Zoidberg skrev:
Nope ...beror på lasten du hänger på den (varför lätta fordon har högvarviga motorer & tunga fordon har lågvarviga vridstarka!).
Hänger alltså helt på hur du definierar "prestanda" !
Det man i dagligt tal menar med "vridstarka"-motorer är ju att effekten på varvtal låångt under effekttoppen är hög. Det gör ju att man kan vara bekväm och strunta i att växla ned trots att man ligger låångt under effekt- och vridtopp. Men det har ingenting att göra med hur stort värde det är på maxvridet.
Scenario:
En tung lastbil har en hayabusaturbomotor på 300 hk@10000rpm med maxvrid vid 7500 rpm och sen helt död under det.
En annan tung lastbil använder en jättediesel med 300hk@2000rpm och maxvrid vid 1500 rpm men har till skillnad mot hayabusamotorn ganska hög effekt under vridtoppen ända ned till tomgång.
Båda lastbilarna väger lika och har samma växellåda som gör att varvtalet sjunker 25% vid varje växling. Hayabusalastbilen har dock en slutväxel med 5ggr så hög utväxling vilket gör att farten för varje växel blir samma som för dieseln.
Lastbilarna tävlar med rullande start på ettans växel. Hayabusan ligger på 7500rpm och dieseln på 1500 rpm. Startskottet går. De accelerar i sida vid sida. Vid exakt samma tidpunkt och vid samma fart når de toppeffekten och växlar(inte optimalt att växla då). Varvtalet sjunker 25% till 7500 för busan och 1500 för dieseln. Vid nästa växling sker samma sak. De kommer att ligga sida vid sida hela vägen till toppfarten.
Det
enda dieseln är bättre på rent prestandamässigt är när varvtalet sjunker under vridtoppen. Då kommer föraren i diesellastbilen att vara lat och trycka gasen i botten och kommer så småningom upp i fart. Men busamotorn kommer tappa all ork, och om inte dess förare är snabb att växla ned kommer han kanske att tappa massor av fart pga rullmotstånd osv och behöva ta flera växlar ned.
Dieselmotorn är här ett exempel på en "vridstark" motor. Men det har som sagt ingenting med maxvridet att göra
...& vrid är visst något även utan varv (ett ånglok som startar från stillastående t.ex, ...där krävs &så "prestanda")!!
Det har du rätt i! När loket står stilla behövs inget effekt, bara vrid. Det finns till och med en fysisk formel som säger att P=F*v dvs effekten(P) är produkten av kraften(F) och hastigheten(v). I början finns ingen hastighet, således krävs ingen effekt.
Men så fort kolven börja röra på sig i ångloket, om så bara 1 mm, och loket böjar gå i 0,1 km/h, då har du varvtal, och med det den effekt som nu krävs för att få loket att accelerera.
EDIT: Inlägget kanske ser snofigt, eller näsvist ut eller att jag försöker göra mig rolig över Zoidberg men det var inte alls meningen.
Det är skrivet med glimten i ögat!