Jag har inte varit på körskolan sedan 1995 har jag för mig.
Och jag vill minnas att 3 sekunders regeln var att se som ett minimum vid bra förhållanden på landsväg.
Sen får man anpassa det efter rådande omständigheter..

Jag gick på Hässleholms trafikskola i forntiden. Det vore kanske på sin plats med reputbildning för oss alla??

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jo, men poängen är att det är en enorm skillnad på befolkningstätheten i olika delar av Sverige.

85% av befolkningen bor på 1,5% av landets yta.

Sannolikheten för att en kollision ska uppstå ökar förstås om antalet objekt på en given yta ökar. Om man vill minska sannolikheten för kollision –› öka ytan eller minska antalet objekt.

Att försöka förändra hur människans hjärna funkar vid stress genom att bestraffa (”det måste bli hårdare tag” eller ”inför tvång på...”) stressbeteende framstår ju som totalt huvudlöst.

En kompis hävdar att två objekt inte kan vara på samma plats samtidigt så han minskar den risken genom att vara så kort tid som möjligt på varje given plats.. ;-):rock

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Först och främst är det bara att beklaga de inblandade i olyckan, med särskild omtanke om de skadade och speciellt pojken som såg sin far förolyckas när han försökte varna medtrafikanterna.

Däremot blir det lite fel att söka enkla förklaringar till varför olyckor av denna typ inte är lika frekventa i norr, jag tänker då på försöken att räkna antal fordon/yta tidigare i tråden. Vill man, rent statistiskt, hitta referenser måste den naturligtvis bättre beakta körsträckor, resemönster (t ex pendling vs helgkörning), tillgängligt vägnät, genomfartstrafik, demografi inom länen (var folk bor och reser) etc. Jag skulle gissa att t ex Trafikverkets statistik över trafikflöden är en betydligt bättre källa att ta avstamp ifrån... http://www.trafikverket.se/Foretag/...--och-hastighetsdata/Kartor-med-trafikfloden/

Sedan är ju vårt beteende i snöstorm eller dimma i kombination med halka lite annorlunda, det första som försvåras är omkörningar, köbildningar uppstår och blir snabbt långa trots måttlig trafik. De flesta av oss inser ju det lönlösa i att ligga i omkörningfil och tvinga oss in i enkelfil för att vinna någon minut per halvtimma under de förutsättningarna.

Det som kan göras, är ju att dra ner farten så vi (nästan) kan stanna eller i varje fall väja inom den siktsträcka som står till buds, det sistnämnda en inte helt lyckad strategi på en bro - precis som tvåtaktsmannen förklarar. Det skyddar oss däremot inte mot medtrafikanternas (brist på) omdöme. Men att köra fortare än så innebär krasst sett att vi själva tar en kalkylerad risk eller börjar spela tärning i trafiken, med hyfsade insatser i potten.

Personligen vill jag inte påstå att körskickligheten i Norr är högre än i andra delar av landet. Vad jag däremot tycker mig märka, är att dåliga förhållanden i högre grad får de "momsande" och snabbaste bilisterna att tagga ner och inordna sig i kösystemet när man färdas utefter norrlandskusten. Det kanske får ta en eller ett par timmar längre tid att komma fram, oavsett var man är på väg?

Mina 2p, hoppas att ingen av Er är drabbade av vare sig denna eller E18-smällen. Take it careful out there, snart är det snöfritt...:)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Först och främst är det bara att beklaga de inblandade i olyckan, med särskild omtanke om de skadade och speciellt pojken som såg sin far förolyckas när han försökte varna medtrafikanterna.

Däremot blir det lite fel att söka enkla förklaringar till varför olyckor av denna typ inte är lika frekventa i norr, jag tänker då på försöken att räkna antal fordon/yta tidigare i tråden. Vill man, rent statistiskt, hitta referenser måste den naturligtvis bättre beakta körsträckor, resemönster (t ex pendling vs helgkörning), tillgängligt vägnät, genomfartstrafik, demografi inom länen (var folk bor och reser) etc. Jag skulle gissa att t ex Trafikverkets statistik över trafikflöden är en betydligt bättre källa att ta avstamp ifrån... http://www.trafikverket.se/Foretag/...--och-hastighetsdata/Kartor-med-trafikfloden/

Sedan är ju vårt beteende i snöstorm eller dimma i kombination med halka lite annorlunda, det första som försvåras är omkörningar, köbildningar uppstår och blir snabbt långa trots måttlig trafik. De flesta av oss inser ju det lönlösa i att ligga i omkörningfil och tvinga oss in i enkelfil för att vinna någon minut per halvtimma under de förutsättningarna.

Det som kan göras, är ju att dra ner farten så vi (nästan) kan stanna eller i varje fall väja inom den siktsträcka som står till buds, det sistnämnda en inte helt lyckad strategi på en bro - precis som tvåtaktsmannen förklarar. Det skyddar oss däremot inte mot medtrafikanternas (brist på) omdöme. Men att köra fortare än så innebär krasst sett att vi själva tar en kalkylerad risk eller börjar spela tärning i trafiken, med hyfsade insatser i potten.

Personligen vill jag inte påstå att körskickligheten i Norr är högre än i andra delar av landet. Vad jag däremot tycker mig märka, är att dåliga förhållanden i högre grad får de "momsande" och snabbaste bilisterna att tagga ner och inordna sig i kösystemet när man färdas utefter norrlandskusten. Det kanske får ta en eller ett par timmar längre tid att komma fram, oavsett var man är på väg?

Mina 2p, hoppas att ingen av Er är drabbade av vare sig denna eller E18-smällen. Take it careful out there, snart är det snöfritt...:)

Kan du verkligen vifta bort den högre trafiktätheten som "enkla förklaringar"?

Är det så orimligt att tänka sig att E18-smällen kunde tagit sig helt andra proportioner under samma betingelser som den på E4-an. Jag vidhåller att har du fått stopp på ditt fordon innan du brakar in en vägg av demolerade fordon när det kommer 60 ton tågvikt kanande bakifrån spelar din skicklighet ringa eller ingen roll.

Jag ser vad du skriver, trots din reservation.

Ett ohyggligt trauma för grabben.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Kan du verkligen vifta bort den högre trafiktätheten som "enkla förklaringar"?...

Jag ser vad du skriver, trots din reservation.

Ett ohyggligt trauma för grabben.
Nej, jag är för gammal, för fårad och för luttrad för att vifta alls. Faktiskt så gammal att jag inser att jag inte kan uttala mig över huvud taget om den faktiska orsaken till någon av de enskilda olyckorna igår, oavsett hur mycket jag kört utefter både E4 och E18. Jag var ju inte där. Å andra sidan är jag också tillräckligt gammal för att inte köpa vilken statistik som helst, ska den användas ska den vara så relevant som möjligt - kikade Du på statistiken i den länk jag bifogade?

Statistik och sannolikhet är ju bara något vi kan använda oss av för att dra generella slutsatser utifrån en serie händelser och t ex föreslå åtgärder. Det är utifrån den ståndpunkten jag över huvud taget resonerar eller reflekterar.

För den enskilde som drabbas av en osannolik händelse blir ju inte smärtan mindre eller trösten större bara för att händelsen eller orsaken var mer eller mindre sannolik?

Vi är överens om att påkörning bakifrån är en risk, det var en av faktorerna jag hade i tankarna när jag hänvisade till vårt beroende av medtrafikanternas omdöme.

Jag hoppas ovanstående framgår av inlägget, försöker vara tydlig och skriva utan undertoner i denna typ av allvarliga frågor...

Last edited:

tkdrille

Guest
Då höll du väl 12 km/h så som du fått lära dig på körskolan? 6 sekunder på 20 meter tänkte jag. Hinner du stanna på 20 m i 12 km/h vid det väglaget?
Jag har inte varit på körskolan sedan 1995 har jag för mig.
Och jag vill minnas att 3 sekunders regeln var att se som ett minimum vid bra förhållanden på landsväg.
Sen får man anpassa det efter rådande omständigheter..

Jag gick på Hässleholms trafikskola i forntiden. Det vore kanske på sin plats med reputbildning för oss alla??

