Affe_R1;2860203
1. Nu vet vi ju anledningen till att Vägverket drog in sitt bidrag till SMC.
2. Dom räknar ju kallt med att ingen ska ha råd att köra hoj i framtiden.:6surkart[SIZE="1" skrev:
det är ju billigare än att utbilda folk..[/SIZE]
1. Fel - VV stödjar SMC:s utbildning av instruktörer med 400.000 kr 2007. men, du har rätt att VV tidigare har talad om att man inte i fortsättningen kan ge bidrag och SMC må stå på egna ben.
Därför behöver SMC medlem och det bråskar!
Vi har ganska enkelt inte dom resurser som behövas.
2. Det är flera än Thomas Lekander som räknar med detta. Bl. a nya regeringen har en målsättning om att dom som är yngre och kör effektstärka MCs inte ska ha råd i förtsättningen, som ett medel är nya Tragikförsäkringen!
VV, måste jag annars tala om är mycket lyhörde på SMCs klagomål över vägmiljön - och jag är bergis på att vi gemensamt kommer att göra störe framsteg på denne punkt.
VTI, som har tagit rapporten med riskbedömning i förhållende till körsträckor. SMC har påpekt att rapporten har haft faktuella fel, eftersom att man värderar utvecklingen för klass 7 fel aktigt. Man postulerar att klass 7 har ökad efter milleniumskiftet. Detta är fel och skyldes att försäkringsbolag och importörer har felklassad MCs tidigare - ursprungskontroll!
Jag saxar in lite hardcore facts:
Våra huvudsakliga slutsatser är:
• Olycks- och skaderisken är störst för unga förare med begränsad erfarenhet.
Risken är extra stor om de kör en motorcykel med hög motoreffekt i förhållande
till dess vikt
• Olycks- och skaderisken är förhållandevis låg i de försäkringsklasser F3–F6 som har de längsta körsträckorna
• Antalet dödade och svårt skadade motorcyklister har under perioden ökat
långsammare än motorcykeltrafikens omfattning, dvs. att motorcykelåkandet har blivit något mindre riskfyllt.
Dessutom konstateras följande i rapporten:
• Antalet motorcyklar har ökat från år 2000 till 2004 från 167 346 till 235 192.
Även den totala körsträckan har ökat med drygt 40 procent under samma period
• Antalet motorcyklar har efter år 2000 framför allt ökat i försäkringsklass F7
(motorcyklar med mycket hög motoreffekt i förhållande till vikt)
• Motorcyklar av årsmodell 1994 och äldre körs förhållandevis sällan
• Motorcykelförare yngre än 25 år står för de relativt höga skaderiskerna i de
lägsta försäkringsklasserna
• Motorcykelförare yngre än 30 år står för de relativt höga skaderiskerna i de
högre försäkringsklasserna (mycket effektstarka mc)
• 60 procent av dödade och skadade motorcykelförare i försäkringsklass F 7 är
under 30 år
• Polisens rapporter av motorcykelolyckor visar att 85 procent av motorcyklarna i försäkringsklass F1 och 14 procent av motorcyklarna i försäkringsklass F2 är lätta motorcyklar
• Huvuddelen av all motorcykelåkning sker med mc i försäkringsklasserna F3–F6
• Antalet dödade motorcykelförare i förhållande till skadade respektive svårt
skadade motorcykelförare är väsentligt högre för gruppen motorcyklar i
försäkringsklass F8 (övre segmentet av F7) jämfört med övriga försäkringsklasser.
Detta tyder på allvarligare skadekonsekvenser i olyckor där motorcyklar
tillhörande försäkringsklass F8 är inblandade.
Fakta pporter som ovanstående och sedan aktuella olyckor vart gravida kvinnor, och andra trafikanter skadas av MCs som kör för snabbt på 30 50 sträckor - kan endast ge den storm som rådar just nu!
Kan nog inte vara svärt att förstå!
Vi
måste respektera 120% när det 30 och 50 kilometers begränsning. Gená aldrig och få koll på att bromsa. Kan vi som kollektiv hålle dessa 3 enkla punkter - blir det enklare för oss alla, enligt min åsikt.
Att färdes i trafikken är ett delad ansvar!