Superbee skrev:
"det är vridet som får motorcykeln att gå upp på bakhjulet"
Är det ett korrekt statement?
Börja inte babbla om grepp o sånt nu.
Skulle hellre påstå att "det är effekten (i mellanregister eller lågvarv) som får motorcykeln att gå upp på bakhjulet.
yonsson skrev:
Kan man inte enkelt säga att två bilar med exakt samma hk, men där den ana har mer vrid så utklassar den med mer vrid i vid krävande körning. typ i uppförsbacke, men på plan mark så går de ungefär lika fort?
Det är därför diselbilar tex är bättre på att dra tunga släp.
Dieselbilar har ju ofta ganska maffigt vridmoment vid låga varv, vilket ger förhållandevis mycket effekt vid låga varv...
Även om båda bilarna har samma maximala effekt så har nog då dieselbilen
mer effekt hela vägen upp till maxeffekten (eftersom den har maffigare vridmomentskurva) , och kan då utföra mer arbete inte bara på toppeffektsvarvtalet, utan även lägre ned i varv. Men det är mellan och lågvarvseffekt som gör jobbet, inte vridet...
Kom på en sak som jag glömde skriva i förra inlägget... :
Jag brukar jämföra effekt, vridmoment samt varvtal med en sak vi alla är bekanta med, nämligen löning :
Vridmoment : Storleken på löneutbetalningen
Varvtal : Hur ofta vi får löneutbetalning
Effekt: Vad vi kan handla
Alltså... 5 tysen kroner 2 gånger i månaden = 10 tysen kroner i månadslön... och det är summa kroner över tiden som räknas... alltså, det är effekten som räknas när motorn skall utföra ett arbete. Visst, liknelsen är banal, men banne mig om den inte stämmer.