MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

Dr.Bike

Guest
KJECOP skrev:
Tack för ditt stöd! :)

Du har säkerligen rätt i det du skriver och många idiotförklarar mig säkert. Men de har ju inget bättre att komma med än att säga att vi skall rapportera mera och skita i att försöka vara trevliga. Lura in hojåkarna i fällan och klipp till hårt och skoningslöst... Fel fel fel säger jag då! Men det är inte många som lyssnar på en liten människa längst ner i hierarkin. Men jag kör väl på ändå tills någon säger att jag MÅSTE sluta... Men i så fall så kommer ni att få veta det och även många andra. Men så tror jag inte att det blir. Men det kommer säkerligen att tyckas en hel del om mig...

Ja finns det någon hojåkarambassadör så är dem eller den välkommen att höra av sig. Annars så får väl jag utse någon till min "högra hand"... :D

Men då kan jag räkna även med att även träff dig i vår/sommar??

Absolut.

Jag kan ju inte tala för alla här, men de allra flesta härinne är ju vettiga sansade personer, som både förstår och uppskattar ditt initiativ.

Men som alltid är det talibaner och dogmatiska människor med auktoritetsproblem som brukar bli högljudda och yra om förräderi ochallt annat trams när man börjar föra en positiv och uppbygglig dialog med "fienden" som de då tycker sig se i alla som inte applåderar allt man gör.

Så visst ses vi. Om du hinner ikapp vill säga! ;)
Skojade bara.
Självfallet ses vi.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
KJECOP skrev:
Dr.Bike skrev:
Ja man är lite begränsad när man jobbar som jag gör... Jag kan inte alltid göra vad och hur jag vill.
Gillar dina intentioner. Synd bara att du blir en Don Quijote bland dina egna. Det är NOG inte politiskt korrekt att ens TÄNKA som du gör.
Kan inte göra annat än hålla med.

Det är bara att tillbringa lite tid på polisernas egna forum, så ser man hur dom flesta poliser resonerar.
Eller "www.kåranda.se" som jag kallar det forumet.

Där så är den allmäna attityden att svensk polis aldrig gör fel, aldrig gör misstag, och alla icke-poliser är oförstående fårskallar.
Alla som kritiserar, eller ens ifrågasätter en polis där beskylls för att vara kommunist, AFA-anhängare, demonstrant, eller nån bitter kriminell.
Och att vanliga "svensson" inte förstår hur poliserna har det.

En polis är en hjälte, som riskerar sitt liv varje dag i sitt yrke för att skydda oss vanliga, bortskämda medborgare.
(Antal poliser dödade i tjänsten: ca 30 på hela århundradet.
Antal yrkesförare som dödades i tjänsten enbart under förra året: ca 30-40...som en jämförelse.)
Livsfarligt att vara polis, jojo... :va
(Och vem tvingade dom att överhuvudtaget att BLI polis då, btw ?)

Jag har arbetat på polisen ett par år, och arbetat väldigt nära dom, och internt är det en annan femma, då får man höra & se hur mycket skit som helst. Men kritik utifrån förnekas och förvaras alltid rutinmässigt.
Dom bästa poliserna överlag där var faktiskt trafikpolisen, som hade lämnat det där macho-kårande-hjälte-tänkandet bakom sig. (Men då var jag iofs också "en av dom", annat var det väl utåt.)

Försökte diskutera fenomenet kåranda där för ett tag sedan, vilket skapade storm där inne. Löjligaste var sättet deras argument ändrades när dom hela tiden blev överbevisade:

1, Det finns ingen kåranda.
2, Ok, det finns kåranda, men det är bara en positiv sådan.
3, Kåranda finns, men det är ju ingen skillnad mot några andra yrken.
4, Åter till punkt "1", Det finns ingen kåranda. (Helt otroligt...men så säger dom.)

Detta efter att deras eget fackförbund (polisförbundet) kommit ut med en undersökning där 6 av 10 poliser säger att dom skulle skydda en kollega som begår ett brott.
(Men kåranda?? Nä det finns inte??)

Det finns ingen yrkesgrupp i hela Sverige som har sådan total brist på självkritik, som just polisen.
Om en polis gör fel, så förnekar dom ALLTID att den polisen gjort fel, och anklagar ALLTID pressen för "häxjakt".
Med en sådan inställning så lär vi knappast se någon förbättring av polisen heller.
(Om ingenting är fel, så behöver dom inte göra annorlunda.)
Lättare att förneka, förneka, förneka. Skygglappar PÅ !

Och så länge det är på detta vis, så kommer allmänhetens förtroende för polisen bara fortsätta att sjunka. :tummenner
Med all rätt, vill jag påstå.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
KJECOP skrev:
Sedan slår man plötsligt näven i bordet säger nu är det dags att agera och inte prata längre... :fatta!

Nej, du har fortfarande inte riktigt greppat läget. När du säger att du "skall agera" - nickar de, rullar in en semla, och nämner att det redan är under utredning och skall ligga till grund för programet "Mc på väg". Oavsett vad de kommer fram till, så blir resultatet av det först 2007-2010. Istället borde du agera som polis. Tror du vv lysnar på en polismans åsikter? Självklart inte, eftersom en polis inte har yrkeskunskaper om t ex trafiksäkerhetsfrågor. Använd istället dina yrkeskunskaper som polis d v s att beivra brott etc mot dem som bryter mot lagen. (om det går)

Jasså, du har redan ett fika-möte inbokat? Vem vill du tillhöra egentligen? :D

KJECOP skrev:
..och många idiotförklarar mig säkert...

Idiotförklara? :va Varför då? Du är nog kung i de flestas ögon gissar jag.

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
det finns ju ändå i princip inga poliser ute på vägarna som kan ta en,
mer poliser istället för att minska hastigheten hade nog varit så otroligt mycket mer effektivt.

Dr.Bike

Guest
Nu är du lite dryg Olsson. Ge grabben en chans.
Vilka BÄTTRE alternativ har du?

Men visst. jag har själv blivit bjuden på "semmelmöte" så jag vet vad du talar om. Dessvärre har du rätt.
Det var på jobbet, och det var fråga om vad vi (två slumpvis utvalda) skulle tycka till om restauratören.

De hade bullat upp och tänkte dra sina sövande litanior om framtidsvisoner inför vår företagsledning.
VÅR medverkan skulle vara högst marginell... :hihi

Föga kunde de då ana vidden av våra (överseriösa) förberedelser...
Med enkäter osv.

Det hela slutade med att de åkte ut, och nu har vi ny restauratör!

Så misströsta inte Olsson.
Det GÅR.

Men det kräver att man är påläst, tjatig, och aldrig ger sig.
Vet inte hur Bikerbitch möte med storpamparna gick, och även Carolina Riedel har ju dragit MÅNGA strån till stacken, varvid hon oxå (tyvärr) har kunnat berätta om hur marginaliserad den vanliga människan blir (kan bli) på såna här möten, då det ju är som du säger Olsson; De ska ha nån jolmig jasägande tomte med för demokratiprocessens yttre garnityr...
Sen skiter de fullständigt i vad som sägs.

Dock blev det som sagt LITE annorlunda DEN gången på koncernmötet...

Låt oss iaf TRO och hoppas på att under kan ske.
Att tacka nej, oavsett utsikterna är dumt.

Mina två.

a_xc skrev:
mer poliser istället för att minska hastigheten hade nog varit så otroligt mycket mer effektivt.

Håller med dig.
Dagens vägar och fordon klarar lätt hastigheterna.
Det är efterlevnaden som är rutten.
Särskilt när såna dagdrömmare som Tingvall hela tiden lyckas hälla smält bly i örat på politikerna, som i sin tur bara vill se snabba billiga åtgärder, som SER bra ut som en kuliss.

War-psycho skrev:
Kan inte göra annat än hålla med.

Och så länge det är på detta vis, så kommer allmänhetens förtroende för polisen bara fortsätta att sjunka. :tummenner
Med all rätt, vill jag påstå.

Kortade ner ditt inlägg, och dessvärre...precis som Olsson har du rätt.

Men inte fullt ut.

Ingen förnuftig människa kan vare sig TRO eller mena att ALLA poliser är genomruttna.

Jag har själv STORA duster här lokalt med polisen som jag SÅ hjärtligt trött på med deras korv och mos attityd när något händer eller att man vill att de kommer när man ser brott begås...
jag har många exempel tyvärr...
Allt beror på att den chef som tillsattes var en katastrof, det var skitbra tidigare.
jag tänker dock inte publicera deras fåraktiga svar på email här då åker man väl in...

Dock! Vill jag ändå säga, och TRO att det inte är lika dåligt överallt.
Även om polisen enligt Upplands Landshövding ÄR lata feta och ovilliga att lösa brott. Verkliga brott alltså...

Men jag är ff naiv nog att tro att de poliser som representerar det du kallar "kårandan" osv är i minoritet.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:
Men visst. jag har själv blivit bjuden på "semmelmöte" så jag vet vad du talar om. Dessvärre har du rätt.

Jamen dåså, då var mitt inlägg värdefullt och ett steg i rätt riktning. Om Du uppfattar det som drygt så kan jag tänka mig att leva med det. :)

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
Jamen dåså, då var mitt inlägg värdefullt och ett steg i rätt riktning. Om Du uppfattar det som drygt så kan jag tänka mig att leva med det. :)

;) haha...jo, det kan jag tro!
Men allvarligt: Har vi SH-åkare nåt att förlora på att se om det någonsin kan bli ett fall framåt istället för alla ständiga bakslag i myndigheternas syn på hojar?

*hoppet är det sista som...*

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Hoppet.

Dr.Bike skrev:
;) haha...jo, det kan jag tro!
Men allvarligt: Har vi SH-åkare nåt att förlora på att se om det någonsin kan bli ett fall framåt istället för alla ständiga bakslag i myndigheternas syn på hojar?

*hoppet är det sista som...*

Det är väl tyvärr så här Doktor Båge att dom som borde läsa den här dialogen aldrig kommer att göra det..... :(

Vi som skriver gör ju det för redan frälsta.......

Vad hjälper det att Chrullo och Kjelle skriker sig hesa när deras chefer har IQ fiskmås....... :död

Jag är skitglad att vi är överens, det är bra för våran fika i sommar :tummenupp

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:

Självklart inte. Håller med 100%. Min avsikt är ju inte att KJECOP ska tappa intresset och lägga ned. Jag vill bara slippa se semle-repriser år efter år och kan man belysa det, så är det inte bara bra utan kanske även nödvändigt.

Bl a dina kommentarer har ju innehållit och belyst saker på ett bra sätt. Jag gissar att KJECOP har läst och satt sig väl in i känd problematik. Vi är ju faktiskt nu redan igång och diskuterar på allvar och det innan vårt första semle-möte. :tummenupp

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
Självklart inte. Håller med 100%. Min avsikt är ju inte att KJECOP ska tappa intresset och lägga ned...... Vi är ju faktiskt nu redan igång och diskuterar på allvar och det innan vårt första semle-möte. :tummenupp

Jo, sant. Detta får bli en "Rysk revolution" där det inte är manschettkrigare som för besticken!

Jag saknar semlorna... :lol

F-n jag har inte fått nån semla än!!

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
Jag kör två om dagen - med varm mjölk. :D

Ahhhhhhh *hör inte* LALALALALALA!

Assåjaba ska asså ba typ käka tjuge...tuuuusen sämmlor!
(in my fekki´n dreams..) ;)

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
VRM Roffe skrev:
Problemen med lagstiftare är att dom sätter lagar och förordningar efter deras egna klena förmåga att framföra fordon på....
:död

Det betyder att:
"Efter som dom själv tror att om dom kommer upp i den enorma hastigheten av 125 km i timman så kommer dom dö av hjärtattack.

Det betyder dessutom att :
Eftersom dom inte har förmågan att framföra ett fordon i den strunthastigheten så kan inen annan göra det heller...... :3freak

Om dom nu dessa lagvrängare har förirrat sig från taxikön till OKs biluthyrning, för att åka bil till moster i Utsocknes,så upptäcker dom att ALLA kör som biltjuvar för att dom blir omkörda av uppretade medtrafikanter som blinkar ,tutar ,hytter med näven när dom kör såååååå laglydigt och försiktigt i 65 km i timman.......... :huvet

Så därför blir det "Lagrådsmöte" direkt på Måndagsmorgonen för att
"i ärlighetens namn" Nu måste trafikhuliganerna och beteendet beivras...

:tomten

Så här fortgår det hela tiden...Mäniskor med klen insikt att andra kan bättre än dom ska få sota för skevrötter med noll trafikrytm...

Nere i Europa går det jäkligt bra att luffa runt i 160 utan att man blir kallad fartdåre av någon..Konstigt att det går så jäkla bra där med dubbelt så mycket trafik där som här........

Nollvision :död

Vita skjortor eller skinnställ det är inte dom som är problemen. Det är alla jäkla skevrötter som INTE kan köra fordonen som är orsaken.

Polisens jakt på dagliga dosen brotslingar gör att dom beter sig som vuxna som stjäl godis från sina barn........
Det är enklare än att beivra vanliga trafikanter som kör 55 där det är 50 än att kolla in dom verkliga bekymrena.
Men det blir så jobbigt så det skiter dom i. :huvet

Jag kan göra den här listan en och en halv meter lång men jag orkar inte ikväll..

Roffe

Du har helt rätt dom som kör lite i europa dom ser skillnaderna mellan fart och trafikrytm och samspel...!!!!!! Här tittar alla blint på enbart hastigheten´.

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Såld
#Olsson# skrev:
Nej, du har fortfarande inte riktigt greppat läget. När du säger att du "skall agera" - nickar de, rullar in en semla, och nämner att det redan är under utredning och skall ligga till grund för programet "Mc på väg". Oavsett vad de kommer fram till, så blir resultatet av det först 2007-2010. Istället borde du agera som polis. Tror du vv lysnar på en polismans åsikter? Självklart inte, eftersom en polis inte har yrkeskunskaper om t ex trafiksäkerhetsfrågor.
Du har definitivt en poäng här.

Under förra säsongen så hade jag ett flertal duster med VV och kommunen ang. lagningar med lösgrus som lämnats oskyltade.
När man rapporterar något sådan direkt till den organisation som har i uppdrag att sköta vägarna så är det ganska enkelt för dom att ”fika bort” anmälningen.
Dom fixar givetvis det påpekade felet efter några dagar men därifrån till att jobba för att det inte ska uppkomma igen är ett stort steg.

#Olsson# skrev:
Använd istället dina yrkeskunskaper som polis d v s att beivra brott etc mot dem som bryter mot lagen. (om det går).
Kanske är det så att dessa oskyltade lagningar bryter mot lagen och därmed ska anmälas till polisen istället, det borde vara svårare för VV att ”missa” anmälningen då, "om det går".

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:
Ahhhhhhh *hör inte* LALALALALALA!

Assåjaba ska asså ba typ käka tjuge...tuuuusen sämmlor!
(in my fekki´n dreams..) ;)

sidan.jpg

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
silvr skrev:
för att man ska få ut på försäkringen när bilar kör över en? :va

försäkringen gäller ändå... så egentligen, varför?

a_xc skrev:

de måste ju ha råd med att ha poliser ute också, så eftersom "alla" kör för fort, så varför inte? ;)

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:

EXAKT en sån fick jag när jag kom hem idag!! :lol Från nämnda bageri oxå!! De är BÄST i Sverige! (Gylles i Karlskrona är tvåa, och sans Rival i Jakan trea...)

KJECOP

Guest
#Olsson# skrev:
Jag förstår. Då har jag din första nya arbetsuppgift klar:

Du skall "kolla läget" huruvida ni kan bötfälla dem som reparerar eller ansvarar för reparationer av vägar och där det ingår att placera rullgrus på vägen. Om det är möjligt skall ni vräka ut böter på nämnda grupp samt, av säkerhetsskäl, stänga av vägarna som drabbas. Ni skall dessutom marknadsföra vikten av att vägarna är av god kvalitet inte bara för 4-hjulig trafik utan även för MC. Det skulle t ex kunna vara nyhetsbrev med "MC-Polisen rasar mot väghållarnas livsfarliga lagningar...." etc

Ja, det är väl bara att sätta igång! :)
Under det möte som jag deltog i torsdagen den 23 feb med bl.a. Vägverket så tog jag upp den här frågan.

Jag fick svaret att de fel på vägarna som rapporteras in till Vägverket registreras och vidarebfordras till de som sköter och underhåller vägarna. Det brukar vara entreprenörer av olika slag. Åtgärderna skall ske omdelbart men hinns oftast inte med så omedelbart som man själva önskar. Detta pga. att det är många mil väg som skall underhållas och repareras samt att det även tar en stund innan man har hunnit få ut folk till en plats för att kontrollera och ev. skylta upp en skada eller fara i väntan på åtgärd.

Vad det gäller böter så fick jag svaret att det går att polisanmäla bristfälligt underhåll eller att det tagit för lång tid med att få en skada lagad med risk för att en olycka skall ske. Men självklart även de lagningar där man lägger på tjära och rullgrus utan att skylta upp och varna på ett korrekt sätt. Jag har själv varit på väg rätt ut i skogen på en sådan plats men klarade mig på något outgrundligt sätt, det handlade bara om tur att jag klarade mig.

Men vi inom polisen har inte möjligheten att utfärda böter rätt av till någon för brottet som anmälts utan det måste utredas om det är ett brott och vem som är ansvarig och i så fall skall straffas med böter.

Vad det gäller att kontrollera vägarnas status och skyltningarna så skall dels väghållarna sköta det. Men det ingår även i trafikpolisens arbetsuppgifter, jag vet att vi har anmält vissa brister och att det har åtgärdats ganska snabbt. Men det är inte bara trafikpolisens uppgift utan även övriga poliser har samma uppgift men de tänker nog inte på det på riktigt samma sätt som vi inom trafikpolisen gör. Och skulle vi se en plats där man t.ex. lagt ut rullgrus och inte skyltat upp på ett bra sätt så är det självklart att vi kan upprätta en anmälan på detta.

//Kjelle

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
KJECOP skrev:
Men det ingår även i trafikpolisens arbetsuppgifter, jag vet att vi har anmält vissa brister och att det har åtgärdats ganska snabbt. Men det är inte bara trafikpolisens uppgift utan även övriga poliser har samma uppgift men de tänker nog inte på det på riktigt samma sätt som vi inom trafikpolisen gör. Och skulle vi se en plats där man t.ex. lagt ut rullgrus och inte skyltat upp på ett bra sätt så är det självklart att vi kan upprätta en anmälan på detta.

Det låter ju verkligen bra. Då är väl kanske nästa steg att sätta igång skarpt med att upprätta anmälan för alla misstänkta fall? Polisen patrulerar ju en hel del, och precis som att ni är vaksamma mot andra brott så borde även detta prioriteras, för att minska farorna - trafikpolis eller inte. Kanske snart kan man läsa på text-tv, inte bara om planerade hastighetskontroller utan även om planerade vägkvalitetskontroller?

Jag är väldigt o-insatt men det verkar som att en massa lagar existerar men inte tillämpas. Vem som avgör vad och när saker skall tillämpas - avgörs till stor del av polismyndigheten men även av enskilda poliser. Så du har ju (väl) en ganska stor makt att driva det här vidare (och kanske t o m uppräta och bli chef för polisens nya avdelning - Vägkvalitetsenheten? :hihi

Om du behöver info, hjälp, fakta, fotografier eller annat så finns det här men även en del osynligt i jungeln. Så tveka inte att fråga, det finns enorma mängder med bra info som kan användas som stöd. Det kan vara lite svårt att hitta bara.

Stort tack för bra engagemang :Bugar

pang

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Moto Guzzi
KJECOP skrev:
Ja som sagt, det kan vara frusterande med alla krav och allt som skall göras och som inte alltid handlar om trafiksäkerhet utan mera om att prestera t.ex. så många böter som möjligt.

Välkommen till världen med individuella mätetal, det fungerar bra om målen är realistiska. I detta fall verkar det inte vara så och drar mig till minnes ett exempel då statistik manipulation från en kriminologikurs jag gick. Det gick ut på att Politikerna ville ha igenom en skärpning av narkotika lagstiftningen på 70 talet, för att få det skulle narkotikabrotten öka. Vilket det gjorde genom att polisen ålades att gripa fler narkomaner. Sakt och gjort polisen haffade alla kända narkomaner så fort de fick chansen under den tiden som mätningen varade. Resultatet blev en dramatisk ökning av narkotikabrott och en lagändring, vilket kanske var bra, frågan jag ställer mig är nämligen om det är bra med lagar grundade på skapade behov.

Kanske inte relevant just nu men det får andra avgöra.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati