MC-döden

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Svinpissigt beteende på motorvägen. Svinängslig reaktion i bilen.
Svinklickdesperat skribent i Aftonbladet,

Absolut.
Jag kan stå och beundra någon som lägger en repa på bakhjulet.
Jag blir inte ens arg om dom gör det på vägen förbi mig.

Gör dom det när det finns annan trafik i närheten som inte är där för mtorcykellek däremot så blir jag förbannad.

Det finns så jävla många tillfällen och platser att stunta att man faktiskt kan bete sig som folk bland annan trafik

Sen är det ju jävligt hysteriska reaktioner av folk i allmänhet på allting nuförtiden "Kaffemaskinen pös lite konstigt, jag trodde jag skulle dö"
Men just för att folk är såna nuförtiden så blir det ju ännu viktigare att bete sig som folk.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Något hände faktiskt, en nioåring blev jädd.
Ja haha - alltså min son är nio och han blir rädd för allt möjligt ibland. Betyder inte att det ska dömas som "terror".

Jag tycker alltså inte att rideout-gänget är coola eller att det är ett bra ställe att stunta på.

Men reaktionen från alla parter är vansinnigt överdrivna tycker jag.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Aftonbladet i sitt esse. Hitta någon som är upprörd. Skriv en hårt vinklad artikel. Vänta på reaktionerna och se ännu fler upprörda på båda sidor. I mitten sitter vår största skitspridare och tjänar reklampengar från båda sidorna. Om det är något som är samhällsfarligt för detta land så är det denna skittidning...

I en lite yngre utgåva av mig själv så hade vi lekt runt en dag och stannande på McD i Alingsås. Barnen blev jätteglada och tittade storögt på vilken hastighetsmätare som gick högst (detta var på den analoga tiden, även om jag körde en cool APA RSV men en digital display som passade i en Fiat Panda). Vi körde iväg med glada barn vinkandes och springandes efter oss. Två dagar senare kom det en insändare i Alingsåsposten om hur vår uppsyn stört den lugna familjesöndagen på den folkkära restaurangen och hur barnen skulle behöva terapi för att överkomma detta trauma. För att toppa ironin så hade insändaren (som skrev under med namn) en SMC-anknuten blogg där han själv skröt om hur fort hans touringhoj kunde framföras. Han skulle mycket väl kunna vara lika bitter och jobba på Aftonbladet idag.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Aftonbladet i sitt esse. Hitta någon som är upprörd. Skriv en hårt vinklad artikel. Vänta på reaktionerna och se ännu fler upprörda på båda sidor. I mitten sitter vår största skitspridare och tjänar reklampengar från båda sidorna. Om det är något som är samhällsfarligt för detta land så är det denna skittidning...

I en lite yngre utgåva av mig själv så hade vi lekt runt en dag och stannande på McD i Alingsås. Barnen blev jätteglada och tittade storögt på vilken hastighetsmätare som gick högst (detta var på den analoga tiden, även om jag körde en cool APA RSV men en digital display som passade i en Fiat Panda). Vi körde iväg med glada barn vinkandes och springandes efter oss. Två dagar senare kom det en insändare i Alingsåsposten om hur vår uppsyn stört den lugna familjesöndagen på den folkkära restaurangen och hur barnen skulle behöva terapi för att överkomma detta trauma. För att toppa ironin så hade insändaren (som skrev under med namn) en SMC-anknuten blogg där han själv skröt om hur fort hans touringhoj kunde framföras. Han skulle mycket väl kunna vara lika bitter och jobba på Aftonbladet idag.
Jag roar fortfarande ungar som vill gasa till varvstoppet (det är ju inte så långt dit på en bbbboxer). Stora leenden, massa glädje, och en och annan sur gubbkärring. Det bjuder jag på!

Än så länge är vridpotentiometern åtminstone kopplad till en maskin med själ. En luftpump. Som ett hjärta ungefär. DET är obetalbart - och ska delas till alla.

En vacker dag sitter vi där och hör det där ljudet elbilar gör när de kör långsamt, och inget annat. Jag dör inombords varje gång jag hör det.

Nu hade ni chansen biltillverkarna! Att hitta på ett najs ljud - ni kan göra vad ni vill. Och så låter det som när en kylkompressor till en GB-glasskyl drar igång nere på Coop. Nej. Tack. Varför inte ett coolt ljud? Eller ett roligt? Lite humor? Om det nu ska låta alls. Jag lämnar det åt gubbkärringarna.

