KJECOP
Guest
Jag håller med dig... Bra åsikt där!War-psycho skrev:Om jag istället ska försöka återgå till själva trådämnet:
Egentligen så tycker jag inte det är en sån dum idé att höja maxbeloppen för trafikbrott.
Men jag tycker man bör göra större skillnader på "lite fel", och "mycket fel".
D.v.s. en som kör som ett svin i 200 i trafiken och utsätter folk för fara, ska ha mycket högre böter än en som gasar på i 130 på 110-motorväg.
Så känns det inte idag.
Läste nyss en tråd där en åkte dit för att ha kört 197 på 110-väg.
Resultat: 2000:- i böter + 6 mån indragning.
Själv fick jag 1600:- för ett par år sedan, för 117 på 90-motorväg.
(Dock utan KK-indragning.)
(Kanske ett dåligt exempel, men 400:- i skillnad, för den hastighetskillnaden känns lite futtigt, KK-indragningen till trots.)
Det känns nästan som att det finns en gräns, om man passerar den kan man lika gärna köra ännu fortare, eftersom böterna inte ökar nämnvärt mycket.
Det är inte så att jag är bitter över böterna eller nåt, för dom var välförtjänta.
Men jag tycker nästan det känns som man vill straffa "lite småbus" lika hårt som rena vansinneskörningar.
Om man ligger 35 för fort i en kontroll, och vet att kortet är torsk, så kan man ju nästan bli frestad att försöka smita, eftersom det inte känns som det blir så mycket värre.
Hårdare straff vid grövre förseelser, men ingen ökning av dom mindre förseelserna, tycker jag skulle kännas mer rätt.
Jag tycker t.ex. inte att det är riktigt samma sak att köra ensam i 140 km/tim på motorväg (110-väg) som att köra på en "70-väg" med mycket trafik och köer i 100 km/tim. I båda fallen kostar det 1 600 kr.
Jämför detta med att köra i 80 km/tim genom centrala Stockholm som kostar 1 800 kr... Man skall dock komma ihåg att det istället för hastighetsöverträdelse kan resultera i att man döms för Vårdslöshet i trafik.
Men som sagt, detta är min egen åsikt och kanske inte något som andra poliser håller med om.
Vågar jag hoppas på att jag är en av dessa "Forumpoliser"...?Teo skrev:oj, den här tråden har tagit fart i en helt annan inriktning, Jag orkar inte läsa allt men Jag vill säga att Jag fårr en jäkligt bra bild av våra Forumspoliser (ej att förväxlas med trådpoliser) och det tycker Jag är jäkligt kul när det finns binikermaskar som hamre´n ute på gatorna.
En bra snut märks inte tyvärr, de är ju som de ska/förväntas vara, det är bara skitkorvarna som sticker ut på bra snutars bekostnad.
KJECOP skrev:Jag hoppas att vi ses i vår och sommar. Fast det vet jag att vi kommer att göra
Kjelle
Tror du det är ömsesidigt?
Jag VET att det är ömsesidigt... Eller hur PLM...??