MC Batteri - 12V 7Ah - Husaberg... HJÄLP

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Är det nån som vet var man får tag i hyfsat billig batteri till Husaberg 650-04
Har letat och letat men hittar det ingenstans...:huvet

Tips Tack!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Finns ett fint 12V 7A på biltema som passar någorlunda, lite högre än original har jag för mig jag läst. :tummenupp
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Är det nån som vet var man får tag i hyfsat billig batteri till Husaberg 650-04
Har letat och letat men hittar det ingenstans...:huvet

Tips Tack!

Nill0w köpte ett Biltema och det funkade i 2 dar. Lampan lyser hälften så starkt som min hoj (vi har likadan hoj) och han får kicka hälften av gångerna.

Jag rekomenderar en Yuasa http://www.yuasabatteries.com/ om du prioriterar kvalitet.

Och det finns att köpa... jag gissa vart :tuttar

Priset är 1.045:-
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Nill0w köpte ett Biltema och det funkade i 2 dar. Lampan lyser hälften så starkt som min hoj (vi har likadan hoj) och han får kicka hälften av gångerna.

Jag rekomenderar en Yuasa http://www.yuasabatteries.com/ om du prioriterar kvalitet.

Och det finns att köpa... jag gissa vart :tuttar

Priset är 1.045:-

Jaha, kul! :huvet
Vad är det för hoj du har? Snackade med Dirtbike i västberga, han skulle ha 800 spänn, dock så vet jag inte vilket fabrikat det var på det han mena... :confused:
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
Nill0w köpte ett Biltema och det funkade i 2 dar. Lampan lyser hälften så starkt som min hoj (vi har likadan hoj) och han får kicka hälften av gångerna.

Jag rekomenderar en Yuasa http://www.yuasabatteries.com/ om du prioriterar kvalitet.

Och det finns att köpa... jag gissa vart :tuttar

Priset är 1.045:-

2dar fan mitt funka bara i 2timmar
jag fick köpa nytt oxå yusa funkar skitbra
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
2dar fan mitt funka bara i 2timmar
jag fick köpa nytt oxå yusa funkar skitbra

2 dar var nog en överdrift. :näsblod Jag vet inte om det är kylan eller vad det e men ett Biltema är att slänga pengarna i sjön enligt mig. Totalt värdelösa.

Jaha, kul! :huvet
Vad är det för hoj du har? Snackade med Dirtbike i västberga, han skulle ha 800 spänn, dock så vet jag inte vilket fabrikat det var på det han mena... :confused:

KTM EXC 525
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
aja, då blir det väl att köpa ett yusa... Tack för komentarerna

Det finns ett billigare alternativ som heter Himura (745kr) också men, njäää. Jag skulle inte köpa det. Jag vill att allt ska lira och att det ska vara sjyssta grejer som funkar på/i hojen.
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Det finns ett billigare alternativ som heter Himura (745kr) också men, njäää. Jag skulle inte köpa det. Jag vill att allt ska lira och att det ska vara sjyssta grejer som funkar på/i hojen.

Ok, får beställa från nätet då? Eller det kanske finns typ på ANA MC eller Lelles i uppsala? Who knows, tack i alla fall

:yoparty :yoparty
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Problemet med blyaccar är att det inte bara är yttermåtten man ska titta sig blind på. Även den inre resistansen är av betydelse. Det måste även kunna leverera tillräckligt. Vet att biltemas billiga blyaccar har haft svårt med det. Så det är inte alltid det bästa att köpa det billigaste.

Värdelöst vetande:
Det optimala när man väljer batteri är om batteri och strömförbrukare (startmotor) har samma resistans. Då levereras den optimala effekten med minsta möjliga effektförluster. Allt enligt ohms lag. Ett stort batteri med låg inre resistans räcker dock givetvis längre tid än ett mindre batteri. Men det är ju en annan sak.

Bilar med små motorer (startmotorer) utrustas med små batterier. Och bilar med dieselmotor har större batteri än samma bil med bensinmotor. Även om det finns plats för större batteri. Just på grund av det ovan nämnda.
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Problemet med blyaccar är att det inte bara är yttermåtten man ska titta sig blind på. Även den inre resistansen är av betydelse. Det måste även kunna leverera tillräckligt. Vet att biltemas billiga blyaccar har haft svårt med det. Så det är inte alltid det bästa att köpa det billigaste.

