Matematikexpert sökes

Skulle du kunna utveckla mer vad du gör precis i början, för jag hänger inte med. Det ser märkligt ut i mina ögon.

7x^2+21x-14/(x-3)(x+4)(x+5) - 7/(x+5) = (gör liknämnigt)

7x^2+21x-14/(x-3)(x+4)(x+5) - 7*(x-3)(x+4)/(x-3)(x+4)(x+5)

(x-3)(x+4)(x+5) = A (gör det lite mer överskådligt)

7x^2+21x-14 /A - 7*(x-3)(x+4) /A = (fixa bort paranteser)

7x^2+21x-14 /A - 7x^2+7x-84 /A = (subtrahera)

14x+70 /A = 14(x+5) /(x-3)(x+4)(x+5) (bryt ut 14 och förkorta (x+5))

---> = 14/(x-3)(x+4)
 
7x^2+21x-14/(x-3)(x+4)(x+5) - 7/(x+5) = (gör liknämnigt)

7x^2+21x-14/(x-3)(x+4)(x+5) - 7*(x-3)(x+4)/(x-3)(x+4)(x+5)

(x-3)(x+4)(x+5) = A (gör det lite mer överskådligt)

7x^2+21x-14 /A - 7*(x-3)(x+4) /A = (fixa bort paranteser)

7x^2+21x-14 /A - 7x^2+7x-84 /A = (subtrahera)

14x+70 /A = 14(x+5) /(x-3)(x+4)(x+5) (bryt ut 14 och förkorta (x+5))

---> = 14/(x-3)(x+4)


:huvet jag är verkligen en riktigt idiot ibland, till saken hör att man ska kunna lösa allt detta utan räknare, och det är inte så svårt, men man måste ju komma ihåg alla sätt som man möjligt kan lösa saker på. :huvet och det viktigaste, när man skriver av ett tal ner på papper, använda rätt tecken
Jag blir fan galen. inte konstigt att jag inte fått ut det på flera dagar.

Tack jättemycket :pannkyss
Jag är alla som löst detta evigt tacksam
 
3091683 Visst har saker förändrats!
På uppgiftsexemplen nedan kan man se hur matematikundervisningen har förändrats de senaste 50 åren.

Ca:1950 åk5 -- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 av priset. Hur stor är vinsten uttryckt i kronor?

Ca:1960 åk6 -- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 16 kr. Var snäll och räkna ut vinsten.

Ca:1970 åk7 -- En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden av alla delar BE för vilka gäller; BE är en krona. I streckmängdform måste du för mängden B göra tjugo små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / /], ett för varje krona. Mängden av framställningskostnaderna (C) är sexton små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / /]. Rita bilden av mängden C som en delmängd av mängden B och angiv resultatmängden (D), som ger svaret på frågan: Vad är kardinaltalet för vinstmängden?

Ca:1980 åk 7-- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 därav, vilket är 16 kr. Vinsten uppgår till 1/5, vilket är lika med 4 kr. Stryk under ordet "potatis" och diskutera för- och nackdelar med potatisodling med din bänkkamrat.

Ca:1990 åk 8 Jämför potatispriserna i två butiker som ligger så pass långt från skolan att ni inte kommer tillbaka förrän lagom till denna lektions slut. Skriv ett par rader om varför du tycker om undersökande arbetssätt.

Ca:2000 åk 9 En driftig(duktig) kvinna driver(sköter) ett ekologiskt(giftfritt, bra för miljön) jordbruk(bondgård). När hon skördat(plockat upp) sin potatis kommer en girig (snål, elak) uppköpare(handelsman/kvinna(i detta fall man)) från det förgubbade (dominerat av män) ”lantmännen”(förening vars blotta namn antyder att kvinnor inte kan sköta en bondgård) och vill köpa hennes potatis. Diskutera(prata med varandra) hur hon kan undvika att exploateras(utnyttjas) genom att ingå i ett kvinnligt nätverk istället och på så sätt distribuera(få ut till kunder) sin potatis.
:rofl Politisk vinkling? nää.. :hihi
 
Jag är numera värdelös på matte.. Jag tappade allt sista veckan i skolan, jag läste A-B-C-D-E-Diskret. Men nu kan jag nog inget
 
Vilka problem jag har, nu är det rötter som ställer till det. *suck*

(2+5√3)/(15+2√3)

Jag har för mig att man förlänger med nämnarens konjugat men det är någonting som inte stämmer när jag börjar nysta i det.
någon snäll person med lite bättre minne än mig som har en clue?
 
Vilka problem jag har, nu är det rötter som ställer till det. *suck*

(2+5√3)/(15+2√3)

....förlänger med nämnarens konjugat ...

Det är och komplicera det en aning, snabbaste varianten är att skriva om nämnaren så att den liknar täljaren....

(15+2√3) = (5*3+2√3) = √3*(5*√3+2) --> så sätt detta under täljaren och allt inom paranteserna tar ut varandra och kvar har du 1/√3
 
Det är och komplicera det en aning, snabbaste varianten är att skriva om nämnaren så att den liknar täljaren....

(15+2√3) = (5*3+2√3) = √3*(5*√3+2) --> så sätt detta under täljaren och allt inom paranteserna tar ut varandra och kvar har du 1/√3

Jag följer inte dig hela vägen, jag får iaf inte ut det. :va
har du tid att förklara allt vore jag tacksam :)
 
Jag följer inte dig hela vägen, jag får iaf inte ut det. :va
har du tid att förklara allt vore jag tacksam :)

1. Byter plats på termerna i nämnaren, bara för att likna täljaren
2. Bryter upp 15 i 5 och 3
3. Bryter ut √3 ur nämnaren (5*3=5*√3*√3)
4. Förkortar bort täljaren med det inom parantesen
5. Kvar blir svaret..... Hoppas jag..... :)
 

Bifogat

  • formel.jpg
    formel.jpg
    34.2 KB · Visningar: 28
1. Byter plats på termerna i nämnaren, bara för att likna täljaren
2. Bryter upp 15 i 5 och 3
3. Bryter ut √3 ur nämnaren (5*3=5*√3*√3)
4. Förkortar bort täljaren med det inom parantesen
5. Kvar blir svaret..... Hoppas jag..... :)

Jamenvisst. Nu förstår jag precis, försökte skriva ner på papper vad du skrivit men fick inte ordning i det. Verkar stämma, tack så jättemkt.

/Jenny
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top