MC-Folket, vad har hänt? Tidningen är ju bra nu?!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
? ...en tavla behöver inte bli vackrare för att konstnären har fler färger på paletten 😀
Det är nog inte så mycket språket som att engelsmännen har lite mer av det där ”bar brawl” och stick it to the man i sig än vad vi ordningsamma och strävsamma svenskar har. Avspeglar sig i vad man skriver om, hur man skriver om det och hur det förpackas.

Precis som roffe så förväntar jag mig inte att MC Folket ska bli nya PB mag men det tror jag inte att någon egentligen vill heller, helt säkert inte majoriteten av SMCs medlemmar iaf, om kanske några av oss medlemmar på SH hade gillat det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Även att det är väl tiodubbelt fler som kör motorcykel i England så mycket större kundgrupp att kunna sälja tidningen till
Mmm, men trots det så ha alla de roliga brittiska tidningarna också försvunnit.

Fastbiken, Superbike Magazine, Performance Bikes... det var inte så PK på den tiden... :D

Saknar de gamla hjältarna, Gus Scott, Ronnie Smith...

 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Mmm, men trots det så ha alla de roliga brittiska tidningarna också försvunnit.

Fastbiken, Superbike Magazine, Performance Bikes... det var inte så PK på den tiden... :D

Saknar de gamla hjältarna, Gus Scott, Ronnie Smith...

"Streetfighters" verkade hänga med till 2013 någonstans.

Gällande PK, ja, det är det som är så beklämmande 🤣 Varför nu om inte då?

"Ös" som sagt i alla de där brittiska tidningarna. Och de lade verkligen ner all energi på framsidan så man bara var tvungen att köpa tidningen.

Gällande Streetfighters så var det ju inte heller skrivet i sten att hojen skulle vara kåplös, utbytta kåpor förekom också.
Samt en del tvåtaktare.

Ducati 916 baken var populär minns jag.
(Som än idag är förj-vligt fin.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som någon redan skrivit så är första silen gratis, den finns digitalt här, gratis:

 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ska jag gå med i SMC, det är frågan?

Så jag får se blaskan...
Det är klart att du skall vara med i SMC!
SMC är de enda som i organiserad form försvarar oss motorcyklister mot klåfingriga (och avundsjuka...?) människor som vill begränsa vår frihet att köra hoj.

Du behöver inte ens fundera på medlemsavgiften (595 spänn), den tjänar du enkelt in på diverse rabatter; försäkringsbolag, färjelinjer, besiktning mm.

Så du har allt att tjäna på medlemskap!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Sedan skall vi ha i minnet att engelsk journalistik också har hjälp av det engelska språket, mycket större i ordrikedom och formuleringsmöjligheter.
Det är nog snarare snudd på funktionella analfabeter än språket i sig som utgör skillnaden mellan svensk och brittisk journalistik. Inte sjutton har vi utrustats med ett fattigt och innehållslöst språk!
Mångata, ombudsman, moped och varför inte smörgåsbord! Sammansatta ord som britter inte ens förstår tjusningen med. De ger dessutom möjligheten att uppfinna nya ord som är begripliga och förståeliga direkt utan extra förklaring. Samma ljud skrivet på sju? olika sätt. Tonalitet, visserligen inte som i mandarin men iaf något som inte heller britterna varken har eller förstår.

Bara för att våra "journalister" inte är lika vältränade som många av sina utrikiska kollegor så är inte vårt språk på något sätt fattigare. Vi läser, de flesta av oss dessutom. engelskspråkiga publikationer med engelska som andra- eller tredjespråk och det färgar upplevelsen inte helt litet, icke att förglömma.

Björn Wallde kåserade för länge sedan om HD:s då tilltgande popularitet precis när 883:an kommit. Inte helt ordagrant men...

"Här åker man, det regnar, det är kallt och jag är blöt och fryser. Men det är det minsta av mina problem just nu...
Tanken på att när nästa svenssonbil passeras, så sitter de där inne och tänker; titta, där kommer en till sån där jäkla trendnisse, är mycket värre!"

Nu så här närmare 35 år senare så blir man lite varm inombords, trots blötan.

[EDIT] Det ska f-n till att stava ens till analfabet, det suger.[/EDIT]
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är nog snarare snudd på funktionella alfabeter än språket i sig som utgör skillnaden mellan svensk och brittisk journalistik. Inte sjutton har vi utrustats med ett fattigt och innehållslöst språk!

Håller med fullständigt! Det är inte språket som är problemet, det är journalister som ska vara så PK så ingen blir kränkt eller upprörd, det finns en anledning till att vi svenskar ses som lite "tråkiga" i andra länder. Vi är så allvarliga och oroliga för att någon ska bli arg på oss, vilket även speglas i MC-tidningarna. Sen att de flesta MC tidningarna i Sverige (MC-folket undantaget) äga av tyskarna, som är precis lika allvarliga och humorfria som svenskarna så är det inte så konstigt... :D

För att ingen journalist eller annan person nu ska bli arg på mig, för det klarar jag inte av, så måste jag såklart förtydliga att det kan finnas spår av ironi i min text... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För den som följt motorpress sedan 1950-talet så är det tydligt att det inte ängslighet eller PK-ism som är ett problem på något språk faktiskt.

Däremot så är såväl tradition som utbildningsnivå och språkrikedom hos journalister en sak som starkt skiljer Sverige och anglosaxiska länder åt.

Det har varit tydligt under många år, det är också tydligt att detta berör fler områden, exempelvis politikers förmåga att uttrycka sig muntligen och skriftligen. Lyssna tex på ett tal (eller läs) av en brittisk politiker i jämförelse med en svensk.

Man brukar från svenskt håll anföra att Strindberg använde fler ord än Shakespeare men chansen är stor att den svenske journalisten, politikern eller företagsledaren inte läst någon av dem medan den engelske läst bägge.
Svenskar är också utomlands kända för att vara tråkiga middagsgäster då de inte kan samtala om någonting då de ofta saknar kulturella referenser, aka obildade. Att detta även till stor del gäller den svenska journalistkåren är lätt att konstatera genom att öppna en tidning.

Att skriva på en gång läsvärt, underhållande och bildande är helt enkelt ingenting som ansetts viktigt i Sverige. I svensk motorpress kan jag på rak arm endast komma på tre; Åke Borglund, Claes Johansson och Jan Leek.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Svenskar är också utomlands kända för att vara tråkiga middagsgäster då de inte kan samtala om någonting då de ofta saknar kulturella referenser, aka obildade. Att detta även till stor del gäller den svenska journalistkåren är lätt att konstatera genom att öppna en tidning.
Njae, det här känns som en skröna du drar fram ur bakfickan. Svenskar är nog precis lika goda eller dåliga kålsupare som de flesta andra nationaliteter vad gäller kultur.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
För den som följt motorpress sedan 1950-talet så är det tydligt att det inte ängslighet eller PK-ism som är ett problem på något språk faktiskt.

Däremot så är såväl tradition som utbildningsnivå och språkrikedom hos journalister en sak som starkt skiljer Sverige och anglosaxiska länder åt.

Det har varit tydligt under många år, det är också tydligt att detta berör fler områden, exempelvis politikers förmåga att uttrycka sig muntligen och skriftligen. Lyssna tex på ett tal (eller läs) av en brittisk politiker i jämförelse med en svensk.

Man brukar från svenskt håll anföra att Strindberg använde fler ord än Shakespeare men chansen är stor att den svenske journalisten, politikern eller företagsledaren inte läst någon av dem medan den engelske läst bägge.
Svenskar är också utomlands kända för att vara tråkiga middagsgäster då de inte kan samtala om någonting då de ofta saknar kulturella referenser, aka obildade. Att detta även till stor del gäller den svenska journalistkåren är lätt att konstatera genom att öppna en tidning.

Att skriva på en gång läsvärt, underhållande och bildande är helt enkelt ingenting som ansetts viktigt i Sverige. I svensk motorpress kan jag på rak arm endast komma på tre; Åke Borglund, Claes Johansson och Jan Leek.
Du glömde Gunnar Friberg!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu lever ju jag helst i det förgångna men varje gång jag ser detta omslag så ler jag. Så jäkla stor skillnad mot dåvarande Mc-Nytt och Allt om Mc.
IMG_1159.jpeg

Gratis i brevlådan till alla motorcykelägare.

Bäst i test påverkade flera av mina hojval.

IMG_0137.jpeg

Utöver min DR500 och DR600. Provkörningen av Z750 LTD lästes många gånger men det dröjde 30 år innan jag köpte en. Fast dom gillade den inte lika mycket som jag gör.

Janne Leek då? Nog kunde han hantera det svenska språket. Var han motorjournalist?
Många kåserier om vägar, kurvor, motorer, resor och Bikes favoritöl.


IMG_2516.jpeg

Visst var det till Aldenau (?) han flyttade? Nära Nurburgring. Han beskrev ofta hur vackert det var och vilka fina vägarna är däromkring. Vilket jag håller med om.
Han förklarade också varför man bör ha tre likadana klistermärken. Ett att klistra varsomhelst, ett noga placerat på hjälmen och ett som sparas. Så är det ju.
Förr när jag fortfarande skrev på Facebook fick jag en Like av Janne Leek. Bara en sån sak.
Jag slutade läsa Bike i slutet av 90-talet. Det blev båttidningar istället.
Jag ser att Janne skriver i MCM Classic. Kul!

Annars har jag läst de amerikanska Cycle, Cycle World och Motorcyclist.
Engelska Bike men framförallt favvotidningen Performance Bikes. Rätt stor skillnad mellan amerikanska och engelska skribenter. Jag gillade de amerikanska bättre. Men även där slutade jag köpa tidningarna på 90-talet. PB lades dessutom ner.

SMCs tidning var ju ingen höjdare på 70-talet. Man läste den när den kom i brevlådan. Verkade vara skriven av och för gubbar i 30-40-årsåldern som körde BMW och Guzzi. ”Vilka bildelar kan du använda på din mc - vi har listan” Sant. Återkommande i flera nummer.
Namnbytet till Mc-Folket andades logdans och träskor. Självklart varselväst. Jag var mera silvertejp på knät, bakåtflytt och Boeri Turbo. Ballaste hjälmen.
Fast Träffkalendern var bra. Visst fanns det tips om fik/”mc-fik” också? Minns inte.
B-R-Ö-registret fanns. En annan tid. Med helförsäkring och mobiltelefon behövs inte det. Anmäl dig med namn, ort och telefonnummer om du kan hjälpa till med Bärgning, Reparation och/eller Övernattning.
En annan tid…
Vi ser hur bra det funkar med Facebook,YT och liknande när någon behöver hjälp. I alla fall har jag sett det. Det skakas fram kedjor, verktyg, nya slangar och det transporteras grejer.
Även sporthoj.com funkar till sådant.

Det är sällan eller aldrig jag ser någon hojåkare utmed vägarna som behöver hjälp. Däremot så ser jag hojåkare utmed vägarna som står och pratar i telefon.

För flera år sedan kom jag ikapp en hoj som just svängt av vid en p-ficka eller nåt sånt. Jag frågade -Behöver du hjälp med något?
-Nä tack, jag ska bara röka, sa hon.
Det kändes fånigt. Man behöver inte stanna nuförtiden.
Fast tysken på campingen i Norge kom till mig för att låna verktyg. Han behövde spänna kedjan. Han hade inga verktyg! Mina nyförzinkade original Kawasaki från 1982 funkade.

Ja, så när det gäller tidningar så har jag redan de jag är intresserad av. Några touringtips för Öst-Tyskland känns iofs lite gamla, likaså Tjeckoslovakien och Jugoslavien.
Kortet och mobilen ba’ så är saken biff.


IMG_2590.jpeg
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Håller med fullständigt! Det är inte språket som är problemet, det är journalister som ska vara så PK så ingen blir kränkt eller upprörd, det finns en anledning till att vi svenskar ses som lite "tråkiga" i andra länder. Vi är så allvarliga och oroliga för att någon ska bli arg på oss, vilket även speglas i MC-tidningarna. Sen att de flesta MC tidningarna i Sverige (MC-folket undantaget) äga av tyskarna, som är precis lika allvarliga och humorfria som svenskarna så är det inte så konstigt... :D

För att ingen journalist eller annan person nu ska bli arg på mig, för det klarar jag inte av, så måste jag såklart förtydliga att det kan finnas spår av ironi i min text... :)
Kolla aldrig fakta… INGEN mc-tidning i Sverige ägs av tyskar. Bike har ett samarbete med Motorrad (tyskt), inget ägande. Min ironi är att jag råkade gilla ditt inlägg…:krama
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Annars har jag läst de amerikanska Cycle, Cycle World och Motorcyclist.
Engelska Bike men framförallt favvotidningen Performance Bikes. Rätt stor skillnad mellan amerikanska och engelska skribenter. Jag gillade de amerikanska bättre. Men även där slutade jag köpa tidningarna på 90-talet. PB lades dessutom ner.

Jag brukade köpa PB mag i en tidningsbutik i centrala Göteborg i slutet av nittiotalet, kostade skjortan för en fattig student minns jag. Varvade det med att köpa (också brittiska) iD som var någon blandning av avantgarde mode och obskyr musik. PB mag dock, älskade den både för att den hade massa coola hojbyggen, seriösa sporthojstester och tekniska djupdykningar.

här för övrigt en utgåva jag faktiskt hade, som ev en gammal grävling här på forumet kan känna igen sig (oklart om han framför sin båge på samma sätt dock).

1734550764441.jpeg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har bara ett exempel från någon av de brittiska tidningarna, som är en bra representant för hur de beskrev saker på ett sätt som dels är svårt att efterlikna på svenska, och dels förmodligen skulle vara omöjligt utan att folk ”rasar” för mycket.

Jag parafraserar här:

”A motorcycle tire is like a woman, be shure to warm them up properly, then you can shag them all day…”
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kolla aldrig fakta… INGEN mc-tidning i Sverige ägs av tyskar. Bike har ett samarbete med Motorrad (tyskt), inget ägande. Min ironi är att jag råkade gilla ditt inlägg…:krama
Sorry Tomas, du har helt rätt. Jag blandade ihop Motorrad Nordic med tyska Motorrad, my bad…
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Njae, det här känns som en skröna du drar fram ur bakfickan. Svenskar är nog precis lika goda eller dåliga kålsupare som de flesta andra nationaliteter vad gäller kultur.
Jag såg någon undersökning om att svenska börs-VDar läser ”mer än genomsnittet” och det ansågs vara bevis nog för att vederlägga bilden av att franska motsvarigheter drog lott om vem som skulle behöva sitta med svensken som bara kunde tala om golf och affärer. Frågan är snarare om man inte kunde förvänta av en börs-VD att denne är beläst långt ÖVER genomsnittet då de ofta innehar dubbelexamen civing/civek/Handels.

Tyvärr har nog det svenska skolhaveriet påverkat mer än vad vi hoppas och det under längre tid. Hur skall vi annars förklara att svensk journalistik håller så låg nivå? Hörde häromdagen i radio hur en ”journalist” inte ens visste vad Pygmalion handlade om; ”-pagma-vadå?” Allmänbildningen känns inte strålande hög på kulturområdet om man säger så.

Men engelska eller amerikanska tidningar är ofta väldigt underhållande med kärnfulla formuleringar och träffsäkra liknelser. Ibland får de till det i tysk press men det blir oftare ett mer sterilt ordbajsande så man kan tro att det är ChatGPT som skrivit reportagen. Ungefär som i senaste Allt om MC där ”provkörningen” av Ducati Multistrada tillhör det absolut mest intetsägande jag någonsin har läst. En typisk torrskrivning skulle jag säga, dvs en ”rapport” man skriver ihop med broschyr och marknadsföringsmaterialet framför sig. Kan ens någon gå på det?

I tråden om automatlådor kan man ju läsa flera reportage om samma hojar från olika tidningar och jämföra stil, språk och upplevelse av reportagen. Jag påstår att de engelskspråkiga vinner ”hands down” (även det ett kärnfullt engelskt uttryck).

På tyska minns jag EN träffande beskrivning; det var från AMS test av Toyota RAV4 kanske 2001 där man beskrev stolsklädseln ”wie badehoseinnenseite”. Vilket är riktigt roligt för att det är sant. I övrigt trist generiskt ordbajsande men oftast åtminstone korrekt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top