Matematikexpert sökes

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
nja början av b tror jag faktiskt, har svårt att tänka mig att fordon/bygg/ muppar ska kunna det.

Öhh! Det där är högstadie matte! Om man är intresserad av bilar eller snickeri m.m betyder inte det att man är bakom flötet.
Jag gick från nian med 3,9 och rakt in på fordonsteknisk linje, syo konsulenten trodde jag hade skrivit fel i gymnasie valet med fordon som första, bygg som andra och teknisk på tredje plats! :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3090060 Öhh! Det där är högstadie matte! Om man är intresserad av bilar eller snickeri m.m betyder inte det att man är bakom flötet.
Jag gick från nian med 3,9 och rakt in på fordonsteknisk linje, syo konsulenten trodde jag hade skrivit fel i gymnasie valet med fordon som första, bygg som andra och teknisk på tredje plats! :)
Nej nej det vill jag inte påstå men det är ett av dom få linjerna som inte har matte b som obligatorisk.
Många är riktigt skärpt där och dom blir nånting sen finns det massa slakers och folk som valde det därför dom inte är så vassa på teori och dom kommer aldrig längre än mekaniker tyvärr.

3090065 Helt obegripligt. För att inte tala om dessa som inte har gått på gymnasiet:huvet
Fråga solid eller bärgren, tycker dom verkar klara sig hyffsat jämnfört med medel avhopparen.
 
Last edited:

blocket

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Öland
Hoj
Xjr 1300 å ett gammalt elände
Nej nej det vill jag inte påstå men det är ett av dom få linjerna som inte har matte b som obligatorisk.
Många är riktigt skärpt där och dom blir nånting sen finns det massa slakers och folk som valde det därför dom inte är så vassa på teori och dom kommer aldrig längre än mekaniker tyvärr.

Fordon är ju nästa bara teori:mattias sen att dom tror att det är soft och inga läxor det är ju kul för dom:smasha
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
3090081 Nej nej det vill jag inte påstå men det är ett av dom få linjerna som inte har matte b som obligatorisk.
Många är riktigt skärpt där och dom blir nånting sen finns det massa slakers och folk som valde det därför dom inte är så vassa på teori och dom kommer aldrig längre än mekaniker tyvärr.


Fråga solid eller bärgren, tycker dom verkar klara sig hyffsat jämnfört med medel avhopparen.
Haha, jag var ironiskt :D
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3090090 Fordon är ju nästa bara teori:mattias sen att dom tror att det är soft och inga läxor det är ju kul för dom:smasha
Öhhh ne nv har ingen schemma lagd praktik alltså har fordon oändligt mkt mer :mattias men av dom jag känner som går/gått fordon är det bara än jag hellre ser lagar min bil än jag själv, jävla dagis är det syynd för det hindrar säkert dom seriösa också.

Mm ännu roligare är det med folk som tror att el inte är matte. Och specielt att dom förkastar algebra som onödigt :rofl

3090102 Haha, jag var ironiskt :D
Mjo men det ligger ändå nånting i vad du säger kommer dom förbi låginkomst tagare? Nej oftast inte utan kontakter och jävla flytt, docken for life så att säga.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
algebra börjar man med i grundskolan:fakta
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Nu har jag ett problem till. och jag vet att många tycker att det här är lätt, och det gör jag också, men sommarkursen i matte ger inte så bra handledning , och vissa saker glömmer jag väldigt lätt. Det är helt otroligt vad fort det ersätts av annat :) Jag fattar på en gång var jag gjort fel när jag ser den rätta lösningen men jag kan för mitt liv inte komma fram till rätt lösning ibland. nivån verkar spela mindre roll :) Det sista jag höll på med var att teckna integral och det var för ett halvår sen, nu skulle jag bara friska upp minnet men det var sämre än jag trodde. :huvet

förenkla:
(7x^2+21x-14)/(x-3)(x+4)(x+5) - 7/(x+5)

Jag får banne mig inte ordning på det här, trots att jag tycker att jag räknar på allt i prioritetsordning, eller så har jag problem med mgn igen :)

tack på förhand/ Jenny

(tänk att man kan få hjälp med allt på sporthoj :yoparty )

edit:hallå, är det ingen som har tid att ge en stackars tjej en hjälpande hand?
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol


förenkla:
(7x^2+21x-14)/(x-3)(x+4)(x+5) - 7/(x+5)

Jag får banne mig inte ordning på det här, trots att jag tycker att jag räknar på allt i prioritetsordning, eller så har jag problem med mgn igen :)

tack på förhand/ Jenny

(tänk att man kan få hjälp med allt på sporthoj :yoparty )

edit:hallå, är det ingen som har tid att ge en stackars tjej en hjälpande hand?

