Mat-ekonomisk

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Så länge du inte bakar ditt eget bröd så är du inte "kinkig" om du äter mycket bröd. Snarare tvärtom...

Mer tillsatser, stressjäst skit av förstörda råvaror får man leta efter. Finns i princip inget bröd på en vanlig mataffär som inte är skräp!

Bakar man eget vet man dessutom vad det är i. Själv käkar jag bara det och knäckebröd (som är en äkta vara)

/ Jens

Hade gärna bakat mitt eget bröd men då behöver det ju frysas in rätt så omgående. Och där har vi ett problem. Min frys är så liten att den knappt existerar.. :mad:

Hur tänkte/tänker de personer som uppför/inreder små lägenheter? Oftast är frysarna i dessa lägenheter löjligt små medans kylen är stor. Tvärtom vore optimalt. Jag fyller nästa aldrig kylen för då hinner maten där i bli dålig. En frys är däremot inga problem att fylla som ensamstående ( och student) men då de oftast (iaf min) rymmer typ ett glasspaket så "skiter det sig" med att laga storkok & frysa in... :gnissla

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Handla på ICA Maxi och köp bara Euroshopper, om de inte mot förmodan har några kampanjvaror för lägre pris.

Jag spenderar nästan ingenting på mat varje månad. Jag äter ändå gott och mycket.

De där två meningarna går inte ihop... Euroshopper är bland det sämsta du hittar, därav priset.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vaffan, har du aldrig ätit riktig kavring!? Det går ju att köpa lite överallt där de har eget bageri eller dylikt, nyttigt och gott. Och sen finns ju bagerier. Baka eget bröd är gott men överskattat, det tar ju en stund att tjäna in de 2000:- man lägger på en bakmaskin :näsblod

Jag skrev väl mataffär i mitt inlägg?

En kavring som är bakad på bageri som inte stressjäser är supergott och helt rätt, det är ju som hembakt. Men du ska inte tro att ICA bakar något. Kolla innehållsdeklarationen på butiksbakat, det är som ett kemilabb!

Bakmaskin? Jag bakar allt bröd själv. Jag är inte till salu för 2000 kr! Pyttsan! Och ibland handlar det inte om att spara pengar utan att få kvalitet!

/ Jens

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skrev väl mataffär i mitt inlägg?

En kavring som är bakad på bageri som inte stressjäser är supergott och helt rätt, det är ju som hembakt. Men du ska inte tro att ICA bakar något. Kolla innehållsdeklarationen på butiksbakat, det är som ett kemilabb!

Bakmaskin? Jag bakar allt bröd själv. Jag är inte till salu för 2000 kr! Pyttsan! Och ibland handlar det inte om att spara pengar utan att få kvalitet!

/ Jens

Alla "bra" Ica har väl egna bagerier? Ähh, huvudsaken är att de har Kavring och de brukar inte vara fullproppade med speciellt mycket skräp antar jag då de smakar som vanligt.
Baka bröd utan bakmaskin är ju som att vispa grädde för hand, det gör man bara inte :fakta
För övrigt, har du något bra brödtips? Jag behöver något bra recept för nu är tjejen hemma på halvtid= Då kan hon lika gärna baka bröd åt mig :mad:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
::Bugar män som kan laga mat ...ni får ligga (n)i

Kanske lite därför jag lägger ca 500:- varje fredag på bra råvaror, rödvin o bärs. Samt lägger en timme framför spisen.

Då är det säkrat att jag åtminstånde blir salongs o mätt:D

Btw. tjöp inte köttfärs på willy's. -det har hänt mig nästan varje gång att det varit benbitar i färsen.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det godaste brödet jag har ätit. Är inte dom bröd som jag bakat själv. Det va Icas färska müssli-bröd som kosta 50 spänn och speciellt stort bröd va det inte heller. :död

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Alla "bra" Ica har väl egna bagerier? Ähh, huvudsaken är att de har Kavring och de brukar inte vara fullproppade med speciellt mycket skräp antar jag då de smakar som vanligt.
Baka bröd utan bakmaskin är ju som att vispa grädde för hand, det gör man bara inte :fakta
För övrigt, har du något bra brödtips? Jag behöver något bra recept för nu är tjejen hemma på halvtid= Då kan hon lika gärna baka bröd åt mig :mad:

Lektion 1 till han som förutsätter saker: Bara för att det smakar äkta är det inte äkta. Det är det som är lite lurigt.

Lektion 2: nästan inga "Ica" har egna bagerier, dom har en bake-offugn som dom värmer på degklumpar i. Mycket E och stressjäst.

Bakmaskin behövs absolut inte, snarare så ger det ett bröd som alltid smakar likadant och är rätt fantasilöst... tycker jag.

Till tjejen: Surdegsbröd är så jävla gott. Även ett grovt lantbröd proppfyllt med frön och allehanda roligt. Havregryn på. Här kan man göra ett knep:

Baka bröden halvvägs i ugnen, ta ut dom och frys dom. När man vill ha en nybakt grov bulle sätter du in dom i ugnen från kall (alltså från när du sätter på ugnen) och bakar dom tills dom får fin färg. Ett enkelt sätt att få hembakt, nybakt varje gång!

De du!

/ Jens

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Att skaffa sig en stor frys är inte fel. Bara köpa mycket av nåt de har för halva priset ex. kött och frysa in.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kanske lite därför jag lägger ca 500:- varje fredag på bra råvaror, rödvin o bärs. Samt lägger en timme framför spisen.

Då är det säkrat att jag åtminstånde blir salongs o mätt:D

Btw. tjöp inte köttfärs på willy's. -det har hänt mig nästan varje gång att det varit benbitar i färsen.

Kött föredrar jag från http://www.lugnaschark.com/

:) man känner verkligen skillnad på bra råvaror o det lägger jag gärna ngn krona mer på+jag vet vart det kommer ifrån.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Stirra dig inte blind på utgångsdatum så kommer du spara en hel del genom att inte slänga utmärkt mat.
Använd näsan, munnen och ögonen.
Ser det bra ut, inte luktar farligt eller smakar speciellt konstigt så går det alldeles utmärkt att äta.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lektion 1 till han som förutsätter saker: Bara för att det smakar äkta är det inte äkta. Det är det som är lite lurigt.

Lektion 2: nästan inga "Ica" har egna bagerier, dom har en bake-offugn som dom värmer på degklumpar i. Mycket E och stressjäst.

Bakmaskin behövs absolut inte, snarare så ger det ett bröd som alltid smakar likadant och är rätt fantasilöst... tycker jag.

Till tjejen: Surdegsbröd är så jävla gott. Även ett grovt lantbröd proppfyllt med frön och allehanda roligt. Havregryn på. Här kan man göra ett knep:

Baka bröden halvvägs i ugnen, ta ut dom och frys dom. När man vill ha en nybakt grov bulle sätter du in dom i ugnen från kall (alltså från när du sätter på ugnen) och bakar dom tills dom får fin färg. Ett enkelt sätt att få hembakt, nybakt varje gång!

De du!

/ Jens

Njae, jag menar inte bakeoff-ugn utan riktigt bageri faktiskt. Men det är nog bara de större, Kvantum heter de väl då? De gör gott bröd hur som helst, dock dyrare än lokala bageriet.
Och så länge det smakar äkta så är det lugnt för min del, smaken är ju det som är viktigast.
Bakmaskin är väl en sån där stor grej där man häller i alla grejjer och som sen står och knådar skiten? En sån jag har åtminstone, den fungerar bra och man slipper kramp i armen men det går ju lika bra med en sambo :D

Bra knep det där med halvbakt bröd, vi har två frysar så den ena borde jag fylla med bröd och matlådor. Nu ska jag be tjejen planera lite brödbak, det kanske inte är så överskattat ändå när man slipper göra det själv...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Njae, jag menar inte bakeoff-ugn utan riktigt bageri faktiskt. Men det är nog bara de större, Kvantum heter de väl då? De gör gott bröd hur som helst, dock dyrare än lokala bageriet.
Och så länge det smakar äkta så är det lugnt för min del, smaken är ju det som är viktigast.
Bakmaskin är väl en sån där stor grej där man häller i alla grejjer och som sen står och knådar skiten? En sån jag har åtminstone, den fungerar bra och man slipper kramp i armen men det går ju lika bra med en sambo :D

Bra knep det där med halvbakt bröd, vi har två frysar så den ena borde jag fylla med bröd och matlådor. Nu ska jag be tjejen planera lite brödbak, det kanske inte är så överskattat ändå när man slipper göra det själv...

Tycker man att det är viktigare hur det smaka än vad man stoppar i sig så tycker jag man ska läsa "hemlige kocken". Det ändrar den inställningen snabbt.

En del större har bagerier, men inte dom flesta. "Äkta vara", efterföljaren till hemlige kocken lär dig allt om fusket med bröd!

Det du menar är en matberedare med degkrok. Det vill man ha ja. Men bakmaskin är en såndär amerikansk grej som bakar brödet.

Testa att halvbaka. Gott att kunna bjuda på nybakt hembakt när det kommer hem folk...

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag sa samma sak ända tills jag var in på Lidl och skulle köpa groggvirke och fick se att de hade stans bästa grönsakssortiment samt kött från Scan samt vanliga märken som Lithells, Mamma scan mm.
Om jag handlar köttet på Lidl eller Ica kvittar om det kommer från samma ställe, faktiskt. Samma sak gäller Willys, brukar handla där ibland då de har bra utbud på ölkorv och Thai-kryddor och de har ju också vanligt kött :confused:

Nej, mycket skitsnack är det också men det gör ju inte mig något då jag slipper massa gnällspikar som bara är i vägen för mig :D
OCH ska man ha det bästa köttet så är det inte svenskt så det argumentet håller ju inte direkt alla gånger. Nötkött från Sydamerika is the shit och korv från Italien är ju hundrafalt gånger bättre än det svenska som ska vara såååå bra. Och djurhanteringen är ju inte heller bättre har vi sett dessutom...

Är det inte att bättre att sponsra dom svenska kedjorna så dom kanske i framtiden har råd att ha en fin köttdisk/grönsaksdisk. Utan att man ska behöva åka till någon affär där 70% är importerat eller dåligt.

Lustigt om det inte går bra för svenska affärer när alla jämt ska ha det billigaste helst från ebay eller någon annan utländsk sida.

Jag hatar att det inte finns en slaktare i Linköping som man kan åka till och välja ett stort fint köttstycke som är producerat inom en 5mils radie. varför det inte finns är för att alla ska handla så billigt som möjligt och tumma på kvaliten. Jag har aldrig satt min fot på lidl, dom kanske har endel vettiga produkter, men mycket är ju ren skit.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, matberedare med degkrok var det visst, jag frågade tjejen :D
Hemlige kocken känns lite Fredrik Paulun/Michael Moore över det hela, E-ämnen är säkerligen inte det optimala men jag tror heller inte att det är så skadligt som det påstås titt som tätt. Om vi undviker godiset då först och främst...

En grej till att tipsa TS om är att byta ut några måltider mot youghurt och frukt ibland, då tappar man även ett par kilon :tummenupp Så gjorde jag och tappade 4 kilo på väldigt kort tid.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Tycker man att det är viktigare hur det smaka än vad man stoppar i sig så tycker jag man ska läsa "hemlige kocken". Det ändrar den inställningen snabbt.

