MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

preben-77

Lusifer red How cool is`nt that
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
sprint rs -00
sandstream skrev:
Nolltoleransen för döda i trafiken är en vision, kallas Nollvisionen, och är inget annat än en vision.
Höjda böter och straff kommer aldrig att få ner antalet döda till 0.

Personligen tycker jag att trafikpolisen ska lägga mer krut på kontroller med utandningsprov i stället för att jaga folk med laserpicka.
Nej men om de kanske kunde ta lite av alla skattemiljoner
och rusta upp vissa av de fullkomligt livsfarliga vägarna
i det här landet så skulle färre dö i trafiken. :mad:

Det är inte farten som dödar utan dåliga vägar och
OKUNSKAP :kocko

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
KJECOP skrev:
Det är lite så man sagt att vi inte skall se mellan fingrarna och endast prata med människor. Vi skall rapportera ALLT för att stävja alla typer av trafikförseelser. Dels för att cheferna skall kunna visa hur duktiga de är som fått oss att rapportera så mycket, dels för att vi skall få extra lönepåslag. Men jag har redan sagt att jag kommer att avstå från något extra lönepåslag under de premisserna... Jag vill kunna sova gott om nätterna. :trött

Vad det gäller att ta böterna eller att sticka så kan jag förstå ditt resonemang även om det är lite farligt. För även om man vet att kan klara sig så blir det en viss stress att ha polisen efter sig och då är det lätt att göra något fel. Med andra ord, stanna... (Men å andra sidan vem trodde att jag skulle svara något annat...?)

Jag har tänkt sticka ut haka lite grann istället och försöka skapa en god kontakt med hojåkare och polisen. Med en ömsesidig respekt och förståelse kan man nog komma långt... Kanske lite naivt men ändå.

Någon som har lust att möta mig i vår/sommar och ta en fika och snacka hoj??? Låter lite som en kontaktannons... :pussa

Största respekten till dig Kjelle som vågar kritisera & ta avstånd från din arbetsgivares tankar. :tummenupp
Tyvärr så blir det nog så som dom säger i slutändan, för det finns så jävla många som utnyttjar systemet i detta skitlandet.Detta leder då bara till att vi som bryr oss om pension på ålderns höst & dyl får betala mer skattt & andra avgifter.Tyvärr är dom som nyttjar systemet fler än oss som rasar, så vi får nog dras med denna skitregering ett tag till. :huvet :huvet :huvet
Ta bara detta med trängselskatten i Sthlm.
Kostnaden för detta försök hade räckt att finansiera 750 poliser i 10 år. :kocko
Va fan håller politikerna på med :confused: :kocko
Man spyr ju snart på hela skiten..

Någon som har lust att möta mig i vår/sommar och ta en fika och snacka hoj??? Låter lite som en kontaktannons...

Jag e på för en fika med ordningsmakten!
:rock

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
KJECOP skrev:
Det är lite så man sagt att vi inte skall se mellan fingrarna och endast prata med människor. Vi skall rapportera ALLT för att stävja alla typer av trafikförseelser. Dels för att cheferna skall kunna visa hur duktiga de är som fått oss att rapportera så mycket, dels för att vi skall få extra lönepåslag. Men jag har redan sagt att jag kommer att avstå från något extra lönepåslag under de premisserna... Jag vill kunna sova gott om nätterna. :trött

Vad det gäller att ta böterna eller att sticka så kan jag förstå ditt resonemang även om det är lite farligt. För även om man vet att kan klara sig så blir det en viss stress att ha polisen efter sig och då är det lätt att göra något fel. Med andra ord, stanna... (Men å andra sidan vem trodde att jag skulle svara något annat...?)

Jag har tänkt sticka ut haka lite grann istället och försöka skapa en god kontakt med hojåkare och polisen. Med en ömsesidig respekt och förståelse kan man nog komma långt... Kanske lite naivt men ändå.

Någon som har lust att möta mig i vår/sommar och ta en fika och snacka hoj??? Låter lite som en kontaktannons... :pussa

Kjelle det vet du ;)

bas

Rasta potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R Sold
Det finns en undersökning från england som visade på att 7% av olyckorna i england berodde på hastigheten. Rattfylleri nådde upp i hela 20-25%.
Resterande var misstag/okunskap, dåliga vägar och undermåliga fordon.
Tyvärr har jag inte hittat länken där undersökningen finns.
Hastigheten blir en faktor först då olyckan är ett faktum. Hastigheten har överlag endast betydelse över utgången för olyckan. Om resultatet blir svårt skadad eller död.

I Finland har inte olyckorna minskat sedan införandet av dagsböter för fortkörning infördes. Vilket var målet vid införandet av dagsböter.
Alltså har inte höjda böter någon större effekt för trafiksäkerheten annat än att öka stadskassans finanser.

Tyvärr så är det bara hastighetstalibanerna som hörs i media. Robert Colin är ensam om att framföra förnuftets talan.

Att folk gör idiot omkörningar har inget med hastigheten att göra. Utan okunskap, egosim och noll koll på omgivningen.

Det finns många betenden i trafiken som borde åtgärdas. Tex dom nya "fina" 2+1 vägarna.
Man kommer ikapp en bil som håller 80km/h där det är 90 när det endast är en fil. När det blir två filer och man vill köra om.. Då ökar pjäxpannan från 80 till ca 100km/h. Hur trafiksäkert är det betendet?
Jag har många fler exempel.

Visst kanske böterna kan höjas lite men fördubblas är bara dummt.
Flera kommer försöka smita istället. Olyckorna kommer öka.

I USA har dom ju ökat straffen för brottslingarn. Det som hände är att dom kriminella ändrade sin inställning och slåss som det gäller livet. Sitta 50år i fängelse, bli våldtagen och misshandlad.. Komma ut som en gammal gubbe på 65-70år eller försöka skjuta mig fri och fly.. och få ett drömliv. Det är alternativet dom kriminella i USA ställs inför.
Valet blir rätt enkelt när alternativet är att ruttna bort i ett fängelse.
Det drabbar både polisen och tredjeman. Skaddade/dödade poliser och tredjeman. Skadegörelse på privat och statligegendom.

Problemet idag är inte alltid lagen. Utan hur den tillämpas och efterlevs.
Det kan beror på slarvigt arbete från åklagare och polis. Eller är domarna/nämndemännen helt enkelt för gamla/blase för att sitta på sina platser.

Chockhöjs böterna finns det risk att folk blir mer överklagnings benägna. Inte för att dom kanske skulle vinna, utan för att det kostar samhället tid och pengar. Vill vi göra domstolarna blase? Vill vi ta domstolarnas tid från brott som vi anser vara mera skadliga mot oss, misshandel, våldtäckter, snatteri, stölder och inbrott.

Jag kan tänka mig en viss höjning av bötesbeloppet för fortkörning. Men knappast accepteras en dubblering.

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
KJECOP skrev:
...Likaså är det med rattfyllerikontroller. Vi skall utföra si och så många tusen rattfyllerikontroller under 2006.

MEN, nu skall man även börja med att kontrollera oss och hur mycket och hur många vi rapporterar :mad: Sedan så skall detta (en av flera saker) även vägas in i eventuella löneförhöjningar. Man vill helt kolla om vi jobbar tillräckligt mycket och "sätter fast" tillräckligt många personer i trafiken. :mad: :mad: Vad säger man? Det blir ju nästan som provision...
Varför inte införa såna system på antalet LÖSTA villainbrott, fordonsstölder och liknande istället?
Varför ska snuten få nån sorts provisionslön på sånt som är relativt enkelt att "utreda"?
Fortkörningsböter är ju väldigt snabbehandlat, kräver väldigt lite "utredningsarbete" för varje avklarat "fall".
Samtidigt så gnälls det på att poliserna har resursbrist, och inte hinner utreda villainbrott, fordonsstölder m.m.

Jag anser att svensk polis INTE har nån resursbrist, utan att dom väljer att prioritera på ett felaktigt sätt, för att få upp statistiken med "avklarade brott".
Ställ en grupp snutar på en motorvägsavfart och bötfäll 40-50 personer, istället för att utreda ett mycket mindre antal inbrott & bilstölder.
50 uppklarade brott ser ju snyggare ut än 5 antar jag.

Sen tycker jag att bör sätta dit kriminella mer än att jaga "svensson" på pengar. Förklaring:
Åker man dit EN gång rattfull, ge honom ett kännbart straff (ung. som idag).
Men NÄSTA gång han ertappas, då har han ju medvetet ignorerat dom problem han ev. har, och ändå försatt sig i en situation som riskerar allas liv.
Då ska han dit för mordförsök eller liknande, och få ett j-vligt hårt straff.
Fängelse, astronomiska böter och ALDRIG mer få inneha ett motorfordon eller körkort.
För dom flesta som kör fulla återfallsförbrytare, som kan åka dit många gånger utan att nånsin bättra sig. :huvet

Detta tror jag att dom flesta Svensson skulle tycka bättre om än nån sorts provisionslön för "snabbutredda" brott.
15000 rattfulla i Stockholm dagligen gör mig mer nervös än fortkörning på motorväg.

Nej, jag säger INTE att man ska sluta jaga fartsyndare, bara att man bör börja i rätt ände.
Och att inte premiera polisen att ta den lätta vägen.
Tre års utbildning för att stå och hålla en hårtork på motorvägen, och fylla i några böteslappar. Tillsammans med flera andra poliser t.o.m.
Det känns som en P-lisa skulle kunna göra det jobbet istället, och poliserna göra något mer krävande för lönen... t.ex. att lösa brott kanske ???

"Anställda inom polisen är djupt missnöjda med sina löner, men är mer tillfreds med arbetstakten och den allmäna trivseln i jobbet." - Nygjord enkät.

Jo, det säger väl allt.
Ska vi då ge dom mer pengar för att göra mindre nytta, eller sätta dom i arbete som inte kräver en P-lisas kompetens istället?

EDIT - Försök att förstå vad jag försöker säga, innan ni hoppar på enskilda argument.
(Läs mellan raderna). Tack. :tummenupp

Last edited:

KJECOP

Guest
Ja det finns mycket att säga i det här ämnet...

Men som sagt det vore kul med en "massdate" och snacka hoj och kanske om vad som hänt i det här ämnet.

Snart så är det vår, och då j...lar... :fyllisar Och så skall man... :squid

Men INTE samtidigt.!!!!!!

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Massdate

KJECOP skrev:
Ja det finns mycket att säga i det här ämnet...

Men som sagt det vore kul med en "massdate" och snacka hoj och kanske om vad som hänt i det här ämnet.

Snart så är det vår, och då j...lar... :fyllisar Och så skall man... :squid

Men INTE samtidigt.!!!!!!

Hörrö.......
På Rörken har vi massdate på måndagarna..Vid ett tillfälle så skulle vi hojåkare ocj några inbjudna MC Poliser umgås på ett naturligt och trevligt sätt.
Javisst.....Det blev skitbra........

Dom där Jäkla idioterna skulle då sätta igång och lappa halva gänget för skitsaker ........Gissa om det blev grinig stämmning där...
Dom där JÄKLA Skevrötterna har förstört all ev vänskap med falskt beteende..
Ni som var där vet vad jag menar..

Som tur var så fanns det civilkurage hos vissa individer som talade dom tillrätta...

Jag vet att det finns Justa MC poliser och jag förstår att du vill väl oxå, men det stora flertalet verkar bara vara med i Örjan Brodins Hastighets Talibangarde...... :kocko

Sen är jag på för en date med.
Vi syns på en fika i Sigtuna en solig Onsdag tycker jag.
MVH
Roffe

KJECOP

Guest
VRM Roffe skrev:
Hörrö.......
På Rörken har vi massdate på måndagarna..Vid ett tillfälle så skulle vi hojåkare ocj några inbjudna MC Poliser umgås på ett naturligt och trevligt sätt.
Javisst.....Det blev skitbra........

Dom där Jäkla idioterna skulle då sätta igång och lappa halva gänget för skitsaker ........Gissa om det blev grinig stämmning där...
Dom där JÄKLA Skevrötterna har förstört all ev vänskap med falskt beteende..
Ni som var där vet vad jag menar..

Som tur var så fanns det civilkurage hos vissa individer som talade dom tillrätta...

Jag vet att det finns Justa MC poliser och jag förstår att du vill väl oxå, men det stora flertalet verkar bara vara med i Örjan Brodins Hastighets Talibangarde...... :kocko

Sen är jag på för en date med.
Vi syns på en fika i Sigtuna en solig Onsdag tycker jag.
MVH
Roffe
Det där på Rörken överensstämmer ju inte riktigt med vad jag menade att skapa en ökad ömsesidig förståelse och respekt... Nu var ju inte jag med där och vet inte vad som hände mer än din version (men jag misstror inte det du skriver). Jag tycker att en sådan gång så måste man kunna höja ribban och kunna se mellan fingrarna med en hel del. I annat fall så skapar man irritation och river de få och eventuella broar som finns kvar :huvet

Men samtidigt så kan man ju prata om de brister som kan finnas på hojarna och "bolla" lite om varför vissa regler finns.

Vi får väl se till att det blir dem som vill komma på "date" och jag ensam... Då är ni många mot mig ensam... Och då kanske flera "törs" komma... Men jag vet att det säkerligen kommer några från Potatoes Mc i alla fall. Eller har jag fel PMC? :banana

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Date !

KJECOP skrev:
Det där på Rörken överensstämmer ju inte riktigt med vad jag menade att skapa en ökad ömsesidig förståelse och respekt... Nu var ju inte jag med där och vet inte vad som hände mer än din version (men jag misstror inte det du skriver). Jag tycker att en sådan gång så måste man kunna höja ribban och kunna se mellan fingrarna med en hel del. I annat fall så skapar man irritation och river de få och eventuella broar som finns kvar :huvet

Men samtidigt så kan man ju prata om de brister som kan finnas på hojarna och "bolla" lite om varför vissa regler finns.

Vi får väl se till att det blir dem som vill komma på "date" och jag ensam... Då är ni många mot mig ensam... Och då kanske flera "törs" komma... Men jag vet att det säkerligen kommer några från Potatoes Mc i alla fall. Eller har jag fel PMC? :banana

Javisst !

Skriv en inbjudan med några datum här på forumet i vår,så syns vi som vill över kopp fika någonstans där vi trivs och får plats. :tummenupp

MVH
Roffe

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
KJECOP skrev:
Det där på Rörken överensstämmer ju inte riktigt med vad jag menade att skapa en ökad ömsesidig förståelse och respekt...

Hej KJECOP

Vad är det du är ute efter egentligen? Det verkar lite som att okända avsikter göms bakom fraser som "ömsesidig förståelse och respekt". Vad innebär det? Gäller det polisen som helhet och att polisen skall behandla MC-förare på något speciellt sätt och som kanske inte stämmer överens med er arbetsgivares och andras mål? Vad skulle ett sådant projekt då "kosta" en ordinär MC-förare, och framförallt vad får MC-föraren för den slanten?

Det blir extra märkligt när Polisen lurar folk (se VRM Roffe;s inlägg) genom att först acceptera en inbjudan och sedan iskallt bötfälla dem. Skall den ömsesidiga förståelsen och respekten bara gälla åt ena hållet och kanske endast den enskilda polisen som t ex på ett forum bjuder till...?

Du får gärna förklara tydligt vad avsikterna är.

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
#Olsson# skrev:
...Det verkar lite som att okända avsikter göms bakom fraser som "ömsesidig förståelse och respekt". Vad innebär det?...
Polisers "logik" förstår dom bara själva.

Jag har flera exempel på folk som blivit stoppade av motorintresserade poliser.
Först så stoppar dom en för att få kolla in den balla bilen/hojen, då är dom skittrevliga och ska vara bästa kompis med en. Dom frågar & skämtar för fullt.
-Tjena, nu e vi kompisar. :hej

Helt plötsligt blir dom otrevliga och får en "proffsig"(?) attityd, och tar fram bötesblocket. Sen börjar dom skriva böter på småsaker dom hittat det "trevliga" samtalets gång.
- Ta böterna å håll käft. :6surkart

Men sen vänder dom helt om igen, och ska vara hur trevliga som helst.
Då har dom slutat vara "poliser" och ska vara kompis igen.
- Nu e vi väl kompisar igen? :hej

Och dom blir ALLTID lika oförstående varför man inte längre vill vara kompis med dom efteråt.

Dom verkar tro att faktumet att dom är poliser ursäktar svinigt beteende, och att alla andra ska förstå detta, och fortsätta vara kompisar med dom iallafall.

Vad ska man säga... snutlogik är något speciellt. :dummer

(Visst var snut å gör ditt jobb, eller var en schysst kompis. Men förvänta dig inte att folk ska vara polare med dig om du gillar att trampa på folk.)

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
#Olsson# skrev:
Hej KJECOP

Vad är det du är ute efter egentligen? Det verkar lite som att okända avsikter göms bakom fraser som "ömsesidig förståelse och respekt". Vad innebär det? Gäller det polisen som helhet och att polisen skall behandla MC-förare på något speciellt sätt och som kanske inte stämmer överens med er arbetsgivares och andras mål? Vad skulle ett sådant projekt då "kosta" en ordinär MC-förare, och framförallt vad får MC-föraren för den slanten?

Det blir extra märkligt när Polisen lurar folk (se VRM Roffe;s inlägg) genom att först acceptera en inbjudan och sedan iskallt bötfälla dem. Skall den ömsesidiga förståelsen och respekten bara gälla åt ena hållet och kanske endast den enskilda polisen som t ex på ett forum bjuder till...?

Du får gärna förklara tydligt vad avsikterna är.

Nu är du mer än lovligt konspiratorisk Olsson.

Jag uppfattar Kjecops inviter som både ärliga och mycket positiva. Krävs civilkurage för att öppet skriva om sina högsta chefers sätt att bedriva trafikövervakning när man själv jobbar för dem. Träffar gärna honom i sommar vid någon Mc träff eller likande. :)

/Olzki

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Olzki skrev:
Nu är du mer än lovligt konspiratorisk Olsson.

Jag uppfattar Kjecops inviter som både ärliga och mycket positiva. Krävs civilkurage för att öppet skriva om sina högsta chefers sätt att bedriva trafikövervakning när man själv jobbar för dem. Träffar gärna honom i sommar vid någon Mc träff eller likande. :)

/Olzki

Ja kanske är det så, men jag vill höra mer vad inviterna skall syfta till. Helt enkellt vad vinner han, polisen, och MC-förarna på inviten. (Annat än att det säkert är jäkligt trevligt att sitta och små-chatta över en korv & mos :)

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Vi har väl typ lägst böter i hela europa? Själv bor jag i Norge nu, här vill du knappast åka dit för å spotta på gatan. Om du t ex drar en lakrits, kostar det ungefär 20-30 000 kr. Kör man t ex 15km för fort kostar det runt 4 000:- (norska). kör man utan regskylt kan det kosta lite till :)..

Tror nog att alla snåla svenssons skall vara glada för våra relativt låga böter. Vill du inte böta, håll hastigheten då, så enkelt är det väl? Så lätt är det att slippa det faktiskt :)

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Böter...........

vbg_snake skrev:
Vi har väl typ lägst böter i hela europa? Själv bor jag i Norge nu, här vill du knappast åka dit för å spotta på gatan. Om du t ex drar en lakrits, kostar det ungefär 20-30 000 kr. Kör man t ex 15km för fort kostar det runt 4 000:- (norska). kör man utan regskylt kan det kosta lite till :)..

Tror nog att alla snåla svenssons skall vara glada för våra relativt låga böter. Vill du inte böta, håll hastigheten då, så enkelt är det väl? Så lätt är det att slippa det faktiskt :)

Det är väl dom jäkla skevrötterna som hittat på det, som är orsaken till att Norrmännen kör så sakta i skidspåren numera då..
Dom törs helt enkelt inte åka fortare med risk för dryga böter.......
Norska staten tjänar lika bra på böter som olja numera........
:rofl :lol :hihi

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
De gör tokfel, igen! Det enda rätta är att göra som finnarna - dagsböter rätt av.

För låginkomsttagare kan de böter som resulterar från att glömma släppa upp plattan på ett backkrön vara en katastrof.

För många är de högsta böter som utdöms en skitsak att betala, och enda skräcken är att bli av med kortet.

Ytterligare andra skiter även i kortet, de har råd att ta taxi om det blir så.

Vilka är det som kör tokfort på våra vägar? Visst är normalfarten på motorväg en bit över 110... men när någon kommer och blåser på i 160, det är då det börjar vara farligt. Och vad har alla dessa extrema fortkörare gemensamt? Dyra BMW, Mercedes, Audi... och mestadels herrar i skjorta.

Det är sällan man ser en Corolla med rostfläckar köra idiotfort. Är det trafiksäkerhet som är målet skall man inte sätta åt dem som ligger i 125 utan de som ligger och rundar annan trafik som vägkoner i 150+.

Med dagsböter skulle det fortfarande slå väldigt olika, beroende på olika ekonomiska marginaler, men åtminstone mer lika.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
ft skrev:
Vilka är det som kör tokfort på våra vägar? Visst är normalfarten på motorväg en bit över 110... men när någon kommer och blåser på i 260, det är då det börjar vara farligt. Och vad har alla dessa extrema fortkörare gemensamt? Dyra Honda, Kawasaki, Suzuki... och mestadels herrar i skjorta.
Jag kör fan inte med skjorta under stället :mad:

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Hehe, när (S) inte kan höja skatterna mer behöver de intäckter från andra håll. Självklart höjer dom allt som går att höja och inför massa löjliga skatter efter en politisk ko-handel med dom röda tomtarna och de sk"miljövännerna" (som drar ner på just miljöforskning vad jag hört)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati