max acc vid max vrid?

sandstream

Guest
Robban_C skrev:
Var det en bättre förklaring?
Ja, jag tror det :tummenupp
Tror jag lämnar tråden och håller fast vid att man alltid ska växla strax efter effekttoppen oavsett om det är en bil eller en hoj. Något annat förstår jag inte så då kvittar det :D
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Pejo skrev:
Om motorn har max vrid vid 2k varv, och effekttoppen vid 4k varv, så tror jag fordonet axxelerar mest kring 4k, inte kring två.


Vid 2k har du största kraften i kedjan o bästa ax. Vid 4k har du något lägre kraft i kedjan och sämre ax. Fast vid 4k omsätter du mest energi per tidsenhet. Vart tar denna enorma energiförbrukning vägen då? Och varför inte till ännu högre acc än vid 2k som har lägre energiförbrukning/tid?

Därför att farten är nu högre. Om du hadde jämfört dina 4k mot 2k vid en fixerad hastighet så hade den axat bättre vid 4 än vid 2. Och om farten vid 4k är samma som farten vid 2 k så måste du dreva ned den ordentligt när du kör 4k. Ser du nu? Vi tillbaka till växellåda igen och det lönar sig att ligga på låg växel och varvtal där effekten är som högst. Men inte för att den axar bäst där :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Efter tre fyra kommentarer förstod jag det, efter 20 så har jag tappat det igen ;)

Om vi ser bort ifrån teorin och tittar på praktiken. Du har din 600R på 120 bakhjulshästar vid 15000varv, vridmomentmax ligger vid 12000 (jag hittar på siffror). Du står still och petar i ettan och drar den hela vägen från noll till 160km/h (för att undvika framhjulslyft som nån garanterat skulle klaga på) 16000varv.

Om jag nu förstått alls kommentarer rätt (om man bara läser rakt av) så kommer den öka mest i fart (säg som exempel 30km/h på mätaren per sekund) vid 12000varv (och säg 25km/h per sekund i 15000varv)? Eller är det så i teorin men luftmotståndet spelar så stor roll även i denna fart att farten kommer öka mest på effektmax?

Det här spelar mig rätt stor roll då min vridkurva ser ut som den gör på husan :) Farten är ganska låg dessutom! Kommer jag tjäna på att börja längre upp (säg mellanregistret) ut ur kurvorna eller ska jag köra på botten ut ur kurvorna och slippa en växelskiftning? Effekten/vridet räcker till för att få bakhjulet att släppa även från botten (när man ligger med fullt nerlägg såklart), så det justerar man med gasen. *Edit, vad jag menar med det sista är att jag kommer ligga på det höga registret om jag väljer att gå ut på mellan, och kommer ligga på mellan om jag går ut på botten - när jag kan räta upp hojjen och ge fullt utan att det släpper
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
#Olsson# skrev:
Vid 2k har du största kraften i kedjan o bästa ax. Vid 4k har du något lägre kraft i kedjan och sämre ax. Fast vid 4k omsätter du mest energi per tidsenhet. Vart tar denna enorma energiförbrukning vägen då? Och varför inte till ännu högre acc än vid 2k som har lägre energiförbrukning/tid?

Därför att farten är nu högre.


Nä nu jä......

"Vid 4k har du något lägre kraft i kedjan och sämre ax"... om effekten ökar så har jag väl mer kraft i kedjan ? Du förutsätter att rullmotståndet ökar mer än effektökningen mellan de två varvtalen ? Vart fan kom DET in i bilden?

Då ändrar jag förutsättningarna. Volvo hade en rem-johan, audia har nån ny växellåda med nån ball kedja, i vilket fall så pratar vi STEGLÖS växellåda.
En sådan växlelåda som man kan ställa in vid vilket varvtal motorn skall gå på oavsett hastighet.

Alltså, motorn håller samma varval oavsett hastighet och annan bullshit. Accelerar fordonet mest vid max vrid eller vid max effekt ?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Pejo skrev:
Då ändrar jag förutsättningarna. Volvo hade en rem-johan, audia har nån ny växellåda med nån ball kedja, i vilket fall så pratar vi STEGLÖS växellåda.
En sådan växlelåda som man kan ställa in vid vilket varvtal motorn skall gå på oavsett hastighet.

Alltså, motorn håller samma varval oavsett hastighet och annan bullshit. Accelerar fordonet mest vid max vrid eller vid max effekt ?

Vid maxeffekten.
Momentet i motorn är lägre vid max effekt, men motorn varvar mer. Därför kan växellådan vid samma fart växla ned lite mer än om den växlat vid momenttoppen. Detta gör att momentet på hjulen blir högre än om den växlat vid momenttoppen. Momentet på hjulen ger kraft i vägen och därmed acc.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Pejo skrev:
Nä nu jä......

"Vid 4k har du något lägre kraft i kedjan och sämre ax"... om effekten ökar så har jag väl mer kraft i kedjan ? Du förutsätter att rullmotståndet ökar mer än effektökningen mellan de två varvtalen ? Vart fan kom DET in i bilden?

Då ändrar jag förutsättningarna. Volvo hade en rem-johan, audia har nån ny växellåda med nån ball kedja, i vilket fall så pratar vi STEGLÖS växellåda.
En sådan växlelåda som man kan ställa in vid vilket varvtal motorn skall gå på oavsett hastighet.

Alltså, motorn håller samma varval oavsett hastighet och annan bullshit. Accelerar fordonet mest vid max vrid eller vid max effekt ?
Kan man inte säga så här, ....att den accelererar bäst vid högt varvtal, ...ju mer en motor kan varva, desto längre kan man "spara" en gynnsammare utväxling (till en viss gräns, nämlligen där effektkurvan vänder = där det ökade varvtalet = bibehållen gynnsammare utväxling inte längre kan kompensera det dalande vridmomentet).
Rätta mig om jag har fel, men jag tror jag träffade huvvet på spiken.

Den bästa accelerationen blir alltså vid den bästa effekten = där vridmomentet tillsammans med lägsta möjliga utväxling (som kan bibehållas längre med en högvarvande motor) bildar sin bästa kombination. !?
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Nae, ...nu får jag nog rätta mig själv ! :7peta

Bästa momentana accelerationen (alltså störst hastighetsökning/tidsenhet)
är nog fan vid vridmomentstoppen på ettans växel.
Men för att komma så fort som möjligt upp i tex 200 km/t tjänar du på att
dra den i växlarna för att bibehålla låg utväxling så länge som möjligt tills
vridmomentskurvan sjunkit så lågt att du inte längre tjänar på att hålla kvar
den lägre utväxlingen (där har du maxeffekten) & där växlar du (eller strax efter för att komma på gynnsammare effekt i nästa växel)!

Eureka :banana
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Pejo skrev:
Du förutsätter att rullmotståndet ökar mer än effektökningen mellan de två varvtalen ? Vart fan kom DET in i bilden?

Fan så heller. Resonemanget funkar i noll rullmotstånd o även i vacuum. Bara grundlägande fysik (åk 9 tror jag) .

En hk uvecklas om du förflyttar en kropp på 75 kg vertikalt, 1m på en sekund. (tror det var 75 kg men det spelar ingen roll i sammanhanget) Acc/retardation ej inräknat. Om du lägger på 20kg och gör samma sak så har du ökat effekten. Motsvarande, om du ökar farten med bibehållen kraft - så har du ökat effekten. Det är lätt att förstå om man tänker på att hastighet är sträcka/tid. Och jag tror du håller med om att en hiss med 10 pers som åker 4 våning upp, på 10 sekunder kräver högre effekt än en hiss som gör det på 15 sekunder? Observera det är fortfarande samma 10 pers i så vi har inte ändrat kraften.

Det var förklaringen på var energin vid effektkurvans topp "tar vägen" liksom.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hur kan det råda så mycket förvirring om en så grundläggande fråga ???
(Ok då, 'grundläggande frågor'.)

O folk som begriper bättre påstår att effekt o vrid är samma sak !!!!!
(Jo, en del av dom som skrivit förstår det här, men inte alla, vad det verkar.)

Alla här kan väl använda växellådan ? Då VET ju alla att det är varken
motorns effekt eller vrid som avgör axet. Axet är olika men motorn
är ju samma......

Egentligen räcker det med att titta på effekt- o kraft-diagrammen som
visades tidigare i tråden. Dom visar hur det hänger ihop.
Eller titta på sorten på effekt, Nm/s. Den säger ju att en viss effekt
ger lägre kraft N (vrid Nm) vid högre hastighet m/s (varvtal, 1/s).
Eller läs nån bok som förklarar. The Racing Motorcycle vol 1 t.ex.
Eller sk-t i det.
/u
 
Last edited:

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
men om man tänker som så att du har en skoter med maxvrid vid 7200rpm och maxeffekt vid 8000rpm.
vart ska du lägga varvet på variatorn? 7200 om man ser till det att max acc är vid max vrid, men jag skulle nog tro att den skjuter på bäst vid max effekt.
eller? :huvet
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Messiah skrev:
men om man tänker som så att du har en skoter med maxvrid vid 7200rpm och maxeffekt vid 8000rpm.
vart ska du lägga varvet på variatorn? 7200 om man ser till det att max acc är vid max vrid, men jag skulle nog tro att den skjuter på bäst vid max effekt.
eller? :huvet
Fler o andra frågor; för att krångla till det extra mycket ??

Jo, den ska hålla motorn på maxeffekt om möjligt. Vid varje hastighet
får man max ax med max effekt.
(Det är väl möjligen enoannan moppetok som låter som om dom tror att ju mindre effekt ju bättre ax.)
/u
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Messiah skrev:
men om man tänker som så att du har en skoter med maxvrid vid 7200rpm och maxeffekt vid 8000rpm.
vart ska du lägga varvet på variatorn? 7200 om man ser till det att max acc är vid max vrid, men jag skulle nog tro att den skjuter på bäst vid max effekt.
eller? :huvet

Jag är totalt rudis på skoter. Men jag antar att den har en steglös mekanism som ändrar utväxlingen och då blir svaret samma som herr Bearing skriver om Volvo/DAF -tjosan. M a o vrid fullt och ligg på rpm där effekten är som högst.

Du skall justera variatorer o annat så motorn producerar mest energi per tid. D v s effekt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det blir en kompromiss (beroende på vad du vill använda skotern till) eftersom variatorn har ett minsta och högsta utväxlingsspann.

Optimalt på en racingmaskin vore att vid låg fart (under variatorns utväxlingsområde) ligga vid varvtalet för maxvrid för att sen successivt ändra till varvtalet för maxeffekt. En touringmaskin har andra prioriteringar än ax.

Messiah skrev:
men om man tänker som så att du har en skoter med maxvrid vid 7200rpm och maxeffekt vid 8000rpm.
vart ska du lägga varvet på variatorn? 7200 om man ser till det att max acc är vid max vrid, men jag skulle nog tro att den skjuter på bäst vid max effekt.
eller? :huvet
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Messiah skrev:
det fanns en tråd på zatzy.com om att ett fordon accar bäst vid max vrid och inte vid max effekt.
Jag anser detta vara fel då en motor har väl max styrka vid max effekt och inte vid max vrid eller?
skulle gärna vilja ha ett vettigt svar på detta, tack på förhand /David :va


ulf_lundin skrev:
Jo, den ska hålla motorn på maxeffekt om möjligt. Vid varje hastighet
får man max ax med max effekt.
/u

#Olsson# skrev:
M a o vrid fullt och ligg på rpm där effekten är som högst.

Du skall justera variatorer o annat så motorn producerar mest energi per tid. D v s effekt.

Har vi då kommit fram till att ett fordon acc:ar bäst vid max effekt och inte vid max vrid, och att pojkarna på zatzy har fel ?
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
Pejo skrev:
Har vi då kommit fram till att ett fordon acc:ar bäst vid max effekt och inte vid max vrid, och att pojkarna på zatzy har fel ?

ja max effekt borde ju alltid ge bäst acc, sen att farten ökar med varvet och att bilen/hojen har mer motstånd och utväxling i högre fart gör att accet försämras något vid max effekt jämfört vid max vrid..... nån som fattar vad jag menar :3freak
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Pejo skrev:
Har vi då kommit fram till att ett fordon acc:ar bäst vid max effekt och inte vid max vrid, och att pojkarna på zatzy har fel ?

Ja och nej. Men "Bra" "Bättre" och Bäst" måste vara i relation till något. T ex bättre ax vid effekttoppen än vid vridtoppen på samma växel? I det fallet så är svaret nej den axar inte bättre vid max effekt. Men, den axar bättre vid max effekt än den gör på nästa högre växel vid maxvrid.

Alltså, om du skall axa genom växlarna, så axar ett fordon snabbare om du försöker hålla den på maxeffekt. (möjligen var det liknande scenario du tänkte på?

Om du bara har en växel och vrider på fult till stoppet så axar det bäst på vridtoppen. Konstigt va? :lol
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Pejo skrev:
Har vi då kommit fram till att ett fordon acc:ar bäst vid max effekt och inte vid max vrid, och att pojkarna på zatzy har fel ?

Okej, funderar lite på vad som händer på ettans växel. Vad händer om du inte har speciellt mycket vrid i botten men mycket effekt allra längst upp och din polare har en hoj med massor av vrid i botten och mellan men väldigt lite längst upp. Vem blir då frånkörd på ettans växel om båda börjar från att krypköra - utan att använda kopplingen?

:tomten
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Haha, att det här kan vara så svårt för er... Koncentrera er lite på fysiklektionerna pojkar...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top