Riktigt intressant bok faktiskt, har bara bläddrat lite i Äkta vara (samma författare om jag inte minns fel)... förvånansvärt mycket varor som är fejkade.
T.ex. så är många svarta oliver egentligen gröna oliver som färgats fått ligga i lag för att få "rätt" konsistens. Finns även flera whiskeysorter som är färgade med karamellfärg. Fast det hör ju inte riktigt till ämnet här eg. men iallafall, klart läsvärt!

Jag får hålla med den "stora massan" matlådor är klart bäst om man vill spara pengar! Eftersom att jag i princip alltid är själv i köket så blir det inte lika kul att stå där å laga mat heller utan oftast så lagar jag mat för 4-5 dagar åt gången och, käkar matlåda på luncherna och något lättare typ gröt och några smörgåsar + nån frukt. Landar väl på 2000+ nånting i matbudget per månad. Bakis och glömtmatlådemat inräknat...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är det inte att bättre att sponsra dom svenska kedjorna så dom kanske i framtiden har råd att ha en fin köttdisk/grönsaksdisk. Utan att man ska behöva åka till någon affär där 70% är importerat eller dåligt.

Lustigt om det inte går bra för svenska affärer när alla jämt ska ha det billigaste helst från ebay eller någon annan utländsk sida.

Jag hatar att det inte finns en slaktare i Linköping som man kan åka till och välja ett stort fint köttstycke som är producerat inom en 5mils radie. varför det inte finns är för att alla ska handla så billigt som möjligt och tumma på kvaliten. Jag har aldrig satt min fot på lidl, dom kanske har endel vettiga produkter, men mycket är ju ren skit.

Missförstå mig gärna, jag handlar gärna lokalt från mindre ställen men att gynna Ica's redan feta direktörer eller någon i utlandet kvittar om du frågar mig. Dessutom får de skylla sig själva om de inte har konkurrenskraftiga priser som kunderna efterfrågar, jag handlar där det är billigast men då samma produkter som går att hitta på fler ställen, som tex Scan då det är välkänt :lurad
Att de har mycket skit stämmer väldigt bra, men de säljer även samma grejjer som min lokala ica-affär, dessutom till lägre priser och bättre översikt på grejjerna. Åtminstone där jag bor.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Mycket är ren skit på ICA med. Tillexempel Apetinas "medelhavsinspirerade ost"...

Lidl har många saker som har högre kvalitet än ICA har fast till ett lägre pris för att produkten kommer från ursprungslandet. Äkta vara helt enkelt.

Sen finns skit överallt, man får sålla lite när man handlar.

Ok, matberedare med degkrok var det visst, jag frågade tjejen :D
Hemlige kocken känns lite Fredrik Paulun/Michael Moore över det hela, E-ämnen är säkerligen inte det optimala men jag tror heller inte att det är så skadligt som det påstås titt som tätt. Om vi undviker godiset då först och främst...

En grej till att tipsa TS om är att byta ut några måltider mot youghurt och frukt ibland, då tappar man även ett par kilon :tummenupp Så gjorde jag och tappade 4 kilo på väldigt kort tid.

Jag säger inte att det är skadligt, jag säger att det är fusk. Mat som inte är fusk smakar bättre.

Testa att handla en riktig vaniljglass (finns en tillverkare i sverige) och jämför med GB "superäktalyxvanilj" så har du pudelns kärna!

/ Jens

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Hittade en sida som jämför din matkasse i ditt närområde tror jag... Ska kolla själv nu... http://www.dinmatkasse.se/

Skulle vara intressant att jämföra en matkasse från sthlm city och en kasse från landsbyggden oxå

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hittade en sida som jämför din matkasse i ditt närområde tror jag... Ska kolla själv nu... http://www.dinmatkasse.se/

Skulle vara intressant att jämföra en matkasse från sthlm city och en kasse från landsbyggden oxå

Konsum Zinkensdamm var billigare än min lokala butik!

Den där sög ju, klart hemköp har bäst pris om de inte har med ica i registret!

Det är fördelen med två matbutiker i 8mils radie :hihi

Min lokala butik är en Ica

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...