Värdelöst vetande:
Det optimala när man väljer batteri är om batteri och strömförbrukare (startmotor) har samma resistans. Då levereras den optimala effekten med minsta möjliga effektförluster. Allt enligt ohms lag. Ett stort batteri med låg inre resistans räcker dock givetvis längre tid än ett mindre batteri. Men det är ju en annan sak.

Bilar med små motorer (startmotorer) utrustas med små batterier. Och bilar med dieselmotor har större batteri än samma bil med bensinmotor. Även om det finns plats för större batteri. Just på grund av det ovan nämnda.


Blev tydligen expert på batterier:tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Problemet med blyaccar är att det inte bara är yttermåtten man ska titta sig blind på. Även den inre resistansen är av betydelse. Det måste även kunna leverera tillräckligt. Vet att biltemas billiga blyaccar har haft svårt med det. Så det är inte alltid det bästa att köpa det billigaste.

Värdelöst vetande:
Det optimala när man väljer batteri är om batteri och strömförbrukare (startmotor) har samma resistans. Då levereras den optimala effekten med minsta möjliga effektförluster. Allt enligt ohms lag. Ett stort batteri med låg inre resistans räcker dock givetvis längre tid än ett mindre batteri. Men det är ju en annan sak.

Bilar med små motorer (startmotorer) utrustas med små batterier. Och bilar med dieselmotor har större batteri än samma bil med bensinmotor. Även om det finns plats för större batteri. Just på grund av det ovan nämnda.
Och om man inte har kvar startmotorn då.. :7peta....
:tungan
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Och om man inte har kvar startmotorn då.. :7peta....
:tungan

He he.

Ja du, då kommer den inte att starta på elstarten, hur hårt du än trycker på play. :D Batteriet funkar om inte annat som en buffert mot spänningstoppar som gärna vill ta död på bakljuset.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Nill0w köpte ett Biltema och det funkade i 2 dar. Lampan lyser hälften så starkt som min hoj (vi har likadan hoj) och han får kicka hälften av gångerna.

Men så kan du inte jämföra, batteriet har INGET att göra med en KTM EXCs lampor så länge det inte är likströmsmoddat! Det går nämligen på växelström AC!
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Vilket innebär??? Fan att man inte blev elektriker:va :va :va

KTM har i stort sett 2st elystem, ett som går på AC(växelström, alternating current), som används av fram och baklyse mm(AC kan inte lagras i ett batteri). Sen har du ett på DC(likström, driect current) som strömsätter färddatorn och laddar batteriet så man kan köra med kärringknappen.

Ofta gör enduronissar som en själv då en likströmsmod och löder om generatorn så att man byglar om elystemen till ett gemensamt elystem. Samtidigt kopplar man in en fulvågslikriktare så att man får ut så mycket kräm som möjligt. Detta gör man för att kunna driva guds gåva till mörkerköraren, näömligen en Xenonpannlampa utan att dra ur batteriet.

Orginal har man ett AC system på 55W och ett halvvågsliktiktat DC elsystem på 20W, kopplar man ihop dessa så får man ut 80-90W likström så har man tur och har en bra lindad stator så kan man tillochmed köra 2st Xenon. Det går också att skicka iväg statorn och få den omlindad så att man får ut ca 120W, med detta kan kan med lite tur köra 3st xenon, tror det är en kille på www.doe.nu som lindar om för 600spänn, fullvågslikriktaren kostar 700 hos EMX men finns billigare i staterna och England!

Denna modden är inte exlusiv för KTM, det funkar på alla som kör med Kokusanelsystem, som Husaberg från 04?, Gasgas 2t, Husqvarna både 2 och 4t.
 

pontan666

Attest
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Garaget (enligt sambon)
Hoj
Husaberg FE 450-05, Yamaha WR250 -07, Suzuki VL800 -04
Så länge statorlindningarna är maskinlindade så kan man alltid få på mer tråd genom att linda för hand med flera kilos dragtryck. Men dom flesta hemmalindare gör misstaget att linda på för grov tråd!
Många Ampere lämnas på höga varv men det blir svårt att hålla spänningen på en tillräckligt hög nivå på låga varv. #Enduro-körning#
Jag har lindat många statorlindningar till alla möjliga fordon och kommit fram till att lagom är bäst.
Om man istället väljer att gå ner i maxeffekt från 130watt till 120watt (kokusan)så får du en betydligt mer användbar körkaraktär på elsystemet och möjlighet att släppa ner motorn på tomgång och ändå hålla spänningen på en hög nivå.
Hör av er om ni behöver hjälp jag fixar det mesta...
Även snöskotrar, veteranhojar,mopeder,cross och endurohojar...även special-lindningar emx t.e.x:tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top