Mc blir varm, luktar bränt, men låg tempmätare - BRÅTTOM

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Tjena!!

Många rutinerade medlemmar suckar säkert högt när det kommer en newbie och skriker om hjälp bråttom, så till er förlåt men kommentera gärna!!

Jag drabbades idag av grym otur. Min FZ750 -85 ligger ny putsad och iordninggjord ute till försäljning och när jag kört hem från jobbet märker jag att hojen luktar bränt, eller snarare "varmt". Tempmätaren är inte högre än vanligt men man känner riktigt ända upp till styret (på kåporna) att allt är varmare än normalt.

Väntar några timmar och startar upp hojen igen. Startar som vanligt utan problem men efter nån minut på tomgång så börjar det lukta igen. Luktar inte som att det är nån plastslang eller liknande som ligger mot utan snarare som varm gammal hårtork :). Fläckten går inte igång och det är kylarvätska nog i systemet.

Som ni märker på beskrivningen så är jag ingen höjdare på att meka, byter drivpaket och packningar i kopplingen men har inga större kunskaper.

Nåt tips på var jag ska börja felsöka, vill kunna sälja hojen med gott samvete så jag vill gärna ha reda på vad som är fel och helst få det åtgärdat.

Tack på förhand!
 
Last edited:

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Kamikaze kid skrev:
2509341 Nyputsad!

Har du tvättat och fixat i massor utan att köra med den?


Nej, kört ett par dagar till jobbet (2 mil t&r) efter jag gjorde en vanlig normaltvätt så det är nog ingen fara.

Får väl ta tillbaka nyputsad då...


Vet inte om jag vågar köra in hojen till en verkstad, varm motor kan ju leda till kass motor så jag ställer för tillfället mitt hopp till er att hjälpa mig hitta felet.
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
than skrev:
2509333
Fläckten går inte igång


Nåt tips på var jag ska börja felsöka, vill kunna sälja hojen med gott samvete så jag vill gärna ha reda på vad som är fel och helst få det åtgärdat.

Tack på förhand!

Kanske börja där?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
than skrev:
2509333 Tjena!!

Många rutinerade medlemmar suckar säkert högt när det kommer en newbie och skriker om hjälp bråttom, så till er förlåt men kommentera gärna!!

Jag drabbades idag av grym otur. Min FZ750 -85 ligger ny putsad och iordninggjord ute till försäljning och när jag kommer hem från jobbet märker jag att hojen luktar bränt, eller snarare "varmt". Tempmätaren är inte högre än vanligt men man känner riktigt ända upp till styret (på kåporna) att allt är varmare än normalt.

Väntar några timmar och startar upp hojen igen. Startar som vanligt utan problem men efter nån minut på tomgång så börjar det lukta igen. Luktar inte som att det är nån plastslang eller liknande som ligger mot utan snarare som varm gammal hårtork :). Fläckten går inte igång och det är kylarvätska nog i systemet.

Som ni märker på beskrivningen så är jag ingen höjdare på att meka, byter drivpaket och packningar i kopplingen men har inga större kunskaper.

Nåt tips på var jag ska börja felsöka, vill kunna sälja hojen med gott samvete så jag vill gärna ha reda på vad som är fel.

Tack på förhand!

Du är väl inte ensam om att inte kunna allt om hojar. Här kommer mitt amatörbidrag:
Funkar termostaten?
Säkring till fläkt hel? (Om det finns någon)
Nog med olja i motorn? Olja kyler också.
kylvattenpumpen hel? (Ingen cirkulation= dålig kylning.)
Skit på grenrör? Om det luktar illa
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
Skit på avgassystemet/motorn? Det lukatar nog lite då :) Om inte fläkten går så borde du väl fixa den?
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Ska bara klargöra lite snabbt angående fläkten.

Det började lukta ganska snabbt innan allt hann bli så varmt, ca 1 minut kanske. Så det är inte säkert att fläkten hade gått igång normalt sett heller men ska givetvis kolla upp om den fungerar. Har mest letat efter lösa el-kablar i em/kväll.
 

Freedom

Guest
ZaraxZ skrev:
2509400 Skit på avgassystemet/motorn? Det lukatar nog lite då :) Om inte fläkten går så borde du väl fixa den?
Om tempmätaren visar normaltempratur så är det nog inget fel på fläkten.
Min hoj brukar lukta en del efter det att putsbögen i mig har satt in, putsmedlen som ligger som en tunn hinna på delar som blir varma kan lukta rätt mycket. Men du säger att du har åkt en del efter putsandet så det kan ju vara nåt annat.
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Yep, gamla lumpenknepet. Använd inte 5-56 för att rengöra samt polera delar på din motorcykel. Det kan resultera i en kraftig rökutveckling samt en härlig doft :tummenupp
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Road-Ragge skrev:
2509381 Du är väl inte ensam om att inte kunna allt om hojar. Här kommer mitt amatörbidrag:
Funkar termostaten?
Säkring till fläkt hel? (Om det finns någon)
Nog med olja i motorn? Olja kyler också.
kylvattenpumpen hel? (Ingen cirkulation= dålig kylning.)
Skit på grenrör? Om det luktar illa


Jag har skruvat bort kåporna så att jag ska kunna se lite bättre. Ligger det skräp på som luktar så kommer jag se det imån.

Har kollat säkringar och motorolja och kylvätska. Så lite dumma frågor;
Hur kollar jag att: Termostat och kylvattenpumpen fungerar?

Kan det vara topplockspackning/kolvringar eller liknande otrevligt?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Min tanke är att det ligger rengörigs medel i kyllamellerna och på avgas sytemet samt på motorn!
Det kan lukta apa och ånga så det känns varmt uppe vid styret!

Alltså ingen fara.
Även vanligt vatten ger lite av den effekten om du spolat av den igen!

Men detta ska avta omgående efter en sväng med hojen!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Freedom skrev:
2509438 Om tempmätaren visar normaltempratur så är det nog inget fel på fläkten.
Min hoj brukar lukta en del efter det att putsbögen i mig har satt in, putsmedlen som ligger som en tunn hinna på delar som blir varma kan lukta rätt mycket. Men du säger att du har åkt en del efter putsandet så det kan ju vara nåt annat.

Putsbög ja med:rolleyes: som topp på de hade jag hält olja på grenröret och sprayat en den bräklen. Luktade och rök:näsblod

Min blir också skitvarm på kåpor ( och på mina ben då) men det är ju när fläkten går och snurran är väldigt varm. Låter konstigt hur den kan bli så varm och inte mätaren hänger med. Låter osanoligt att termostat,fläkt,temp givare ska ha pajat:rolleyes:

Har du bara oljenivågivare eller tryckgivare på cykeln också?

than skrev:
2509452 Jag har skruvat bort kåporna så att jag ska kunna se lite bättre. Ligger det skräp på som luktar så kommer jag se det imån.

Har kollat säkringar och motorolja och kylvätska. Så lite dumma frågor;
Hur kollar jag att: Termostat och kylvattenpumpen fungerar?

Kan det vara topplockspackning/kolvringar eller liknande otrevligt?

Termostaten kollar du genom att värma på den på spisen och se vilken temp den öppnar sig.

Rycke utgående slang från vattenpumpen:confused:
 
Last edited:

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Kul att så många är alerta på forumet. Förhoppningsvis ska jag kunna ge lite bättre svar imån när jag tittat mer på hojen.

Börjar bli lite nervös för att det "bara" ska vara nån tillfällig beläggning som orsakar mitt problem och som fått mig plocka bort kåpor mm. Jag tror inte att det ska kunna vara pga tvätt för då skulle jag upptäckt det nån annan dag när jag kört till från jobbet. Parkerar i garage på båda stället så om lukten funnits så borde jag känt det. Däremot så körde jag på nylagd blöt asfalt idag, kan det skvätt upp olja/tjära eller liknande från det.

Får se imån, men jag står hellre i skamvrån med oljestänk
på rör/motor än att tvingas till dyr reperation...

Ingen som kommer på nån orsak som gör att jag borde avstå från att starta upp den för länge och testa om det finns nåt att bränn av?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
than skrev:
2509452 Jag har skruvat bort kåporna så att jag ska kunna se lite bättre. Ligger det skräp på som luktar så kommer jag se det imån.

Har kollat säkringar och motorolja och kylvätska. Så lite dumma frågor;
Hur kollar jag att: Termostat och kylvattenpumpen fungerar?

Kan det vara topplockspackning/kolvringar eller liknande otrevligt?

Nu när kåporna är av så kan du testa termostaten utan att demontera den.

Jag antar att din hoj är vattenkyld precis som min. Vänta tills motorn är helt kall. Starta motorn. Kylaren skall vara kall tills du ser normal arbetstemp på tempmätaren. När motorn kommer upp i normal temp kommer du att känna att kylaren blir varm ganka snabbt, d.v.s. termostaten öppnar kylkretsen till kylaren och därmed fungerar normalt.

Detta förutsätter dock att kylpumpen fungerar normalt. Hur man kollar detta enkelt har jag ingen lösning på. Jag tror dock inte att du har problem med detta.

Efter att ha läst att det bara tog en minut innan lukten kom så börjar jag tro på att du har nått gucka på grenröret. Det är väl den enda delen på en hoj som kan bli tillräckligt varm på en minut för att framkalla hårtorkslukt.

Antagligen är din hoj helt OK. Jag vet precis hur nojjig man kan bli när något på hojen börjar lukta konstigt efter en tvätt.:)
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Nu har jag varit ute och starat upp den igen. Lukten verkar tyvärr inte komma från grenröret utan någonstans uppe vid styret. Lukten kommer återigen ganska direkt så fort det börjar bli bara lite värme i han.

Tycker mig ana att lukten kommer från området där man fyller på kylarvätska. Det blir också väldigt varmt ändå upp vid påfyllningsröret (därav värmen jag kände igår). Kan det vara så att det är vattenpump eller liknande som inte skickar runt vattnet ordentligt? (Hörde inte fläkten idag heller får gå ut igen och titta på det.)

Har inte kört nåt idag utan bara startat upp den så den fått stå på tomgång ett tag. Motorn verkar går jämnt.

Fler tips på hur jag kan kolla/känna att kylsystemet fungerar innan jag måste börja skruva isär?

Om vattenpump/termostat inte fungerar, kan systemt överhetta utan att tempmätaren visar varmare än normalt?
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
than skrev:
2509864 Nu har jag varit ute och starat upp den igen. Lukten verkar tyvärr inte komma från grenröret utan någonstans uppe vid styret. Lukten kommer återigen ganska direkt så fort det börjar bli bara lite värme i han.

Tycker mig ana att lukten kommer från området där man fyller på kylarvätska. Det blir också väldigt varmt ändå upp vid påfyllningsröret (därav värmen jag kände igår). Kan det vara så att det är vattenpump eller liknande som inte skickar runt vattnet ordentligt? (Hörde inte fläkten idag heller får gå ut igen och titta på det.)

Har inte kört nåt idag utan bara startat upp den så den fått stå på tomgång ett tag. Motorn verkar går jämnt.

Fler tips på hur jag kan kolla/känna att kylsystemet fungerar innan jag måste börja skruva isär?

Om vattenpump/termostat inte fungerar, kan systemt överhetta utan att tempmätaren visar varmare än normalt?

OK! Om motorn kokat så kan jag tänka mig att att det har runnit över vid locket på expansionskärlet.

Jag tror att motorn kan överhetta även om tempmätaren visar normalt, förutsatt att vattenpumpen har lagt av. Om kylvätskan inte cirkulerar så finns det stor risk att givaren inte värms upp som den skall. Jag har för mig att den inte brukar sitta i topplocket där det borde bli varmast om vätskan står still.

Hur ser kylvätskan ut? Är den mjölkig eller är det en klar vätska? Mjölk betyder att du har fått olja i vätskan vilket i sin tur kan bero på taskig topplockspackning. Topplockspackningen går lätt åt skogen om motorn kokar om jag förstått det hela rätt.

Jag kanske skall påpeka igen att jag inte är hojmekaniker.

Vad som gör mig lite förvånad är att lukten kommer så fort. Det finns inte många delar på en hoj som kan bli riktigt varma på en minut. Så här på 30 mils avstånd så har jag svårt att släppa grenrörsteorin. Möjligtvis att det har runnit ner nåt gucka kring tändstiften. Där blir det väl också duktigt varmt.
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Var ute igen en sväng. Kylaren blir varm efter några minuter i alla fall. Vilket väl tyder på att vattenpump och termostat är ok?

Vad jag kan se ovanifrån så är kylarvätskan klar, får fixa fram en pipett så jag får upp lite och kan se ordentligare.

Däremot så var avgaserna väldigt vitrökiga och rök ganska mycket. Kan kanske bero på att den bara fix stå och bli varm på tomgång men jag vet inte om det är nåt jag sett tidigare?

Tycker att lukten borde försvinna snart om det var nån beläggning, borde ju brännas bort ganska fort?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
than skrev:
2510002
Däremot så var avgaserna väldigt vitrökiga och rök ganska mycket. Kan kanske bero på att den bara fix stå och bli varm på tomgång men jag vet inte om det är nåt jag sett tidigare?

Du kan ha sådan osis att den kokat och topplockspackningen gått.
Dock så kan det lika gärna vara så att vitröken beror på att den inte fått gå riktigt genomvarm. Då bildas kondens i avgasröret vilket ger vit rök.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
than skrev:
2510002 Var ute igen en sväng. Kylaren blir varm efter några minuter i alla fall. Vilket väl tyder på att vattenpump och termostat är ok?

Vad jag kan se ovanifrån så är kylarvätskan klar, får fixa fram en pipett så jag får upp lite och kan se ordentligare.

Däremot så var avgaserna väldigt vitrökiga och rök ganska mycket. Kan kanske bero på att den bara fix stå och bli varm på tomgång men jag vet inte om det är nåt jag sett tidigare?

Tycker att lukten borde försvinna snart om det var nån beläggning, borde ju brännas bort ganska fort?

När jag tänker efter så är det bättre att kolla oljan. Den bli väldigt mjölkig även vid lite vatten i oljan. Oljan skall vara svart och fin.

Vit rök ur avgassystemet är vanligt på bilar när motorn är kall, främst när det är kallare ute. Jag antar att samma sak är normalt på hojar. Utomhustemperaturen har ju sjunkit en del de sista dagarna, i alla fall här omkring. 13 C och dimma i morse

Om det ligger gucka kring tändstiften så kan det finnas ganska mycket av den varan. Det är ju ganska djupa hål på 4-ventilstoppar. Koppla loss tändstftskablarna och stoppa ner en trasa kring tänstiften. Blir det blött/skitigt, torka så gott du kan utan att ta ur tändstiften. Du vill inte ha ner guckat i motorn.
 
Last edited:

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Road-Ragge skrev:
2510097 När jag tänker efter så är det bättre att kolla oljan. Den bli väldigt mjölkig även vid lite vatten i oljan. Oljan skall vara svart och fin.

Har kollat oljan genom nivåglaset. Den ser halvtgenomskinligt, brun och ser fin ut. Inte alls grumlig på nåt sätt.

Får väl återigen öppna för skit-på-varm-metall-problemet men det kändes som att det gick att avskriva när jag var ute och testade imorse. Får torka av det jag kommer åt och testa igen. Dock känns det som att det bara luktar på högersida styrkronan, om det luktade från motor så borde det ju lukta åt alla håll...

Funderar på om det kan vara nåt relä eller typ fläktmotorn men då borde det väl bara lukta när den bränns och sedan vara trasig men luktfri...?
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top