sandstream
Guest
Hörru riddarn, du som inte sov kanske kan hjälpa oss andraDon Quixote skrev:Haha, att det här kan vara så svårt för er... Koncentrera er lite på fysiklektionerna pojkar...

Hörru riddarn, du som inte sov kanske kan hjälpa oss andraDon Quixote skrev:Haha, att det här kan vara så svårt för er... Koncentrera er lite på fysiklektionerna pojkar...
andersbrink skrev:Okej, funderar lite på vad som händer på ettans växel. Vad händer om du inte har speciellt mycket vrid i botten men mycket effekt allra längst upp och din polare har en hoj med massor av vrid i botten och mellan men väldigt lite längst upp. Vem blir då frånkörd på ettans växel om båda börjar från att krypköra - utan att använda kopplingen?
![]()
#Olsson# skrev:Det här var roligt. Bilden visar en fullt möjlig vrid o effektkurva.
Var axar det bäst? A eller B?
Ungefär, var växlar du när du vill axa? A eller B?
Chribba skrev:Accelerationsökningskurvan måste ju vara andraderivatan av hastigheten, eller?
Sen vill jag hävda att effekt och vridmoment inte alls är samma sak. En effekt är en skalär storhet medan ett vridmoment är en vektor.
Sen undrar jag rent allmänt en sak. Hur mäts vridmoment? Vad jag tror mig minnas är att det inte är en storhet som "finns" på riktigt och kan mätas rakt av. Utan att det är en "teoretiskt storhet" som räknas fram genom att kryssa en kraft med en hävarm. Alltså i en bromsbänk mäts inte vridmomentet (direkt) utan egentligen mäts kraften och någon hävarm som sedan kryssas. Stämmer det?
//Chribba
Alltså, ...om nån vill lyssna på mig så är det så är: att man måste skilja på dom två helt olika sakerna:#Olsson# skrev:Det här var roligt. Bilden visar en fullt möjlig vrid o effektkurva.
Var axar det bäst? A eller B?
Ungefär, var växlar du när du vill axa? A eller B?
sandstream skrev:Hörru riddarn, du som inte sov kanske kan hjälpa oss andra![]()
Sånt gillar vi!Don Quixote skrev:Äh, kaxar mig bara lite och försöker vara lite dryg![]()
Zoidberg skrev:Alltså, ...om nån vill lyssna på mig så är det så är: att man måste skilja på dom två helt olika sakerna:
1) Momentan acceleration (max hastighetsändring (M/S*2) i ett visst ögonblick, ...vilken alltid är störst vid vridtoppen på en given utväxling)
2) Minsta möjliga tid du tar dig från tex 0-200 km/t.
(Detta göra du genom att pendla kring effekttoppen genom växlarna enl förklaringen som Olsson så snyggt tidigare gav: "Men, den axar bättre vid max effekt än den gör på nästa högre växel vid maxvrid."
Alltså ...så länge den lägre växeln ger större fördelar än nackdelen med den sjunkande vridmomentskurvan så växlar du inte. I det momentet vridmomentskurvan sjunkit så lågt att du inte längre tjänar på att hålla en lägre utväxling inträder den magiska MAXEFFEKTEN. ...som jag har försökt beskriva i tidigare inlägg.
Det finns alltså två svar på Olssons diagramfråga:
1) Den momentana accelerationen är bäst vid A
2) Den totala accelerationen (från en hastighet till nästa) görs på kortast tid "omkring" B !
Snyggt diagram förresten...![]()
Pejo skrev:Jag svarar inte om inte du svarar..... okey då. Det accelerar bäst vid punkt B. Strax efter punkt b så tar det slut. Men vid punkt B EXAKT så drar det som bäst.
Efter det att jag växlat så hamnar jag vid A... och då ökar accelerationen fram till pkt B.
Zoidberg skrev:Det finns alltså två svar på Olssons diagramfråga:
1) Den momentana accelerationen är bäst vid A
2) Den totala accelerationen (från en hastighet till nästa) görs på kortast tid "omkring" B !
Om du har en graf (diagram) där du har hastigheten på y-axeln & tiden på x-axeln. Då anges accelerationens storlek (m/s2) av kurvans lutning.Pejo skrev:Förklara gärna skillnaden mellan
momentan acceleration
och
total acceleration från en hastighet till en annan, om denna skillnad i hastighet är oändligt liten, t.ex 99,99999999999 km/h till 100 km/h
orka_matte skrev:Vad jag har läst om vridmoment.
Vridmomentet är den kraft som vrider runt vevaxeln precis som den kraft du använder när du drar åt en skruv. En ångmaksin av kolvtyp kan därför årestera ett jättelikt vridmoment trots att motorn står still - det kan exempelvis hända om du skall starta ett överlastat ånglok i uppförsbacke.
Hästkrafter är något förenklat vridmomentet gånger varvtalet - alltså det arbete motorn orkar göra på en viss tid. Därför är det också så att motorer med samma antal hästkrafter också har samma vridmoment. Men det viktiga är att en traktor och en exempelvis sportbilsmotor utvecklar sitt högsta vridmoment vid helt olika varvtal.
Du blir starkare ju längre ut på ett spärrskaft du tar i när en skruv dras åt. Därför blir också motorns vridmoment högre om man förlänger vevaxelns slaglängd. Men om du samtidigt skall behålla cylindervolymen så måste kolvdiametern minskas och då får den brinnande bensinen en mindre yta att trycka på. Därför blir också vridmomentet det samma.
Kortslagiga motorer klarar högre varvtal utan att kolhastigheten blir farlig. Därför är det också så att kortslagiga motorer ofta har sitt högsta vridmoment vid ett högre varvtal.
/Matte
Färnbo skrev:Om jag fattar dig rätt så säger du att motorer med samma effekt fast olika volym ger samma (lika stort) vridmoment fast vid olika varvtal, det är fel.
jmf en nyare 600 ca 120 hk och max vrid ca 80 Nm, en gammal Saab 900 EMS ca 120 hk, max vrid ca 180 Nm.
Färnbo skrev:Om jag fattar dig rätt så säger du att motorer med samma effekt fast olika volym ger samma (lika stort) vridmoment fast vid olika varvtal, det är fel.
jmf en nyare 600 ca 120 hk och max vrid ca 80 Nm, en gammal Saab 900 EMS ca 120 hk, max vrid ca 180 Nm.
aci skrev:tyvärr fattade du fel, effekt är en matematisk ekvation inehållande vrid och varv
Edit2: Förenklad formel nu ännu kortare
Vridmoment*varvtal/7024=effekten
Effekten*7024/vartal=vridmomentet
Färnbo skrev:Nej det tror ja inte, jag påvisade med exemplet Saaben och 600 att två motorer med samma effekt inte nödvändigtvis behöver ge samma vrid,fast vid olika varvtal.
aci skrev:hehe vad du krånglar till det. Samma vrid vid olika varvtal ger ju olika effekt enl formeln. Så ja du har ju rätt om jag förstod vad du ville![]()
![]()
Att det ska vara så omöjligt att skilja på frågorna om ax-kurvan följerHar vi då kommit fram till att ett fordon acc:ar bäst vid max effekt och inte vid max vrid, och att pojkarna på zatzy har fel ?
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |