Hur många dagar med vettigt väder var det förra sommaren ? Hur många mil körde folk i genomsnitt mot tidigare år ?
Ja, det är - på många olika sätt, omöjligt att glädja sig över att 35 stycken har dött på MC under året.
Ingen utanför vår krets noterar en nedgång, men när nästa skakning i den nedåtgående kurvan syns så hoppas media på klickfest.
Men, det finns en långsiktigt nedåtgående trend, och delsiffrorna som brukar smygas ut om ett halvår eller så är riktigt intressanta att glutta i.
Troligen är det så i år igen att en tredjedel av dessa 35 dödade motorcykelförare överhuvudtaget inte hade på MC att göra: fulla, drogade, utan behörighet på en oreggad hoj dom stulit eller lånat.
Drygt 10 bort där.
Sedan har vi dom som måste dödas för att bilister skall få en bättre chans att göra misstag:
Knappt 10 motorcyklister dog mot räcken ifjol.
Liknande i år...?
Det är fel att räkna bort 20 från de 35 som omkommit, men ändå gör jag så i huvudet. Det där är 20 helt onödiga dödsfall: Trafikverksinducerade respektive samhällsgenererade.
De resterande 15? Var dom nödvändiga då...?
Eller... ...eh... ...det är ju såklart dom dödsfallen som är onödiga - bröder och systrar, utbildade, välklädda på egen hoj.
Slump, otur, egen förskyllan.
Alla tre ingredienserna finns med, i olika förhållande, i den bitterkaka ingen vill smaka.
15
motorcyklister dödade. Riktiga motorcyklister, med huvudet på skaft, ordnade förhållanden och planer för inte bara för nästa säsong utan för
livet.
Kan man säga att det är "lite"? Acceptabelt?
15 av
oss?
Jag bollar med siffror vi ännu inte vet de exakta värdena på, men det är nyttig gympa för hjärnan och för att ladda torra tal med värde.
En sak är dock tydlig!
Det är säkrare att köra MC än att gå:
"De flesta som omkom i vägtrafiken, 136 personer, var förare eller passagerare i en personbil. 35 åkte motorcykel, 24 var cyklister och 36 var gående som blev påkörda av motorfordon." /DN
Trafikverkets ansträngningar att skydda bilister slår stenhårt mot de svagaste!
Bilar i sig själva blir säkrare och säkrare för sina passagerare i varje generation som släpps ut, och trafikmiljön görs dessutom hela tiden säkrare för bilen.
På vems bekostnad? På det viset Trafikverket arbetar måste någon få avstå sin trafiksäkerhetshöjning till förmån för bilisternas.
I vissa fall räcker inte ens det. När det gäller oss motorcyklister måste vi till och med avstå den säkerhet vi en gång hade, till förmån för redan skyddade bilister.
Siffrorna visar tydligt att Noll Vision inte hjälper oskyddade trafikanter. Hur länge skall det få fortsätta?
Edit: @ TS
En sådan rubrik!
Mc-döden minskade med 5% 2017
Den lär vi inte få se i tidningarna...