Masskrock på E4an i Skåne

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Hur ska man kunna hålla säg 200 meters avstånd till bilen framför om man bara har säg 50 meter?

Du menar om man bara har 50 m fri sikt i dimman antar jag?

Har man 50 m sikt så kanske man inte ska köra 110 oavsett vad som är skyltat?

1 sekunds reaktionstid. Sedan bromsar man med kanske 1-3 m/s^2 i halkan leder till att man bör hålla en jäkligt låg hastighet om sikten bara är 50 m.

Kör man 36 km/h så är det 10 m/s, dvs det tar kanske 5 s (= 2 m/s^2) att bromsa ner farten till noll, och på den tiden färdas du 90 meter, lägg till 1 s reaktionstid så har du färdats 100 meter. Och därmed smällt in i en stillastående bil på vägen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Efter att ha flyttat söderut har jag konstaterat att folk härnere är fruktansvärt dåliga på att köra i vinterväglag.
De är dumma i huvudet helt enkelt.

På kanonfina torra vägar ska det puttras i 60 med en meter mellan bilarna.
På glashala isvägar ligger man fortfarande kvar i 60 med en meters mellanrum.

Noll förmåga att bedömma underlaget.

Klartfan det smäller.


ALLA skåningar borde ha ett tillägg på körkortet att är väglaget klassat som vinterväglag så får dom inte ens starta ett fordon, inte ens för att bara hålla värmen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Helt vrickat men knappast förvånande. Som folk kör idag med fyrhjulsdrift, ESP, ABS, DDT, ADHD och PTSD så blir jag inte förvånad. Folk håller alldeles för korta avstånd i detta vädret och litar fullt ut på att deras bilar ska rätt till allt. Lastbilarna har ju inte mycket till val, oavsett hur de gör så blir det nästan omöjligt att undvika en sådan här situation.
Tragiskt att sådant här händer, samtidigt är det helt otroligt att inte fler är skadade och döda. Håller tummarna för att siffran stannar på 3.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kan man inte bara porta dryga norrlänningar från tråden. Tröttsamt provinsiellt svammel.

Porta på bara, det blir inte mindre sant för det.

Av alla jag känner hemifrån så vet jag ingen som inte reder ut att häva en rejäl sladd.
av dom jag känner här så är det ingen som kan häva ens ett litet släpp.

Ja man är kanske dryg.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Porta på bara, det blir inte mindre sant för det.

Av alla jag känner hemifrån så vet jag ingen som inte reder ut att häva en rejäl sladd.
av dom jag känner här så är det ingen som kan häva ens ett litet släpp.

Ja man är kanske dryg.

Hack i skivan...ivan....ivan....ivan
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Porta på bara, det blir inte mindre sant för det.

Av alla jag känner hemifrån så vet jag ingen som inte reder ut att häva en rejäl sladd.
av dom jag känner här så är det ingen som kan häva ens ett litet släpp.

Ja man är kanske dryg.


Nejdå. Det var sakligt. Hade det varit 50 norrlänningar med bevingade 740's och jeansvästar hade det naturligtvis aldrig hänt. De hade helt enkelt tagit sig mellan lastbilarna på bredställ samtidigt som de packade en snus med vänstran. Det vet ju alla.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu är du bara förnärmad och bitter.
Men du blir inte mindre älskad för det.

Du får göra vad du kan för ditt välbefinnande. Jag blir nöjd om du krånglar dig ur de grammatiska vindlingarna i det här stycket:

"...så vet jag ingen som inte reder ut att häva en rejäl sladd."


Ledtråd. Vem är Ingen?

Det kvittar nog vad du kan häva och stanna för när du får en Baltlastbil i röven och ingenstans att ta vägen.

Edit:

Glömde citatet.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Du menar om man bara har 50 m fri sikt i dimman antar jag?

Har man 50 m fri sikt så kanske man inte ska köra 110 oavsett vad som är skyltat?

1 sekunds reaktionstid. Sedan bromsar man med kanske 1-3 m/s^2 i halkan leder till att man bör hålla en jäkligt låg hastighet om sikten bara är 50 m.

Kör man 36 km/h så är det 10 m/s, dvs det tar kanske 5 s (= 2 m/s^2) att bromsa ner farten till noll, och på den tiden färdas du 90 meter, lägg till 1 s reaktionstid så har du färdats 100 meter. Och därmed smällt in i en stillastående bil på vägen.

Precis, missade ett ord, 50 meters sikt skulle det vara. Efter jag skrivit det stod det en artikel i lokaltidningen där första brandman på plats sa att det var 10-15 meters sikt.

Ditt räkneexempel blev 100 meters stoppsträcka med rådande vägförhållande vid 36 km/h. Potentiellt är det då upp mot 10 fordon som inte ser varandra inom stoppsträckan.

Frågan är vad man skulle begränsa hastigheten till för att det inte skulle ha smällt under rådande förhållande? 10 km/h?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Norrlänningar är förstås begåvade med ögon som ser klart och tydligt i dimma också...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lite ödmjukhet vore klädsamt. Hamnar man i en masskrock av den här digniteten är mer tur än skicklighet som avgör om man klarar sig oskadd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis, missade ett ord, 50 meters sikt skulle det vara. Efter jag skrivit det stod det en artikel i lokaltidningen där första brandman på plats sa att det var 10-15 meters sikt.

Ditt räkneexempel blev 100 meters stoppsträcka med rådande vägförhållande vid 36 km/h. Potentiellt är det då upp mot 10 fordon som inte ser varandra inom stoppsträckan.

Frågan är vad man skulle begränsa hastigheten till för att det inte skulle ha smällt under rådande förhållande? 10 km/h?

Om vi halverar farten i exemplet ovan till 18 km/h = 5 m/s, så blir stopptiden = 2 s och man färdas 9 m på de 2 sekunderna, + 5 m under reaktionssekunden = 14 m.

Men nu tvivlar jag ju på att sikten verkligen är så usel som 10-15 m. Det jäkliga är ju att drar man då själv ner farten till så låg hastighet är det nog sedan bara en tidsfråga innan man blir påkörd bakifrån istället så eg är det kanske inte en bra rekommendation det heller.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ber om ursäkt för ett plumpt inlägg, i en situation där många har nära som råkat illa ut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Norrlänningar är förstås begåvade med ögon som ser klart och tydligt i dimma också...

Eller tillräckligt med förnuft att hålla ner farten?

Jag själv skulle antagligen också ha smällt in i högen av bilar... Fanns det en lucka är jag ganska säker på att jag har tillräckligt förutseende och kontroll för att styra in min bil genom den luckan. Men en helt blockerad väg har jag nog inte alltid tillräckligt framförhållning för att klara.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Ja det är tragiskt att folk inte kör efter sikt, väglag och 3 sekunders regeln.
Och på motorvägar tror man inte det är tvärstopp framför en.
Och klarar man att stanna så kan man tyvärr kallt räkna med att bakomvarande inte klara av det.
Känns som att man är rökt när man inte gör som alla andra..
Hoppas på ett bra tillfrisknande för de skadade och beklagar för de som det gått sämre för.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det är tragiskt att folk inte kör efter sikt, väglag och 3 sekunders regeln.
Och på motorvägar tror man inte det är tvärstopp framför en.
Och klarar man att stanna så kan man tyvärr kallt räkna med att bakomvarande inte klara av det.
Känns som att man är rökt när man inte gör som alla andra..
Hoppas på ett bra tillfrisknande för de skadade och beklagar för de som det gått sämre för.

Tror du att du skulle ha undvikit att krocka om du hållit tresekundersregeln idag?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Frågan är hur man över huvud taget kan gardera sig mot dylika olyckor. Tranarpsbron går över en å och oavsett vilket håll man kommer från är det först en nerförsbacke innan man kommer ut på bron. Innan bron varnas det dessutom för halka vid kall och fuktig väderlek.
Som lök på laxen var det ett par grader kallt och tjock dimma.

Med de förutsättningarna blir bron rena isbanan. Bromssträckan för en bil i isbelaggd nedförsbacke är sannolikt mångfaldigt större än vad dimman gjorde sikten till.
Läge att installera "golvvärme" i bron för att hålla den isfri då. :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det tror jag, men jag tror jag hade blivit påkörd bakifrån.
Tror inte du att du hade klarat det?

Svarade på den frågan kl 20:34, jag är faktiskt tveksam till att jag kör tillräckligt långsamt med dimma och halka i kombination för att hinna få stopp för en totalt igenmurad väg.

Och om du läser mina tidigare inlägg så bör du inse att tre sekunder räcker inte långt vid halka.
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top