Jo vidareutbildning är inte fel. 95 var några år sen =) Menade inget illa med mitt inlägg men de är extremt viktigt att hålla ett långt avstånd. Kommer dimma så saktar man ner. Men hänt är hänt och går inte göra något åt.
Men till vardags så är folk väldigt nonchalanta i trafiken.

Som de säkert är skrivet här så blev utryckningsfordon omkörda och då är de åt helvete fel på människorna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan du verkligen vifta bort den högre trafiktätheten som "enkla förklaringar"?

Klart att det aldrig kan bli lika omfattande vid låg trafiktäthet. Det bygger ju helt enkelt inte på med nya bilar på högen i samma takt om det bara passerar en bil i kvarten.

Men hög trafiktäthet mäts inte i antalet bilar per kvadratkilometer landyta som någon försökte sig på ovan. Möjligen kommer man lite närmare om man mäter antalet bilar per vägkilometer men det räcker heller inte för att få fram trafiktätheten då det inte säger nåt om hur fordonen i området används.

Jag kan tex tänka mig att bondhålor i både skåne och norrland innehåller väldigt många bilar som inte används av olika anledningar. Medans i tex Stockholm där parkeringsplatser kostar pengar så har man större incitament att skicka bilen på skroten när den passerat bäst före datum. Andra aspekter är hur pendlingstrukturen ser i i området, vilka alternativa färdsätt som finns osv.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Klart att det aldrig kan bli lika omfattande vid låg trafiktäthet. Det bygger ju helt enkelt inte på med nya bilar på högen i samma takt om det bara passerar en bil i kvarten.

Men hög trafiktäthet mäts inte i antalet bilar per kvadratkilometer landyta som någon försökte sig på ovan. Möjligen kommer man lite närmare om man mäter antalet bilar per vägkilometer men det räcker heller inte för att få fram trafiktätheten då det inte säger nåt om hur fordonen i området används.

Jag kan tex tänka mig att bondhålor i både skåne och norrland innehåller väldigt många bilar som inte används av olika anledningar. Medans i tex Stockholm där parkeringsplatser kostar pengar så har man större incitament att skicka bilen på skroten när den passerat bäst före datum. Andra aspekter är hur pendlingstrukturen ser i i området, vilka alternativa färdsätt som finns osv.

Visst är det så, men ändå så ger antalet bilar per yta en fingervisning om hur mycket fler som skall få plats. Men absolut, det är ingen sanning och det är inte heller något man kan använda för att lösa problem, men kanske för att ytterligare visa på skillnaden i trafikläget.

Det handlar trots allt inte om att bevisa en forskarstödd rapport utan helt enkelt lite förståelse för att trafiken ser lite annorlunda ut än uppe i Jokkmokk eller Sveg eller Aneby.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Visst är det så, men ändå så ger antalet bilar per yta en fingervisning om hur mycket fler som skall få plats. Men absolut, det är ingen sanning och det är inte heller något man kan använda för att lösa problem, men kanske för att ytterligare visa på skillnaden i trafikläget.

Det handlar trots allt inte om att bevisa en forskarstödd rapport utan helt enkelt lite förståelse för att trafiken ser lite annorlunda ut än uppe i Jokkmokk eller Sveg eller Aneby.

Mjo, men jag uppfattar inte att någon i tråden invänt mot att trafiksituationen ser annorlunda ut, så varför sparka in öppna dörrar med dessutom felaktig statistik? En fingervisning behöver ju inte nödvändigtvis vara långfingret, ens på denna site? :)

Låt oss jämföra några av de tidigare siffrorna som figurerat i tråden med de mätningar av ÅrsDygnTrafiken som finns - bifogar några bilder. Enligt de tidigare siffrorna finns ca 115 bilar per ytenhet i Mälardalen i f t 1-2 i norr, det innebär att Mälardalstrafiken enligt tidigare uppgifter skulle vara ca 115/1.3 = ca 80-90 ggr tätare än i Norr, OK?

Tittar vi på de mätningar av ÅDT som finns så bifogar jag nu för enkelhetens skull bilder över de uppmätta flödena. En enkel skalmätning på skärmen visar att trafikflödet mellan Piteå och Luleå (M-väg, 2+1 och enkelfilig) vs E4 Tranarp (M-väg?) är ca 20% lägre. Jämför vi E4 Sundsvall Norr (M-väg) vs E4 Stockholm - Arlanda (M-väg) ligger trafikflödet 60-65% lägre på den förra. Skillnaden mot E4 Piteå - Luleå är att trafiken Sthlm norr är ca 6.5 ggr mer intensiv.

Så - vi är eniga om att trafikintensiteten är lägre i Norr. Men att det skulle skilja 80 ggr är lika fel som att det inte skulle skilja något. Och det är anledningen till att jag framhärdar - låt oss i varje fall diskutera med rätt perspektiv som grund...

Bifogat

• ÅDT Mitt.JPG
    ÅDT Mitt.JPG
    206 KB · Visningar: 37
  • ÅDT NNorr.JPG
    ÅDT NNorr.JPG
    160.3 KB · Visningar: 39
  • ÅDT Norr.JPG
    ÅDT Norr.JPG
    124.1 KB · Visningar: 43
  • ÅDT Syd.JPG
    ÅDT Syd.JPG
    119.6 KB · Visningar: 39
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu tror jag allt kommit fram jag inte förmådde formulera. Jag behöver inte argumentera emot iaf. Säkert kan man räkna in än fler faktorer men det väsentliga har kommit fram åtminstone från min horisont. Vill bar tillägga att jag undrar vad den stora andelen tunga fordon har betytt för händelsen.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Nu tror jag allt kommit fram jag inte förmådde formulera. Jag behöver inte argumentera emot iaf. Säkert kan man räkna in än fler faktorer men det väsentliga har kommit fram åtminstone från min horisont. Vill bar tillägga att jag undrar vad den stora andelen tunga fordon har betytt för händelsen.

Ptjaa, jag hittade snabbt några bromssträckor via Google när det gäller personbilar och lastbilar vid samma test och samma förhållanden (70 km/h Nokian - test av bromssträcka med nya resp slitna däck) som bifogas.

Att andelen lastbilar har betydelse står nog utom allt tvivel. Två egna slutsatser:

1 - Andelen har betydelse, i att så många fordon blir inblandade (oavsett om personbilarna hinner stanna kan de bli påkörda bakifrån av efterföljande lastbilar om farten är densamma).

2 - Krockvåldet blir betydligt större på grund av lastbilarnas högre rörelseenergi

En tänkvärd lek med siffror är att en lastbil med slitna däck bör hålla ca 40% lägre fart än personbilen för att ha samma bromssträcka...

Bifogat

• Broms lastbil.JPG
    Broms lastbil.JPG
    51.4 KB · Visningar: 52
  • Broms personbil.JPG
    Broms personbil.JPG
    42.6 KB · Visningar: 40
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ptjaa, jag hittade snabbt några bromssträckor via Google när det gäller personbilar och lastbilar vid samma test och samma förhållanden (70 km/h Nokian - test av bromssträcka med nya resp slitna däck) som bifogas.

Att andelen lastbilar har betydelse står nog utom allt tvivel. Två egna slutsatser:

1 - Andelen har betydelse, i att så många fordon blir inblandade (oavsett om personbilarna hinner stanna kan de bli påkörda bakifrån av efterföljande lastbilar om farten är densamma).

2 - Krockvåldet blir betydligt större på grund av lastbilarnas högre rörelseenergi

En tänkvärd lek med siffror är att en lastbil med slitna däck bör hålla ca 40% lägre fart än personbilen för att ha samma bromssträcka...

Och här är videon dina bilder och uppgifter kommer från. Man kan ju lugnt konstatera att man som bilist är väldigt utsatt i den här typen av olyckor med så mycket tunga fordon inblandade.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag tycker du bekräftar vad jag är inne på, med klargörande bilder dessutom.

De täpper ju dessutom till totalt, en vägg. Imponerande att räckena håller.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Undrar när lag på vinterdäck på lastbil kommer? På drivande axel kom där men på alla hjulen

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!