KJECOP skrev:
...Likaså är det med rattfyllerikontroller. Vi skall utföra si och så många tusen rattfyllerikontroller under 2006.
MEN, nu skall man även börja med att kontrollera oss och hur mycket och hur många vi rapporterar
Sedan så skall detta (en av flera saker) även vägas in i eventuella löneförhöjningar. Man vill helt kolla om vi jobbar tillräckligt mycket och "sätter fast" tillräckligt många personer i trafiken.
Vad säger man? Det blir ju nästan som provision...
Varför inte införa såna system på antalet LÖSTA villainbrott, fordonsstölder och liknande istället?
Varför ska snuten få nån sorts provisionslön på sånt som är relativt enkelt att "utreda"?
Fortkörningsböter är ju väldigt snabbehandlat, kräver väldigt lite "utredningsarbete" för varje avklarat "fall".
Samtidigt så gnälls det på att poliserna har resursbrist, och inte hinner utreda villainbrott, fordonsstölder m.m.
Jag anser att svensk polis INTE har nån resursbrist, utan att dom väljer att prioritera på ett felaktigt sätt, för att få upp statistiken med "avklarade brott".
Ställ en grupp snutar på en motorvägsavfart och bötfäll 40-50 personer, istället för att utreda ett mycket mindre antal inbrott & bilstölder.
50 uppklarade brott ser ju snyggare ut än 5 antar jag.
Sen tycker jag att bör sätta dit kriminella mer än att jaga "svensson" på pengar. Förklaring:
Åker man dit EN gång rattfull, ge honom ett kännbart straff (ung. som idag).
Men NÄSTA gång han ertappas, då har han ju medvetet ignorerat dom problem han ev. har, och ändå försatt sig i en situation som riskerar allas liv.
Då ska han dit för
mordförsök eller liknande, och få ett j-vligt hårt straff.
Fängelse, astronomiska böter och ALDRIG mer få inneha ett motorfordon eller körkort.
För dom flesta som kör fulla återfallsförbrytare, som kan åka dit många gånger utan att nånsin bättra sig.
Detta tror jag att dom flesta Svensson skulle tycka bättre om än nån sorts provisionslön för "snabbutredda" brott.
15000 rattfulla i Stockholm dagligen gör mig mer nervös än fortkörning på motorväg.
Nej, jag säger INTE att man ska sluta jaga fartsyndare, bara att man bör börja i rätt ände.
Och att inte premiera polisen att ta den lätta vägen.
Tre års utbildning för att stå och hålla en hårtork på motorvägen, och fylla i några böteslappar. Tillsammans med flera andra poliser t.o.m.
Det känns som en P-lisa skulle kunna göra det jobbet istället, och poliserna göra något mer krävande för lönen... t.ex. att lösa brott kanske ???
"Anställda inom polisen är djupt missnöjda med sina löner, men är mer tillfreds med arbetstakten och den allmäna trivseln i jobbet." - Nygjord enkät.
Jo, det säger väl allt.
Ska vi då ge dom mer pengar för att göra mindre nytta, eller sätta dom i arbete som inte kräver en P-lisas kompetens istället?
EDIT -
Försök att förstå vad jag försöker säga, innan ni hoppar på enskilda argument.
(Läs mellan raderna). Tack.