KJECOP skrev:
Dr.Bike skrev:
Ja man är lite begränsad när man jobbar som jag gör... Jag kan inte alltid göra vad och hur jag vill.
Gillar dina intentioner. Synd bara att du blir en Don Quijote bland dina egna. Det är NOG inte politiskt korrekt att ens TÄNKA som du gör.
Kan inte göra annat än hålla med.
Det är bara att tillbringa lite tid på polisernas egna forum, så ser man hur dom flesta poliser resonerar.
Eller
"www.kåranda.se" som
jag kallar det forumet.
Där så är den allmäna attityden att svensk polis aldrig gör fel, aldrig gör misstag, och alla icke-poliser är oförstående fårskallar.
Alla som kritiserar, eller ens ifrågasätter en polis där beskylls för att vara kommunist, AFA-anhängare, demonstrant, eller nån bitter kriminell.
Och att vanliga "svensson" inte förstår hur poliserna har det.
En polis är en hjälte, som riskerar sitt liv varje dag i sitt yrke för att skydda oss vanliga, bortskämda medborgare.
(Antal poliser dödade i tjänsten: ca 30
på hela århundradet.
Antal yrkesförare som dödades i tjänsten enbart under
förra året: ca 30-40...som en jämförelse.)
Livsfarligt att vara polis, jojo...
(Och vem tvingade dom att överhuvudtaget att BLI polis då, btw ?)
Jag har arbetat på polisen ett par år, och arbetat väldigt nära dom, och
internt är det en annan femma, då får man höra & se hur mycket skit som helst. Men kritik
utifrån förnekas och förvaras alltid rutinmässigt.
Dom bästa poliserna överlag där var faktiskt trafikpolisen, som hade lämnat det där macho-kårande-hjälte-tänkandet bakom sig. (Men då var jag iofs också "en av dom", annat var det väl utåt.)
Försökte diskutera fenomenet
kåranda där för ett tag sedan, vilket skapade storm där inne. Löjligaste var sättet deras argument ändrades när dom hela tiden blev överbevisade:
1, Det finns ingen kåranda.
2, Ok, det finns kåranda, men det är bara en positiv sådan.
3, Kåranda finns, men det är ju ingen skillnad mot några andra yrken.
4, Åter till punkt "1", Det finns ingen kåranda. (Helt otroligt...men så säger dom.)
Detta efter att deras eget fackförbund (polisförbundet) kommit ut med en undersökning där 6 av 10 poliser säger att dom skulle skydda en kollega som begår ett brott.
(Men kåranda?? Nä det finns inte??)
Det finns ingen yrkesgrupp i hela Sverige som har sådan total brist på självkritik, som just polisen.
Om en polis gör fel, så förnekar dom
ALLTID att den polisen gjort fel, och anklagar
ALLTID pressen för "häxjakt".
Med en sådan inställning så lär vi knappast se någon förbättring av polisen heller.
(Om ingenting är fel, så behöver dom inte göra annorlunda.)
Lättare att förneka, förneka, förneka. Skygglappar PÅ !
Och så länge det är på detta vis, så kommer allmänhetens förtroende för polisen bara fortsätta att sjunka.
Med all rätt, vill jag påstå.