MC-Folket, vad har hänt? Tidningen är ju bra nu?!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Tyvärr har nog det svenska skolhaveriet påverkat mer än vad vi hoppas och det under längre tid. Hur skall vi annars förklara att svensk journalistik håller så låg nivå? Hörde häromdagen i radio hur en ”journalist” inte ens visste vad Pygmalion handlade om; ”-pagma-vadå?” Allmänbildningen känns inte strålande hög på kulturområdet om man säger så.

Min egen högst personliga teori är att nivån inom svensk journalistik kan relateras till den bristfälliga journalistutbildningen och det klientel som söker denna utbildning.

Jag är nämligen uppväxt inte långt ifrån den folkhögskola - ja, folkhögskola, inte universitet eller högskola - som utbildat ett påfallande stort antal av landets mest profilerade journalister. Jag skulle vilja sammanfatta hela skiten som en alldeles för kort utbildning med alldeles för låga krav och alldeles för liten betoning på språkbruk och på vad utbildningen faktiskt handlar om - journalism. Därför populär bland elever som kanske inte har de bästa betygen från högstadie och gymnasium. In kommer nolla och ut kommer en påstådd välutbildad journalist, typ.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Min egen högst personliga teori är att nivån inom svensk journalistik kan relateras till den bristfälliga journalistutbildningen och det klientel som söker denna utbildning.

Jag är nämligen uppväxt inte långt ifrån den folkhögskola - ja, folkhögskola, inte universitet eller högskola - som utbildat ett påfallande stort antal av landets mest profilerade journalister. Jag skulle vilja sammanfatta hela skiten som en alldeles för kort utbildning med alldeles för låga krav och alldeles för liten betoning på språkbruk och på vad utbildningen faktiskt handlar om - journalism. Därför populär bland elever som kanske inte har de bästa betygen från högstadie och gymnasium. In kommer nolla och ut kommer en påstådd välutbildad journalist, typ.

...å dom som vet med sig att dom inte ens når upp till den rätt usla standarden hittar man senare som "informatörer" inom kommun och förvaltning.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag tror också att dagens modell med online material som ska locka klick och därmed annonsinkomster har flyttat balansen from kvalitet till volym, vilket man ofta ser med lockande rubriker, fattigt innehåll, ofta onödigt repetitiva/långa, så man kan klämma in fler annonser, och helst några illa dolt produktplaceringar i texten.

För att inte nämna artiklar som köps/lånas/”samarbetas” för att sedan direktöversättas och skickas i tryck…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Jag vågar påstå att Kalix FH har levererat inte så få hyggliga TV-fotografer och ljudtekniker genom åren. Språkfattigdomen får skyllas på att någon började anse att det inte spelar roll hur man stavar/uttrycker sig eller ens läser. Man läste aldrig färdigt Åshöjdens BK och fick läsa bara serier i gymnasiet. Skall man vara förvånad sedan?

Men lyssna på en debatt i underhuset och jämför med en svensk riksdagsdebatt så förstår man att det handlar om mer än journalisternas kunskaper.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag vågar påstå att Kalix FH har levererat inte så få hyggliga TV-fotografer och ljudtekniker genom åren.

Fotografer och ljudtekniker - ja. Journalister - nej. Två helt olika utbildningar och olika klientel där de förstnämnda förmodligen är de som anländer till skolan med hyggliga betyg och ett intresse för att faktiskt göra något vettigt av sin studietid.

Jag tror att detta är en starkt bidragande orsak till nivån som nu syns inom svensk journalistik. Folk med dåliga betyg och taskigt språkbruk kommer in på slapparutbildning där det knappt ställs några krav alls och vips har de fått titeln journalist…

Sedan håller jag med om att något också har hänt med ungdomarnas läsande och detta verkar gälla allt från lågstadie till gymnasium. Det är ju inte många månader sedan några ur högskolevärlden klagade på just detta. Ungarna som nu kommer till landets högskolor läser för dåligt för att klara av och kunna tillgodogöra sig den högskoleutbildning de själva valt…

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I mitt yrke har jag ofta att göra med högutbildade tjänstemän, inklusive högre chefer. När jag hjälper dem att förstå olika koncept brukar jag ofta fråga dem vilka böcker inom sitt område som de har läst och som intresserat dem. Brukar resultera i en helt nollställd blick.

När jag (efter att de beklagat sig över hur kasst deras verksamhet funkar och de förstår inte varför) rekommenderar någon bok jag tror de skulle ha nytta av tittar de på mig som jag vore fullständigt galen. De vill bara ha en PowerPointbild med fem punkter som säger exakt vad de skall göra utan att behöva tänka eller reflektera.

Ett tag tänkte jag att jag skulle försöka underlätta genom att för egna pengar köpa böcker som jag gav bort till folk för att stimulera nyfikenhet, i tron att de skulle bli tacksamma. Det fick jag sluta med. Sågs i princip som en förolämpning. På ett ställe ledde det till så mycket skitsnack bakom min rygg att jag inte längre kunde göra mitt jobb.

Svenskar är illitterata idioter.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I mitt yrke har jag ofta att göra med högutbildade tjänstemän, inklusive högre chefer. När jag hjälper dem att förstå olika koncept brukar jag ofta fråga dem vilka böcker inom sitt område som de har läst och som intresserat dem. Brukar resultera i en helt nollställd blick.

När jag (efter att de beklagat sig över hur kasst deras verksamhet funkar och de förstår inte varför) rekommenderar någon bok jag tror de skulle ha nytta av tittar de på mig som jag vore fullständigt galen. De vill bara ha en PowerPointbild med fem punkter som säger exakt vad de skall göra utan att behöva tänka eller reflektera.

Ett tag tänkte jag att jag skulle försöka underlätta genom att för egna pengar köpa böcker som jag gav bort till folk för att stimulera nyfikenhet, i tron att de skulle bli tacksamma. Det fick jag sluta med. Sågs i princip som en förolämpning. På ett ställe ledde det till så mycket skitsnack bakom min rygg att jag inte längre kunde göra mitt jobb.

Svenskar är illitterata idioter.
Haha, jag har också alltid köpt böcker till medarbetare när de fyller jämnt/slutar/börjar. I akademiska yrken får man liksom inte bli förolämpad av sådant.

Nåja, vi lär inte förändra världens gång den här gången heller. :)

Snart jul och därmed lästips:
Gogol skrev ju bland annat ett gäng noveller i inte alltför långt format. I dessa påvisade han typiskt mänskliga egenskaper på ett unikt vis.
Historien om Ivan Ivanovitj och Ivan Nikoforevitj är en liten berättelse om två gentlemän och bästa vänner som på grund av ett missförstånd blir dödsfiender och ägnar resten av sina liv åt att fåfängt försöka bekriga varandra. Till vilken nytta?
Läs boken, den kan nog vara uppbygglig även för SH-are. 👍

Rätt som det är återupptäcker människor litteraturen och ställer krav på verkshöjd även inom motorjournalistiken och då slipper vi kanske se så skämmiga ”texter” som den om Multistradan i Allt om MC.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_1306.pngIMG_1307.pngIMG_1308.pngIMG_1309.png

Ett strålande exempel på torrskrivning, sedan får de påstå vad de vill. Hittepå-artikel som otroligt nog verkar översatt från engelska men författaren kanske ändå kämpat sig igenom två år i Kalix?

Hur är det möjligt att skriva så många sidor utan att säga någonting alls?

Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
@BrooklynS all heder till någon som uppskattar Claes Johanssons gärning som journalist.

Han var den stora anledningen till att jag fick upp ögonen för Prototyp i Hamburg, efter att ha lyssnat på en utläggning som hette duga.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
@BrooklynS all heder till någon som uppskattar Claes Johanssons gärning som journalist.

Han var den stora anledningen till att jag fick upp ögonen för Prototyp i Hamburg, efter att ha lyssnat på en utläggning som hette duga.
Honom har jag följt sedan han var praktikant på Teknikens värld på åttiotalet. Personlig, rolig och fantasifull. Tog ut svängarna i både hyllningar och sågningar. ”Den manuella växellådans manövrerande var en direkt uppmaning att välja automat” (MB Compact). Tror även att det var han som myntade just det där begreppet ”hårfrisörskebil” om sminkade fjantbilar där Nissan Sunny Sport Coupé var det mest framstående/motbjudande exemplet.
Har nog trettio eller rentav fyrtio årgångar Teknikens Värld liggandes i banankartonger i källaren. Förutom lika mycket till av andra motortidningar.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Honom har jag följt sedan han var praktikant på Teknikens värld på åttiotalet. Personlig, rolig och fantasifull. Tog ut svängarna i både hyllningar och sågningar. ”Den manuella växellådans manövrerande var en direkt uppmaning att välja automat” (MB Compact). Tror även att det var han som myntade just det där begreppet ”hårfrisörskebil” om sminkade fjantbilar där Nissan Sunny Sport Coupé var det mest framstående/motbjudande exemplet.
Har nog trettio eller rentav fyrtio årgångar Teknikens Värld liggandes i banankartonger i källaren. Förutom lika mycket till av andra motortidningar.
Audi TT kallades också hårfrisörskebil, även motsvarande nedsättande benämning i England.
Jag hade några årgångar av Teknikens Värld från 80-talet som jag slängde senare. Det har jag ångrat många gånger.
När jag gick i plugget så läste jag ofta TV på biblioteken. Hette det MC-salongen där årets nya hojar presenterades? Moppetester slukades. Det var inte så ofta. Artikel om hur man registrerar sin trimmade moppe till lätt mc lästes ofta. Jag tror att jag lånade hem hela årgångar ibland. Mc-Nytt, MC-Sport och Allt om Mc hade jag redan. De finns kvar.

IMG_1166.jpeg

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hah ja Mercedes manuella växellådor är lika rappa och roliga som att be en Östtysk byråkrat
pröva en ansökan om att erhålla tillstånd å statens vägnar i syfte att omdisponera utfallet i växellådan med målet att få prövningstillstånd huruvida slutväxeln är mottaglig för ett annat varvtal än vad som i nuläget distribueras. Karbonkopia till; Transportministeriet, Väghållaren, Myndigheten för allmänhetens vistande å Statens vägnät samt Stasi.

Eller så beställer man sin Mercedes med automatlåda.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Sedan håller jag med om att något också har hänt med ungdomarnas läsande och detta verkar gälla allt från lågstadie till gymnasium. Det är ju inte många månader sedan några ur högskolevärlden klagade på just detta. Ungarna som nu kommer till landets högskolor läser för dåligt för att klara av och kunna tillgodogöra sig den högskoleutbildning de själva valt…
Hur f#n ska man få ungarna att läsa när föräldrar sitter
med näsan i mobilen.:huvet
En del yngre har i sitt hem ingen tidning eller bok liggande synlig

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Mycket snack om att det var bättre förr, och att det är engelska tidningar som gäller.
Det är ju inte jätte längesen det gjordes ett par tappra försök till riktigt bra tidning här i Sverige. Bara att hoppas på mc folket håller ut längre med samma höga nivå.

1000002388.jpg

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...