Hur är det med alla paranteser?
Är det: (7x^2+21x-14)/((x-3)(x+4)(x+5))
Eller ((7x^2+21x-14)/(x-3))(x+4)(x+5)
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag vill också påstå att det är högstadiematte, men saker kan ha ändrats.

Visst har saker förändrats!
På uppgiftsexemplen nedan kan man se hur matematikundervisningen har förändrats de senaste 50 åren.

Ca:1950 åk5 -- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 av priset. Hur stor är vinsten uttryckt i kronor?

Ca:1960 åk6 -- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 16 kr. Var snäll och räkna ut vinsten.

Ca:1970 åk7 -- En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden av alla delar BE för vilka gäller; BE är en krona. I streckmängdform måste du för mängden B göra tjugo små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / /], ett för varje krona. Mängden av framställningskostnaderna (C) är sexton små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / /]. Rita bilden av mängden C som en delmängd av mängden B och angiv resultatmängden (D), som ger svaret på frågan: Vad är kardinaltalet för vinstmängden?

Ca:1980 åk 7-- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 därav, vilket är 16 kr. Vinsten uppgår till 1/5, vilket är lika med 4 kr. Stryk under ordet "potatis" och diskutera för- och nackdelar med potatisodling med din bänkkamrat.

Ca:1990 åk 8 Jämför potatispriserna i två butiker som ligger så pass långt från skolan att ni inte kommer tillbaka förrän lagom till denna lektions slut. Skriv ett par rader om varför du tycker om undersökande arbetssätt.

Ca:2000 åk 9 En driftig(duktig) kvinna driver(sköter) ett ekologiskt(giftfritt, bra för miljön) jordbruk(bondgård). När hon skördat(plockat upp) sin potatis kommer en girig (snål, elak) uppköpare(handelsman/kvinna(i detta fall man)) från det förgubbade (dominerat av män) ”lantmännen”(förening vars blotta namn antyder att kvinnor inte kan sköta en bondgård) och vill köpa hennes potatis. Diskutera(prata med varandra) hur hon kan undvika att exploateras(utnyttjas) genom att ingå i ett kvinnligt nätverk istället och på så sätt distribuera(få ut till kunder) sin potatis.
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
tack ni som försöker ge mig en hjälpande hand. Enligt de svar som jag ska ge kommer svaret att vara på formen a/(x^2+bx+c).

Som jag ser det när jag får uppgiften så är allting skrivet i bråkform vilket är svårt att skriva här. Jag ber om ursäkt om jag var lite otydlig. Parenteserna borde vara enligt nedan.

((7x^2+21x-14)/(x-3)(x+4)(x+5)) - (7/(x+5))

Det är fortfarande något som inte riktigt stämmer. Tack igen för att ni tittar på det här :)
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
= 7/(x+5)*[(x^2+3x-2)/(x-3)(x+4)-1] = {å så mgn} =

= 7/(x+5)(x-3)(x+4)*[x^2+3x-2-(x^2+x-12)] =

= 7/(x+5)(x-3)(x+4)*(2x+10) = 14/(x-3)(x+4)

så kanske?

Skulle du kunna utveckla mer vad du gör precis i början, för jag hänger inte med. Det ser märkligt ut i mina ögon.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
tack ni som försöker ge mig en hjälpande hand. Enligt de svar som jag ska ge kommer svaret att vara på formen a/(x^2+bx+c).

Som jag ser det när jag får uppgiften så är allting skrivet i bråkform vilket är svårt att skriva här. Jag ber om ursäkt om jag var lite otydlig. Parenteserna borde vara enligt nedan.

((7x^2+21x-14)/(x-3)(x+4)(x+5)) - (7/(x+5))

Det är fortfarande något som inte riktigt stämmer. Tack igen för att ni tittar på det här :)


Förstår inte om det är (7x^2+21x-14) delat med (x-3) eller om det är (7x^2+21x-14) delat med ((x-3)(x+4)(x+5)).
Att hela det uttrycket är minus (7/(x+5) är jag med på.
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Förstår inte om det är (7x^2+21x-14) delat med (x-3) eller om det är (7x^2+21x-14) delat med ((x-3)(x+4)(x+5)).
Att hela det uttrycket är minus (7/(x+5) är jag med på.

jamen jag är ju dum som inte fattar vad du frågar efter :rodnar

det är (7x^2+21x-14)/((x-3)(x+4)(x+5))
om man skriver hela uttrycket som ett bråk så borde prioriteringsreglerna gälla att man ska se det som att det nedre uttrycket med tre parenteser ska multipliceras alt. ses som en enhet innan man delar. Men det är där jag funderar på om jag gör något fel. man ska väl inte behöva räkna ihop parenteserna i första svängen?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top