MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Tycker lika mmmmm

VenTurA skrev:
Vi tycker nog samma fast med lite olika uttryck.
Tror det är VÄLDIGT få poliser där ute som inte vill skydda den vanliga medborgaren, och det görs i stor utsträckning också, men som sagt, det står aldrig i tidningarna om "vardagsinsatserna".
Dessutom är du inne ganska mycket på politik nu, polisen på gatan råder inte så mycket över vad vi ska syssla med. Har vi inget specifikt ärende så är det trafikövervakning som gäller, detta är ett direktiv som i grund och botten kommer från de folkvalda politikerna.
Vi har inget att göra med varken straffpåföljder eller mentalvården i Sverige...för kännedom.
Jag har också bekanta som tagit sitt liv pga den bristfälliga vården.
Rösta rätt till hösten om du vill ha ändring... :)

edit: För övrigt skrev jag ju klart och tydligt att jag inte försvarade händelsen...den var tragisk och eftersom jag inte varit på platsen så vill jag varken skylla på den ena eller den andra, bara berätta om de faktiska omständigheterna. Som du beskrev det så lät som ett överlagt mord...

Jo det är bra om vi tycker lika :pannkyss

Tyvärr visar det sig inte alltid när vi debaterar och javisst är det politik med i bilden..
Politik finns runt omkring oss på alla nivåer...

Problemet är att polisen ska företräda massa dumma beslut i och med det så företräder ni dumheten....... :tomten

Om ni beter er som era chefer säger och gör, så acceptera ni ju dumma saker och får räkna med att andra upplever ert betende som väldigt tvivelaktigt...

Jora jag röstar nog så knogarna vitnar men så länge vi har dom vi har i regeringen så är våran omgivning lika pantad... :huvet

Nej inte överlagt mord så ville jag inte säga men dråp......
Så länge ni har puffran där så är chansen väldigt stor att den kommer fram för tidigt..

Sen tycker jag att du ska vara lika rak och komma ut ur garderoben som Chrolo och Kjelle..
Det är bättre att vara ärlig......
Det är väl ärlighet ni ska företräda när ni är ute med brickan......
 

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Såld
VRM Roffe skrev:
Jo det är bra om vi tycker lika :pannkyss

Tyvärr visar det sig inte alltid när vi debaterar och javisst är det politik med i bilden..
Politik finns runt omkring oss på alla nivåer...

Problemet är att polisen ska företräda massa dumma beslut i och med det så företräder ni dumheten....... :tomten

Om ni beter er som era chefer säger och gör, så acceptera ni ju dumma saker och får räkna med att andra upplever ert betende som väldigt tvivelaktigt...

Jora jag röstar nog så knogarna vitnar men så länge vi har dom vi har i regeringen så är våran omgivning lika pantad... :huvet

Nej inte överlagt mord så ville jag inte säga men dråp......
Så länge ni har puffran där så är chansen väldigt stor att den kommer fram för tidigt..

Sen tycker jag att du ska vara lika rak och komma ut ur garderoben som Chrolo och Kjelle..
Det är bättre att vara ärlig......
Det är väl ärlighet ni ska företräda när ni är ute med brickan......

Vad skönt, då börjar vi bli överens hehe...
Visst finns det en risk med puffran, men samtidigt skulle jag inte göra det man gör utan den säkerheten. Däremot blir det ju bättre och bättre utveckling, vi har ju fått OC-spray och en ny taktikutbildning som är väldigt bra...fast nu är vi väl väldigt off-topic här... :)

Förstår dock inte vad du menar med att vara rak? Jag säger vad jag tycker, mina personliga åsikter...har inga problem med att såga dåliga kollegor, för det finns det helt klart en del. Tyvärr så får man ju själv ofta ta skit för vad någon annan gjort i en annan del av landet för 5 år sen...bara för att man båda valt samma yrke, sen så kvittar det om man själv jobbat klanderfritt sen skolan, det är lite småjobbigt och därför blir man lätt bitter...sorry. :pannkyss
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Rak

VenTurA skrev:
Vad skönt, då börjar vi bli överens hehe...
Visst finns det en risk med puffran, men samtidigt skulle jag inte göra det man gör utan den säkerheten. Däremot blir det ju bättre och bättre utveckling, vi har ju fått OC-spray och en ny taktikutbildning som är väldigt bra...fast nu är vi väl väldigt off-topic här... :)

Förstår dock inte vad du menar med att vara rak? Jag säger vad jag tycker, mina personliga åsikter...har inga problem med att såga dåliga kollegor, för det finns det helt klart en del. Tyvärr så får man ju själv ofta ta skit för vad någon annan gjort i en annan del av landet för 5 år sen...bara för att man båda valt samma yrke, sen så kvittar det om man själv jobbat klanderfritt sen skolan, det är lite småjobbigt och därför blir man lätt bitter...sorry. :pannkyss


:pannkyss

Jag menar att du ska presentera dig som det du är på din personsida.

Jag lovar två saker här :
Jag ska inte skyffla på dig skit som blev gjort för fem år sen och inte gjort av dig..Kan mycket väl förstå din frustration för det. :)

Däremot får ni ta del av mitt missnöje då ni inte företräder:
Sunt förnuft,
Social kompetens,
God vilja

Tyvärr är allt förmånga av dina kollegor skevrötter som borde plocka disk istället.......
Jag har inte träffat dig och jag hoppas att du är den andra kategorien :tummenupp
 

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Såld
VRM Roffe skrev:
:pannkyss

Jag menar att du ska presentera dig som det du är på din personsida.

Jag lovar två saker här :
Jag ska inte skyffla på dig skit som blev gjort för fem år sen och inte gjort av dig..Kan mycket väl förstå din frustration för det. :)

Däremot får ni ta del av mitt missnöje då ni inte företräder:
Sunt förnuft,
Social kompetens,
God vilja

Tyvärr är allt förmånga av dina kollegor skevrötter som borde plocka disk istället.......
Jag har inte träffat dig och jag hoppas att du är den andra kategorien :tummenupp

Haha ok då är jag med...ska åtgärdas :)

Helt klart, både kritik och beröm är sådant som ska förtjänas och bedömas från person till person.

Givetvis ser jag ju helst att jag tillhör den andra kategorin, finns säkert personer som ser mig (och andra) som det lägsta avskummet på jorden, däremot brukar deras offer och tillika våra målsäganden vara av motsatt åsikt....

Nu när vi enats så broderligt som bara hojåkare kan så lämnar jag diskussionen och öppnar helgens första (men inte sista) kalla öl... :tummenupp
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Ett tillägg bara! nu när allt är uträtt!

Polisen gör helt fel som vittnar under ed och ej säger sanningen. men när en fånig reporter står med en mikrofon upptrykt i näsan på en av de polise som var med när DET hände (nu tänker jag inte på någon speciell händelse men ni säger ju att poliserna "skyddar varandra") så är det klart han inte säger något då det mesta är sekretessbelagt i en utredning.

men som sagt.. att ljuga under ed.. där skiter sig hela förtroendet kan jag förstå!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Det gick som så att mötet var trevligt och det var roligt att träffa denna grupp med människor som jobbar med att förbättra säkerheten för motorcyklisterna.
Jag blev invald i gruppen och hoppas på att kunna vara med o påverka samt komma med förslag och ideér.
Så ni är alltid välkomna att Pma mig om ni har åsikter som jag i min tur kan framföra till gruppen.


Dr.Bike skrev:
Vet inte hur Bikerbitch möte med storpamparna gick, och även Carolina Riedel har ju dragit MÅNGA strån till stacken, varvid hon oxå (tyvärr) har kunnat berätta om hur marginaliserad den vanliga människan blir (kan bli) på såna här möten, då det ju är som du säger Olsson; De ska ha nån jolmig jasägande tomte med för demokratiprocessens yttre garnityr...
Sen skiter de fullständigt i vad som sägs.
 

Dr.Bike

Guest
Hör ni det nu dönickar! Nu har ni er chans! Knyt inte näven i byxfickan - PM:a Bikerbitch.

Där finns en REELL chans att ditt ord når maktens boning.

Tack Jannica!
 

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
letar febrilt
KJECOP skrev:
1934372 Det är inte trafikpolisen i sig som bestämmer var man skall lägga det mesta krutet. Det kommer höga chefer och Rikspolisstyrelsen vilka bestämmer vad vi skall göra och hur mycket.

Lite skrämmande i sammanhanget är att man har bestämt att vi skall skriva si och så många tusen böter för olika förseelser. Men man har också bestämt att vi i Stockholm city skall skriva ut 3 000 böter (tror det var det) för hastighetsöverträdelser under 2006. Hur kan man bestämma sådant? Och hur skall vi nå upp till de bestämda målen? Bestämma detta är väl enkelt för cheferna. Men hur skall vi nå dit då? Jo, vi skall stå på ställen där det ger mest resultat, oavsett om platsen är trafikfarlig eller inte. Eller om det sker trafikolyckor på platsen eller inte...

Sedan så utbildar man flera poliser som kan mäta hastigheten med laser, så det är inte enbart trafikpoliser som numera har hastighetskontroller.

Likaså är det med rattfyllerikontroller. Vi skall utföra si och så många tusen rattfyllerikontroller under 2006.

MEN, nu skall man även börja med att kontrollera oss och hur mycket och hur många vi rapporterar :mad: Sedan så skall detta (en av flera saker) även vägas in i eventuella löneförhöjningar. Man vill helt kolla om vi jobbar tillräckligt mycket och "sätter fast" tillräckligt många personer i trafiken. :mad: :mad: Vad säger man? Det blir ju nästan som provision...

Jag tycker att det är på både gott och ont att höja böterna. Det har säkerligen en positiva effekter men säkerligen en del negativa också. Men det drar väl i alla fall in en massa miljarder till staten....

Men syftet med det är (förhoppningsvis) att man vill rädda många liv och skadade i trafiken. Och det ställer jag upp på och det är därför som jag har valt att jobba som trafikpolis. Inte för att det är kul att bötfälla människor. Kan jag uppnå syftet att enbart prata med någon så gör jag hellre det än att skriva ut böter.

Och som sagt, det är ett förslag på höjda böter och inte klubbat än.



Skit... Nu blev jag lite långrandig. Men jag hoppas att jag kan bli förlåten...

Du och jag är helt överens i ovannämnda avseende.

Jag har dock ev. en lösning på det här med kvoter att fylla mm..

Om ALLA som bötfälls för fortkörning bestrider boten så kommer det kosta skjortan för staten att driva alla dessa mål i rätten, pappersarbete mm mm.
Om nu den ekonomiska vinsten uteblir så kommer säkert politikerna med nya direktiv, då hoppas jag, att det blir ett mer meningsfullt och även roligare arbete ni får göra.
Då kanske ni slipper stå längs vägarna med lasern där det inte finns några andra skäl än att fylla dessa kvoter! :)
Ha´t bra / Janne
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
janeinar skrev:
2079777 Du och jag är helt överens i ovannämnda avseende.

Jag har dock ev. en lösning på det här med kvoter att fylla mm..

Om ALLA som bötfälls för fortkörning bestrider boten så kommer det kosta skjortan för staten att driva alla dessa mål i rätten, pappersarbete mm mm.
Om nu den ekonomiska vinsten uteblir så kommer säkert politikerna med nya direktiv, då hoppas jag, att det blir ett mer meningsfullt och även roligare arbete ni får göra.
Då kanske ni slipper stå längs vägarna med lasern där det inte finns några andra skäl än att fylla dessa kvoter! :)
Ha´t bra / Janne

Vänta ett tag......statlig och kommunal verksamhet finansieras ju med skattepengar. MINA SKATTEPENGAR!!!!! :va
 

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
letar febrilt
CHROLO skrev:
2079994 Vänta ett tag......statlig och kommunal verksamhet finansieras ju med skattepengar. MINA SKATTEPENGAR!!!!! :va

Ja så klart!
Men så länge det hela går med vinst (Nästan alla kan bötfällas en solig sommardag på motorvägen) så handlar det ju ej om att finansiera utan att "håva in".
Detta är MIN hypotes till att hastighets kontollerna ökar och sjukvård mm. får mindre pengar varje år. = Sjukvård -DYRT!, Böter- ren vinst!

Om man ville minska antal döda mm, handlar om 400 pers/år, (Räkna sedan på hur många av dessa 400 som inte varit fulla, saknat KK, drogpåverkade mm och alltså inte åker dit i dessa kontroller i stor utsträckning)
Fortkörningarna spelar marginell roll i antal döda o skadade (alla fall där polisen har sina kontroller). jag tycker man skulle satsa på nåt som dödar fler, t.ex förbjuda/bekämpa rökningen mer, samt satsa mer på bättre sjukvård och forkning kring detta (får säkerligen mindre pengar än vad polisen köper nya laserkameror för).
Detta handlar som vanligt bara om 1sak =PENGAR :mad:
Vad jag föstår av KJECOP:s resonemang så är det ungefär detta med att "håva in" som han oxå är förbannad på!
CHROLO skrev:
2079994 MINA SKATTEPENGAR!!!!! :va

Glöm inte att hela din lön är skattepengar :)
 

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Ingen
motardkungen skrev:
1933159 Varför slänger man ut tusentals kronor på att ta MC-kort om man ändå har inställningen att man kommer att sticka från polisen vid en eventuell kontroll?

svår fråga det där..

#Olsson# skrev:
2027160 Åkejdå. Kräv riktig mandelmassa och ingen jälla marsipan till sämlorna. :D

Mo ha ha... ja varför inte en namninsamling :rofl
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
KJECOP skrev:
1934372 Det är inte trafikpolisen i sig som bestämmer

Och som sagt, det är ett förslag på höjda böter och inte klubbat än.

Skit... Nu blev jag lite långrandig. Men jag hoppas att jag kan bli förlåten...

Vill bara säga att det är bra att du, med flera poliser är med o debatterar på SH. Ni bidrar till en positivare image då allmänhtens förtroende för poliskåren knappast kan vara sämre. En vettig kille som valt polisyrket kanske har större samvetsnöd än en fortåkande sporthoj?

Det sorgligaste i hela frågan om hastighet o övervakning är att det är ett fruktansvärt slöseri med skattemedel. Grundtanken är god, att värna om folkhälsan men tyvärr är det alldels fel sätt att nå effekt på. Kostnaden för varje räddat liv är enorm. Det finns betydligt kostnadseffektivare områden att sätta in åtgärder på, rökning, idrottskador, droger, övervikt + en massa annat än just hastigheter.

Dubbdäckslagen är en annan dåraktighet där bilägarna får punga ut med ca 3 miljarder/år för att rädda beräknade 5-8 liv per år. Skulle pengarna sättas in någon annan stans gick det kanske att rädda många hundra eller tusen?

Provar att vinka till alla mötande MC-poliser i sommar och är det någon som vinkar tillbaka så vet jag att det är du!
 

mr Magic

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
R1
Stanna inte...

janeinar skrev:
2079777 Du och jag är helt överens i ovannämnda avseende.

Jag har dock ev. en lösning på det här med kvoter att fylla mm..

Om ALLA som bötfälls för fortkörning bestrider boten så kommer det kosta skjortan för staten att driva alla dessa mål i rätten, pappersarbete mm mm.
Om nu den ekonomiska vinsten uteblir så kommer säkert politikerna med nya direktiv, då hoppas jag, att det blir ett mer meningsfullt och även roligare arbete ni får göra.
Då kanske ni slipper stå längs vägarna med lasern där det inte finns några andra skäl än att fylla dessa kvoter! :)
Ha´t bra / Janne
En idé till är ju att när man betalar in böterna, så varför inte lägga på en tia på summan? Datorerna får spel, de måste betala tillbaka de pengar man lagt för mycket och sen, skit i att hämta pengarna (du går ändå back på avgifter) så ska alltihopa tillbaka samma väg. Kostar säkert en del.
 

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
letar febrilt
mr Magic skrev:
2082674 Stanna inte...


En idé till är ju att när man betalar in böterna, så varför inte lägga på en tia på summan? Datorerna får spel, de måste betala tillbaka de pengar man lagt för mycket och sen, skit i att hämta pengarna (du går ändå back på avgifter) så ska alltihopa tillbaka samma väg. Kostar säkert en del.

Om du provar detta så återkom gärna med erfarenheterna. :)
Men, jag tror ändå att det blir dyrare att sitta i en rättssal m nämndemän, åklagare o hela h......te. Straffet kan ändå aldrig bli högre än boten så vad har man att förlora? :va
Sen lär man sig en del oxå, t.ex. att ljuga bra! SÅ DE SÅ! :3freak
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
janeinar skrev:
2082716 Om du provar detta så återkom gärna med erfarenheterna. :)
Men, jag tror ändå att det blir dyrare att sitta i en rättssal m nämndemän, åklagare o hela h......te. Straffet kan ändå aldrig bli högre än boten så vad har man att förlora? :va
Sen lär man sig en del oxå, t.ex. att ljuga bra! SÅ DE SÅ! :3freak

Parentes till tråden:

Har provat metoden en gång avseende p-bot (ansåg givetvis att jag inte borde ha fått någon). Lade på en tjuga och hörde av mig någon månad senare och meddelade att det hade blivit ett fel. Först ville bolaget inte betala tillbaka men ändrade sig efter lite hot. I arbetstid räknat blev min bot en förlustaffär för P-bolaget, vilket var meningen.

P-bolagen lever ju på "böterna" vilket inte tingsrätterna gör.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
janeinar skrev:
2081828 Ja så klart!
Men så länge det hela går med vinst (Nästan alla kan bötfällas en solig sommardag på motorvägen) så handlar det ju ej om att finansiera utan att "håva in".
Detta är MIN hypotes till att hastighets kontollerna ökar och sjukvård mm. får mindre pengar varje år. = Sjukvård -DYRT!, Böter- ren vinst!

Om man ville minska antal döda mm, handlar om 400 pers/år, (Räkna sedan på hur många av dessa 400 som inte varit fulla, saknat KK, drogpåverkade mm och alltså inte åker dit i dessa kontroller i stor utsträckning)
Fortkörningarna spelar marginell roll i antal döda o skadade (alla fall där polisen har sina kontroller). jag tycker man skulle satsa på nåt som dödar fler, t.ex förbjuda/bekämpa rökningen mer, samt satsa mer på bättre sjukvård och forkning kring detta (får säkerligen mindre pengar än vad polisen köper nya laserkameror för).
Detta handlar som vanligt bara om 1sak =PENGAR :mad:
Vad jag föstår av KJECOP:s resonemang så är det ungefär detta med att "håva in" som han oxå är förbannad på!


Glöm inte att hela din lön är skattepengar :)

Jag är medveten om vem som betalar min lön. Vad jag reagerade på är att det "ska minsann kosta" för staten att driva målen. Det låter som slöseri med skattemedel. Finns det verkligen inget bättre sätt att ändra på det hela?
 

KJECOP

Guest
Busafreak skrev:
2082031 Vill bara säga att det är bra att du, med flera poliser är med o debatterar på SH. Ni bidrar till en positivare image då allmänhtens förtroende för poliskåren knappast kan vara sämre. En vettig kille som valt polisyrket kanske har större samvetsnöd än en fortåkande sporthoj?

Det sorgligaste i hela frågan om hastighet o övervakning är att det är ett fruktansvärt slöseri med skattemedel. Grundtanken är god, att värna om folkhälsan men tyvärr är det alldels fel sätt att nå effekt på. Kostnaden för varje räddat liv är enorm. Det finns betydligt kostnadseffektivare områden att sätta in åtgärder på, rökning, idrottskador, droger, övervikt + en massa annat än just hastigheter.

Dubbdäckslagen är en annan dåraktighet där bilägarna får punga ut med ca 3 miljarder/år för att rädda beräknade 5-8 liv per år. Skulle pengarna sättas in någon annan stans gick det kanske att rädda många hundra eller tusen?

Provar att vinka till alla mötande MC-poliser i sommar och är det någon som vinkar tillbaka så vet jag att det är du!
Det är klart att man är med och debatterar :) Men en del verkar vara lite väl "stelbenta" och bara menar att poliser är idioter oavsett anledning utan att på något sätt komma med något annat än "så är det bara".

Vägverket har fått fram (hur vet jag inte) att för hög hastighet är den vanligaste anledningen till dödsolyckor och att genomsnittshastigheten därför måste sänkas. Enligt WHO (världshälsoorganisationen) så är dödolyckor i trafiken den nionde vanligaste dödsorsaken i världen och de räknar detta som ett världshälsoproblem.

Kostnaderna (om jag minns rätt) för dödsolyckorna i Sverige är ungefär 21 - 22 miljoner kronor varje år. Och visst är det säkert så att man man tittar på kostnaden och vill minska dessa, men jag hoppas att man även ser till människorna också i en medmänsklig anda. Det kanske låter patetiskt men jag hoppas att jag genom mitt arbete som trafikpolis kan rädda något liv genom i första hand förebyggande arbete och stoppa rattfyllerister, kanske i viss mån att rapportera de som kör på tok för fort, få några flera använda bilbälte m.m. För jag kan inte tänka mig att någon som har en anhörig eller vän skulle ta ett dödsbud med en axelryckning... Och jag håller med dig i att man skulle kunna lägga mera energi och pengar på rökavvänjning, övervikt, droger m.m. och därmed spara många liv och mycket pengar åt samhället. Men man kanske kan göra både och...?

Men att jobba som trafikpolis är inte populärt, den saken är klar. Men det finns ändå de (de pratar jag om ickepoliser eller politiker m.fl) som vill att vi skall rapportera ännu flera istället för att bara prata. Så det är omöjligt att vara alla till lags och hur vi än gör så finns det alltid någon som skäller om att vi gör fel.

Jag vinkar tillbaka... Men jag har testat att vinka till flera hojåkare i år men endast en har vinkat tillbaka. Det var en sporthojsåkare på vägen mellan Södetälje och Stockholm (du kanske finns med här?).

// Kjelle
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
CHROLO skrev:
2084694 Jag är medveten om vem som betalar min lön. Vad jag reagerade på är att det "ska minsann kosta" för staten att driva målen. Det låter som slöseri med skattemedel. Finns det verkligen inget bättre sätt att ändra på det hela?

Tyvärr håller jag inte med dig. Det är uppenbart att hastighetsgränserna (och som sätts av ett mycket litet antal personer som kanske inte ens har körkort) bygger på något helt annat än folkviljan som ju är grunden för vår lagstiftning. De bygger inte ens på omtanken om folkhälsan för då skulle det satsas på andra mycket effektivare områden Antalet sk "hastighetsöverträdelser" ökar hela tiden därför att medborgarna inte delar den värdering som ligger bakom, inte jag heller utom i stan. En 90-skylt är inget fysiskt hinder, däremot om man har kört av vägen p g a för hög hastighet.

Det ska vara så krångligt att driva in hastighetsböter att det inte lönar sig helt enkelt.

Hela idén är fel med böter för hastightesöverträdelser! Varför ska man böta om det inte föreligger ett tillbud eller olycka? Lika idiotiskt som att jag ska böta för att jag bär snopp och kan vara orsak till våldtäkt.

I ansvarsfrågan inom trafken föreligger det att anpassa hastigheten så det är redan reglerat. Det är inte hastigheten, halkan, solen i ögonen eller vad det nu skylls på ofta, utan helt enkelt brist på omdöme hos föraren.

Vid en olycka eller tillbud där det visar sig att den hade kunnat undvikits eller fått mindre konsekvenser med en lägre hastighet (oavsett vad som står på skyltarna) så ska givetvis ett ansvar mätas ut med dryga påföljder.

Just nu så är hela frågan om hastighetsgränser urbota dumt.

Respekterar dig som har varit ett bra inslag här på SH, om du nu hamnat i en ideologisk konflikt och vill förändra dina arbetsuppgifter. Du är en heder för din yrkeskår och kommer säkert att göra ett bra jobb i din nya roll och....släpp inte SH.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
KJECOP skrev:
2084864 Kostnaderna (om jag minns rätt) för dödsolyckorna i Sverige är ungefär 21 - 22 miljoner kronor varje år.

Det låter inte rimligt. Siffran ser (väl) mer ut som värdet på en människa? (statistiskt liv)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top