Nu lever ju jag helst i det förgångna men varje gång jag ser detta omslag så ler jag. Så jäkla stor skillnad mot dåvarande Mc-Nytt och Allt om Mc.
Gratis i brevlådan till alla motorcykelägare.
Bäst i test påverkade flera av mina hojval.
Utöver min DR500 och DR600. Provkörningen av Z750 LTD lästes många gånger men det dröjde 30 år innan jag köpte en. Fast dom gillade den inte lika mycket som jag gör.
Janne Leek då? Nog kunde han hantera det svenska språket. Var han motorjournalist?
Många kåserier om vägar, kurvor, motorer, resor och Bikes favoritöl.
Visst var det till Aldenau (?) han flyttade? Nära Nurburgring. Han beskrev ofta hur vackert det var och vilka fina vägarna är däromkring. Vilket jag håller med om.
Han förklarade också varför man bör ha tre likadana klistermärken. Ett att klistra varsomhelst, ett noga placerat på hjälmen och ett som sparas. Så är det ju.
Förr när jag fortfarande skrev på Facebook fick jag en Like av Janne Leek. Bara en sån sak.
Jag slutade läsa Bike i slutet av 90-talet. Det blev båttidningar istället.
Jag ser att Janne skriver i MCM Classic. Kul!
Annars har jag läst de amerikanska Cycle, Cycle World och Motorcyclist.
Engelska Bike men framförallt favvotidningen Performance Bikes. Rätt stor skillnad mellan amerikanska och engelska skribenter. Jag gillade de amerikanska bättre. Men även där slutade jag köpa tidningarna på 90-talet. PB lades dessutom ner.
SMCs tidning var ju ingen höjdare på 70-talet. Man läste den när den kom i brevlådan. Verkade vara skriven av och för gubbar i 30-40-årsåldern som körde BMW och Guzzi. ”Vilka bildelar kan du använda på din mc - vi har listan” Sant. Återkommande i flera nummer.
Namnbytet till Mc-Folket andades logdans och träskor. Självklart varselväst. Jag var mera silvertejp på knät, bakåtflytt och Boeri Turbo. Ballaste hjälmen.
Fast Träffkalendern var bra. Visst fanns det tips om fik/”mc-fik” också? Minns inte.
B-R-Ö-registret fanns. En annan tid. Med helförsäkring och mobiltelefon behövs inte det. Anmäl dig med namn, ort och telefonnummer om du kan hjälpa till med Bärgning, Reparation och/eller Övernattning.
En annan tid…
Vi ser hur bra det funkar med Facebook,YT och liknande när någon behöver hjälp. I alla fall har jag sett det. Det skakas fram kedjor, verktyg, nya slangar och det transporteras grejer.
Även sporthoj.com funkar till sådant.
Det är sällan eller aldrig jag ser någon hojåkare utmed vägarna som behöver hjälp. Däremot så ser jag hojåkare utmed vägarna som står och pratar i telefon.
För flera år sedan kom jag ikapp en hoj som just svängt av vid en p-ficka eller nåt sånt. Jag frågade -Behöver du hjälp med något?
-Nä tack, jag ska bara röka, sa hon.
Det kändes fånigt. Man behöver inte stanna nuförtiden.
Fast tysken på campingen i Norge kom till mig för att låna verktyg. Han behövde spänna kedjan. Han hade inga verktyg! Mina nyförzinkade original Kawasaki från 1982 funkade.
Ja, så när det gäller tidningar så har jag redan de jag är intresserad av. Några touringtips för Öst-Tyskland känns iofs lite gamla, likaså Tjeckoslovakien och Jugoslavien.
Kortet och mobilen ba’ så är saken biff.