MC-branschen konstig?

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
ZejtaN skrev:
SHIT ! va har hänt ? tre (3) snubbar på mindre än ett helt land som har sagt nånting "bra" om bike trollhättan i en och samma tråd, på ett och samma internet, i ett å samma solsystem ! // Zejt - inte så glad i Bike trollhättan...
Själv handlade jag en Trajja (Daytona) på Bike och fick veta att det fanns ett orginaldämpare löst som tillhörde hojen. Efter köpet satte jag mig på hojen och tanten lastade in dämpar´n i bilen och så körde vi hem. Väl hemma tittar jag närmare på dämparen och förutom att det var ganska skrapat stod det Yamaha på det :3freak

Gabor

Guest
Det finns faktiskt bra firmor också..
Oftast små, enmans/fåmans butiker...dessa måste ha servicenivå annars överlever man inte.
Någon som har erfarenhet av dessa, det nmns mest om stora firmor här.
I Bromma ,Stockholm ligger Sv.Motorcykelfabriken,eller vad de igentligen heter. De har en del att tillföra mc sverige, Lelles i uppsala, mycket skäll, men faktum att jag i stort alltid fått bra service där.
Parts store, Upplandsväsby, otroligt trevliga snubbar och tar tid till sig att serva kunderna. :tummenupp

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
tassen skrev:
Det finns faktiskt bra firmor också..
Oftast små, enmans/fåmans butiker...dessa måste ha servicenivå annars överlever man inte.
Någon som har erfarenhet av dessa, det nmns mest om stora firmor här.
I Bromma ,Stockholm ligger Sv.Motorcykelfabriken,eller vad de igentligen heter. De har en del att tillföra mc sverige, Lelles i uppsala, mycket skäll, men faktum att jag i stort alltid fått bra service där.
Parts store, Upplandsväsby, otroligt trevliga snubbar och tar tid till sig att serva kunderna. :tummenupp
kan bara hålla med de i bromma e Grymt bra !!! mer sånt i landet!!!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
ZejtaN skrev:
SHIT ! va har hänt ? tre (3) snubbar på mindre än ett helt land som har sagt nånting "bra" om bike trollhättan i en och samma tråd, på ett och samma internet, i ett å samma solsystem !

Lägg till mig. Jag ringde ned och behövde en liten plutte-reservdel till ett tillbehör, tänkte det här kostar väl nån hundralapp. Dom skickade två stycken per post, utifall att, och VÄGRADE ta betalt. Därmed fick dom high-score hos mig.

Det minsta jag kan göra är att ge dom en hejdundrande ryggdunk här o nu.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ni missar iofs en sak, att man enligt lag har rätt till minst 4 veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna. Mindre ställen får då svårt att ha öppet precis hela sommaren..

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
oFFkeFF skrev:
Ni missar iofs en sak, att man enligt lag har rätt till minst 4 veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna. Mindre ställen får då svårt att ha öppet precis hela sommaren..

Är det lag på att det ska vara under sommarmånaderna ? Vilka är det ? Kan man inte genom anställningsavtal som arbetsgivare komma undan det, eller måste de anställda ge sjutton i facket då ?

Nyfiken.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Hör upp nu!!!!

Det är faktiskt inte högsäsong under sommarmånaderna. Vi har öppet men jämfört med mars-maj eller augusti-oktober så är det totalt dött. Själv jobbar jag några timmar på förmiddagen, sen får Classe i princip sitta och vakta butiken till det är stängningsdags.

Alla har rätt till lite ledigt och "semestern" är den lugnaste tiden även för mc-butikerna.

/HW

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Räcker ju att det är en (1) kompetent meck på plats i verkstaden och räcker inte det för att ta emot alla hojar så får man se till att anställa så att man har 2.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
HW skrev:
Det är faktiskt inte högsäsong under sommarmånaderna. Vi har öppet men jämfört med mars-maj eller augusti-oktober så är det totalt dött. Själv jobbar jag några timmar på förmiddagen, sen får Classe i princip sitta och vakta butiken till det är stängningsdags.

Alla har rätt till lite ledigt och "semestern" är den lugnaste tiden även för mc-butikerna.

/HW

Then, I rest my case.

(men det är ju bra om det inte är helstängt, för när man klotat hojen kanske man behöver köpa plast...)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Räcker ju att det är en (1) kompetent meck på plats i verkstaden och räcker inte det för att ta emot alla hojar så får man se till att anställa så att man har 2.

Inget som är speciellt för mc-branschen, det är dyrt och jävligt risky att anställa personal..
Är det dessutom väldigt lugnt under sommarmånaderna är det kanske ännu dummare att göra det.
Är det riktigt desperat att laga någon hoj under sommaren finns det ALLTID någon firma som kan ta emot och fixa. Bara att ALLA inte kan det..

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Pejo skrev:
Är det lag på att det ska vara under sommarmånaderna ? Vilka är det ? Kan man inte genom anställningsavtal som arbetsgivare komma undan det, eller måste de anställda ge sjutton i facket då ?

Nyfiken.

Ja det är lag att anställda har rätt till sammanhängande semester under semester perioderna dvs juni,juli,agusti. Denna semester skall vara färdig planerad minst 4 veckor innan första semesterperioden.
Dessutom måste man få sin lönespec minst tre dagar innan utbetald lön. :fatta!
Man kan komma undan semester frågan med ansatällningsavtal MEN.......det är ganska godtyckligt upp till den anställde pga att svensk arbetsgivarlag är tvingande till den anställdes fördel.Dvs även om man skriver ett sådant avtal så gäller det inte om arbetsgivarlagen säger annat.

Angånde personalkostnader brukar dom stå för ungefär 8-12% av årsomsättningen beronde på vilken bransch man jobbar i.

Ett snyggt exempel på hur dyrt det är med personal är att ungefär motsvarande belopp som den anställde får i lön måste av arbetsgivaren betalas i arbetsgivaravgifter osv.

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Innan ni klagar för mycket.
- MC-braschen säljer sjugånger mer prylar i juni än i december (som brukar vara bästa månaden för detaljhandel).
- Prova att anställa folk som inte vill ha semester på sommaren?

Sluta böla, kolla när det är öppet och åk dit då.

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
thundercat
Är det inte motorcykel aktiebolaget ni menar under B&W för dom är helt suveräna vilka killar tar sig tid för kunderna gör bra servicar debiterar mindre än vad dom ska om det gått fortare än beräknat. Saknas det nån skruv nånstans så kan man ge sig fan på att det sitter en där när man hämtar hojen utan debitering. :tummenupp

Träffade dom på mc mässan i vintras och även då snackade dom med en och kollade läget :yoparty

/Putte

sandstream

Guest
freddexwing skrev:
- MC-braschen säljer sjugånger mer prylar i juni än i december (som brukar
vara bästa månaden för detaljhandel).
Alltså borde de ha öppet alla dagar eller vill de inte sälja?
freddexwing skrev:
Det handlar inte om att de INTE ska ha semester utan att den borde fördelas så att man inte behöver stänga.
freddexwing skrev:
Tror inte att det är någon som bölar, vi diskuterade branschens öppettider i allmänhet....

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
freddexwing skrev:

Läs mitt första inlägg i den här tråden. En frivillig. Vafan, semester, det har ju inte precis blivit Bahamas nån semester....

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
freddexwing skrev:
- MC-braschen säljer sjugånger mer prylar i juni än i december (som brukar vara bästa månaden för detaljhandel).

Naturligvis säljs det mer prylar när det är säsong.....men till vilka kostnader för företaget?? Resenomanget är rätt, med kostnadsbilden fel.
Sen att jämföra Mc-branschen med julhandelen är som att jämföra äpplen och päron.

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
oFFkeFF skrev:
Det är nog just det som är problemet i Sverige, alltför stela regler (=alltför starka fackföreningar) och förliten företagsamhet. Vilket iofs hör ihop, för vem vill vara arbetsgivare i ett land där skatter och arbetsgivaravgifter är skyhöga och alla ska ha pengar trots att de inte jobbar...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ace Niki skrev:
Det är nog just det som är problemet i Sverige, alltför stela regler (=alltför starka fackföreningar) och förliten företagsamhet. Vilket iofs hör ihop, för vem vill vara arbetsgivare i ett land där skatter och arbetsgivaravgifter är skyhöga och alla ska ha pengar trots att de inte jobbar...

Jo, det gör det ju rätt knepigt för mindre firmor..
Fast personligen har jag inte det minsta mot att små fåmansföretagere stänger någon vecka under sommaren. De flesta större firmor har ju dock öppet under sommaren också, även om det kanske blir lite trångt om verkstadstider. Det är ju dock så i alla branscher..

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
När vi ändå diskuterar mc-firmor. Varför inte behovsanställa hyffsat kompetent folk? Det finns massor med folk som inte har jobb under sommarmånaderna, speciellt alla studenter. Falck kör på behovsanställda året runt och det är kanonbra. Finns ju alltid någon som kan jobba.

Det här med semesterstängt tycker jag är helt idiotiskt. I en butik har man inte semesterstängt och man har inte ens lunchstängt som dom har på MC-huset i Malmö mellan 13-14. Fan alla anställda behöver väl inte sitta och käka samtidigt? Dela upp i grupper som går och käkar istället. Undrar hur många kunder firmorna förlorar när dom håller på sådär och tramsar.

Kanske skulle starta upp en egen mc butik här i Malmö. Finns ju bara MC-huset och där är det dyrt att handla. Ändå vet jag om att på många saker har de anställda 50-60% rabatt på inköpspriset! Det innebär att dom har en förtjänst på ca 100-110% på allt sålt i butiken.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ace Niki skrev:

Håller med om att reglerna är för stela ,men att fackföreningarna skulle vara starka är i mina ögon en överdrift.
Jag skulle vilja påstå att det är personalkostnaderna som hindrar företag från att fungera som dom vill.
Jag vill (igen) påstå att dom enda som klarar sig drägligt är små familjeföretag (mycket gratis abetskraft) och stora företag/kjedjor pga sin fördel av stora inköp och synergieffekter.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024