Det där kan ni kanske älta i en annan tråd?
Det är inte så mycket att älta, 2 olika motorfamiljer med olika tillämpningar
Bägge funkar oavsett.
Men visst, tillbaka till topic.
Last edited:
Det där kan ni kanske älta i en annan tråd?
Tack mkt jag hade missat! (och som sagt mkt man kan banta bort)2836409Här är min packlista för en veckotur på offroadhoj i Norge, rep-material och verktyg m.m delades på två hojar. Listan går att korta ned till typ en femtedel, men det är alltid skönt att ha med sig lite för mycket reservdelar . Vi bodde i stugor så vi hade inga tält med oss, hade vi gjort det så hade jag satsat på ett lätt sommartält (kupol eller tunnel) och en liten sommarsovsäck, det behövs ingen säck för -15 grader på sommaren.
Som sagt så kan man minska storleken på denna lista drastiskt, t.ex så funkar framslangen även i bakdäcket om det tryter, så egentligen behöver man inte ha två slangar.
Reservdelar
-----------
Växelpedal
Bromspedal
Kopplingshandtag
Bromshandtag
Kedjelås + kedjestump
Tändstift
Framslang + bakslang
Wire (broms/koppling) + nipplar
Hjullager + packboxar
Meck
----
Ståltråd
Skruvar, muttrar
Buntband
Silvertejp
Smörjolja
Lite lagerfett
Bensinslang
Slanglagningskit
Luftfilterspray
Motorolja
Kemisk metall
Några korta aluminiumstag
Epoxilim
Kedjespray
Loctite
Verktyg
-------
Multitång
Tändstiftsnyckel
Däckjärn
Polygrip
Ringnyckel till hjulbult
Insexnycklar
Bitsmejsel + bits
Pump
Kedjelåsbrytare
Hälsa
-----
Första förband
Zon
Värktabletter
Plåster
Pincett
Arméns hudsalva
Utrustning
----------
Pannlampa / ficklampa
Kamera + extrabatterier
Nål+tråd
Tvättmedel
Eltejp
GPS
Vattensäck
Termos
Kläder m.m
----------
4 kalsonger
4 T-shirts
3 strumpor
1 varm tröja
2 Regnmembran till ställ
1 underställ
1 funktionsbyxor
1 sandaler
Okej då va det bara jag som va dålig på att leta2836657Hallå!?
Grabben ska ut på "hajk", han ska inte korsa Asien eller köra till nordpolen.
Keep it simple, annars kommer du aldrig iväg.
Oljebyten och service gör du på nån mack du träffar på på vägen. Olja etc köper du på plats.
Ta med silvertejp, kemisk metall och buntband så att du kan laga hojjen tillräckligt för att linka tillbaka till civilisationen. Den ligger aldrig längre än en timme bort.
Ett enmanstält väger idag inte mer än 1.5 kg. Kostar iofs en del om du vill ha ett riktigt bra. Rekommenderar dock ett tvåmanstält, för i ett enmanstält kan du knappt vända dig. I ett tvåmatstält får du tom in lite utrustning.
Tackar höll på glömma en kjedje såg, jo jag har också gått scouterna när jag va mindre Och har man diskmedel på innan är det busenkelt att få bort2836927Har du med dig triangakök så har du förmodlingen med dig T-röd eller gasol. Då behöver du inte tänka på tändmedel.
Använder du T-röd så blanda i en skvätt vatten också, typ 10-20%, så blir inte kastrullerna så svarta.
Kör du utan T-röd och ställer kastrullerna direkt på öppen eld så blir de kolsvarta.... Ta med någon liten borste, och diskmedel, att skrubba med.
Ett tips!
Kanske låter fånigt, men hör med någon som gjort en någorlunda seriös militärutbildning inom armén.
Efter lumpen har jag vart mycket ute i skog o mark. Mest helger med två övernattningar iofs, men ändå.
Skippa eldstål och annat skit, ta med två tändare, Zippo om du vill. Se till att ha med en bra KNIV! Kniv är oumbärligt! Tips kan vara att ladda hem SoldF..
Haha. Det här börjar låta som om det är rena överlevnadsövningen. Killen ska ju bara ut och köra lite i skogen
Man rafsar ner lite vad man har dagen innan, sen får man klara sig med det man tagit med
Min första tanke, vart ska du ha med dig 18 liter olja, 13 filter och en himla massa annat för service.
Hur mkt väger ett tält?
sovsäcken är fan så mkt mindre, fast kan ju va skönt att komma ur stället ett tag..
Gillar inte tändare, och tända tidningar när det är blöt, redan gått på den minnan..(i 10 minus är det jätte härligt att sitta stil i en timme och försöka få upp eld med blöttändare och det man hittar plus att det vi snackar om tar lika stor plats som en snusdosa)
Jo precis, alla KTM har serviceintervaller på 500 milhan skulle köra KTM å inte husa?
Sist jag kollade så kunde man köpa motorolja på bensinmackar, han ska ju inte korsa den sibiriska steppen, han ska köra offroad i Sverige, vi har bensinmackar. Ett oljebyte gör man på 30 min på en mack.Är det inte oljebyten var 5-10 timme på en 525'a?
I så fall blir det några liter att ha med
Jag vet mycket, men inte allt. Men låt oss inte tjafsa mer, du anser att en sur KLX är lämpligare för offroadkörningsäventyr med övernattning i Sverige och jag anser att en 525:a är betydligt roligare och lämpligare. Det är ju en smaksak.
Hojen har faktiskt en timräknare i displayen, fast det visste väl du som antagligen vet allting.
Sist jag kollade så kunde man köpa motorolja på bensinmackar, han ska ju inte korsa den sibiriska steppen, han ska köra offroad i Sverige, vi har bensinmackar. Ett oljebyte gör man på 30 min på en mack.
.
Jo precis, alla KTM har serviceintervaller på 500 mil
maj de sa ja inte, har bara fått en kännsla av KTM ägare att de inte är lika jobbigt som med husa, å ja bytte var 5e timme olja å filter på min 650, mer eller mindre efter varannat åk..
Har du hört talas om uttrycket overkill?maj de sa ja inte, har bara fått en kännsla av KTM ägare att de inte är lika jobbigt som med husa, å ja bytte var 5e timme olja å filter på min 650, mer eller mindre efter varannat åk..
Hoppas inte du är seriös med att du byter varje 5h på din 660. Isf servar du lika mycket som oss husaägare där det dessutom är betydligt smidigare att byta olja. Förstår inte vad du ville få fram med att han körde KTM och inte husaberg, spec inte om du servar som du gör.
Helt klart ett vettigt tips, lite de jag försökte få fram ocksåSkippa eldstål och annat skit, ta med två tändare, Zippo om du vill. Se till att ha med en bra KNIV! Kniv är oumbärligt! Tips kan vara att ladda hem SoldF..
Eller så satsar han på ett sk "jägarkök" som finns att köpa i dom flesta sportaffärer, jag upplevde då inte att mina kärl blev speciellt svarta av t-rödAnvänder du T-röd så blanda i en skvätt vatten också, typ 10-20%, så blir inte kastrullerna så svarta.
Vad vet du om de? Har du ens varit i närheten av en skog el vildmark nån gång?Haha. Det här börjar låta som om det är rena överlevnadsövningen. Killen ska ju bara ut och köra lite i skogen
Det där var ju faktiskt jätteroligt, med tanke på vart Starstriker faktiskt varit och kört hoj någonstans .
Vad vet du om de? Har du ens varit i närheten av en skog el vildmark nån gång?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |