MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

KJECOP

Guest
War-psycho skrev:
Om jag istället ska försöka återgå till själva trådämnet:

Egentligen så tycker jag inte det är en sån dum idé att höja maxbeloppen för trafikbrott.
Men jag tycker man bör göra större skillnader på "lite fel", och "mycket fel".

D.v.s. en som kör som ett svin i 200 i trafiken och utsätter folk för fara, ska ha mycket högre böter än en som gasar på i 130 på 110-motorväg.

Så känns det inte idag.
Läste nyss en tråd där en åkte dit för att ha kört 197 på 110-väg.
Resultat: 2000:- i böter + 6 mån indragning.

Själv fick jag 1600:- för ett par år sedan, för 117 på 90-motorväg.
(Dock utan KK-indragning.)

(Kanske ett dåligt exempel, men 400:- i skillnad, för den hastighetskillnaden känns lite futtigt, KK-indragningen till trots.)

Det känns nästan som att det finns en gräns, om man passerar den kan man lika gärna köra ännu fortare, eftersom böterna inte ökar nämnvärt mycket.
Det är inte så att jag är bitter över böterna eller nåt, för dom var välförtjänta.

Men jag tycker nästan det känns som man vill straffa "lite småbus" lika hårt som rena vansinneskörningar.
Om man ligger 35 för fort i en kontroll, och vet att kortet är torsk, så kan man ju nästan bli frestad att försöka smita, eftersom det inte känns som det blir så mycket värre.

Hårdare straff vid grövre förseelser, men ingen ökning av dom mindre förseelserna, tycker jag skulle kännas mer rätt.
Jag håller med dig... :tummenupp Bra åsikt där!

Jag tycker t.ex. inte att det är riktigt samma sak att köra ensam i 140 km/tim på motorväg (110-väg) som att köra på en "70-väg" med mycket trafik och köer i 100 km/tim. I båda fallen kostar det 1 600 kr.

Jämför detta med att köra i 80 km/tim genom centrala Stockholm som kostar 1 800 kr... Man skall dock komma ihåg att det istället för hastighetsöverträdelse kan resultera i att man döms för Vårdslöshet i trafik.

Men som sagt, detta är min egen åsikt och kanske inte något som andra poliser håller med om.

Teo skrev:
oj, den här tråden har tagit fart i en helt annan inriktning, Jag orkar inte läsa allt men Jag vill säga att Jag fårr en jäkligt bra bild av våra Forumspoliser (ej att förväxlas med trådpoliser) och det tycker Jag är jäkligt kul när det finns binikermaskar som hamre´n ute på gatorna.
En bra snut märks inte tyvärr, de är ju som de ska/förväntas vara, det är bara skitkorvarna som sticker ut på bra snutars bekostnad.

KJECOP skrev:
Jag hoppas att vi ses i vår och sommar. Fast det vet jag att vi kommer att göra :yoparty

Kjelle

Tror du det är ömsesidigt? :D
Vågar jag hoppas på att jag är en av dessa "Forumpoliser"...?

Jag VET att det är ömsesidigt... ;) Eller hur PLM...??

KJECOP

Guest
War-psycho skrev:
Oj, vad du ska fiska beröm hela tiden.
(Räcker det inte att han sa det en gång?)
Fiskar inte beröm... Det var mera på skämt som jag skrev det. Men jag kanske skall avstå sådant?

Det är kanske bättre att jag tar på mig "tjänstemin" och enbart håller en polisär attityd?

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
KJECOP skrev:
Fiskar inte beröm... Det var mera på skämt som jag skrev det. Men jag kanske skall avstå sådant?
Många såna "skämt" från din sida, både här och på PMC-sidan, det var därför jag undrade.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
KJECOP skrev:
Jag VET att det är ömsesidigt... ;) Eller hur PLM...??

Haha, det beror lite på omständigheterna :tuttar
Fast rent teoretiskt kommer det bli ett(flera) trevliga möten då jag alltid har full tank! :rofl

KJECOP

Guest
War-psycho skrev:
Många såna "skämt" från din sida, både här och på PMC-sidan, det var därför jag undrade.
Så du du håller på och kartlägger mig...??? :D

Men beröm får man aldrig för mycket av. Jag får väl passa på nu, för när man jobbar så får man det nästan aldrig. :7peta

-PLM- skrev:
Haha, det beror lite på omständigheterna :tuttar
Fast rent teoretiskt kommer det bli ett(flera) trevliga möten då jag alltid har full tank! :rofl
Vi har träffats en gång och det var ju inte så farligt. Inga böter och ingenting förutom kaffe och bulle...

Jag får väl också se till att full tank... :rofl

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
KJECOP skrev:
Så du du håller på och kartlägger mig...??? :D
Hehe, det kan ju vara på tiden att någon kartlägger er utan rimlig anledning. Vi ska kanske fixa till ett litet porträttalbum och kalla det "privatspaningsregister". :D

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
KJECOP skrev:
Men beröm får man aldrig för mycket av. Jag får väl passa på nu, för när man jobbar så får man det nästan aldrig. :7peta
Undrar varför... :va (se nedan)
KJECOP skrev:
Det är kanske bättre att jag tar på mig "tjänstemin" och enbart håller en polisär attityd?
Ahhh, kan det vara svaret ? :)

Då kanske det ar dags att revidera din uppfattning om "tjänstemin" & "polisär attityd" i så fall?

Många poliser tar ju på sig en "tjänstemin" & "polisär attityd" som kanske skapar mer spänning än nödvändigt, men det brukar tonas ner med åren.
Håll dig du till en trevlig attityd, som du har här på forumet, så ska du se att "you catch more flies with honey."
Så kanske du inte behöver känna sånt sug efter beröm här. :tummenupp

KJECOP

Guest
War-psycho skrev:
Undrar varför... :va (se nedan)Ahhh, kan det vara svaret ? :)

Då kanske det ar dags att revidera din uppfattning om "tjänstemin" & "polisär attityd" i så fall?

Många poliser tar ju på sig en "tjänstemin" & "polisär attityd" som kanske skapar mer spänning än nödvändigt, men det brukar tonas ner med åren.
Håll dig du till en trevlig attityd, som du har här på forumet, så ska du se att "you catch more flies with honey."
Så kanske du inte behöver känna sånt sug efter beröm här. :tummenupp
Nog är det väl så att som ny polis så är man lite osäker i vissa situationer vilket kan skapa en viss "attityd". Nu har jag jobbat så pass länge att jag nog varit med om det mesta och kan hålla en trevlig attityd i de flesta lägen. Och .... piiiiip så har jag hört ...... piiiiiiiiiiiiip ...... och då har flera sagt att ....... piiiiiiip .... Och det är ju kul. Tyvärr så kan jag inte delge vad som sagts utan det får vara censurerat. Annars så får jag väl någon kommentar om det också.... ;) :tungan

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KJECOP skrev:
...Annars så får jag väl någon kommentar om det också.... ;) :tungan
Det kan du ge dig på för här kan man inte säga nånting utan att få kommentarer om det. Fast man kan ju inte vara alla till lags så keep it up! :tummenupp

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
KJECOP skrev:
Nog är det väl så att som ny polis så är man lite osäker i vissa situationer vilket kan skapa en viss "attityd". Nu har jag jobbat så pass länge att jag nog varit med om det mesta och kan hålla en trevlig attityd i de flesta lägen. Och .... piiiiip så har jag hört ...... piiiiiiiiiiiiip ...... och då har flera sagt att ....... piiiiiiip .... Och det är ju kul. Tyvärr så kan jag inte delge vad som sagts utan det får vara censurerat. Annars så får jag väl någon kommentar om det också.... ;) :tungan
Själv tycker jag du verkar vara ....piiiiiiiiip.... , även om du ofta är oerhört ....piiiiiiiiip..... :blah

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
Dr.Bike skrev:
EXAKT en sån fick jag när jag kom hem idag!! :lol Från nämnda bageri oxå!! De är BÄST i Sverige! (Gylles i Karlskrona är tvåa, och sans Rival i Jakan trea...)

Svinigt att visa bild på semla....finns inga här :(

Skämt åt sido,

Jag håller med om att hastighetstalibanerna får alldeles för mycket svängutrymme i media och politiken med sina teser om att enbart lägre hastigheter och mer hastighetsövervakning ger färre olyckor.

finns det inga normala, intelligenta människor som kan säga emot dom, på platser som syns, dvs i dagstidningarna?

Ang. antal poliser i tjänst så håller dom ju på att lösa det, dom drar ner antalet poliser, olösta brott ökar, dom sätter upp kameror överallt, registrerar allt, loggar allt och övervakar alla sen om man bryter mot lagen så skickas det automatiskt ut böter och brottet är löst.

Per automatik så minskar då brotten efter som alla är övervakade, vi får ett trevligare samhälle och det ser nog väldigt bra ut i statistiken sen.
:tummenupp

Skulle sen inte förvåna mig om dom sen gjorde om trafikböterna till trafik"avgifter"
så det blir ägaransvar istället för föraransvar, tänk så många sköna miljoner politikerna skulle dra in då :)

Sen en eloge till poliserna här som skrivit tidigare i tråden, om alla poliser var som dom skulle det nästan vara trevligt att få böter ;)

KJECOP

Guest
newstead skrev:
Det kan du ge dig på för här kan man inte säga nånting utan att få kommentarer om det. Fast man kan ju inte vara alla till lags så keep it up! :tummenupp
Alright... Det skall jag göra :tummenupp

War-psycho skrev:
Själv tycker jag du verkar vara ....piiiiiiiiip.... , även om du ofta är oerhört ....piiiiiiiiip..... :blah
Du War-psycho... Det där var kul... :lol :lol

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
jannewall skrev:
Sen en eloge till poliserna här som skrivit tidigare i tråden, om alla poliser var som dom skulle det nästan vara trevligt att få böter ;)
Jo, fast om du när du får en bot av Kjelle så har han ju en "tjänstemin" & en "polisiär attityd" som han uttryckte det, till skillnad mot den trevliga ton han har här. :D :hihi :rofl

(Sorry, men kunde bara inte låta bli... hihihi.)

KJECOP

Guest
jannewall skrev:
Nu skall jag inte fika efter mera beröm vilket man har påpekat att jag gör...

Men jag svarar i alla fall med ett "Tack!"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag tänkte på en sak också på alla som klagar på de där plåtskåpen med kameror... Är inte det bra?

Då slipper ni ju träffa på några tjuriga vrånga nitiska poliser (som kanske även fikar efter beröm)... Det blir ju bara en lapp i brevlådan med ett inbetalningskort och ingen som talar om för er vad ni skall göra... :tungan :tungan :hihi :hihi

War-psycho skrev:
Jo, fast om du när du får en bot av Kjelle så har han ju en "tjänstemin" & en "polisiär attityd" som han uttryckte det, till skillnad mot den trevliga ton han har här. :D :hihi :rofl

(Sorry, men kunde bara inte låta bli... hihihi.)
Nej man jag har ju aldrig någon tjänstemin på... Jag har vuxit ifrån sånt. Numera fikar jag bara efter beröm... :hihi :hihi

(Jag kunde inte heller låta bli...) :tungan

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Plåtskåpen

Dom där Jäkla plåtskåpen och Örjan Brodin kan fara åt Helvete!!!!!!!!!!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC