MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

En_Rochinna

-=Emilia=-
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha tzr
Stuff skrev:
1933132 En polare till mig blev fick i somras näsbenet avslaget, två revben brutna och en lunga punkterad. Gärningsmannen dömdes till 5 000 kr i skadestånd. Det låter ju helt rimligt att en sådan gärning i princip jämställs med en fortkörning rent bötesmässigt... :rolleyes:

de låter helt vrickat :p
någon sa till mej att riksdan vill lägga fram ett förslag om reg.skylt. frampå hojarna med, så att dom ska kunna registreras i trafikkamrorna vid fortkörning.. är de sant eller?

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
CHROLO skrev:
2084694 Jag är medveten om vem som betalar min lön. Vad jag reagerade på är att det "ska minsann kosta" för staten att driva målen. Det låter som slöseri med skattemedel. Finns det verkligen inget bättre sätt att ändra på det hela?

Tja, vad ska man säga MONEY TALKS! -verkar gälla politiker i allra högsta grad, se bara hur många som åker dit på skattefusk t.ex :4skrika

Busafreak skrev:
2084532 Parentes till tråden:

Har provat metoden en gång avseende p-bot (ansåg givetvis att jag inte borde ha fått någon). Lade på en tjuga och hörde av mig någon månad senare och meddelade att det hade blivit ett fel. Först ville bolaget inte betala tillbaka men ändrade sig efter lite hot. I arbetstid räknat blev min bot en förlustaffär för P-bolaget, vilket var meningen.

P-bolagen lever ju på "böterna" vilket inte tingsrätterna gör.

En eloge till dej från mej! :hihi

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
En_Rochinna skrev:
2085053 de låter helt vrickat :p
någon sa till mej att riksdan vill lägga fram ett förslag om reg.skylt. frampå hojarna med, så att dom ska kunna registreras i trafikkamrorna vid fortkörning.. är de sant eller?

Oj, oj, oj maxhastigheten ökar på min båge med 7 km/tim om backspeglarna tas bort. En stor skylt fram skulle ju fungera som rena luftbromsen. Men... var det inte så att kamrorna inte registrerade hastigheter över 300?

<Ironimod av>

Det kommer att bli värre än så med GPS-transpondrar ombord om några år. Kör medan det går!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
En_Rochinna skrev:
2085053 de låter helt vrickat :p

Är inte aktuellt vad jag vet, då måste de även ändra så att det inte är ett lagbrott att köra för fort, om man bara skall gå på fordonet.
Funkar ju inte heller att dra nåns körkort om man inte identifierat föraren av fordonet...

Dessutom så har det visat sig (har jag hört...) att det inte är fler mc än bilar på dom där fotona i vilket fall, så just det behöver vi nog inte vara så oroliga för.

/Pajje

Last edited:

mr Magic

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
R1
janeinar skrev:
2082716 Om du provar detta så återkom gärna med erfarenheterna. :)
Men, jag tror ändå att det blir dyrare att sitta i en rättssal m nämndemän, åklagare o hela h......te. Straffet kan ändå aldrig bli högre än boten så vad har man att förlora? :va
Sen lär man sig en del oxå, t.ex. att ljuga bra! SÅ DE SÅ! :3freak
Nä. Jag provade en gång för länge sen men det va med en p-bot på bilen. Jag la på en krona och det var faktiskt rätt kul att få en utbetalning på en krona på posten.

Men va fan. Som vägarna ser ut här i halland iallafall, är det ingen ide att gasa ändå. Vi ses på banorna istället, va? :banana :banana

R.R.B

JO ¤_¤ HAN
Gick med
18 May 2005
Hoj
. . . . .
Bikerbitch skrev:
2026493 ...mötet var trevligt ...invald i gruppen och hoppas på att kunna vara med o påverka samt komma med förslag och ideér.
.........
I Allt om MC nr.4 sidan 10 finns en ledare som handlar om britternas försök till att öka trafiksäkerheten genom informationskampanjer. Var inne på den brittiska sidan som ledaren hänvisar till och det jag orkade läsa (lite rörig sida i mitt tycke) verkar oändligt vettigare än höjda böter. Orkar inte klippa in hela ledaren men ett citat måste med för det är sååå bra (min åsikt å d står jag för)

" Problemet är inte att svensk information är töntig,skrattretande eller ens präktigt mästrande. Problemet är att den inte alls existerar. Har ni någonsin sett - bra eller dålig - någon kampanj......? Det är nog dags för vv att planera en studieresa för att hälsa på sina brittiska kollegor. De kan nämligen konsten att föra fram ett viktigt budskap utan att vifta med pekpinnar. ..... En liknande kampanj varje vår skulle garanterat ta oss en bit närmare vv's mål att halvera olyckstalen till år 2007. "
Allt om MC 4 2006
Ja ja vet att jag kapade lite i texten men detta blir så sjukt långt annars. :argpådato

Länkar till britterna : www.thinkroadsafety.gov.uk
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcycles.htm
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcyclesmedia.htm#video
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcycles01.htm
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcycles02.htm
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcycles03.htm
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcycles04.htm
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/advice/motorcycling01.htm
Filmerna är inte blodiga men den ena visar en alltför vanlig krock som i alla avseenden är otrevlig. Den andra är allvarlig också med inslag av humor.

Info varje vår stod att läsa i ledaren och varför inte? Av rostning för alla trafikanter medelst info att nu är det vår och 2hjulingarna kommer fram ur idet.

:huvet :argpådato Nu blev det ju långt iallafall :rodnar :gråta :trött :hej

En_Rochinna

-=Emilia=-
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha tzr
Busafreak skrev:
2086196 Oj, oj, oj maxhastigheten ökar på min båge med 7 km/tim om backspeglarna tas bort. En stor skylt fram skulle ju fungera som rena luftbromsen. Men... var det inte så att kamrorna inte registrerade hastigheter över 300?

<Ironimod av>

Det kommer att bli värre än så med GPS-transpondrar ombord om några år. Kör medan det går!

GPS :O ajdå,, haha men du min tzr, går knappt upp i hälften av 300!! (lika bra ändå)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...