Matkostnad, hur liten kan den bli?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
När jag pluggade (Läste på Gastronomiprogrammet = Diplomerad kock) så hade vi en utmaning som var att laga en tre rätters middag för två personer inkl dryck för under 100:- i totalt inköpspris på råvaror.. Jag kom undan med 76:- och då var jag ändå inte speciellt snål på inköpen.

Tips är att titta noggrant på kvalité och KG/pris, då detta har stor inverkan på totalkostnaderna över längre tid. Vatten istället för mjölk/dryck till maten Osv. är ju rätt självklart

Undvik halv och hel färdig mat, köp och laga själv från scratch så blir det billigare (och oftast godare). Välj fisk framför kött och hellre potatis mm istället för Pasta som blivit mycket dyrt. Grönsaker får man oftast bra pris på om man går till lokala torghandlaren, men kolla priserna först.

Tänk på att äta RÄTT! Äter du fel och vid fel tidpunkter så kommer du att må sämre och dessutom leder det ofta till att man totalt äter mer. Var noggrann med att alltid äta frukost-Lunch-middag.

Själv spenderar jag säkert 2000:- i månaden på mat.. Men det är en passion för mig, så man skall inte jämföra.

Last edited:

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Själv spenderar jag säkert 2000:- i månaden på mat.. Men det är en passion för mig, så man skall inte jämföra.

Sitter och klurar på vad folk gör för mat, en som säger att dom har matkostnader på 5000 i månaden.. Vart tar dom pengarna vägen, vaed lagar dom för mat? :va

Jag kan förstå dom som lägger runt 3000 för mat som är två, lyxar man till det lite sticker det iväg ganska snabbt..

Men jag kan ju bara tala för mig själv, jag och min sambo gör av med ca 1600-1800 i månaden på mat. Då äter vi varken lyxigt eller snålt, men vi skiter inte i frukt och grönsaker eller saker som mjölk/ost. Men man får väl tänka efter lite, passa på att köpa saker när dom har billiga erbjudanden och frysa in, se till att göra matlådor osv.

Förstår verkligen inte vad man ska köpa för att komma upp i 5000 kr på 2 pers :confused:

Dr.Bike

Guest
Sitter och klurar på vad folk gör för mat, en som säger att dom har matkostnader på 5000 i månaden.. Vart tar dom pengarna vägen, vaed lagar dom för mat? :va

Alltså... vi har vänner som dels inte KAN laga mat... Det betyder mycket färdigmat = svindyrt.
Sen köps det BARA märkesgrejer = svindyrt.
Kalles istf. Svennes (fast de smakar lika) Ohoj chokladsås istf att göra egen (som är mycket godare)
Färdiga landgångar, färdigt allt.

Det stoppar inte med 5, knappt heller 6 lax i månaden för dem...
å de är bara 2+1.

Att nå 170 kr/dag på mat inkl. dryck (cola, juice o sånt) är inte särskillt svårt att nå tyvärr.
Det gör jag ensam iaf.

Otroligt! :skrämd

Man bör klara sig väl på 50:- per vuxen och dag om man äter enkelt, men näringsriktig vardagsmat.
Helger och så går den siffran givetvis upp lite.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Förstår verkligen inte vad man ska köpa för att komma upp i 5000 kr på 2 pers :confused:

Kött, fisk, oljor, grömsaker, frukt, charkuteri, ostar, ja allt möjligt trams finns ju att köpa.

Har dock ingen aning hur mycket jag köper mat för, men kanske är det 3-4000.

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Matkostnaden kan bli väldigt låg om man strävar efter det, men hur kul är det?

Jag handlar gärna extrapriser etc. men vill man ha lite sjyst kött/fisk/fågel så kostar det ganska mycket. Så jag tycker inte 2000kr/vuxen är särskilt svårt att komma upp i utan att slösa. Kvalitet kostar oftast lite extra, man får ju som bekant oftast vad man betalar för.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Gört, den vitlöksdraperade oxfilén är fin om man e två.
Fast jag tycker personligen att de va en enmansmaträtt :D

Nästa gång ska jag testa struts har jag tänkt, den ser riktigt nice ut o ska enligt andra smaka oerhört gott.

Jag åt deras strutsfilé när jag var där och det var så sjuuukt gott att det inte gick att sluta äta fast jag var tvärfull i magen!
Deecati..spring till telen o boka bord. En trevligare middag kommer du att få se dig om efter!

Jag kan förstå dom som lägger runt 3000 för mat som är två, lyxar man till det lite sticker det iväg ganska snabbt..

Men jag kan ju bara tala för mig själv, jag och min sambo gör av med ca 1600-1800 i månaden på mat. Då äter vi varken lyxigt eller snålt, men vi skiter inte i frukt och grönsaker eller saker som mjölk/ost. Men man får väl tänka efter lite, passa på att köpa saker när dom har billiga erbjudanden och frysa in, se till att göra matlådor osv.

Kan ju vara så att man har gäster lite då o då och gillar att lyxa till det med lite ostar o sånt. Då kommer man snabbt upp i dom summorna även om det är mindre sällskap.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag åt deras strutsfilé när jag var där och det var så sjuuukt gott att det inte gick att sluta äta fast jag var tvärfull i magen!
Deecati..spring till telen o boka bord. En trevligare middag kommer du att få se dig om efter!

Kan ju vara så att man har gäster lite då o då och gillar att lyxa till det med lite ostar o sånt. Då kommer man snabbt upp i dom summorna även om det är mindre sällskap.

Heh, ja då blir de lätt att testa strutsen nästa gång, inte hört ett enda negativt om den.. :tummenupp

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag har ett högt matkonto om jag tillbringar mycket tid hemma.
Jag älskar mat. Dyr, fin, kvalitetsmat.

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
De kostar att ha affären 100 meter bort, de blir inge ekonomiskt veckohandlande inte.

Det kan jag hålla med om, fast min ligger 300 m bort.. Så det kanske inte räknas? :tungan

Sant sant, klart det sticker iväg rätt fort om man bjuder folk på middag. Speciellt om det är några stycken, men pengarna jag pratar om är ungefär vad jag och min sambo gör av med på en månad. Men som sagt, bjuder man lite folk nån gång så blir det ju mer...

Det är därför man ska se till att bli bortbjuden istället för att bjuda... :tummenupp ;)

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

hur kommer du undan så billigt om det som du själv säger, är en passion?

maten för endast mig går på cirka 3-4000 i månaden och då försöker jag ändå hålla nere kostnaderna lite, om man sen ska räkna med utemat så... :näsblod

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hur fan kan man äta så billigt som vissa gör? :va

Äter för minst 50 kr om dagen.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Otroligt! :skrämd

Man bör klara sig väl på 50:- per vuxen och dag om man äter enkelt, men näringsriktig vardagsmat.
Helger och så går den siffran givetvis upp lite.

Tyvärr är man både lat samt gillar mat (allt från snabbmat till finare) o enbart äta ute går nog på runt 80-90 kr i snitt.
Sen när man lagar själv så blire nog lika dyrt pga av man köper det man är sugen på mest för tillfället.

Dr.Bike

Guest
Tyvärr är man både lat samt gillar mat (allt från snabbmat till finare) o enbart äta ute går nog på runt 80-90 kr i snitt.
Sen när man lagar själv så blire nog lika dyrt pga av man köper det man är sugen på mest för tillfället.

Visst är det så.
JAg vet precis hur det är.
Och det är lika bedrövligt att gå och handla på tom mage! :D

Men vi kan leva billigt (men bra) till vardags.
SEN om jag vill laga riktigt fin mat så får det kosta.
Och det gör jag iaf minst en gång per helg.
Sen kan det som sagt dra iväg ytterligare när man har gäster, men sånt kan man inte räkna in i sin normalkonsumtion, utan separatredovisa som en eller flera engångsposter.
Det är ju dessutom mat som DU inte äter varför det inte påverkar "din" matkostnad eg, utan är en "annan" utgift, om än att det är mat!
:va snurrigt värre... men så hade en ekonom styrt upp det hela, med kostnadsfördelning per konsument.
Nåväl, ni hajar? Gäster drar inte upp familjens konsumtion, bara kostnaden! :D

Igår åt jag iaf en Tournedos Rossini som varken var billig eller dålig! ;)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Annars har ju ICA nudlar för 1.50/paketet.

Vinnande metod för mig brukar däremot inte vara att snåla. Göra stora omgångar av det man lagar och frysa in så man kan köpa ekonomi-pack brukar löna sig. Bor man dessutom i korridor med latmaskar kan man lätt sälja en matlåda lite då och då för rätt mycket över inköpspris.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vilken purfärsk tråd ni hittade då :D

Själv så åt jag pastasallad till lunch idag, den lagades i lördags och den funkade även igår också. När man lagar så kan man lika gärna laga mycket på en gång.
Idag blir det thaimat= jävligt billigt. Typ 300g strimlad biff, 1kg ris *när det är färdigt* och en burk cocosmjölk samt lite kryddor. Räcker till 2 personer idag samt lunchlåda till båda imorgon.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Svaret på frågan är 250 kr men nu e jag trött på vita bönor, tomat, tonfisk och framförallt lök.

Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende