Max 5 elever att handleda, jag kan alltså tidigast handleda 2024.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det här svaret fick jag idag.
View attachment 475718

Tänker inte betala några jefla 2600 kr. Du råkar inte vilja dela med dig av ärendenummer i PM? Så att man kan hänvisa till ett beslut?
Alltså jösses. Ska vi betala för att den myndighet vi betalar för via skattsedeln ska göra sitt jobb? Med skattade pengar? Kvadrupelbeskattning if ever. Magstarkt. Behandla ansökan. Sluta sälja mina uppgifter till högstbjudande (visserligen Transportstyrelsen men whatevs). Blä.

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Thorpeden skrev tidigare att det kostade 2600kr plus(?) 1500 som hans elev bekostade.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Alltså jösses. Ska vi betala för att den myndighet vi betalar för via skattsedeln ska göra sitt jobb? Med skattade pengar? Kvadrupelbeskattning if ever. Magstarkt. Behandla ansökan. Sluta sälja mina uppgifter till högstbjudande (visserligen Transportstyrelsen men whatevs). Blä.
Hear hear, maken till fittigt beteende är oerhört. Det som irriterar mig extra mycket är att det inte går att kommunicera med dem annat än genom deras jefla formulär på hemsidan. Ska banne mig ringa växeln och begära ut Jani Saarinens (handläggaren) direktnummer och be honom återkalla godkännandet för alla tidigare elever.

"Jag skulle kunnat vidarebefordra din ansökan till nedanstående adress men vill bara vara säker på att du är medveten om ansökningsavgiften på 2600 kr som inte återbetalas även om du får ett avslag och det är sällsynt att undantag medges.

Så vill du fortfarande ansöka ber jag dig vänligen skicka in din ansökan till en av nedanstående adresser.

Ansökan om undantag som ska hanteras av Väg och järnväg skickas till någon av adresserna nedan. Det finns idag inga färdiga blanketter för att ansöka om undantag."

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
De där 2600 kr är väl för att avlöna tjänstemannen som ska ta fram till lunch på sig att författa det där svaret. Meningslösa tjänstemän kommer vara nästa yrkesgrupp att ersättas av datorer är det jag tröstar mig med.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
man får alltså max ha 5 elever att vara handledare åt samtidigt. och ett handledarskap är giltigt i 5 år och förfaller sedan.
det jag ej hittar svar på är om man fortfarande står som handledare åt dessa personer fast "inaktiv" eller om det helt enkelt är så att dom helt försvinner från mitt handledarskap och då kan handleda/övningsköra med ny person.... eller måsta jag höra av mig till trafikverket och be dom ta bort handledarskap även det förfallit???

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
man får alltså max ha 5 elever att vara handledare åt samtidigt. och ett handledarskap är giltigt i 5 år och förfaller sedan.
det jag ej hittar svar på är om man fortfarande står som handledare åt dessa personer fast "inaktiv" eller om det helt enkelt är så att dom helt försvinner från mitt handledarskap och då kan handleda/övningsköra med ny person.... eller måsta jag höra av mig till trafikverket och be dom ta bort handledarskap även det förfallit???
Det förfaller inte förrän det gått 5 år, om de tagit körkort eller inte spelar ingen roll. Det går inte att ta bort, det är helt efterblivet.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag var så sent som ifjol handledare åt en grabb men när jag kollade hade jag inget handledarskap registrerat på min person. Eleven körde dock även på körskola och tog körkortet efter semestern 2021. Så för mig verkar jag ha börjat på ny kula när förändringen vann laga kraft. Förstår jag Marias text i länken jag la in tidigare verkar däremot andra ha kvar handledarskap sedan tidigare. En märklig historia, hela detta regelverk…?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det här svaret fick jag idag.
View attachment 475718

Tänker inte betala några jefla 2600 kr. Du råkar inte vilja dela med dig av ärendenummer i PM? Så att man kan hänvisa till ett beslut?
Jag tvivlar på att det ökar någons chans att dela med mig av ärendenummer. I grund och botten gäller det att formulera sig väl och se tydliga skäl till varför man borde få dispens. Sen behöver man vara villig har betala de där 2600kr också men den kostnaden tog min elev, tycker det borde vara gratis eller åtminstone subventionerat men nu är det vad det är.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Det förfaller inte förrän det gått 5 år, om de tagit körkort eller inte spelar ingen roll. Det går inte att ta bort, det är helt efterblivet.
Motivet till att begränsa antalet elever och att de ligger kvar i fem år förklaras tydligt tidigare i tråden. Vi kunde önska att vi levde i ett land där svarta trafikskolor inte var ett problem men tyvärr har vi låtit det bli så här. Självklart slår förändringen mot de svarta trafikskolorna som nu behöver hitta tre gånger så många skenhandledare.

Att hyggliga människor som har för vana att ställa upp för sina vänner och bekanta drabbas är inte efterblivet utan bara en konsekvens som vi får acceptera.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Vet ni hur det funkar med tidigare elever man haft/har? Ligger de också kvar och "tar plats" bland de fem tillåtna eleverna?
Tex om jag har 10 aktiva handledarskap utspridda på flera år, där alla redan tagit kortet, måste jag då vånta tills sex av dem gått ut efter fem år innan jag kan ta en ny elev?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Jag tvivlar på att det ökar någons chans att dela med mig av ärendenummer. I grund och botten gäller det att formulera sig väl och se tydliga skäl till varför man borde få dispens. Sen behöver man vara villig har betala de där 2600kr också men den kostnaden tog min elev, tycker det borde vara gratis eller åtminstone subventionerat men nu är det vad det är.
Ja, jag fattade det sen. Finns inte på världskartan att jag betalar en spänn för nåt som borde vara gratis. Överklagar hellre till förvaltningsrätten i sånt fall, men där kommer man ju också kamma noll.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Motivet till att begränsa antalet elever och att de ligger kvar i fem år förklaras tydligt tidigare i tråden. Vi kunde önska att vi levde i ett land där svarta trafikskolor inte var ett problem men tyvärr har vi låtit det bli så här. Självklart slår förändringen mot de svarta trafikskolorna som nu behöver hitta tre gånger så många skenhandledare.

Att hyggliga människor som har för vana att ställa upp för sina vänner och bekanta drabbas är inte efterblivet utan bara en konsekvens som vi får acceptera.
Det är visst helt efterblivet. Det finns inget problem med svarta trafikskolor för motorcykel, därför löser denna begränsning inga problem gällande MC men väl skapar nya. Implementeringen är helt efterbliven på så sätt att man inte KAN säga upp ett handledarskap, varken att det sker automatiskt när vederbörande tar körkort eller att jag aktivt säger upp det.

SMC har lämnat flera bra remissvar gällande detta men berörd myndighet vill ju helst inte att motorcyklar ska finnas och det politiska trycket är obefintligt varför det kan fortsätta vara efterblivet.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
gick ikväll handledarkurs då en av pojkarna ska börja övningsköra. passade på att fråga läraren om detta med 5 elever och att man själv måste "plocka bort" dessa när körkort är avklarat.
svaret jag fick var att detta har erkänts vara en miss från trafikverkets sida och det kommer snart bli så att dom faller bort automatiskt när den som övningskör klarat körkort....

Raderad medlem 61114

Guest
gick ikväll handledarkurs då en av pojkarna ska börja övningsköra. passade på att fråga läraren om detta med 5 elever och att man själv måste "plocka bort" dessa när körkort är avklarat.
svaret jag fick var att detta har erkänts vara en miss från trafikverkets sida och det kommer snart bli så att dom faller bort automatiskt när den som övningskör klarat körkort....
Vaddå plocka bort? Det har mig veterligen aldrig ens varit möjligt att göra, även de som klarat körkortprovet ligger kvar i 5 år. Och kan inte plockas bort. Det är den infon jag och alla jag vet fått.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alla "problem" med svarta körskolor det här skulle lösa, skulle lösas redan med handledarbeviset man var tvungen att ansöka om.
Det var helt gratis men krävde att man ansökte för varje elev man tänkte köra med.

Då fick myndigheterna på papper vem som handledde 42 personer om året.

Sedan vågade ingen jävel ingripa mot det dom fick på papper, för att man kunde stöta sig med vissa grupper av människor, så då införde man att det kostade (vilket en svart körskola överlåter på eleven), sedan införde man den meningslösa handledarkursen som kostade (vilket svarta körskolor överlät på eleven + att dom tog betalt för sin tid) osv, osv...

Det enda det har lett till är ökade kostnader för dom som vill vara snälla, och minskade möjligheter för folk att få tag på handledare, dom svarta körskolorna (för bil) finns kvar.

Så då införde man slutligen det här steget, som är katastrofalt dåligt för alla hederliga, men som dom svarta körskolorna säkerligen ser till att komma runt ändå.

Jag övningskörde bil med två jobbarkompisar, mina egna två barn och en grannes barn, samt en jobbarkompis sambo inom mindre än fem år.

Jag kan ärligt säga att jag inte ens tog betalt för bensinen, jag fick ett par nya MC handskar i present efter att en av jobbarkompisarna klarade uppkörningen, jag försökte avböja.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Vaddå plocka bort? Det har mig veterligen aldrig ens varit möjligt att göra, även de som klarat körkortprovet ligger kvar i 5 år. Och kan inte plockas bort. Det är den infon jag och alla jag vet fått.
och den infon jag fick ikväll var att trafikverket ska göra så dessa faller bort automatiskt när dom fått körkort....

vilket var kontentan av det jag skrev innan....

Raderad medlem 61114

Guest
och den infon jag fick ikväll var att trafikverket ska göra så dessa faller bort automatiskt när dom fått körkort....

vilket var kontentan av det jag skrev innan....
Fast man har inte kunnat och kan fortfarande inte häva handledarskap själv för någon som har fått sitt körkort.

Däremot handledarskap godkända före 2012 behövde man häva eftersom de inte var tidsbestämda.

Oavsett skulle ju det vara jättebra nyheter att tv plockar bort dessa. Men jag är tveksam till att den informationen stämmer.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Vet ni hur det funkar med tidigare elever man haft/har? Ligger de också kvar och "tar plats" bland de fem tillåtna eleverna?
Tex om jag har 10 aktiva handledarskap utspridda på flera år, där alla redan tagit kortet, måste jag då vånta tills sex av dem gått ut efter fem år innan jag kan ta en ny elev?
Svarar på min egen fråga. Kan kanske svara på nån annan fråga också.
Jag ställde frågan till Transportstyrelsen och fick detta svar i lördags (10/9):

"Tack för ditt meddelande!

Det finns ingen möjlighet att ta bort redan godkända handledarskap innan dessa gått ut, även om det blev godkänt innan reglerna ändrades. Ett handledarskap är giltigt i 5 år oavsett om eleven tar körkort eller inte och därefter tas det bort automatiskt.

Enda undantaget är om man har elever godkända innan 1 februari 2012, dessa kan man avsluta genom en skriftlig begäran till oss.

Med vänlig hälsning

Emma Persson
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-81 81 81"

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Det låter helt otroligt eftersom det skulle motverka syftet med begränsningen vilket är att göra det mer besvärligt för svarta trafikskolor. Jag påstår att läraren inte hade någon koll och helt enkelt gissade.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka