Det mesta har väl redan sagts i tråden, och du har fått råd från två verkligt erfarna vintermotorcyklister.
Men, det gungar lite i det som hittills nämnts på bilsidan!
Vinterdäck definieras av Transportstyrelsen
(TSFS 2009:19,3§) som: "Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S,
M-S, MS eller 'Mud and Snow”
Men, det räcker inte med det - för att klassas som "vinterdäck" i Sverige måste däcket
även finnas med på den lista som STROs sammanställer. Säsongens nyuppdaterade förteckning finns här:
http://stro.se/wp-content/uploads/2014/04/Winter141009-Swedish.pdf
OBS! STRO har inget eget ansvar. Dom i sin tur har bara bollat vidare ner till importören av respektive däck.
Påstår denne att däcket är ett vinterdäck så är det så. Weird.
Detta innebär att det finns okay vinterdäck på bilar i Sverige som inte är godkända att köra med på vintern, och å andra sidan finns det en hiskelig massa skitdäck i cirkulation(!) som är lämpliga enligt importören och därmed STRO och därför lagliga. Trots att dom är värdelösa.
Den absolut enda norm för vinterdäck som finns, används inte i Sverige.
Det handlar om den amerikansk/kanadensiska (RMA+RAC) normen "Severe Snow Service Standard".
För att godkännas enligt denna norm krävs att däcket klarar av att leverera ett resultat på packad snö som är minst 10% bättre än ett fastställt referensdäck. (Sommardäck...?)
Det är alltså inga direkt stora krav som ställs för att bli godkänd enligt denna enda norm som finns, och som identifieras på däckssidan med symbolen "snöflingan på berget"
http://blog.kaltire.com/what-is-the-winter-tire-symbol/
Symbolen är självfallet skyddad, och det är så den skall se ut. Har dock ingen relevans i Sverige - här vet vi redan bäst.
Men, detta gäller för bilar och lätta lastbilar i Sverige.
För motorcyklar gäller ingenting. Du skall ha 1 mm mönsterdjup som minst, sedan är det bara att gasa. Lycka till!
För motorcyklar gäller som så ofta annars - eget ansvar, eget förnuft och att ta konsekvensen av risiga val.
Ett vanligt MC-däck som är hur trevligt som helst på sommaren blir opålitligt vid ungefär 15 graders yttertemperatur, och direkt obehagligt under 10 grader - speciellt i väta.
Skall du köra i sådana temperaturer så skall söka däck med kiseldioxidinblandning, som ibland kallas "silica" och på Glennings tid hette "silkon". Undvik det sista, förövrigt.
Heidenau K60 märkt Si02 är det
ENDA MC-däcket så håller emot och erbjuder ett acceptabelt grepp ner under + 5 grader yttertemperatur, och vidare förbi nollan tack vara sin gummiblandning.
Men, bara på blött eller torrt underlag. På packad snö har man en mycket begränsad hjälp av däcket, och på ren is är det exaCt lika halt som vad som helst annars. Trust me.
För scooters finns det mer odubbat att välja på: förutom Heidenau så gör Metzeler, Sava och någon asiat däck som mer eller mindre grad funkar i kyla. De flesta av dessa uppnår grepp med en mix av gummiblandning och mikrosajpning som på ett dubbfritt bildäck. Mikrosajpning på MC-däck är det dock inte någon som fått att funka ännu.
Om det kan vara strid om vilka däck man skall köra med på sommaren, så är det ett intet mot diskussionerna kring däck för vinterbruk. Dels så är vi som kör på vintern redigt konstiga kufar redan från start, och vi har lätt att totalt döma ut något som en annan hissar och trivs med.
Det är bara att pröva sig fram på egen hand och kolla vad man trivs med, men mina små tips till dig ser ut så här:
Under 10 grader: däck med kiseldioxidinblandning.
Under 5 grader: Heidenau K60 i Si02-utförande
Under 5 grader med risk för frosthalka: Dubbat.
Lycka till!
Se till att checka in här och dela med dig av erfarenheter och intryck.