Frugans nya Rav4 har sånt ljud när den går på el långsamt. Jag har kommit på mig själv att dutta till på gasen när den gör det så att bensinmotorn går igång. Sitter nog i reptilhjärnan, jag är snudd på född i ett garage. Det enda felet på den bilen. Töntljudet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En vacker dag sitter vi där och hör det där ljudet elbilar gör när de kör långsamt, och inget annat. Jag dör inombords varje gång jag hör det.

Nu hade ni chansen biltillverkarna! Att hitta på ett najs ljud - ni kan göra vad ni vill. Och så låter det som när en kylkompressor till en GB-glasskyl drar igång nere på Coop. Nej. Tack. Varför inte ett coolt ljud? Eller ett roligt? Lite humor? Om det nu ska låta alls. Jag lämnar det åt gubbkärringarna.

För 10-15 år sedan kom det ett gäng studenter från designhögskolan och spelade in cykelljud på mitt jobb, dom höll på att designa "långsamtgående elfordonsljud"

Jag hittade en BMX frikrans som lät utav helvetet när den frirullade och stod och trampade upp den i olika hastigheter medans dom spelade in.

Så hör ni en elbil som låter som en rullande BMX så är jag kanske (del)ansvarig för det oljudet :banana

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag roar fortfarande ungar som vill gasa till varvstoppet (det är ju inte så långt dit på en bbbboxer). Stora leenden, massa glädje, och en och annan sur gubbkärring. Det bjuder jag på!

Än så länge är vridpotentiometern åtminstone kopplad till en maskin med själ. En luftpump. Som ett hjärta ungefär. DET är obetalbart - och ska delas till alla.

Frugans nya Rav4 har sånt ljud när den går på el långsamt. Jag har kommit på mig själv att dutta till på gasen när den gör det så att bensinmotorn går igång. Sitter nog i reptilhjärnan, jag är snudd på född i ett garage. Det enda felet på den bilen. Töntljudet.
Det här är ju en gyllene chans att bevara mängder av klassiska motortoner. Dessutom är det idiotiskt att ha leksaksljud som få torde koppla till att det är ett fordon i annalkande. Har detta potentiellt dödliga föremål ett ljud vi kopplar till att man bör vara uppmärksam kan ju detta ljud också vara ett som man blir glad av.
Tänk att parkera sin tesla till ljudet av en B18 som glödtänder.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Frä

Föräldrar som utfodrar barnen via McDonalds har ingen talan.

Det är helt enkelt ingen plats man åker till för att få lugn och ro, för att få sitta vid ett bord och äta en måltid i familjens hägn och för att få dela dagen med varandra.

Det är ett designat kaloriintag.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450

Jag la ett par år av mitt liv på den förb... lagstiftningen som skapades för dessa ljud, jag hade även äran att åka till Stockholm och bli utskälld av Sveriges synskadade förening tack vare detta. Grundförslaget var ett "bredbandsljud" som i praktiken lät som en rostig bromsskiva och skapade resonans så att det hördes även interiört. Dagens löjliga pling är en njutning jämfört vad vi började med.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Jag är helt enig. Så är det och så har det tyvärr varit i ett antal år. Men i vilket fall som, skulle man vara "journalisten" bakom denna fantastiska nyhet så skulle man ju tamejfan skämmas...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Frä

Föräldrar som utfodrar barnen via McDonalds har ingen talan.

Det är helt enkelt ingen plats man åker till för att få lugn och ro, för att få sitta vid ett bord och äta en måltid i familjens hägn och för att få dela dagen med varandra.

Det är ett designat kaloriintag.
Vad tycker barnen?
Bra mat kan de få hemma.
Sist jag bevistade denna praktiska, men något sorgliga inrättning fick vi glädja ett antal fascinerade glin. De glodde storögt, fick gasa ducce med termignoni och oljekyld gsxr som låter sagolikt. Vi kunde, smått euforiskt, avhandla vad vi upplevt av classic racing på Sviestad under dagen. Vädret var strålande och haket glest befolkat. 2 st i sällskapet hade aldrig bevistat en racerbana och vi var alla rätt begeistrade.
Vi delade glatt den dagen, kanske inte ens lågmält och mat med finess fanns vid målet, 15-20 mil bort.
Ibland fyller dessa ställen sin funktion.
Alla glada!

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sist jag själv råkade ut för det så kom jag körandes på tvåfilig 70-väg. Jag skulle vilja säga att jag brukar ha bra uppsikt i backspegeln, jag blir "aldrig" förvånad över att jag helt plötsligt har ett fordon bakom mig...

Men för någon vecka sedan kommer jag alltså körandes i 70, kanske rent av lite drygt och så upplever jag som en explosion från ingenstans på min vänstra sida.
Jag har precis blivit omkörd av två motorcyklar som uppskattningsvis körde över 200 km/h.

Jag blev naturligtvis skrämd av ljudbangen men nästa sekund när jag fattar vad som skett så släpper ju det mesta av rädslan, men jag är fortfarande förfärad över vad som skulle ha hänt ifall jag samtidigt skulle ha påbörjat ett filbyte, jag trodde ju att det var tomt på trafik bakom mig...

Men vi har nog alla gjort våra buskörningar i trafiken så vi ska nog låta bli att vara arga på dessa ungdomar som idag gör vad vi gjorde en gång i tiden och det är nog vi äldre motorcyklister som faktiskt kan nå fram till dessa ungdomar med våra erfarenheter och berätta om våra egna erfarenheter och hur man som motorcyklist måste ha marginaler for att bilister ofta gör saker de inte borde.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jag la ett par år av mitt liv på den förb... lagstiftningen som skapades för dessa ljud, jag hade även äran att åka till Stockholm och bli utskälld av Sveriges synskadade förening tack vare detta. Grundförslaget var ett "bredbandsljud" som i praktiken lät som en rostig bromsskiva och skapade resonans så att det hördes även interiört. Dagens löjliga pling är en njutning jämfört vad vi började med.
Jag antar att jag får tacka då. :tungan

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Sist jag själv råkade ut för det så kom jag körandes på tvåfilig 70-väg. Jag skulle vilja säga att jag brukar ha bra uppsikt i backspegeln, jag blir "aldrig" förvånad över att jag helt plötsligt har ett fordon bakom mig...

Men för någon vecka sedan kommer jag alltså körandes i 70, kanske rent av lite drygt och så upplever jag som en explosion från ingenstans på min vänstra sida.
Jag har precis blivit omkörd av två motorcyklar som uppskattningsvis körde över 200 km/h.

Jag blev naturligtvis skrämd av ljudbangen men nästa sekund när jag fattar vad som skett så släpper ju det mesta av rädslan, men jag är fortfarande förfärad över vad som skulle ha hänt ifall jag samtidigt skulle ha påbörjat ett filbyte, jag trodde ju att det var tomt på trafik bakom mig...

Men vi har nog alla gjort våra buskörningar i trafiken så vi ska nog låta bli att vara arga på dessa ungdomar som idag gör vad vi gjorde en gång i tiden och det är nog vi äldre motorcyklister som faktiskt kan nå fram till dessa ungdomar med våra erfarenheter och berätta om våra egna erfarenheter och hur man som motorcyklist måste ha marginaler for att bilister ofta gör saker de inte borde.
Det är lite det jag menar. Vi är så vuxna (gamla) och förståndiga numera, men åtminstone jag har varit ung och dum(?).

Jag vill sätta det i kontext till alla andra i mitt tycke viktigare problem gällande ungdomar. Kriminalitet, våld, droger. Sviktande skolresultat. Psykisk ohälsa som skördar mängder av ungdomar och vuxna varje år.

Visst - man ska inte köra som ett dampmongo på motorvägen bland vanliga trafiken. Men det är ingenting jämfört med det jag nämnt ovan. Det var inte livsfarligt för någon annan än hojåkarna. Det är inte riskfritt i trafiken. Jag har inte statistiken här, men jag misstänker att risken av att dödas av en mobilsurfande förälder är större en än uiiilande hojåkare. Jag VET att det finns många fler mobilsurfande bilister än folk som ens kan slanga.

Sen har ju samhället alltid hatat någon motorkultur, mc-gäng, raggare, blackrace, motorbanor etc. Det håller alla på tårna lite. :)

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vad tycker barnen?
Bra mat kan de få hemma.
Sist jag bevistade denna praktiska, men något sorgliga inrättning fick vi glädja ett antal fascinerade glin. De glodde storögt, fick gasa ducce med temignoni och oljekyld gsxr som låter sagolikt. Vi kunde, smått euforiskt, avhandla vad vi upplevt av classic racing på Sviestad under dagen. Vädret var strålande och haket glest befolkat. 2 st i sällskapet hade aldrig bevistat en racerbana och vi var alla rätt begeistrade.
Vi delade glatt den dagen, kanske inte ens lågmält och mat med finess fanns vid målet, 15-20 mil bort.
Ibland fyller dessa ställen sin funktion.
Alla glada!

Visst, man gör som man vill.

Men man åker inte till Donken för att få lugn och ro samt skriver insändare när det inte blir så.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin