"Mc 20 gånger farligare än bil"

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Som olyckan nu i helgen när en bil gjorde en vänstersväng och MC kom i motsatriktning och körde in i bilen..
Är det en MC eller en bil olycka? Vems försäkringsbolag ska ta hand om kostnaden?
I mitt tycke är det en bilolycka då jag iaf tycker bilen gjorde fel även fast polisen inte tycker det.

// Linus

Vad Polisen tycker är nog inte så intressant egentligen. Deras jobb är att utreda huruvida brott föreligger "enlig Svensk lag". Dom har inga som helst befogenheter till att dömma någon. Domstolen dömmer.

Försäkringsbolget kan ha en annan tolkning ang. ersättningen.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Enligt en nyhet på Bikes löp så ska det annars vara "Säkrare att köra MC än att rida"
Det betvivlar jag inte en sekund.
Men det finns (minst) en väldigt tydlig anledning till det. Hojen gör exakt det du säger åt den, varken mer eller mindre. Du styr m.a.o. i princip helt över ditt eget öde. Så är det inte med en häst.:näsblod
Oturligt nog, för skaderisken, så har vi två hojar och två hästar i hushållet...:tungan

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Men i DN-artikeln citeras ju också Galne dansken som säger:

- Om man inte räknar körsträcka utan antalet trafikanter innebär mc samma risk som bil. Vi är dessutom den trafikantgrupp som reducerat sina olyckor mest de senaste åren.

Fast det står ju såklart inte i rubriken..

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Man blir ju så less... :mad:
Nu vet vi ju anledningen till att Vägverket drog in sitt bidrag till SMC.
Dom räknar ju kallt med att ingen ska ha råd att köra hoj i framtiden.:6surkart
det är ju billigare än att utbilda folk..

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
"- Men gudskelov är motorcyklar inget som yngre har råd att ha i dag."
Ja, det är ju "gudskelov" tur att folk i min ålder inte har råd med motorcykelåkande! Vi utsätter ju vår egen hälsa (och ekonomi) för något helt livsfarligt! Nej jag ska då sluta upp med domhär dumheterna, schack är dagens melodi! :yoparty

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Men i DN-artikeln citeras ju också Galne dansken som säger:

- Om man inte räknar körsträcka utan antalet trafikanter innebär mc samma risk som bil. Vi är dessutom den trafikantgrupp som reducerat sina olyckor mest de senaste åren.

Fast det står ju såklart inte i rubriken..
Det argumentet är inte helt självklart att skylta med. Det kan nämligen innebära att medan en bilist behöver (ex.vis) 100.000 km på sig för att bli inblandad i en olycka så hinner en hojåkare med samma sak redan efter (ex.vis) 1.000 km... Att bortse från körsträcka i statistiken är att som hojåkare skjuta sig själv i foten.

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
samtidigt är de inte bra för miljön vad gäller all skit en vulkan spyr ut. det blir en väldigt svidande miljöskatt också. det ska kosta att vara/ha en vulkan minsann!

Yepp, och om du äger en vulkan på island så får du skaka galler för att du har bedrivit omoralisk skatteplanering.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
må så vara men de är inte så många unga som åker hoj om du tänker efter.

Jag har tre stycken och är student. Anledningen till att det inte är fler unga som kör tror jag är att alla påstår att det är så förbaskat dyrt att äga hoj.

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Det argumentet är inte helt självklart att skylta med. Det kan nämligen innebära att medan en bilist behöver (ex.vis) 100.000 km på sig för att bli inblandad i en olycka så hinner en hojåkare med samma sak redan efter (ex.vis) 1.000 km... Att bortse från körsträcka i statistiken är att som hojåkare skjuta sig själv i foten.

Okej, jag kör ca 100 gånger längre med min bil än med min motorcykel. Så om jag har 1 olycka med motorcykeln och 1 olycka med bilen. Då är motorcykeln 100 gånger farligare, och "JA" jag dog vid bägge olyckorna. Bilolyckan var p.g.a. av att jag pratade i mobilen och såg inte den vänstersvängande lastbilen och när jag körde motorcykel så var det en vänstersvängande bil, istället för lastbil.

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS

Du har iofs rätt i att körsträckan spelar roll.. Det jag hade i bakhuvudet när jag skrev inlägget var att i DN-rubriken står "Det är nära tjugo gånger så hög risk att dö på motorcykel som i bil", utan att någonstans i artikeln definiera hur den risken beräknades.

Min poäng är att man kan bevisa mycket med statistik.

Speciellt i det här fallet när VV (åtminstone den där Thomas som nämns i artikeln) verkar ta den [påstått] skyhöga risken för MC-åkare som ett axiom som rättfärdigar de här försäkringspremiehöjningarna det har talats om det senaste året.

Det handlar ju också om argumentation, retorik och opinionsbildning. Allt är väl inte helt beslutat än, såvitt jag vet.

[Och för att undvika missförstånd: Ja, jag anser att det är högre risk att åka MC än att åka bil. Och det finns massor av faktorer som pekar på det, att vi sitter oskyddade är ju en av de större. Kvalitativt är det riskfyllt att åka MC. Men om man ska göra en kvantitativ bedömning av exakt hur mycket högre risk det är att åka MC jämfört med bil krävs det någon sorts motivering, dvs uträkning. Särskilt i det här fallet då den högre risken används som rättfärdigande att höja kostnaden för MC-åkandet, och dessutom ses höjningen som önskvärd.]

Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Jag har inte läst vad som står i tidningen och kommer troligtvis inte att göra det heller för att de skriver så mycket skit.

Är det ingen som tycker att det ändå är bra att det skrivs något om mc för då kanske era bittra fiender (bilisterna) hajjar till och blir påminda om att mc-säsongen faktiskt startat. Man brukar säga att all reklam är bra reklam även om det i detta fall uppfattas som negativ reklam. Vem vet, kanske räddar det något liv. Det var mitt första intryck när jag såg löpet på macken imorse.

/Bagarn

Oturligt nog, för skaderisken, så har vi två hojar och två hästar i hushållet...:tungan
Haha :D Så är det dessvärre eller ska man säga dessbättre för oss också :tummenupp

Last edited:

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Bilister är fienden, jag har provat.. ;) Men visst är det bra om bilisterna blir påminda om tvåhjulingarna.

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Statistik !

Hur många gånger större är dödsrisken om man från dessa 56 omkomna räknar bort de som var fulla/påtända samt de som inte ägde hojen de körde ?

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Vafan är det här ... blir lack när jag hör sånthär vägvärket har väll fan inget o göra med mc åkande dem försöker ju döda oss genom och sanda vägar o vägarbeten utan markera med skyllt och vajeräcken så att vi verkligen ska bryta ryggen... hur sover dem om nätterna?

Känner likadant, om de skötte vägarna lite bättre så kanske det skulle bli några färre olyckor iaf,,jävla pappskallar:hördu

Hur många gånger större är dödsrisken om man från dessa 56 omkomna räknar bort de som var fulla/påtända samt de som inte ägde hojen de körde ?

ja det vore intressant och veta om de är med i statistiken, för är det så är ju hela skiten uppåt väggarna

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Hmm, jag kör ca 1000mil med MC och 1000mil med bil varje år?!!
Bil har jag kört i 25år, hoj 9år.... Njae det är ändå inte rätt...
Borde krockat minst 2.8ggr med MC trots att jag aldrig krockat med bil.

Så här måste det vara!!
Så länge jag ger tusan i att krocka med bilen (noll ggr/år) så kan jag matematiskt sett inte krocka med mc heller, för 20*0=0 :D

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____19321.aspx

" -Vi är oroliga för det stigande intresset för tvåhjuliga motorfordon. Det är en trafikantgrupp som har stora skaderisker eftersom de är helt oskyddade, säger Thomas Lekander"

Ja Thomas det måste vara något allvarligt fel på folk när intresset för motorcyklar ökat så kraftigt de senaste åren :rolleyes:

Thomas är förmodligen en sån där person som sitter bakom skrivbordet hela dagarna.:D

"- Vi hade säsongens första svåra olycka nu i helgen som var, men tyvärr lär det väl inte bli den sista, säger Thomas Lekander."

Och? händer det inte bilolyckor och andra olyckor varje dag? vilken värld lever Thomas i?

ja vad ylar han om

är det någon som har en mailadress till Thomas?

thomas.lekander@vv.se

Last edited:

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Det är förbjudet enlig lag att könsdiskriminera prismässigt. Varför har ingen uppmärksammat fösäkringbolagen på det?

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
jag antar att du har rätt. så inte nog med att vulkaner bör förbjudas redan idag, frågan är om inte island bör 'försvinna' från jordens yta för all framtid, då det är en tillflyktsort för kriminella element.

jag har mejlat min lokala politiker om faran som finns för våra barn och miljön och föreslår att alla gör detsamma. nu.

Yepp, och om du äger en vulkan på island så får du skaka galler för att du har bedrivit omoralisk skatteplanering.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
"- Men gudskelov är motorcyklar inget som yngre har råd att ha i dag." :D

Tänkte också slänga upp den här tråden men jag hittade din. Jag började köra en 80 kubikare när jag var 6 år! Därefter blev det fyrhjuling vid 14 års ålder. Idag är jag 16 och fyller 17 den 18 april. Har 125:a såsom ett tiotal av mina polare! Jäkla bullshit annons säger jag bara. Kvinnan som är med i annonsen verkar ju lika rädd som en nybörjare. Om hon ramlar omkull så är troligen hennes fel.

PS borde vi inte ge DN den där statistiken från bike med att det är 20 ggr farligare att rida häst än att åka motorcykel? Eller den statistiken kanske är för opartisk?

EDIT: Herregud kolla in deras webbfråga: "Är motorcyklister sämre trafikanter än bilister?" När jag kollade så var det 44% för ja.:mad:

Last edited:

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
ja det vore intressant och veta om de är med i statistiken, för är det så är ju hela skiten uppåt väggarna

Dom är säkerligen med i statestiken.
Saxat ut tråden om MC-OLA från -05 (är troligen ingen större skilnad)
  • Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
  • 17% inget körkort
  • 55% ägde hojen

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM