MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

KJECOP

Guest
pang skrev:
Välkommen till världen med individuella mätetal, det fungerar bra om målen är realistiska. I detta fall verkar det inte vara så och drar mig till minnes ett exempel då statistik manipulation från en kriminologikurs jag gick. Det gick ut på att Politikerna ville ha igenom en skärpning av narkotika lagstiftningen på 70 talet, för att få det skulle narkotikabrotten öka. Vilket det gjorde genom att polisen ålades att gripa fler narkomaner. Sakt och gjort polisen haffade alla kända narkomaner så fort de fick chansen under den tiden som mätningen varade. Resultatet blev en dramatisk ökning av narkotikabrott och en lagändring, vilket kanske var bra, frågan jag ställer mig är nämligen om det är bra med lagar grundade på skapade behov.

Kanske inte relevant just nu men det får andra avgöra.
Ja visst så är det så...

Om ett par år kan vi säkert läsa att trafikmoralen har sjunkit i Sverige med fler rapporterade för hastiget och återkallade körkort... Även fast det kanske inte är någon skillnad annat än att poliserna tvingats att rapportera mera än att jobba förebyggande.

Sluggaboy

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ktm lc4 05
DE TRORS PÅ FAN ATT ALLT GÅR ÅT HELVETE NÄR DE SITTER EN KÄRING SOM VD PÅ MOTORMÄNNEN!!! DE SKA INTE SITTA KÄRINGAR VID MAKT POSITIONER!!

visst män har dominerat länge å kolla hur världen ser ut! MEN HUR I HELVETE SKULLE DE SE UT OM DE SUTTIT FRUNTIMMER ISTÄLLET!! :rofl

pang

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Moto Guzzi
Sluggaboy skrev:
DE TRORS PÅ FAN ATT ALLT GÅR ÅT HELVETE NÄR DE SITTER EN KÄRING SOM VD PÅ MOTORMÄNNEN!!! DE SKA INTE SITTA KÄRINGAR VID MAKT POSITIONER!!

visst män har dominerat länge å kolla hur världen ser ut! MEN HUR I HELVETE SKULLE DE SE UT OM DE SUTTIT FRUNTIMMER ISTÄLLET!! :rofl

I vissa avseenden mycket bättre! :hihi

Dr.Bike

Guest
Bra jobbat Kjecop.

En fråga: Hur är intresset för dessa frågor bland dina kollegor?

Alltså BÅDE förebyggande arbete vad avser vägstandard och attityder samt syn på "kunden/trafikanten".

Är detta bara fina ord i någon personalpolicy hos er, eller är det en i allra högsta grad levande kultur?

Jag menar: I mitt förra jobb kom det ut i medeltal ETT nytt modeord varje år.
En dogm som alltid styrde ett redan fungerande arbete, så att det iaf skedde på samma sätt, men man tvingades kalla samma saker för andra ord och begrepp, så man var politiskt korrekt.

De värsta åren var man även tvungen att ändra de fungerande arbetssätten till något som inte fungerade, och hjulet som aldrig varit runt tidigare gick från åttkantigt till trekantigt...

Ja de ansvariga sa (som alltid) "det är en övergångsfas...det blir bra sen", och sen drog de glatt vidare mot nya höjder och befattningar.

Visst, jag låter bitter, men kan försäkra att jag både gjorde så gott jag kunde DÅ, och numera ser tillbaka på det hela med ett, visserligen introvert, men ändock ett leende.

Så därför undrar jag just det jag frågar dig, för INGEN förändring JAG sett hos polisen de senaste åren har varit positiv.
Den var som för oss: neddragningar och löften om förbättringar.
"Det blir bättre sen, när ni förstår hur det funkar..."

Bort med sekreterarna
Närpoliser
Indragningnar av antal stationer
Polismän som mer jobbar som socialassistenter och pappersvändare än poliser
Låg rekrytering och för få nya poliser

Finns det då någon polis som tycker att vägar: Jippii!
Man undrar.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
War-psycho skrev:
Kan inte göra annat än hålla med.

Det är bara att tillbringa lite tid på polisernas egna forum, så ser man hur dom flesta poliser resonerar.
Eller "www.kåranda.se" som jag kallar det forumet.

Där så är den allmäna attityden att svensk polis aldrig gör fel, aldrig gör misstag, och alla icke-poliser är oförstående fårskallar.
Alla som kritiserar, eller ens ifrågasätter en polis där beskylls för att vara kommunist, AFA-anhängare, demonstrant, eller nån bitter kriminell.
Och att vanliga "svensson" inte förstår hur poliserna har det.

En polis är en hjälte, som riskerar sitt liv varje dag i sitt yrke för att skydda oss vanliga, bortskämda medborgare.
(Antal poliser dödade i tjänsten: ca 30 på hela århundradet.
Antal yrkesförare som dödades i tjänsten enbart under förra året: ca 30-40...som en jämförelse.)
Livsfarligt att vara polis, jojo... :va
(Och vem tvingade dom att överhuvudtaget att BLI polis då, btw ?)

Jag har arbetat på polisen ett par år, och arbetat väldigt nära dom, och internt är det en annan femma, då får man höra & se hur mycket skit som helst. Men kritik utifrån förnekas och förvaras alltid rutinmässigt.
Dom bästa poliserna överlag där var faktiskt trafikpolisen, som hade lämnat det där macho-kårande-hjälte-tänkandet bakom sig. (Men då var jag iofs också "en av dom", annat var det väl utåt.)

Försökte diskutera fenomenet kåranda där för ett tag sedan, vilket skapade storm där inne. Löjligaste var sättet deras argument ändrades när dom hela tiden blev överbevisade:

1, Det finns ingen kåranda.
2, Ok, det finns kåranda, men det är bara en positiv sådan.
3, Kåranda finns, men det är ju ingen skillnad mot några andra yrken.
4, Åter till punkt "1", Det finns ingen kåranda. (Helt otroligt...men så säger dom.)

Detta efter att deras eget fackförbund (polisförbundet) kommit ut med en undersökning där 6 av 10 poliser säger att dom skulle skydda en kollega som begår ett brott.
(Men kåranda?? Nä det finns inte??)

Det finns ingen yrkesgrupp i hela Sverige som har sådan total brist på självkritik, som just polisen.
Om en polis gör fel, så förnekar dom ALLTID att den polisen gjort fel, och anklagar ALLTID pressen för "häxjakt".
Med en sådan inställning så lär vi knappast se någon förbättring av polisen heller.
(Om ingenting är fel, så behöver dom inte göra annorlunda.)
Lättare att förneka, förneka, förneka. Skygglappar PÅ !

Och så länge det är på detta vis, så kommer allmänhetens förtroende för polisen bara fortsätta att sjunka. :tummenner
Med all rätt, vill jag påstå.

Skönt med killar som har koll på alla yrkesgrupper i hela Sverige, kåranda, enskilda polisers kontakter med pressen.

Ta dig en funderare på vilken attityd som råder på detta forum. Vi som sticker ut hakan härinne och berättar att vi är poliser är med automatik suspekta typer.

Eftersom du inte skriver vilket polisiärt forum du menar så blir ditt inlägg tandlöst. Oavsett vilket forum du avser så utgår jag från att det inte är www.polisen.se. Detta är det officiella forumet och det som står där speglar vad som verkligen gäller.

Nu har jag gnällt färdigt. Jag har ledsnat bl.a. på de kvantitativa målen från arbetsgivaren som Kjelle beskriver och kommer fr.o.m. i mars ägna mig åt annat än trafik.

Lycka till

/C

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
CHROLO skrev:
Skönt med killar som har koll på alla yrkesgrupper i hela Sverige, kåranda, enskilda polisers kontakter med pressen.

Ta dig en funderare på vilken attityd som råder på detta forum. Vi som sticker ut hakan härinne och berättar att vi är poliser är med automatik suspekta typer.

Eftersom du inte skriver vilket polisiärt forum du menar så blir ditt inlägg tandlöst. Oavsett vilket forum du avser så utgår jag från att det inte är www.polisen.se. Detta är det officiella forumet och det som står där speglar vad som verkligen gäller.

Nu har jag gnällt färdigt. Jag har ledsnat bl.a. på de kvantitativa målen från arbetsgivaren som Kjelle beskriver och kommer fr.o.m. i mars ägna mig åt annat än trafik.

Lycka till

/C

Synd att poliser med din attityd lessnar..
Tycker att det är dom vi borde ha bland oss.

Du borde göra så här med alla fiskmåsar runt dig..... :fatta!

Lycka till med dina nya uppgifter

MVH
Roffe

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
CHROLO skrev:
Jag tycker faktiskt att du bevisar mycket av min poäng, när du kommer med sådana sarkastiska kommentarer.
Som vanligt så är det tydligen viktigt att försöka underminera den som ifrågasätter polisen, istället för att enbart komma med bra motargument.

War-psycho skrev:
Jag har arbetat på polisen ett par år, och arbetat väldigt nära dom, och internt är det en annan femma, då får man höra & se hur mycket skit som helst. Men kritik utifrån förnekas och förvaras alltid rutinmässigt.
Jag hade ett mycket nära & gott samarbete med poliserna, när jag jobbade där. (Dom flesta på distriktet alltså)
Speciellt med den lokala trafikenheten, som var ett riktigt skönt gäng.
Man betraktades som en kollega, som "en i gänget", och dom försökte peppa mig att söka till PHS.

Hur kommer det sig, att mina gamla arbetskompisar (som är poliser)bekräftar mycket av det som kategoriskt förnekas utåt ?

Hur kommer det sig att kårandans existens förnekas till 99%, på forum som så många poliser, polis-studenter & polis-vänner hänger på.
När det samtidigt framkommer att 6 av 10 poliser skulle skydda en kollega som begått brott, enligt Polisförbundets egen undersökning?

Varför bemöts alltid kritik eller ifrågasättande av polisen med förnekelse, och argument som försöker misskreditera frågeställaren, istället för att svara på den egentliga frågan?

Varför är det så farligt att erkänna att poliser gör fel ibland, kommer universum implodera då?

Mitt påstående är inte att det är polisernas felaktiga beteende, eller misstag som underminerar deras förtroende.
Utan just det faktum att polisen aldrig erkänner när fel faktiskt begås.
Dom flesta normalt funtade människor har nämligen svårt att lita på människor som påstår sig vara felfria, och alldrig erkänner misstag.

Om polisen oftare kunde säga "Visst, det var fel, vi ska försöka bättra oss.", istället för att säga "Vi har inte gjort fel, det är ni som e dumma i huvudet.", så kan jag lova att förtroeendet för polisen skulle vara större.

Och dessutom behöver du inte försöka försvara din & Kjelles heder, för den har jag inte ens angripit.
Jag har bara försökt ge en förklaring till varför det finns folk här på forumet som inte har så stort förtroende för polisen, och bemöter Kjelle med viss skepsis & misstänksamhet.
Själv har jag inget emot Kjelle, och det har jag inte sagt heller.

CHROLO skrev:
Oavsett vilket forum du avser så utgår jag från att det inte är www.polisen.se. Detta är det officiella forumet och det som står där speglar vad som verkligen gäller.
Jag visste inte ens att www.polisen.se hade ett forum.

Brukar du skriva där ofta? :rofl
(Jag har iallafall inte sett några enskilda polisers åsikter där.
Kanske det beror på att jag inte hittat något forum där?)

Last edited:

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
#Olsson# skrev:
Vad vill ni göra då?

(nyfiken)

Jag vill jobba med unga personrånare och ringa narkotikabrott med gärningsmän under tjugo år. Det ser jag fram emot.

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
War-psycho skrev:
Jag tycker faktiskt att du bevisar mycket av min poäng, när du kommer med sådana sarkastiska kommentarer.
Som vanligt så är det tydligen viktigt att försöka underminera den som ifrågasätter polisen, istället för att enbart komma med bra motargument.

Jag hade ett mycket nära & gott samarbete med poliserna, när jag jobbade där. (Dom flesta på distriktet alltså)
Speciellt med den lokala trafikenheten, som var ett riktigt skönt gäng.
Man betraktades som en kollega, som "en i gänget", och dom försökte peppa mig att söka till PHS.

Hur kommer det sig, att mina gamla arbetskompisar (som är poliser)bekräftar mycket av det som kategoriskt förnekas utåt ?

Hur kommer det sig att kårandans existens förnekas till 99%, på forum som så många poliser, polis-studenter & polis-vänner hänger på.
När det samtidigt framkommer att 6 av 10 poliser skulle skydda en kollega som begått brott, enligt Polisförbundets egen undersökning?

Varför bemöts alltid kritik eller ifrågasättande av polisen med förnekelse, och argument som försöker misskreditera frågeställaren, istället för att svara på den egentliga frågan?

Varför är det så farligt att erkänna att poliser gör fel ibland, kommer universum implodera då?

Mitt påstående är inte att det är polisernas felaktiga beteende, eller misstag som underminerar deras förtroende.
Utan just det faktum att polisen aldrig erkänner när fel faktiskt begås.
Dom flesta normalt funtade människor har nämligen svårt att lita på människor som påstår sig vara felfria, och alldrig erkänner misstag.

Om polisen oftare kunde säga "Visst, det var fel, vi ska försöka bättra oss.", istället för att säga "Vi har inte gjort fel, det är ni som e dumma i huvudet.", så kan jag lova att förtroeendet för polisen skulle vara större.

Och dessutom behöver du inte försöka försvara din & Kjelles heder, för den har jag inte ens angripit.
Jag har bara försökt ge en förklaring till varför det finns folk här på forumet som inte har så stort förtroende för polisen, och bemöter Kjelle med viss skepsis & misstänksamhet.
Själv har jag inget emot Kjelle, och det har jag inte sagt heller.

Jag visste inte ens att www.polisen.se hade ett forum.

Brukar du skriva där ofta? :rofl
(Jag har iallafall inte sett några enskilda polisers åsikter där.
Kanske det beror på att jag inte hittat något forum där?)

Jag kände inte till att jag med sarkastiska kommentarer bevisade att du hade rätt. Det var inte min avsikt.

Om vissa på forumet inte har förtroende för Kjelle så kan de nog själva förklara varför det är så.
Min heder har jag inte uppfattat vara ifrågasatt varken i denna tråd eller tidigare.
Jag tänker inte göra något löjligt försök att försöka försvara hedern hos artontusen poliser. Det får de göra själva.
Kåranda har jag inte kommenterat.
Jag kan gärna återkomma om det vid ett senare tillfälle, men det var ju inte det tråden handlade om. Eller?
Det kan väl knappast anses att jag försöker misskreditera dig p.g.a. att jag i vissa avseenden har en annan åsikt än din.

Jag har i flera trådar innan denna inte försökt låta påskina annan än att poliser är människor som andra, med fel och brister. Ingen tror väl att jag tänker börja nu?

Jag har aldrig kallat någon jag träffat i jobbet eller i detta forum för dum i huvudet. Det gjorde du.

Du har helt rätt i att det inte finns något forum i denna form på polisen.se, men viilka är det som du har läst?

Det känns lite mysko när du har uppfattningen att polisen oftare ska be om ursäkt. Vilka räknar du då? Justitieministern och ner till villken nivå? I de fall jag ingripit mot folk och något gått på tok så har jag varit stor nog att stå för detta. Det du beskriver känner jag inte igen. Därmed är jag säker på att du anser mig vara helt genomkorrumperad.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ska inte poliser få ha egna åsikter, eller få vara sarkastiska och besvara syrliga kommentarer utan att vara "skitstövlar"?
Poliser är ju också människor, och jag har en känsla av att de också kan känna känslor, bli arga och irriterade osv. Måste de skriva korrekt och personlighetsbefriat bara för att de är poliser?

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Lugn i stormen nu...
CHROLO skrev:
Jag har aldrig kallat någon jag träffat i jobbet eller i detta forum för dum i huvudet. Det gjorde du.
När gjorde jag det?

CHROLO skrev:
Det känns lite mysko när du har uppfattningen att polisen oftare ska be om ursäkt.
Oftare? Ja, lite mer självkritik skulle inte skada, när poliser gör fel.
(Nej, jag säger inte att du eller Kjelle inte har självkritik.)

Istället för att bara skrika häxjakt, varje gång när media visar poliser som felar.
(Nej, jag säger inte att du eller Kjelle gör det.)

Eller vad tycker du själv att 6 av 10 poliser skulle skydda sin kollega, om denne begår brott?
(Nej, jag säger inte att du eller Kjelle, gör detta, eller begår brott.)

Tycker du själv att sånt beteende skapar förtroende för svensk polis & rättsväsende?
Eller kan du förstå vad jag försöker säga, att en lite mer öpnnare självkritik i allmänhet kanske skulle gagna polisen, genom att det skapar ett ökat förtroende för yrkesgruppen?

Undersökningar visar ju ändå att allmänhetens förtroende för polisen är lågt, och sjunker.
Detta måste ju grunda sig på något.
Och istället för att hela tiden skylla på medias häxjakt och massa andra ursäkter, så kan man ju ta tag i problemen och kanske komma tillrätta till orsaken till problemen.
(Och även om media gärna förstorar upp "skandaler", så betyder inte detta att det dom rapporterar är helt påhittat.)

Det finns något som heter konstruktiv kritik, och även något som heter feedback.
Men så länge man inte kan ta ifrågasättande eller kritik, utan slår ifrån sig detta rakt av, så kan aldrig förbättring ske heller.
(Nej, jag säger inte att du eller Kjelle gör så.)

Allt jag försökte få fram var att jag tror att polisens "kåranda" är en stor orsak till allmänhetens förtroende för polisen.
Och att det ofta skapar en viss skepsis mot poliser, även när det är oförtjänt.
(Jo, nu menar jag dig & Kjelle)
Jag har inte bett vare sig dig eller Kjelle försvara polisens heder, eller be om ursäkt för kårens rötägg.

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Om jag istället ska försöka återgå till själva trådämnet:

Egentligen så tycker jag inte det är en sån dum idé att höja maxbeloppen för trafikbrott.
Men jag tycker man bör göra större skillnader på "lite fel", och "mycket fel".

D.v.s. en som kör som ett svin i 200 i trafiken och utsätter folk för fara, ska ha mycket högre böter än en som gasar på i 130 på 110-motorväg.

Så känns det inte idag.
Läste nyss en tråd där en åkte dit för att ha kört 197 på 110-väg.
Resultat: 2000:- i böter + 6 mån indragning.

Själv fick jag 1600:- för ett par år sedan, för 117 på 90-motorväg.
(Dock utan KK-indragning.)

(Kanske ett dåligt exempel, men 400:- i skillnad, för den hastighetskillnaden känns lite futtigt, KK-indragningen till trots.)

Det känns nästan som att det finns en gräns, om man passerar den kan man lika gärna köra ännu fortare, eftersom böterna inte ökar nämnvärt mycket.
Det är inte så att jag är bitter över böterna eller nåt, för dom var välförtjänta.

Men jag tycker nästan det känns som man vill straffa "lite småbus" lika hårt som rena vansinneskörningar.
Om man ligger 35 för fort i en kontroll, och vet att kortet är torsk, så kan man ju nästan bli frestad att försöka smita, eftersom det inte känns som det blir så mycket värre.

Hårdare straff vid grövre förseelser, men ingen ökning av dom mindre förseelserna, tycker jag skulle kännas mer rätt.

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
CHROLO skrev:
Jag vill jobba med unga personrånare och ringa narkotikabrott med gärningsmän under tjugo år. Det ser jag fram emot.

Ok. Jag missuppfattade nog. Jag stirrade mig blint på att allt i grund och botten, och precis som forumdelen säger - handlade om "Mc-relaterade Diskussioner". :lol

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
War-psycho skrev:
Lugn i stormen nu...När gjorde jag det?

Oftare? Ja, lite mer självkritik skulle inte skada, när poliser gör fel.
(Nej, jag säger inte att du eller Kjelle inte har självkritik.)

Istället för att bara skrika häxjakt, varje gång när media visar poliser som felar.
(Nej, jag säger inte att du eller Kjelle gör det.)

Eller vad tycker du själv att 6 av 10 poliser skulle skydda sin kollega, om denne begår brott?
(Nej, jag säger inte att du eller Kjelle, gör detta, eller begår brott.)

Tycker du själv att sånt beteende skapar förtroende för svensk polis & rättsväsende?
Eller kan du förstå vad jag försöker säga, att en lite mer öpnnare självkritik i allmänhet kanske skulle gagna polisen, genom att det skapar ett ökat förtroende för yrkesgruppen?

Undersökningar visar ju ändå att allmänhetens förtroende för polisen är lågt, och sjunker.
Detta måste ju grunda sig på något.
Och istället för att hela tiden skylla på medias häxjakt och massa andra ursäkter, så kan man ju ta tag i problemen och kanske komma tillrätta till orsaken till problemen.
(Och även om media gärna förstorar upp "skandaler", så betyder inte detta att det dom rapporterar är helt påhittat.)

Det finns något som heter konstruktiv kritik, och även något som heter feedback.
Men så länge man inte kan ta ifrågasättande eller kritik, utan slår ifrån sig detta rakt av, så kan aldrig förbättring ske heller.
(Nej, jag säger inte att du eller Kjelle gör så.)

Allt jag försökte få fram var att jag tror att polisens "kåranda" är en stor orsak till allmänhetens förtroende för polisen.
Och att det ofta skapar en viss skepsis mot poliser, även när det är oförtjänt.
(Jo, nu menar jag dig & Kjelle)
Jag har inte bett vare sig dig eller Kjelle försvara polisens heder, eller be om ursäkt för kårens rötägg.

Jag förstår vad du menar och delar din uppfattning om kårandan, i den mån det förekommer, bidrar den till att öka avståndet mellan polisen och samhället i övrigt. Det är dock svårt för mig att uppskatta hur utbrett fenomenet är. Jag har svårt att tro att detta är orsak till någon omfattande förtroendekris för polisen i stort.
Min egen teori till varför denna kris uppkommit är att det är svårt att få tag på polisen rent fysiskt. Det är lätt att få uppfattningen av att den patrullerande polisen inte längre existerar längre. Bristen på tillgänglighet är ett alvarligt problem. Man ser både påskharen och jultomten oftare än polisen. Det kan får missnöjet att börja gro hos den mest välartade samhällsmedborgaren. Skulden för detta lägger jag dock utanför polisen. Kanske lite bekvämt av mig och definitivt inte särskilt brännbart.

Hur som helst: 1995 genomfördes den s.k. närpolisreformen som salufördes som att närheten mellan polis och medborgare skulle öka. Det var en omorganisation som saknar motstycke i historien för svensk polis. Förväntningarna på polisen steg med rätta.
Alla organisationsförändringar tar tid att genomföra och kostar pengar. Detta gäller både i privat och statlig verksamhet. Samtidigt med denna stora positiva förändring fick polisen stora sparkrav på verksamheten. Det är en ekvation som inte går ihop. För att ytterligare åskådliggöra problemet kan jag nämna att man i distriktet där jag jobbar numera stängt alla närpolisstationer.
Beslutet för en sådan stängning ligger hos polisen och jag tänker inte försvara det. Det är dock ett sätt att anpassa munnen efter matsäcken. Om vi ser oss omkring i Stockholms län så har problemen lösts på lite olika sätt. Inget av dem är särskilt lyckat. Jag tänker inte övergå till någon klagosång om bristande resurser utan redovisar bara min syn på anledningen till det bristande förtroendet.

Jag liksom du häpnar inför siffrorna att 6 av 10 poliser skulle skydda en kollega som begår brott.
De skandaler som handlat om poliser som inte skött sig och som pressen förstorat upp har jag tack och lov svårt att bedöma sanningshalten i, då de inte utspelat sig i närheten av mig. Hur pressen skrivit om händelser där jag faktisk varit på plats gör mig skeptisk. Händelseförlopp som beskrivits har varit så kraftigt förvanskade att jag ofta inte alls känner igen tillfällen där jag själv varit i centrum. När man har flera sådana erfarenheter så är det svårt att ta tidningsskriverier för sanning. Observera att detta gäller oavsett vad de skriver om.

War-psycho skrev:
Om jag istället ska försöka återgå till själva trådämnet:

Egentligen så tycker jag inte det är en sån dum idé att höja maxbeloppen för trafikbrott.
Men jag tycker man bör göra större skillnader på "lite fel", och "mycket fel".

D.v.s. en som kör som ett svin i 200 i trafiken och utsätter folk för fara, ska ha mycket högre böter än en som gasar på i 130 på 110-motorväg.

Så känns det inte idag.
Läste nyss en tråd där en åkte dit för att ha kört 197 på 110-väg.
Resultat: 2000:- i böter + 6 mån indragning.

Själv fick jag 1600:- för ett par år sedan, för 117 på 90-motorväg.
(Dock utan KK-indragning.)

(Kanske ett dåligt exempel, men 400:- i skillnad, för den hastighetskillnaden känns lite futtigt, KK-indragningen till trots.)

Det känns nästan som att det finns en gräns, om man passerar den kan man lika gärna köra ännu fortare, eftersom böterna inte ökar nämnvärt mycket.
Det är inte så att jag är bitter över böterna eller nåt, för dom var välförtjänta.

Men jag tycker nästan det känns som man vill straffa "lite småbus" lika hårt som rena vansinneskörningar.
Om man ligger 35 för fort i en kontroll, och vet att kortet är torsk, så kan man ju nästan bli frestad att försöka smita, eftersom det inte känns som det blir så mycket värre.

Hårdare straff vid grövre förseelser, men ingen ökning av dom mindre förseelserna, tycker jag skulle kännas mer rätt.

Instämmer :)

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
CHROLO skrev:
Bra skrivet. :tummenupp

Kul att du nämner närpolisreformen, då det faktiskt var då jag arbetade på polisen.
Kommer ihåg alla fina ord, och höga förväntningar.

Framför allt kommer jag ihåg hur mycket pengar & resurser som spenderades på fel sätt, vilket jag inte tror blivit särskilt mycket bättre nu.

Personligen tycker jag ledningen på polisen är skit, rent ut sagt.
Både till dessa puckade prioriteringar, men även till deras oförmåga att komma tillrätta med den negativa kårandan. (Som jag fortfarande anser utgör ett stort problem.)

Dom borde spendera mer tid på att bättre tygla/utbilda de yngre poliserna, istället för att förstärka deras beväpning/utrustning för dom ska kunna lösa de onödiga situationer dom sjävla skapar.
Utrustning är bra, och ser fint ut på papper, men kan inte ersätta ett sunt förnuft.
Jag har hellre ett spjutkastande proffs med mig i strid, än en idiot med en kulspruta. (Om du förstår liknelsen)

Liknelsen kan symbolisera den allmäna skillnaden mellan trafikpoliserna, och dom nya ungtupparna i radiobilarna. (Gissa vem som hör till vad. :D )

KJECOP

Guest
Dr.Bike skrev:
Bra jobbat Kjecop.

En fråga: Hur är intresset för dessa frågor bland dina kollegor?

Alltså BÅDE förebyggande arbete vad avser vägstandard och attityder samt syn på "kunden/trafikanten".

Är detta bara fina ord i någon personalpolicy hos er, eller är det en i allra högsta grad levande kultur?

Jag menar: I mitt förra jobb kom det ut i medeltal ETT nytt modeord varje år.
En dogm som alltid styrde ett redan fungerande arbete, så att det iaf skedde på samma sätt, men man tvingades kalla samma saker för andra ord och begrepp, så man var politiskt korrekt.

De värsta åren var man även tvungen att ändra de fungerande arbetssätten till något som inte fungerade, och hjulet som aldrig varit runt tidigare gick från åttkantigt till trekantigt...

Ja de ansvariga sa (som alltid) "det är en övergångsfas...det blir bra sen", och sen drog de glatt vidare mot nya höjder och befattningar.

Visst, jag låter bitter, men kan försäkra att jag både gjorde så gott jag kunde DÅ, och numera ser tillbaka på det hela med ett, visserligen introvert, men ändock ett leende.

Så därför undrar jag just det jag frågar dig, för INGEN förändring JAG sett hos polisen de senaste åren har varit positiv.
Den var som för oss: neddragningar och löften om förbättringar.
"Det blir bättre sen, när ni förstår hur det funkar..."

Bort med sekreterarna
Närpoliser
Indragningnar av antal stationer
Polismän som mer jobbar som socialassistenter och pappersvändare än poliser
Låg rekrytering och för få nya poliser

Finns det då någon polis som tycker att vägar: Jippii!
Man undrar.
Tack! Jag försöker i alla fall... :)

Nej det är väl så att de flesta poliser inte tänker på detta med vägstandarden. Men det är inget man får lära sig varken i polishögskolan eller som färdig polis. Det är snarare sådant som man lär sig för att man är intresserad och att man som trafikpolis så jobbar man just med trafiksäkerhet och där ingår det mera naturligt att ha koll på vägar, skador, skyltning, vägmarkeringar. Jag vet att det har skett förändringar i vägmarkeringar, skyltningar reparationer m.m. efter påpekande från oss.

Din beskriving från ditt jobb stämmer även väl överens med om hur det är inom polisen. Och som du skrev, "nu gör vi så här och det blir lite jobbigt ett tag men det blir bättre sen... " Men det blir inte bättre för innan det har blivit bättre så är det nya förändringar på gång. Så det blir aldrig någon ro i arbetet och förändringar hinner aldrig "sätta sig". Att jobba inom polisen är oerhört trögt men de allra flesta poliser gör så gott de kan och försöker verkligen göra ett bra jobb. Efter 15 år som polis så har jag lärt mig att det finns ingen tackar mig om jag jobbar sliter som en draghund för att vara arbetstagaren till lags och hinna med allt det vi skall. Nej jag föredrar ett lugnt arbetstempo och gör det jag hinner (fast naturligtvis så bra jag kan). Och när jag någon gång stoppar en som kört för fort men inte rapporterar denne så sover jag gott... Fast naturligtvis så rapporterar jag många också men jag ser lite till omständigheterna, trafikintensitet, omgivning osv.

Nej det har inte skett många förändringar de senaste åren som varit något positivt. De förändringar som skett påverkar många poliser negativt genom stress och känslan av att vara otillräcklig.

Det fungerar ungefär så här inom polisen (Polismyndigheten i ett nötskal):

"Polismyndigheten och ett privat företag hade en roddtävling. Det privata företaget vann med en kilometer. Polismyndigheten lejde några analytiker som skulle förklara vad som gått snett.

De rapporterade att privatföretaget haft en styrman och sju som rodde, medan polismyndigheten hade sju styrmän och en som rodde.

Polismyndigheten ändrade genast sitt roddlag. Nu hade man en förste styrman och sex styrkonsulenter och en roddare.

I returen vann privatföretaget med två kilometer. Nu förstod polismyndigheten att något var fel och något radikalt måste göras.

Polismyndigheten avskedade då roddaren..."

KJECOP

Guest
#Olsson# skrev:
Vad vill ni göra då?

(nyfiken)
Jag vill jobba med trafiksäkerhetsarbete. Främst vill jag jobba förebyggande, bl.a. genom personliga kontakter och samtal och kanske kunna öka förståelsen av riskerna i trafiken och hur snabbt och lätt en olycka sker. I ena stunden har man full kontroll och i nästa så är man helt utlämnad till turen eller oturen utan att kunna påverka situationen. Det man kan påverka är det som sker INNAN man tappat kontrollen...

Men visst ingår det i mitt jobb att rapportera de som gör fel i trafiken. Fast jag tycker att det blir fel när man bestämmer att vi skall rapportera si och så många tusen för en viss trafikförseelse. Jag ser det som viktigare att jobba på platser där det är trafikfarligt.

Men att rapportera många förare för t.ex. hastighet är en del i nollvisionen och en del i att sänka medelhastigheten på våra vägar. Dessa direktiv till polisen kommer från Vägverket och politiker till Rikspolisstyrelsen som sedan har satt upp dessa mål och riktat sig till cheferna inom polismyndigheterna i hela Sverige.

Så var beredda på att det kommer att vara många kontroller ute på våra vägar i år. Men håll med om att det är bra om man kan få ned antalet döda och skadade i trafiken. Det är trots allt många oskyldiga som dör i trafiken varje år...

Vi alla kanske kan hjälpas åt i år att minska antalet döda och skadade i trafiken i år...??? Det enda som behövs är att vara lite försiktigare och anpassa hastigheten lite mera och betrakta alla bilister som älgar, fast fler och värre...

-PLM- skrev:
Ska inte poliser få ha egna åsikter, eller få vara sarkastiska och besvara syrliga kommentarer utan att vara "skitstövlar"?
Poliser är ju också människor, och jag har en känsla av att de också kan känna känslor, bli arga och irriterade osv. Måste de skriva korrekt och personlighetsbefriat bara för att de är poliser?
Hej PLM... :hej

Som sagt, man skall inte bara skälla på er Potatisar!

Tack för ditt stöd och din förståelse som du visat flera gånger i det här och i erat forum! :tummenupp

Jag hoppas att vi ses i vår och sommar. Fast det vet jag att vi kommer att göra :yoparty

Kjelle

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
oj, den här tråden har tagit fart i en helt annan inriktning, Jag orkar inte läsa allt men Jag vill säga att Jag fårr en jäkligt bra bild av våra Forumspoliser (ej att förväxlas med trådpoliser) och det tycker Jag är jäkligt kul när det finns binikermaskar som hamre´n ute på gatorna.
En bra snut märks inte tyvärr, de är ju som de ska/förväntas vara, det är bara skitkorvarna som sticker ut på bra snutars bekostnad.

KJECOP skrev:
Jag hoppas att vi ses i vår och sommar....

Tror du det är ömsesidigt? :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...