Tyvärr har nog det svenska skolhaveriet påverkat mer än vad vi hoppas och det under längre tid. Hur skall vi annars förklara att svensk journalistik håller så låg nivå? Hörde häromdagen i radio hur en ”journalist” inte ens visste vad Pygmalion handlade om; ”-pagma-vadå?” Allmänbildningen känns inte strålande hög på kulturområdet om man säger så.
Min egen högst personliga teori är att nivån inom svensk journalistik kan relateras till den bristfälliga journalistutbildningen och det klientel som söker denna utbildning.
Jag är nämligen uppväxt inte långt ifrån den folkhögskola - ja, folkhögskola, inte universitet eller högskola - som utbildat ett påfallande stort antal av landets mest profilerade journalister. Jag skulle vilja sammanfatta hela skiten som en alldeles för kort utbildning med alldeles för låga krav och alldeles för liten betoning på språkbruk och på vad utbildningen faktiskt handlar om - journalism. Därför populär bland elever som kanske inte har de bästa betygen från högstadie och gymnasium. In kommer nolla och ut kommer en påstådd välutbildad journalist, typ.