MC-design i arslet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Även om en MT09 aldrig kommer gå till historien som en av de vackraste motorcyklarna så retar jag mig på avslutningen av fordonet.
Screenshot_20220321-110958.jpg
Det ser ut som att man kom på i efterhand att det kan vara bra med nummerplåt. Den mest vanliga lösningen är förstås att flytta upp skylten till under bakljuset, men det ger intrycket av att någon råkat klippa av cykeln. För att inte tala om att trycka upp skylten under sadeln så man ger illusionen av att ha blivit påkörd bakifrån.

Kan man göra något annat? Åka med väskor...?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du kan från Yamahas sortiment köpa en skylthållare med kortare teleskopsarm, då blir hojen klart förbättrad.
Någon här har lagt upp bilder på den kortare modellen, kolla i mt-09 tråden.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det där är väl en utkomst ur det faktum att den nuvarande designtrenden med kort röv inte är riktigt kompatibel med de krav som gäller på blinkers och registreringsskyltar...

Det finns ju alternativ från eftermarknaden som snygger till detta lite marginellt och jag skulle nog påstå att jag retar mig betydligt mer på andra designtrender hos dessa moderna så kallade nakenhojar...

Det finns ju inte en enda som har en framskärm, ett framlyse eller en mätare som inte framkallar omedelbara kräkreflexer...Och detta jävelskap med kantiga, höga bränsletankar och kylarvingar som en del har...WTF...??? För att efterlikna...ja...vad då...?

Och då har vi inte ens nämnt avgassystemen...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har sjukt svårt för motorcyklar som slutar innan bakhjulet gör det. Om man dessutom slänger på en teleskopsstänkskärm så blir det ännu mer hål i huvudet. "Vi vet att man vill ha stänkskärm men det funkar inte eftersom hojen slutar bakom röven på föraren"
Jösses vad jag känner mig gammal.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Själv är jag designer så tycker såna här diskussioner är lite intressanta. Som designer måste du ta hänsyn till krav och att få slutprodukten att se ut så där är så klart riktigt dåligt. Samma problem på sporthojar. Personligen kan jag gå ännu längre och säga att jag inte tycker att någon sporthoj sedan ca 2008-2010 är snygg. Finns väl undantag men tycker majoriteten har för korta bakdelar, röriga linjer, torterade ytor, dålig helhet och är plottriga.
 

Bifogat

  • 8D3415A9-79F8-49AC-BCA6-FE6FF98E065B.jpg
    8D3415A9-79F8-49AC-BCA6-FE6FF98E065B.jpg
    561.3 KB · Visningar: 78
  • D3E7BB0F-7CFD-426B-9A07-020A542FE6F0.jpg
    D3E7BB0F-7CFD-426B-9A07-020A542FE6F0.jpg
    720.7 KB · Visningar: 73
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Sådär blir det, när byråkrater som tillskansat sig auktoritet att diktera villkoren för oss andra. Får bestämma reglerna. Idiotiska lösningar som ändå inte funkar. Cancer som måste tas bort. Samma skit sitter i våra avgassystemet, cancer som måste väck vid leverans.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det som också är intressant är ju varför denna trend med extremt korta bakdelar håller i sig, både på kåpade sporthojar och nakenhojar. Jag får för mig att trenden skapades ur Honda's MotoGP hoj från 2007, den hoj som förmodligen haft den kortaste bakdelen hittills. Aprilia RSV4 och Ducati Panigale blev pionjärer bland gathojar och sedan...ballade det ur fullständigt, både på sportisar och nakenhojar...

Men kollar man på MotoGP så går ju trenden om någon åt det helt motsatta hållet, med längre och bredare bakdelar nu än för bara några år sedan. Och dessa baseras ju på funktion, det vill säga på vad som verkligen fungerar i vindtunneln...Alla MotoGP-hojar av årsmodell 2022 har ju en bakdel som slutar mer eller mindre i linje med bakdäckets bakkant.

