Mat-ekonomisk

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
En annan grej som va lite småirriterande var när jag skulle ha 3-liters fryspåsar på Ica och jag ser en skylt för Icas egna fryspåsar "Ta 3 rullar för 40kr". Kanon tänkte jag men jag ska ändå kolla och jämföra med dom andra märkena. Det visa sig att dom andra va bra mycke billigare ändå. Man blir ju bara lurad av dom där skyltarna. :ullared

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
En annan grej som va lite småirriterande var när jag skulle ha 3-liters fryspåsar på Ica och jag ser en skylt för Icas egna fryspåsar "Ta 3 rullar för 40kr". Kanon tänkte jag men jag ska ändå kolla och jämföra med dom andra märkena. Det visa sig att dom andra va bra mycke billigare ändå. Man blir ju bara lurad av dom där skyltarna. :ullared

Sånt är bra, där kan man spara in massa sköna slantar.
Ett annat sånt tips är att kolla t.ex. kryddorna... man vill vara ekonomisk och tänker att påfyllnadspåsar är bättre än ny glasburk... men kilopriset på kryddan är typ dubbla priset i den där jävla påsen än i glasburken. (Sen att kilopriset på allt annat än svartpeppar och salt är värre än guld gör inte saken roligare)

Men just det där med att jämföra kilopris på saker är ganska roande när man väl gör det av bara farten, fan vad folk köper dyra saker... ta soja som ett till exempel, dubbla literpriset på den lilla flaskan mot den något större flaskan.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450

Skulle aldrig flla mig in att gå till lidl och köpa kött osv. Jag vill ha kvalite på min mat även om jag vill handla till ett bra pris.
Hellre ger jag 100kr för en fin bit än 60-70kr i en billig affär som säljer dåligt och i många fall importerat kött.

Fatta hur mycket vatten och färgämnen det är i köttprodukterna från tex lidl, willys.

Jag och tjejen har budgeterat 3000kr i månaden, men det brukar inte räcka så säg 3500kr i månaden, men sen käkar både hon och jag ute, och det blir någon pizza, hamburgare per månad sominte är inräknat. Vi storhandlar aldrig, har ica affären 50m från lägenheten så vi springer dit hela tiden och handlar mat för dagen. Skulle nog kunna spara 500-1000kr i månaden på att storhandla och göra en veckomatsedel.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Bra råvaror är inte heller direkt gratis. Bara en sån sak som en pastasallad kan ju landa på ett par hundra kronor i råvarukostnad om man inte ser upp.

Ska man tvunget exotiska maträtter inspererat av diverse TV-kockar samt ha ingridienser som är utanför säsong, samt är "långtifrån" importerat, så visst kostar det....

Dock, mat - för att täcka daglig näringsbehov och ändå smakar bra går att köpa billigt. "Hemligheten" ligger i att införskaffa prisvärda råvaror och tillaga dem.

Dee_cati och junkyard nisses exempel är rätt så klockrena när det gäller det

Jag har ett arbete i rörelse och kan inte äta matlåda så ofta. Om jag nu inte vill äta kall mat i bilen. :rolleyes:

Det var länge sen jag hade ett sådant typ av jobb, men med lite kreativitet så går det värma det mesta på grenröret kommer jag ihåg:D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skulle aldrig flla mig in att gå till lidl och köpa kött osv. Jag vill ha kvalite på min mat även om jag vill handla till ett bra pris.
Hellre ger jag 100kr för en fin bit än 60-70kr i en billig affär som säljer dåligt och i många fall importerat kött.

Fatta hur mycket vatten och färgämnen det är i köttprodukterna från tex lidl, willys.

Jag sa samma sak ända tills jag var in på Lidl och skulle köpa groggvirke och fick se att de hade stans bästa grönsakssortiment samt kött från Scan samt vanliga märken som Lithells, Mamma scan mm.
Om jag handlar köttet på Lidl eller Ica kvittar om det kommer från samma ställe, faktiskt. Samma sak gäller Willys, brukar handla där ibland då de har bra utbud på ölkorv och Thai-kryddor och de har ju också vanligt kött :confused:

Nej, mycket skitsnack är det också men det gör ju inte mig något då jag slipper massa gnällspikar som bara är i vägen för mig :D
OCH ska man ha det bästa köttet så är det inte svenskt så det argumentet håller ju inte direkt alla gånger. Nötkött från Sydamerika is the shit och korv från Italien är ju hundrafalt gånger bättre än det svenska som ska vara såååå bra. Och djurhanteringen är ju inte heller bättre har vi sett dessutom...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vi har hållit span på våra kostnader för mat ett par månader för att kolla vart pengarna tar vägen i i hushållet...

Vi ligger mellan 3500 och 4000 för 2 personer i månaden. Ganska bra med tanke på att jag älskar att laga riktig mat från grunden och ratar allt med aromer, tillsatser och liknande i.

Det som är nyckeln är att storhandla när man inte är hungrig. Bestäm innan du handlar vad du ska käka under veckan som kommer. På så vis finns allt det du behöver under veckan i kylen när du kommer hem från jobbet / går upp innan jobbet.

Köp inga äckliga halvfabrikat, gör maten själv. Klarar du inte det så är det dags att bli vuxen eller självdö.

/ Jens

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Massa bra tips i tråden redan. Men rotfrukter, lök och kål är jättebilligt och går att variera in absurdum. Är man lagd åt det latare hållet är blodpudding också löjligt billigt och går snabbt att laga. En bit för nio spänn räcker till två luncher. Ironiskt nog är lingonsylt inte alls billigt..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Vi har hållit span på våra kostnader för mat ett par månader för att kolla vart pengarna tar vägen i i hushållet...

Vi ligger mellan 3500 och 4000 för 2 personer i månaden. Ganska bra med tanke på att jag älskar att laga riktig mat från grunden och ratar allt med aromer, tillsatser och liknande i.

Det som är nyckeln är att storhandla när man inte är hungrig. Bestäm innan du handlar vad du ska käka under veckan som kommer. På så vis finns allt det du behöver under veckan i kylen när du kommer hem från jobbet / går upp innan jobbet.

Köp inga äckliga halvfabrikat, gör maten själv. Klarar du inte det så är det dags att bli vuxen eller självdö.
/ Jens

:fakta Stämmer nästan ordagrant hur vi gör. Förra månaden hamnade matkostnaden på 3000 för oss två. Köper mycket ekologiskt dock, bland annat mjölk från
http://www.hjordnara.se/ :tummenupp
Där hade man fantasi när man valde namnet :hihi

:Bugar män som kan laga mat ...ni får ligga (n)i

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
:fakta Stämmer nästan ordagrant hur vi gör. Förra månaden matkostnaden på 3000 för oss två.Köper mycket ekologiskt dock, bland annat mjölk från
http://www.hjordnara.se/ Där hade man fantasi när man valde namnet :hihi

:Bugar män som kan laga mat ...ni får ligga ni :D

Ja, vi har ett jävla jobb faktiskt... Det är så man blir utsliten... :D

Det som är roligt är att man äter nyttigare, godare och bättre i allmänhet. Till en bråkdel av den tidigare utgiften!

Jag ersätter ganska ofta glömd lunch med proteinpulver eftersom jag har ett mycket stillasittande jobb. På det viset lyckades jag gå ner 12 kilo i höst med :banana. Då kostar en dag utan matlåda 5 kr istället för 80. :fakta

/ Jens

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Det som är roligt är att man äter nyttigare, godare och bättre i allmänhet. Till en bråkdel av den tidigare utgiften!

Jag ersätter ganska ofta glömd lunch med proteinpulver eftersom jag har ett mycket stillasittande jobb. På det viset lyckades jag gå ner 12 kilo i höst med :banana. Då kostar en dag utan matlåda 5 kr istället för 80. :fakta

/ Jens

Så rätt, kör på samma sätt nästan jämnt.
Men speciellt det med att man äter nyttigare, godare och bättre med egenlagat än restauranglunch är så sant... så himla trist när man pröjsat 80:- för en lunch och det enda man tänker är "fan, det här hade jag gjort bra mycket bättre själv även fast det hade värmts på i micron idag".

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

/ Jens

Jag är den enda på mitt jobb som har med sig matlåda vilket man tycker är lite konstigt med tanke på att man jobbar på en vårdcentral och de dagligen säger till folk att man ska äta nyttigt etc:va Medans de sitter med sina äckliga färdiga lasange etc så sprider sig lukten av hemlagad mat (om det inte är pastasallad eller annan god kall mat)..och med den kommer genast den dagliga frågan "vad är det som luktar så gott idag, vad har du med dig"

Idag blev det Bulgursallad med korv och aprikos

http://www.menyse.com/3.13557/recept/bulgursallad-med-korv-och-aprikos

Last edited:

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Tacksam för att jag bor mellan ica & netto. Handlar kött & dyl på ica & frukt,grönsaker & torrvaror på Netto. Ica har ju sinnessjuka priser på frukt & grönt jämfört med netto!
Hamnar väl säkert på 3000kr/mån själv men så är jag också "kinkig" med maten. Rotfrukter, soppor,kål & dyl. går fetbort. :zpy
Hatar dessutom att laga & värma mat så det blir mkt mackor. (bröd e sjukt dyrt)
Skulle gärna betala ngn för å laga mat. Diska,städa, tvätta är helt ok men fy fasen för å laga mat. :tummenner

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Använd jämförpriserna för att hitta billigaste vara.
Köp på dej halvaprisetvaror i mängder när du hittar dem.
Låt bulkvaror, t.ex. pasta, ris och potatis utgöra huvuddelen av måltiden, och använd kött mer som en krydda. Experimentera med vegetariska måltider.

Handla på ICA Maxi och köp bara Euroshopper, om de inte mot förmodan har några kampanjvaror för lägre pris.

Har du inget Maxi i närheten kan du handla på Lidl.

Handla inte på Coop, för dem är dyra. Om du ändå gör det, fokusera på deras budgetmärken typ Coop Extra.

Jag spenderar nästan ingenting på mat varje månad. Jag äter ändå gott och mycket.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Konsumentverket har satt sin riktlinje för matbudget på 1500 kronor, vilket ofta demonstreras i det på SH så populära programmet Lyxfällan.
1500 kronor är i huvudstaden ett djävla skämt.

Är nudlarna så pass mycket dyrare på Ica i Stockholm?

Det är ju inte så att jag går ut på gården och skjuter mig en älg när jag blir hungrig bara för att jag bor i norrland, jag handlar rätt mycket på Ica jag med.

Just nu har jag dock frysen full av lyckliga kossor och grisar, samt hjortronsylt och lingonsylt då morsan var tvungen att göra plats i sin frys.

Men normala veckor handlar jag på Ica, och jag tror inte att jag kommer över 2,000 i månaden, då har jag någonstans mellan 1 och 4 tonåringar som äter hos mig varannan vecka.

Men det är klart, köper man färskpasta i delikatessdisken och butikslagade tunnpankakor i portionsförpackning så kostar det skjortan.

Palt, sidfläsk, och ingredienser till en pannkakssmet brukar inte vara så jävla dyrt, och det går att äta gröt till middag emellanåt också!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tacksam för att jag bor mellan ica & netto. Handlar kött & dyl på ica & frukt,grönsaker & torrvaror på Netto. Ica har ju sinnessjuka priser på frukt & grönt jämfört med netto!
Hamnar väl säkert på 3000kr/mån själv men så är jag också "kinkig" med maten. Rotfrukter, soppor,kål & dyl. går fetbort. :zpy
Hatar dessutom att laga & värma mat så det blir mkt mackor. (bröd e sjukt dyrt)
Skulle gärna betala ngn för å laga mat. Diska,städa, tvätta är helt ok men fy fasen för å laga mat. :tummenner

Så länge du inte bakar ditt eget bröd så är du inte "kinkig" om du äter mycket bröd. Snarare tvärtom...

Mer tillsatser, stressjäst skit av förstörda råvaror får man leta efter. Finns i princip inget bröd på en vanlig mataffär som inte är skräp!

Bakar man eget vet man dessutom vad det är i. Själv käkar jag bara det och knäckebröd (som är en äkta vara)

/ Jens

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ni vet väl att priserna o kvaliteten på varorna samt butikerna varierar beroende på vem som driver dom??

Willys här i Upplands-Bro är fan bästa affären ever. Fräsch stor affär med rejält utbud av alla olika varor till riktigt bra priser medan willys som låg vid Täby (kommer ej ihåg gatan) hade världens sämsta ledning med kartonger o skit överallt...inga varor på hyllorna etc.

Så att säga att ena affären är bättre än den andra kanske inte helt korrekt. Däremot tycker jag själv att ICA är enormt överskattat.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så länge du inte bakar ditt eget bröd så är du inte "kinkig" om du äter mycket bröd. Snarare tvärtom...

Mer tillsatser, stressjäst skit av förstörda råvaror får man leta efter. Finns i princip inget bröd på en vanlig mataffär som inte är skräp!

Bakar man eget vet man dessutom vad det är i. Själv käkar jag bara det och knäckebröd (som är en äkta vara)

/ Jens

Vaffan, har du aldrig ätit riktig kavring!? Det går ju att köpa lite överallt där de har eget bageri eller dylikt, nyttigt och gott. Och sen finns ju bagerier. Baka eget bröd är gott men överskattat, det tar ju en stund att tjäna in de 2000:- man lägger på en bakmaskin :näsblod

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Använd jämförpriserna för att hitta billigaste vara.
Köp på dej halvaprisetvaror i mängder när du hittar dem.
Låt bulkvaror, t.ex. pasta, ris och potatis utgöra huvuddelen av måltiden, och använd kött mer som en krydda. Experimentera med vegetariska måltider.

Handla på ICA Maxi och köp bara Euroshopper, om de inte mot förmodan har några kampanjvaror för lägre pris.

Har du inget Maxi i närheten kan du handla på Lidl.

Handla inte på Coop, för dem är dyra. Om du ändå gör det, fokusera på deras budgetmärken typ Coop Extra.

Jag spenderar nästan ingenting på mat varje månad. Jag äter ändå gott och mycket.

Halvaprisetvaror är bra. Coop Forum har mycket sådant.

Att bara rikta in sig på lågprismärken av allt kommer leda till låg kvalitet, mycket tillsatser och lite äkta vara. Euroshopper är inget fantastiskt, det är halvkassa råvaror som är billiga att köpa.

Maxi och Coop Forum är ingen skillnad prismässigt. Men det är enklare att handla ekologiskt / näroldlat på Coop. Den bästa affären enligt mig (trots att jag har många mil till närmsta butik) är Citygross. Nymald köttfärs och mycket fin grönsaksavdelning. Stort utbud och bra priser.

Kött är viktigt, proteiner ska man inte förakta. Dessutom ger dom mycket mättnadskänsla utan att innehålla enormt mycket energi, vilket är bra för många i vår feta värld.

Våra åsikter glider isär ganska mycket, men försök att kolla igenom vad Euroshopperprylarna innehåller. Läs:

hemlige-kocken1.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...