max acc vid max vrid?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Pejo skrev:
-->

Jo. Det går visst.
Den där formeln finns inte, ...den är påhittad för att visa ett samband (som inte är konstant).
En formel som finns är P=Delta W/Delta t (Energiändring under viss tid)
En TZ-motor är alltså bra på att öka en mindre rörelseenergi under kort tid, traktormotorn är bättre på att bibehålla en större rörelseenergi. Trots samma effekt.

Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Det som händer i ditt exempel är att när du hänger på fler skär så kommer farten att sjunka och där med varvet, och vips så har dom inte samma effekt längre, men ge TZan en lägre växel så den kommer upp i samma effekt igen så drar den lika bra igen.

Har inte läst hela tråden men en hoj med max effekt på lägre varv accar förmodligen lite snabbare eftersom förlusterna är mindre och greppet bättre, däcket får mer tid att greppa mellan pulserna(BigBang) Man ska dock alltid ligga på max effekt för att det ska gå fort

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
jojje1963 skrev:
Det som händer i ditt exempel är att när du hänger på fler skär så kommer farten att sjunka och där med varvet, och vips så har dom inte samma effekt längre, men ge TZan en lägre växel så den kommer upp i samma effekt igen så drar den lika bra igen.

Har inte läst hela tråden men en hoj med max effekt på lägre varv accar förmodligen lite snabbare eftersom förlusterna är mindre och greppet bättre, däcket får mer tid att greppa mellan pulserna(BigBang) Man ska dock alltid ligga på max effekt för att det ska gå fort
Jaja, ...men vilken sackar från de 15km/t först ? ..var min poäng, och varför.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Zoidberg skrev:

Båda sackar samtidigt från 15 till 14,9999999999999999999999999 km/h eftersom de har samma effekt att tillgå.

Miffo

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
Det som finns tillgängligt
Jag och Messiah satt och diskuterade i lördags angående detta och det var därför han startade denna tråd.

Det vid diskuterade då var i varvtalsregistret en bil axar bäst på en fast växel, t.ex. 3:an. från 1000varv till varvstopp.

jag sa vid det varvtal där vridet var högst. Messiah trodde att det var där effekten är högst.

Nu har vi fått svar på hur det ligger till.

tack

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Zoidberg skrev:

Bakhjulen borde liksom skita helt i om det sitter en Scania eller en PeeWee där fram. De har samma fart, samma effekt och samma vrid på bakhjulen så det bör väl bli idenstiskt lika? Eller?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
jojje1963 skrev:

...och förresten håller dom ju då inte samma hastighet längre (=skillnad i prestation).
...hur går det med trajan då ? ...blir det några fler hästar, eller jagar du vrid :hihi :tummenupp

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
#Olsson# skrev:
Bakhjulen borde liksom skita helt i om det sitter en Scania eller en PeeWee där fram. De har samma fart, samma effekt och samma vrid på bakhjulen så det bör väl bli idenstiskt lika? Eller?
JO, ...men i detta exemplet har dom inte samma vrid, just för att påvisa dess betydelse.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Hehe, dom håller nästan samma hastighet men TZ'an drar ifrån lite eftersom den har max effekt med den nya växeln... traktor kan omöjligt hålla samma fart som innan om du hänger på fler skär, om den kan det så häng på en JÄTTE generator och lös jordens energi problem ;-)

Trajjan.... motorn som va tänkt att sitta i den nya hade en rasad vev (och lager och block....) så en "ny" motor är på väg från England. Så livet är inte störtkul just nu, dom kan ju vänta med att rasa tills man kör dom!!!!!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Pejo skrev:
Båda sackar samtidigt från 15 till 14,9999999999999999999999999 km/h eftersom de har samma effekt att tillgå.
Det är där vi tror olika, ...man får väl bygga en traktorajävel för och kontrollera.
Jaja, ...lite klokare har vi kanske blitt.

:tummenupp

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Zoidberg skrev:
JO, ...men i detta exemplet har dom inte samma vrid, just för att påvisa dess betydelse.

Men har de inte samma vrid på hjulen? De snurrar ju lika fort och utför samma arbete. Motorerna där framme har inte mycket gemensamt dock, men det borde väl inte påverka saken i någon riktning?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
jojje1963 skrev:
Hehe, dom håller nästan samma hastighet men TZ'an drar ifrån lite eftersom den har max effekt med den nya växeln... traktor kan omöjligt hålla samma fart som innan om du hänger på fler skär, om den kan det så häng på en JÄTTE generator och lös jordens energi problem ;-)

Trajjan.... motorn som va tänkt att sitta i den nya hade en rasad vev (och lager och block....) så en "ny" motor är på väg från England. Så livet är inte störtkul just nu, dom kan ju vänta med att rasa tills man kör dom!!!!!
Detta är mitt sista inlägg i ämnet... Om traktormotorn har överkapacitet för att dra 3 skär i 15km/t så blir det ju inget hastighetsskillnad när du slänger på 1:, 2:a & 3:e skäret, ...frågan var vid vilket skär den inte orkade hålla hastigheten längre.

Vad var det för en snäll figur som skickade rasad motor till dig ?
Blir det större volym, högre tryck ...eller ?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Zoidberg skrev:
Men om vi tar ett annat exempel
1) En standard traktor med 90 hk maxeffekt.
2) En likadan traktor fast vi lägger i en TZ250-motor med samma maxeffekt.

Vi låter båda traktorerna köra på en åker i konstant 15 km/t, båda är växlade så att dom producerar maxeffekt vid denna hastighet. Men ...traktorn har förstås mycket mer vridmoment att tillgå vid detta varvtal.

I farten hänger vi på en plog med ett skär, ..sedan sätter vi på ett skär till & ett till osv tills någon av traktorerna inte orkar längre (nu bortser vi från att TZ:an skulle slitas ut, överhetta eller vad det månde vara samt även effektförluster i transmission).

Jag hävdar bestämt att TZ-traktorn kroknar först, ...eftersom den har mindre vridmoment att tillgå !

Om farten är konstant trots att plogarna hängs på vill jag påstå att det inte blir någon skillnad mellan traktorerna.
Men självklart tappar de fart när plogarna sätts på, och då kommer TZ250 motorn krokna betydligt fortare. Det beror på TZ:an spetsiga effektkurva i jämförelse. Den har ett register på några få % av varvtalsspannet, så när effekten sjunkit de få procenten kommer den snabbt att krokna. Traktorn däremot har säkert ett jättebrett register, kanske 30% av varvtalsspannet. Så då kan varvtalet sjunka 30% innan den kroknar.
Jag vet inte vad definitionen på ett register är, men här menar jag spannet från vridtoppen till effekttoppen.

Så, ja du har rätt att traktorn har mer moment att tillgå, men det beror endast på att den har ett bredare register. Om lillmotorn i exemplet hade haft lika brett register hade även den haft lika stort moment att tillgå.(som i mitt exempel). Då hade lillmotorn kroknat samtidigt som stormotorn.

TZ-motorn, som producerar sin effekt med hjälp av ett högt varvtal & lågt vridmoment är bra på att accelerera ett lätt fordon till hög hastighet på kort tid tack vare sitt höga varvtal (och därmed länge bibehållna låga utväxling)vid maxeffekt (en form av prestanda).

Traktormotorn, som producerar sin effekt med hjälp av lågt varvtal & högt vridmoment, är bra på att dra en konstant mkt stor last tack vare sitt stora vridmoment vid sin maxeffekt (en annan form av prestanda).

Därför har vridmomentskurvan betydelse för prestandan, ...påstår jag, och anser mig ha all världens motorkonstruktörer i ryggen.

Beror ju på hur tätstegad låda man har. Med brett register kan det vara långt mellan växlarna utan att man ramlar ur registret.

...eller är det någon konspirationsteoretiker som lurat i alla dessa + motorjournalister att dom måste ha med en vridmomentskurva överallt

Man sätter in kurvan bara för att underlätta, så att det är enklare att se hur stort registret är utan att behöva räkna. Tror jag iaf.

EDIT: oj, många hann skicka innan...

Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ok, mitt sista:
Om den har överkapacitet så har TZ'an det oxå. det man måste utgå ifrån är hur mycket effekt det behövs för att dra 3 skär i 15km/h, har man den effekten så har man, och effekt mäts i HP inte i NM.

Trajjamotorn rasa när jag provkörde den utan turbo, har ingen aning varför men förmodligen blev nått fel när jag satte ihop den efter att kollat så allt var ok. Kan oxå va så att veven var krokig, den kom från en krockad hoj.
Det blir samma volym (904cc) men mycket mer turbotryck, och hela chassiet blir omgjort för dragracing, kom gärna o hälsa på så får du se hur det går. 0413-15724 om du vill ringa

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Zoidberg skrev:
Den där formeln finns inte, ...den är påhittad för att visa ett samband (som inte är konstant).
En formel som finns är P=Delta W/Delta t (Energiändring under viss tid)

Formeln ovan är samma formel som du skriver, fast med en konstant insatt så att man kan räkna med rpm, hk och Nm istället för s, watt och Nm.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Bearing skrev:
Man sätter in kurvan bara för att underlätta, så att det är enklare att se hur stort registret är utan att behöva räkna. Tror jag iaf.

Okej ...sista nu då
Det borde man väl lätt kunna läsa ut ur effektkurvan, ...enligt dina/era teorier.
Eftersom dom förutsätter att effekt/momentförhållandet är konstant.

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Zoidberg skrev:
Okej ...sista nu då
Det borde man väl lätt kunna läsa ut ur effektkurvan, ...enligt dina/era teorier.
Eftersom dom förutsätter att effekt/momentförhållandet är konstant.

Jepp det kan man, men det är ganska svårt att se. Brukar vara ungefär när den viker av från att luta mycket till lite mindre... Men man kan ta några punkter där man tror att den ligger, och räkna fram momentet där, så får man ett värde på där den ungefär ligger.

Du skrev att P=dW/dt jag brukar använda beteckningen E för energi, så jag byter nu.

P=dE/dt
Kan skrivas om till P=E*w <-omega
d.v.s. effekten är produkten av vridmomentet och vinkelhastigheten.
Med andra enheter blir det P=M*n/(736*60/(2Pi))=M*n/7028

Godnatt!

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
jojje1963 skrev:
Ok, mitt sista:
Om den har överkapacitet så har TZ'an det oxå. det man måste utgå ifrån är hur mycket effekt det behövs för att dra 3 skär i 15km/h, har man den effekten så har man, och effekt mäts i HP inte i NM.

Trajjamotorn rasa när jag provkörde den utan turbo, har ingen aning varför men förmodligen blev nått fel när jag satte ihop den efter att kollat så allt var ok. Kan oxå va så att veven var krokig, den kom från en krockad hoj.
Det blir samma volym (904cc) men mycket mer turbotryck, och hela chassiet blir omgjort för dragracing, kom gärna o hälsa på så får du se hur det går. 0413-15724 om du vill ringa
Tackartackar, ...kanske framåt våren. Är ryggopererad just nu & får inte sitta ner på 2 månader till, ...komplicerar tranportgrejen lite.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Fyfan.... kom du till våren då (annars har jag ju en buss, den kan du ligga o åka i ;-)

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...