Njae, det är rätt svårt då SMC faktiskt är en av världens största ideella nationella MC-organisationer oaktat befolkningsmängd - och det enda som egentligen förenar oss är två hjul och någon form av motor. Det innebär att SMC försöker göra något för alla medlemmar - såväl de 6-7% av medlemmarna som deltar i fortbildningen via School/Sport som de många som mer gillar touring, träffar och event.
SMC använder alla till buds stående medel för att fundera kring och producera medlemsnytta, när vi via Demoskop frågar medlemmarna vad de uppskattar mest är svarets sedan 2011:
1 - politiska arbetet för att företräda motorcyklisternas intresse.
2 - Bra rabatter, bland annat försäkringar.
2 - MC-folket - tidningen är väldigt uppskattad av våra medlemmar.
Det är tråkigt att Du upplever SMC som förvirrande, men det kanske blir så då föreningen är verksam inom ett så brett område som motorcyklism i såväl tävlingssammanhang som trafikmiljö. Jag kommer själv från School-sidan och tycker det är en viktig del, däremot har jag personligen, efter en drös år i styrelsearbete hur bred verksamheten är och att medlemmarna oavsett hojtyp eller särintresse ska hitta en hel del som intresserar dem och som gör medlemsavgiften värd att betala.
On Topic - detta är något som SMC verkligen agerar i, under det senaste året driver vi denna fråga på alla fronter vi kommer åt. Men SMC är som bekant inte lagstiftande utan vi försöker påverka så smart vi bara kan - det är trots allt slutresultatet som räknas. Men sista ordet i detta lär inte vara sagt på länge än...
OT - @Tegel - trodde jag att Du hade ett uppriktigt intresse att utbyta åsikter skulle jag måhända vara mer intresserad av att diskutera. Men våra tidigare meningsutbyten angående SMC:s verksamhet visar att:
1 - Du har svårt att läsa bokslut och blandar ihop bokföringsmässig redovisning med verksamhetsresultat. Till exempel glömmer Du gärna bort (eller vet inte) att SMC:s administrativa personal ägnar mängder av tid åt verksamhet som medlemsservice, Schools bokningar och transaktioner, resor etc. Denna tid konteras naturligtvis ut på verksamheterna i vår uppföljning men det framgår inte i årsbokslutet som följer BAS-kontoplan.
2 - De löner Du tidigare framhållit som rimliga är långt ifrån marknadsmässiga, dessutom har Du hävdat helt fel lönekostnader för SMC (Du glömde sannolikt bort att posten innehåller kostnadsersättningar till ca 1 000 ideellt engagerade). SMC benchmarkar sig mot liknande ideella organisationer likväl som arbetsmarknaden i övrigt och står sig väl i dessa jämförelser. SMC betalar alltså marknadsmässiga löner långt under de nivåer Du tidigare påstått. Det glädjer mig däremot att siffrorna Du nämner successivt reduceras
Detta har tydligt framgått i Dina andra trådinlägg, trots detta fortsätter Du att raspa fram samma argument, totalt oemottaglig för andra fakta. Du glömmer tyvärr också att SMC:s mycket engagerade anställda medarbetare läser eller följer debatter av denna typ, de är människor av kött och blod som i vissa fall blir uppriktigt ledsna och sårade av alltför osakliga påhopp och brist på god retorik.
Därför har jag inget hopp om att övertyga Dig och därför lämnar jag denna del av debatten. Tycker bara det är bra om Sniglom och andra intressenter vet att det finns en historia bakom Dina och andras rallarsvingar så fort SMC kommer på tal.
Back to topic - någon?