"Mc 20 gånger farligare än bil"

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
***obs***

***OBS*** Låt oss alla här på SH rösta NEJ på DN's webbfråga, för inte fan är man sämre förare bara för att man tycker om 2 hjul istället för 4. Det krävs väl för fan mer skicklighet bara att klara av att rulla på 2 däck.. Blir så jävla förbannad. :mad: :mad: :mad:
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Synd att inte fler är bättre på statistik och kan genomskåda DNs och VVs tafatta försök till att få mcolyckorna att framstå som kraftigt ökade och att de skjutit i höjden.

De ljuger med statistiken för driva egna tesen. De har utnyttjat grafen i artikeln till få det att framstå som en dramatisk ökat risk att dö på mc. Kika på y-axeln. Mc i trafik startar på 0. Döda i trafik startar på 30 och dessutom utdragen så att sista åren hamnar långt över området i grafen.

Dödsolyckorna har ökat med 60% och antalet mc i trafik har ökat med 110%. Det är positivt att antalet dödsolyckor har minskat per antal aktiva hojjåkare. Tar man dessutom per kört km tror jag man får ännu lägre risker då jag tror de mc i trafik som finns kör längre sträckor nu är 1997.
 

Bifogat

  • felpåmcstat.JPG
    felpåmcstat.JPG
    48 KB · Visningar: 57

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Affe_R1;2860203 1. Nu vet vi ju anledningen till att Vägverket drog in sitt bidrag till SMC. 2. Dom räknar ju kallt med att ingen ska ha råd att köra hoj i framtiden.:6surkart[SIZE="1" skrev:
det är ju billigare än att utbilda folk..[/SIZE]

1. Fel - VV stödjar SMC:s utbildning av instruktörer med 400.000 kr 2007. men, du har rätt att VV tidigare har talad om att man inte i fortsättningen kan ge bidrag och SMC må stå på egna ben.
Därför behöver SMC medlem och det bråskar!

Vi har ganska enkelt inte dom resurser som behövas.

2. Det är flera än Thomas Lekander som räknar med detta. Bl. a nya regeringen har en målsättning om att dom som är yngre och kör effektstärka MCs inte ska ha råd i förtsättningen, som ett medel är nya Tragikförsäkringen!

VV, måste jag annars tala om är mycket lyhörde på SMCs klagomål över vägmiljön - och jag är bergis på att vi gemensamt kommer att göra störe framsteg på denne punkt.

VTI, som har tagit rapporten med riskbedömning i förhållende till körsträckor. SMC har påpekt att rapporten har haft faktuella fel, eftersom att man värderar utvecklingen för klass 7 fel aktigt. Man postulerar att klass 7 har ökad efter milleniumskiftet. Detta är fel och skyldes att försäkringsbolag och importörer har felklassad MCs tidigare - ursprungskontroll!

Jag saxar in lite hardcore facts:

Våra huvudsakliga slutsatser är:
• Olycks- och skaderisken är störst för unga förare med begränsad erfarenhet.
Risken är extra stor om de kör en motorcykel med hög motoreffekt i förhållande
till dess vikt
• Olycks- och skaderisken är förhållandevis låg i de försäkringsklasser F3–F6 som har de längsta körsträckorna
• Antalet dödade och svårt skadade motorcyklister har under perioden ökat
långsammare än motorcykeltrafikens omfattning, dvs. att motorcykelåkandet har blivit något mindre riskfyllt.

Dessutom konstateras följande i rapporten:
• Antalet motorcyklar har ökat från år 2000 till 2004 från 167 346 till 235 192.
Även den totala körsträckan har ökat med drygt 40 procent under samma period
• Antalet motorcyklar har efter år 2000 framför allt ökat i försäkringsklass F7
(motorcyklar med mycket hög motoreffekt i förhållande till vikt)
• Motorcyklar av årsmodell 1994 och äldre körs förhållandevis sällan

• Motorcykelförare yngre än 25 år står för de relativt höga skaderiskerna i de
lägsta försäkringsklasserna
• Motorcykelförare yngre än 30 år står för de relativt höga skaderiskerna i de
högre försäkringsklasserna (mycket effektstarka mc)
• 60 procent av dödade och skadade motorcykelförare i försäkringsklass F 7 är
under 30 år
• Polisens rapporter av motorcykelolyckor visar att 85 procent av motorcyklarna i försäkringsklass F1 och 14 procent av motorcyklarna i försäkringsklass F2 är lätta motorcyklar
• Huvuddelen av all motorcykelåkning sker med mc i försäkringsklasserna F3–F6
• Antalet dödade motorcykelförare i förhållande till skadade respektive svårt
skadade motorcykelförare är väsentligt högre för gruppen motorcyklar i
försäkringsklass F8 (övre segmentet av F7) jämfört med övriga försäkringsklasser.
Detta tyder på allvarligare skadekonsekvenser i olyckor där motorcyklar
tillhörande försäkringsklass F8 är inblandade.


Fakta pporter som ovanstående och sedan aktuella olyckor vart gravida kvinnor, och andra trafikanter skadas av MCs som kör för snabbt på 30 50 sträckor - kan endast ge den storm som rådar just nu!
Kan nog inte vara svärt att förstå!

Vi måste respektera 120% när det 30 och 50 kilometers begränsning. Gená aldrig och få koll på att bromsa. Kan vi som kollektiv hålle dessa 3 enkla punkter - blir det enklare för oss alla, enligt min åsikt.

Att färdes i trafikken är ett delad ansvar!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top