Medans gathojstillverkarna fortsätter att förse sina kunder med korta bakdelar som snarare slutar i linje med hjulaxeln, likt bilden i första inlägget.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Själv är jag designer så tycker såna här diksussioner är lite intressanta. Som designer måste du ta hänsyn till krav och att få slutprodukten att se ut så där är så klart riktigt dåligt.
Ja, fast nej...
Det finns inga krav på att motorcykeln ska ta slut innan man hunnit med bakhjulet.
Jag har funderat på att fylla på med något utöver sprötet, men vet inte om det går att få vettigt. Fästen för väskor och något mer.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fram med svetsen och vinkelslipen ?

 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Ja, fast nej...
Det finns inga krav på att motorcykeln ska ta slut innan man hunnit med bakhjulet.
Jag har funderat på att fylla på med något utöver sprötet, men vet inte om det går att få vettigt. Fästen för väskor och något mer.
Oj, kanske var otydlig. Menar krav på vart skylten ska sitta. Som det är nu har man ju alltså bortsett helt från skyltens placering och bara gjort en lång arm. Jag tycker även att bakdelar på nya hojar överlag är för korta. Blir inga bra proportioner. Tar en Ducati 1098/1198 över en Panigale alla dar i veckan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Även om en MT09 aldrig kommer gå till historien som en av de vackraste motorcyklarna så retar jag mig på avslutningen av fordonet.
View attachment 470031
Det ser ut som att man kom på i efterhand att det kan vara bra med nummerplåt. Den mest vanliga lösningen är förstås att flytta upp skylten till under bakljuset, men det ger intrycket av att någon råkat klippa av cykeln. För att inte tala om att trycka upp skylten under sadeln så man ger illusionen av att ha blivit påkörd bakifrån.

Kan man göra något annat? Åka med väskor...?

Den ser ju lika jävlig ut utan skylt. Bakljuset upp i jymden, varför då? Och så 45 graders lutning på bakramen/sadelursäkten. Moppefukko som ritat för sin egen målgrupp.

Ducati 916, det räcker väl om alla sporthojar ser ut så?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Första gången som i alla fall jag såg dessa helvetes regplåt-spröt var på R6 2006. Trots att folk pekade finger körde jag runt i gått och väl en vecka på min nya -06:a innan det blev fixat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Rent aerodynamiskt borde ju Suzuki (och dom andra) bullrumporna från slutet av 90 talet varit rätt effektiva.

Cutsen ska ju liksom vara en fortsättning på förarens rumpa och avslutas i en trubbig spets rent aerodynamiskt.

Sen gillar jag utseendet också.... I like big cuts and I cannot lie....
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Själv är jag designer så tycker såna här diksussioner är lite intressanta. Som designer måste du ta hänsyn till krav och att få slutprodukten att se ut så där är så klart riktigt dåligt. Samma problem på sporthojar. Personligen kan jag gå ännu längre och säga att jag inte tycker att någon sporthoj sedan ca 2008-2010 är snygg. Finns väl undantag men tycker majoriteten har för korta bakdelar, röriga linjer, torterade ytor, dålig helhet och är plottriga.
Jag instämmer 100%. Det är faktiskt märkligt när man ser jämförelsebilderna du lade upp (där min egen hoj är med som exempel på god smak för övrigt). Det blir oerhärt tydligt att klippdockedesignen som råder numera är rörig och saknar känsla. Som om någon klistrat på delar av olika klippdockor och plagg lite efter vad som först råkade hamna i handen, och inte baserat på vad som faktiskt passar. Jag har tyckt att Galenpannnan är ganska snygg, men när man ser den bredvid 1098:n så ser man att det också är stökig och ser ut som ett moppekilletrim med avkapad bakskärm vilket gör att bakhjulet ser ut att inte höra ihop med motorcykeln i övrigt. Det ser ut som att någon rullat dit ett bakhjul och ställt bakom hojen för att få en lite bättre uppfattning om det skulle kunna passa.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top