Efter tre fyra kommentarer förstod jag det, efter 20 så har jag tappat det igen
Om vi ser bort ifrån teorin och tittar på praktiken. Du har din 600R på 120 bakhjulshästar vid 15000varv, vridmomentmax ligger vid 12000 (jag hittar på siffror). Du står still och petar i ettan och drar den hela vägen från noll till 160km/h (för att undvika framhjulslyft som nån garanterat skulle klaga på) 16000varv.
Om jag nu förstått alls kommentarer rätt (om man bara läser rakt av) så kommer den öka mest i fart (säg som exempel 30km/h på mätaren per sekund) vid 12000varv (och säg 25km/h per sekund i 15000varv)? Eller är det så i teorin men luftmotståndet spelar så stor roll även i denna fart att farten kommer öka mest på effektmax?
Det här spelar mig rätt stor roll då min vridkurva ser ut som den gör på husan
Farten är ganska låg dessutom! Kommer jag tjäna på att börja längre upp (säg mellanregistret) ut ur kurvorna eller ska jag köra på botten ut ur kurvorna och slippa en växelskiftning? Effekten/vridet räcker till för att få bakhjulet att släppa även från botten (när man ligger med fullt nerlägg såklart), så det justerar man med gasen. *Edit, vad jag menar med det sista är att jag kommer ligga på det höga registret om jag väljer att gå ut på mellan, och kommer ligga på mellan om jag går ut på botten - när jag kan räta upp hojjen och ge fullt utan att det släpper