Nu börjar så halkan komma. Tur att man igår för första dagen i år missade morgon-pendlingen till jobbet. Var tydligen halt..
Vet inte om dubbar biter på blixthalka dock?
Tar det långt tid att själv sätta i sånnadär Bestgrip? Måste man för-borra?
Inget förborra på Bestgrip.
Observera att du behöver Bestgrip original monteringsverktyg i chucken för att kunna dra dit dem.
Med lite vana så kan man gå upp en timma tidigare om snön börjar falla på kvällen och dra i de dubb man behöver direkt på morgonen, sittande på en pappskiva ute på gatan.
Första gången man gör det är det dock bra att ägna skruvdubbningen mer tid, omsorg och eftertanke.
Viktigt att ha rätt längd och utförande på dubben, angeläget att inte sätta alla dubb i "samma spår" utan att dom får egen orörd is att greppa i.
Bestgrip kan tack vare sin konstruktion vara svåra att "resa" ute i kanterna när däcket är monterat på fälg och uppblåst. Detta är förvisso överkurs i däckdubbandet, men ändå.
Skruvdubbar man med Bestgrip och har däcket löst, samt använder tex ett skruvstäd som mothåll så kan man vinkla upp det precis som man vill.
Skruvdubb som Bestgrip är avsevärt mycket dyrare per styck än vanliga skjutdubb, men å andra sidan behövs ingen förborrning, inget lim, ingen kompressor och ingen dubbpistol.
Dessutom går faktiskt Bestgrip att återanvända!
Allt i rullspåret brukar vara skrot efter några månader, medans det mesta ute på kanterna går fint att bara skruva ur igen för att sedan dra i nästa däck.
OBS! Här behövs det ett annat verktyg i chucken: ett "OFF"-verktyg som också det är speciellt för just Bestgrip. 70 spänn där också, men väl värt pengarna om man skall köra mer än bara en säsong.
Man kan räkna fram och tillbaka många gånger utan att riktigt säga vilket som är bäst och billigast utav skjutdubb och skruvdubb. Prova dig fram till vad du trivs bäst med.
Ett lagom dubbat däck ger acceptabelt fäste även på isgata, ett tokdubbat däck ger dig superbett!
Problemet med det sista är att du upplever greppet som isgata när det egentligen är barmark...
Lycka till - det finns ytterst få absoluta sanningar i detta med vardagsdubbat och vinterkörning på hoj.
Pröva dig fram, och berätta gärna vad som funkar bäst för just dig - det är många som är nyfikna.
Edit:
En grej man kan snubbla på om man skall sistaminuten-dubba ute på gatan:
Det är inte säkert att din annars så pålitliga skruvdragare är pigg på att vara ute i kylan! Li-Ion batterier är rätt sorgliga i minusgrader.
Se till att hålla batterierna laddade och rumstempererade, och låt gärna reservbatteriet ligga kvar inne. You may need it...