MC-branschen konstig?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
[ Ändå vet jag om att på många saker har de anställda 50-60% rabatt på inköpspriset! Det innebär att dom har en förtjänst på ca 100-110% på allt sålt i butiken.[/QUOTE]

Hmm jo men vad har dom för vinst på personalköpen??
Därtill kommer faktumet moms.
Jag skulle bara gärna vilja veta hur du vet att dom har 100-110% vinst på sålda produkter......Gissar du eller utgår du från rabbaten på personalköpet.
Vad innebär 100% vinst är det med eller utan omkostnader???

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
Måste säga att efter alla inlägg jag läst i den här tråden så har vi på gotland helt suverän service. här hålls det inte semesterstängt och man gör allt man kan för att hjälpa till.
Se bara som idag, jag behövde lite olja till motorn så jag åkte till den mc firma jag brukar anlita och gick in för att köpa en liter, då frågade kille om jag bara behövde lite för att fylla på? jo sade jag och han gav mig en halvliter och när jag frågade hur mycket han skulle ha så sade han att ä det tar vi nästa gång, kör så det ryker. Behöver jag säga att det är en populär firma och att det faktiskt går bra för dem.

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Uffe Gotland skrev:
Måste säga att efter alla inlägg jag läst i den här tråden så har vi på gotland helt suverän service. här hålls det inte semesterstängt och man gör allt man kan för att hjälpa till.
Se bara som idag, jag behövde lite olja till motorn så jag åkte till den mc firma jag brukar anlita och gick in för att köpa en liter, då frågade kille om jag bara behövde lite för att fylla på? jo sade jag och han gav mig en halvliter och när jag frågade hur mycket han skulle ha så sade han att ä det tar vi nästa gång, kör så det ryker. Behöver jag säga att det är en populär firma och att det faktiskt går bra för dem.

Jag har en mkt bra kontakt med AVA när det gäller service :tummenupp
Dom ställer upp till 1000% så det e jag MKT nöjd över...
O bra kontakt e ngt man BYGGER upp (iaf här i tokholm...)
Så när det gäller service o hjälp så har AVA varit mkt bra (tack så mkt Adi :tummenupp )

.../Yoshi

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Långa farbron skrev:
Hmm jo men vad har dom för vinst på personalköpen??
Därtill kommer faktumet moms.
Jag skulle bara gärna vilja veta hur du vet att dom har 100-110% vinst på sålda produkter......Gissar du eller utgår du från rabbaten på personalköpet.
Vad innebär 100% vinst är det med eller utan omkostnader???

Ingen vinst på personalköpen om de anställda handlar direkt från tillverkaren. Moms är en låg inkomst med tanke på arbetsgivaravgifter, personalförsäkring osv. Jag vet att dom har hög vinst på sina sålda produkter. 100% vinst innebär precis vad det står. Utan omkostnader hamnar vinsten på ca 150%.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
M.G.F skrev:
Ingen vinst på personalköpen om de anställda handlar direkt från tillverkaren. Moms är en låg inkomst med tanke på arbetsgivaravgifter, personalförsäkring osv. Jag vet att dom har hög vinst på sina sålda produkter. 100% vinst innebär precis vad det står. Utan omkostnader hamnar vinsten på ca 150%.

Men vänta nu, Moms som inkomst hur får du ihop det?
Ingånde moms kvittas mot utgånde moms.
Alltså om dom anställda köper saker direkt från tillverkaren utan att betala moms så belastas ju företaget den momsen och i och med att den inte redovisas på försäljnings sidan så kommer företaget att få betala in denna till staten.
Täckningsgraden kan aldrig överstiga 100% ,jag antar att du menar procentuella påslag på inköpspris?

Last edited:

Gabor

Guest
Yoshi_gixxeRR skrev:
Jag har en mkt bra kontakt med AVA när det gäller service :tummenupp
Dom ställer upp till 1000% så det e jag MKT nöjd över...
O bra kontakt e ngt man BYGGER upp (iaf här i tokholm...)
Så när det gäller service o hjälp så har AVA varit mkt bra (tack så mkt Adi :tummenupp )

.../Yoshi
Bra sagt, bra service får man inte, det är något man förtjänar.... :D

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Långa farbron skrev:
Men vänta nu, Moms som inkomst hur får du ihop det?
Ingånde moms kvittas mot utgånde moms.
Alltså om dom anställda köper saker direkt från tillverkaren utan att betala moms så belastas ju företaget den momsen och i och med att den inte redovisas på försäljnings sidan så kommer företaget att få betala in denna till staten.
Täckningsgraden kan aldrig överstiga 100% ,jag antar att du menar procentuella påslag på inköpspris?

Att dom köper saker exkl. moms från tillverkaren vet jag inte hur tillverkaren löser men det spelar väl mindre roll? Dom får ju ändå vissa saker 50-60% billigare än inköpspris. Precis! Alltså deras inköpspris och 100% pålägg. :)

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
M.G.F skrev:
Att dom köper saker exkl. moms från tillverkaren vet jag inte hur tillverkaren löser men det spelar väl mindre roll? Dom får ju ändå vissa saker 50-60% billigare än inköpspris. Precis! Alltså deras inköpspris och 100% pålägg. :)

MINST! Konfektionsbranschen i sverige har som regel mellan 3-4 ggr högre försäljningspris än vad de betalar för prylarna. Inget konstigt med detta. Däremot förundras jag över prisskillnader mellan Sve och övriga europa på MC-prylar! Tex kostar ett Alpinestars tz-1 8995 i Sverige och ca 6200 i Tyskland. Sannolikt har de svenska handlarna samma pris från leverantör som i de Tyska. Av någon anledning klarar sig de därnere iallafall. Visserligen är de på en 8-9 ggr större marknad MEN det innebär även 8-9 ggr mer konkurrens.

Avreglera de svenska handlarnas KARTELLER!!! In med fler parallellimportörer och ffa HANDLA ONLINE!! :mad:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Charlie300 skrev:
MINST! Konfektionsbranschen i sverige har som regel mellan 3-4 ggr högre försäljningspris än vad de betalar för prylarna. Inget konstigt med detta. Däremot förundras jag över prisskillnader mellan Sve och övriga europa på MC-prylar! Tex kostar ett Alpinestars tz-1 8995 i Sverige och ca 6200 i Tyskland. Sannolikt har de svenska handlarna samma pris från leverantör som i de Tyska. Av någon anledning klarar sig de därnere iallafall. Visserligen är de på en 8-9 ggr större marknad MEN det innebär även 8-9 ggr mer konkurrens.

Avreglera de svenska handlarnas KARTELLER!!! In med fler parallellimportörer och ffa HANDLA ONLINE!! :mad:

Instämmer helt i vad du säger.
Sveriges köpkraft är dessutom väldigt centrerad runt Stockholm ,Gbg,Malmö.
Ex Stockholm har 50% av Sveriges totala köpkraft.
Sen kommer en del av prisskillnaderna från den 9% lägre momsen och lägre fraktkostnader,större inköpsvolym.

Men sen är det alltid så att det är kunderna som sätter priset.

Betalar folk 8995 för ett ställ så varför skall handlaren sänka priset?

Mange77

Den är inte lång, men den är smal!
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Sursucka 1000 & fyrhjuling till grabbarna
Mmm!!!

1. Om Mc-folk hade lite framförhållning så skulle det aldrig bli några problem!!! Men som det ser ut idag så finns det inte tillstymelse till det utan kl 17 fredag eftermiddag räknar man med att handlarn ska kunna hjälpa till med allt!

2. Den största handlarn i Tyskland köper in ungefär lika mycket varor som halva Sverige gör ihop så det är inte så jäkla konstigt om det skiljer än del i pris då de har lite bättre förutsättningar att få bättre pris på grejorna!!!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Mange77 skrev:
1. Om Mc-folk hade lite framförhållning så skulle det aldrig bli några problem!!! Men som det ser ut idag så finns det inte tillstymelse till det utan kl 17 fredag eftermiddag räknar man med att handlarn ska kunna hjälpa till med allt!

2. Den största handlarn i Tyskland köper in ungefär lika mycket varor som halva Sverige gör ihop så det är inte så jäkla konstigt om det skiljer än del i pris då de har lite bättre förutsättningar att få bättre pris på grejorna!!!

Där till skall sägas att den genomsnittliga tyske konsumenten får Sverker i plus att se ut som en rookie.

Det spelar ingen roll hur många parametrar man blandar in, konsumenten sätter prisbilden och handlaren försöker i samarbete med varumärke/tillverkare att höja priserna.Så har alltid varit och kommer alltid att vara så länge tanken bakom en verksamhet är att tjäna pengar på den.

Last edited:

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
Mange77 skrev:

Visserligen, men gällande andra marknader har faktiskt EU medlemskapet inneburit att priserna har jämnats ut mellan länderna på varor där inte enskilda länders egna punktskatter utgör en betydande del av priset (ex. svensk sprit). Tiden behöver komma ifatt även MC-marknaden och som Långa Farbrorn säger; det är alltid betalningsviljan som sätter priserna och där gäller det helt enkelt att sluta köpa dyrt, -handla billigt ONLINE så kommer världen ifatt även en liten bransch i ett mindre land.

MC-branschen kommer på intet vis skilja sig från hur övriga marknader i Sverige har reagerat på EU fria rörlighet för tjänster, VAROR och kapital. Tiden får ge oss vishet och kunskap i denna fråga. :tomten

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024