MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Stuff skrev:
Med andra ord borde bötesbeloppet för långtradare hundradubblas?
Nej, det är inte 100 ggr farligare. Det kan däremot gott vara högre än för personbil. Det är en större risk att köra fort med lastbil p.g.a. bromssträcka etc. och när olyckan väl är framme så är risken för värre skador större än om det hade varit en personbil.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Argyle skrev:
Har man många fulla som är ute och kör så får man väl gå till huvudproblemet. Varför dricker sig folk så jävla fulla och sen bränner ut en lördags natt med bilen.
Lär ju aldrig hända eftersom snuten kör fulla själva. Häromdan blev en snut stoppad med 1,71 promille på Tjörnbron på väg in till Stenungsund :kocko
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
kör jag så så att jag får böter så står jag för de utan att gnälla, har iofs bara hänt en gång...... kör för de mästa så så att polisen inte hänger efter från första början....
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
HanneZ skrev:
Det är olagligt att vara ouppmärksam också! Missa en stoppskylt och du åker dit! Det kostar en hel del dessutom om jag inte minns fel.

Inte om du bara kör på en motorcyklist. Det är tydligen tillåtet.

Äsch!! Hittar inte länken till killen som blev påkörd av en kvinnlig advokat vid stopplikt...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Stortryne skrev:
Inte om du bara kör på en motorcyklist. Det är tydligen tillåtet.

Äsch!! Hittar inte länken till killen som blev påkörd av en kvinnlig advokat vid stopplikt...
Glidaren? Han som dog?
 

hordac

Guest
De borde passa på att göra så att böterna baseras på inkomst.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
regeringen

ännu ett sätt för regeringen att tjänna mer pengar till pappa göran :huvet
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
svampe skrev:
Moralmode on:
Att köra för fort är ett brott, men det är så accepterat av allmänheten så det nästan är socialt ok (beroende på hur fort).
Moralmode off:

Näe, köra för fort är en förseelse, inget brott. (Om man nu inte kör extremt för fort)
 

KJECOP

Guest
Olzki skrev:
Ja vet, har hört det från andra också och förstår din frustration. Det är verkligen helt galet. Det är tydligt att det är viktigare att man får det att framstå som man gör något än så faktiskt sker. Hanteringen av Nova-projektet som man läste om i DN för en tid sedan imponerade ju tyärr inte heller.

Men de får ju indirekt sina direktiv från den polistiska toppen och där vill man ju gärna uppvisa siffror som gynnar partiet. Så man förstår ju var pressen kommer ifrån.




Är det verkligen sant att antalet böter skulle vara lönegrundande?!!! :confused: Låter helt otroligt!

/Olzki
Ja som sagt, det kan vara frusterande med alla krav och allt som skall göras och som inte alltid handlar om trafiksäkerhet utan mera om att prestera t.ex. så många böter som möjligt.

Vad det gäller antalet böter man skrivit så är inte enbart detta lönegrundande, utan det är en sak av flera som vägs in i lönesamtalen. Man kommer att få ett visst lönepåslag och man förtjänar det och uppfyller vissa krav (okända för mig i nuläget). Så skriver man många böter men inte uppfyller andra krav så blir det inga extra pengar utöver den ordinarie löneförhöjningen, och tvärtom. T.ex. ordinarie löneförhöjning är på 500 kr/mån, och om man även uppfyller övriga krav/utmärker sig som duktig inklusive tillräckligt många böter så kan det ge ytterligare några hundra i lönekuvertet och kanske i slutänden ge 800 - 900 kr/mån.

Behöver jag säga att många är emot detta system... :gnissla

Ja ni förstår säkert hur jag menar...
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
freding skrev:
Lär ju aldrig hända eftersom snuten kör fulla själva. Häromdan blev en snut stoppad med 1,71 promille på Tjörnbron på väg in till Stenungsund :pucko

freding skrev:
kör jag så så att jag får böter så står jag för de utan att gnälla, har iofs bara hänt en gång...... kör för de mästa så så att polisen inte hänger efter från första början....


Och antagligen så stavar du för det mästa "mesta" med Ä va ? :rolleyes:

Lagom naivt och dra hela svenska poliskåren över en kam för att en enda polis har gjort fel.

"Jävla invandrare som bara begår brott och lever på bidrag",
"Alla män är kollektivt skyldiga när en man begår våldtäkt" och
"Nu ska vi bojkotta hela jävla Danmark för att en enda redaktör är främlingsfientlig och dum i huvet" är ungefär samma resonemang..
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
Stuff skrev:
Vad har det med saken att göra? Vi pratar ju knappast om "rätten" att få vrida på gasen på 30 och 50-sträckor.

Ska jag resonera enbart utifrån mitt barns säkerhet skulle jag vilja förbjuda följande:

Motorfordon, tåg, tunnelbanor, hissar, brunnar, elektricitet, sjöar, istappar, eld, pulkor, flygplan, kokosnötter, mobiletelefoner, datorer, byggarbetsplatser, klätterställningar, cyklar, farliga djur, farliga människor etc, etc..


:hihi Bra där...

lorkan skrev:
Vadå ska man inte resonera så???? :rolleyes:
 
Last edited:

KJECOP

Guest
Hoztic skrev:
Som vanligt styrs en verksamhet av verklighetsfrämmande stolsvärmare som utan att veta vad dom egentligen beslutar om, tar en massa beslut som mest är till för att se fina ut :huvet



Jag tycker det låter som ett sätt att tvinga fram böter, för att tvinga er att inte se mellan fingrarna, vara sjyssta osv, för då får ni lägre lön. :( Det här ser mer och mer ut som ett angiverisamhälle! När jag läste 1984 av George Orwells första gången avfärdade jag den som paranoida vanföreställningar, nu börjar jag tro att våra "kära" politiker har den som modell för hur dom skapar landet :4skrika



Jag tror att det kan få en omvänd effekt, såna som oss kommer ju försöka köra ifrån polisen i ännu större omfattning. Kostar det 4000kr att stanna så blir det ju mer och mer intressant att försöka sticka. Och det kan nog i sig ge mycket värre konsekvenser än den ursprungliga förseelsen...
Jag tror snarare på att man sänker beloppen, och sen får man tidernas utskällning av en arg konstapel, det tror jag skulle ge en betydligt större effekt! Eller som man gjorde i Tyskland (tror jag), man lät fortkörare se en film i en husvagn på plats. På filmen visades trafikoffer upp, ganska grova grejer, och en moralkaka om att det kan gå jävligt illa om man kör för fort och något händer. Det hade tydligen ganska god effekt! :tummenupp
Jag tror som många andra här, det är inte prislappen på fortkörningen som är det avgörande, det är inställningen och beteendemönstret i trafiken vi måste ändra på! Jag skulle vilja säga att en ouppmärksam förare i laglig hastighet är farligare än en skärpt förare som kör lite för fort!
Det är lite så man sagt att vi inte skall se mellan fingrarna och endast prata med människor. Vi skall rapportera ALLT för att stävja alla typer av trafikförseelser. Dels för att cheferna skall kunna visa hur duktiga de är som fått oss att rapportera så mycket, dels för att vi skall få extra lönepåslag. Men jag har redan sagt att jag kommer att avstå från något extra lönepåslag under de premisserna... Jag vill kunna sova gott om nätterna. :trött

Vad det gäller att ta böterna eller att sticka så kan jag förstå ditt resonemang även om det är lite farligt. För även om man vet att kan klara sig så blir det en viss stress att ha polisen efter sig och då är det lätt att göra något fel. Med andra ord, stanna... (Men å andra sidan vem trodde att jag skulle svara något annat...?)

Jag har tänkt sticka ut haka lite grann istället och försöka skapa en god kontakt med hojåkare och polisen. Med en ömsesidig respekt och förståelse kan man nog komma långt... Kanske lite naivt men ändå.

Någon som har lust att möta mig i vår/sommar och ta en fika och snacka hoj??? Låter lite som en kontaktannons... :pussa
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Stuff skrev:
En polare till mig blev fick i somras näsbenet avslaget, två revben brutna och en lunga punkterad. Gärningsmannen dömdes till 5 000 kr i skadestånd. Det låter ju helt rimligt att en sådan gärning i princip jämställs med en fortkörning rent bötesmässigt... :rolleyes:
Helt i linje med vad de tycker som röstat fram vår regering ....
 

KJECOP

Guest
Tobbe (R1) skrev:
Det du skriver här tycker jag är bra mycket sjukare än att man vill höja böterna även om det går lite hand i hand.


Finns det någon som överhuvudtaget tänker på botens storlek när man kör för fort?
Jag tror inte det och därför gissar jag att en höjning inte kommer att ge någon större effekt trafiksäkerhetsmässigt utan mest synas i statens kassakista (vilket kanske är meningen).



Utbildning är en sak men har dom så lite att göra idag så att det kommer bli någon märkbar förstärkning?

Vore den verkliga avsikten att sänka hastigheten så skrota plåtpoliserna och skicka ut fler riktiga trafikpoliser som syns och rör sig på vägarna!
Detta är dock fel om man ser på det rent företagsekonomisk så det kommer inte att hända.
Jag vet inte om det blir någon märkbar förstärkning med flera utbildade på laserinstrumentet. Det är många som utbildas som inte har intresse av det eller har kollegor som inte vill jobba med trafik och hastighetsövervakning. Så man får se om det blir någon skillnad... Men jag tror att det kommer att märkas att det blir fler kontroller. Jag har faktiskt redan sett en ökning.

Men som du samtidigt skriver, "har de så lite att göra?". Nej de har ju inte det utan de flesta poliser har fullt upp under sina arbetspass. Men de har vissa dagar då de skall ägna sig åt vissa insatser och mål, t.ex. trafikövervakning och/eller hastighetsövervakning inom sitt område. Det innebär att de poliser som har mycket att göra och är överhopade med jobb får ännu mera att göra.

Jag kan ju faktiskt säga att många börjar må dåligt av denna stress att hela tiden tvingas att göra mer och mer samtidigt som man måste klara jobbet i sig som många gånger kan vara psykiskt påfrestande av olika anledningar. Och om man inte klarar eller hinner rapportera tillräckligt många så kanske man inte får den där extra löneförhöjningen... Kanske pga. att man haft mycket annat att göra som inte är lika lätt att mäta som ett X-antal rapporter.

Nej nu får jag säkert fy på mig om någon chef skulle läsa detta. Jag är alldeles för negativ... :tummenner Och mina chanser till en löneförhöjning minskar radikalt...

Någon som önskar anställa en f.d. trafikpolis som var alldeles för obekväm och negativ för sin arbetsgivare...???
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Chrille skrev:
Det är väl på tiden att de höjer de rent löjliga bötesbeloppen när det gäller trafikbrott. Det finns inget värre än lagar som inte genomdrivs, det säger något om inställingen gentemot lagen hos vårt rättsväsende.

Att sen svensken avfärdar fortkörning som bagatellartat visar bara vad dum svensken verkligen är. Det finns gott om tillfällen där fortkörning faktiskt borde rendera i fängelse om man ser till risken man utsätter andra för.
Vad har fortkörning med hastighetsbegränsningar att göra??
Kan du utveckla det lite?
Berätta hur det ligger till, du som tydligen anser att du vet ... :confused:
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
KJECOP skrev:
Jag har tänkt sticka ut haka lite grann istället och försöka skapa en god kontakt med hojåkare och polisen. Med en ömsesidig respekt och förståelse kan man nog komma långt...
Tror du är helt rätt ute här! :tummenupp
Liksom jag tror att mycket av den småbrottslighet som utförs i ung ålder och kanske är grogrund till tyngre kriminalitet kunde ha stoppats med den tidigare sortens kvarterspoliser.
Kvarterspoliserna hade en närmre och personligare relation till småskurkarna och det gjorde nog så dom inte kunde känna sig så anonyma som dom kan idag.


KJECOP skrev:
Jag kan ju faktiskt säga att många börjar må dåligt av denna stress att hela tiden tvingas att göra mer och mer samtidigt som man måste klara jobbet i sig som många gånger kan vara psykiskt påfrestande av olika anledningar. Och om man inte klarar eller hinner rapportera tillräckligt många så kanske man inte får den där extra löneförhöjningen... Kanske pga. att man haft mycket annat att göra som inte är lika lätt att mäta som ett X-antal rapporter.
Det verkar som om polisväsendet eller rättare sagt er ledning har missat den diskussion om utbrändhet som pågått några år nu.
Tror dom kanske att dom ska spara än mer pengar när ni börjar gå in i väggen en efter en? :va
Resultatet brukar snarare vara det motsatta, det kostar.
 
Last edited:

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
KJECOP skrev:
Jag vet inte om det blir någon märkbar förstärkning med flera utbildade på laserinstrumentet. Det är många som utbildas som inte har intresse av det eller har kollegor som inte vill jobba med trafik och hastighetsövervakning. Så man får se om det blir någon skillnad... Men jag tror att det kommer att märkas att det blir fler kontroller. Jag har faktiskt redan sett en ökning.

Men som du samtidigt skriver, "har de så lite att göra?". Nej de har ju inte det utan de flesta poliser har fullt upp under sina arbetspass. Men de har vissa dagar då de skall ägna sig åt vissa insatser och mål, t.ex. trafikövervakning och/eller hastighetsövervakning inom sitt område. Det innebär att de poliser som har mycket att göra och är överhopade med jobb får ännu mera att göra.

Jag kan ju faktiskt säga att många börjar må dåligt av denna stress att hela tiden tvingas att göra mer och mer samtidigt som man måste klara jobbet i sig som många gånger kan vara psykiskt påfrestande av olika anledningar. Och om man inte klarar eller hinner rapportera tillräckligt många så kanske man inte får den där extra löneförhöjningen... Kanske pga. att man haft mycket annat att göra som inte är lika lätt att mäta som ett X-antal rapporter.

Nej nu får jag säkert fy på mig om någon chef skulle läsa detta. Jag är alldeles för negativ... :tummenner Och mina chanser till en löneförhöjning minskar radikalt...

Någon som önskar anställa en f.d. trafikpolis som var alldeles för obekväm och negativ för sin arbetsgivare...???


Vore jag din chef skulle jag nog befodra dig till spaningspolis du hänger ju på rätt ställe om du vill hitta hojåkare som busar på våra vägar. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
KJECOP skrev:
Det är lite så man sagt att vi inte skall se mellan fingrarna och endast prata med människor. Vi skall rapportera ALLT för att stävja alla typer av trafikförseelser. Dels för att cheferna skall kunna visa hur duktiga de är som fått oss att rapportera så mycket, dels för att vi skall få extra lönepåslag. Men jag har redan sagt att jag kommer att avstå från något extra lönepåslag under de premisserna... Jag vill kunna sova gott om nätterna. :trött

Vad det gäller att ta böterna eller att sticka så kan jag förstå ditt resonemang även om det är lite farligt. För även om man vet att kan klara sig så blir det en viss stress att ha polisen efter sig och då är det lätt att göra något fel. Med andra ord, stanna... (Men å andra sidan vem trodde att jag skulle svara något annat...?)

Jag har tänkt sticka ut haka lite grann istället och försöka skapa en god kontakt med hojåkare och polisen. Med en ömsesidig respekt och förståelse kan man nog komma långt... Kanske lite naivt men ändå.

Någon som har lust att möta mig i vår/sommar och ta en fika och snacka hoj??? Låter lite som en kontaktannons... :pussa

Som vanligt, det är bara politik som styr allting :(

Jag sa inte att jag skulle försöka sticka ifrån varenda polis jag såg, och OM jag skulle hamna i den situationen skulle jag tänka mig för ett par ggr, men som sagt, jag skulle nog ha lättare att sticka (förutsatt att jag verkligen kommer undan :rolleyes: jag vill ha oddsen på min sida om jag chansar) om det var snorhöga böter.

Jag tror helt klart på ömsesidig respekt å förståelse! Jag träffade glada poliser senast igår när jag ringde in ett misstänkt rattfyllo, dom var otroligt tacksamma för att nån brydde sig! :)

Jag möter gärna upp å tar en fika i sommar! (och det där lät som ett svar på en kontaktannons... :rolleyes: )
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top