Mc hajk på 525:a?

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Hoj
Honda VFR
Nej nu menade jag såklart inte att det var någon överlevnadskurs.. Men "folk" tenderar väldigt ofta att ta med lite väl mycket ut som de "tror" de kommer att behöva. Har kört en del kurser ute i skogen för "stadsbor" och om ni bara visste vad jag sett i deras packningar! :)

Det vore kanske kul för trådskaparen att göra det till lite mer utmaning, inte ta med halva garaget och mammas filtar.. har man bebyggelse så nära som han skulle ha, så varför inte?

Jägarkök är bra, bara så man kan koka vatten, några dl t-röd, några plastpåsar (lyx jag vet), bra tändare, flera lager med kläder (skippa alla tjocka tröjor), frytorkad mat (dyrt men smidigt), myggnät, KNIV, mobiltelefon, karta, ensamma vargen/enmanstält, regnskyddad ryggsäck och någon som vet var man är. Klart! :tummenupp

EDIT; Första förband är ett måste! Nål och tråd tar ingen plats heller. Tips för tvättmedel... Tag en st plastpåse, plocka massa björklöv, mindre desto bättre. Fyll påsen till 2/4-delar med vatten, resten med löv. Skaka, skaka, skaka, låt dra, skaka, skaka, skaka och skaka. Låt dra lite. Plocka ur löven.
Du har nu gjort ett helt naturligt tvättmedel. Lägg ner sockar, kalsonger och annat du vill ha rent. Skaka om! Varmt vatten är bra, så ingen nackdel om björklöven får ligga o dra 10 min i solen innan tvätt.

Och gott luktar det med sen... :tummenupp

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ett tips!

Kanske låter fånigt, men hör med någon som gjort en någorlunda seriös militärutbildning inom armén.

Efter lumpen har jag vart mycket ute i skog o mark. Mest helger med två övernattningar iofs, men ändå.

Skippa eldstål och annat skit, ta med två tändare, Zippo om du vill. Se till att ha med en bra KNIV! Kniv är oumbärligt! Tips kan vara att ladda hem SoldF..

Ahahaha SoldF för att övernatta 2-4 nätter i skogen... Jag döör
:rofl

Undrar om inte något universitet erbjuder vildmarkskunskap 10p annars :D

Stick ut och kör nu Prulle. Glömmer du något så är det inte hela världen. Augustinätter är varma :tummenupp

Last edited:

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Hoj
Honda VFR
Ahahaha SoldF för att övernatta 2-4 nätter i skogen... Jag döör
:rofl

Undrar om inte något universitet erbjuder vildmarkskunskap 10p annars :D

Stick ut och kör nu Prulle. Glömmer du något så är det inte hela världen. Augustinätter är varma :tummenupp

Det är väl inget fel att vara påläst samt att klara sig fullt ut med så lite som möjligt? Jag har gått på tur så många gånger med folk som inte ens haft vett att ha med sig kniv... men snus har de med sig. :)

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Det är väl inget fel att vara påläst samt att klara sig fullt ut med så lite som möjligt? Jag har gått på tur så många gånger med folk som inte ens haft vett att ha med sig kniv... men snus har de med sig. :)

Om jag någon gång skulle glömma snusen:näsblod när jag drog till skogs så får man hoppas att man glömt kniven också.... för mitt eget och andras bästa.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2879133 Om jag någon gång skulle glömma snusen:näsblod när jag drog till skogs så får man hoppas att man glömt kniven också.... för mitt eget och andras bästa.
samma här annars kanske jag spyr ner dom.

Skiten sprak på att jag inte har nån att köra med så kommer nog bara köra en ner bantad variant i år och nästa sommar när lite polare har fixat mc kort (fyller på sen höst/vinter) så ska det köras en lite värre variant. Kanske tom så man behöver förbereda sig :hihi

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe

Nejdå det är inte alls fel. Fast det känns lite overkill att sitta hemma och plugga innan man ger sej ut. På en tur som Prulle kan tänkas ge sej ut på så gör det kanske inte så mycket om han glömmer kniven, han kan ju ändå stanna till när han tankar och köpa en.

Men visst har du rätt i sak. Lite kunskap är inte fel när man ska ut i skogen några nätter! Om inte annat för att undvika att särskriva ihjäl alla trän. Eller hur prulle :D

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Nejdå det är inte alls fel. Fast det känns lite overkill att sitta hemma och plugga innan man ger sej ut. På en tur som Prulle kan tänkas ge sej ut på så gör det kanske inte så mycket om han glömmer kniven, han kan ju ändå stanna till när han tankar och köpa en.
Precis, det är ju lite skillnad på en långvandring i Padjelanta eller Sarek och att tuffa runt med motorcykel på skogsvägar, man är aldrig särskilt långt bort från en välutrustad Statoilmack, iofs så är man ju aldrig särskilt långt bort från köpställen ute på fjället heller, även om det är lite viktigare med bra utrustning där.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA