Mc hajk på 525:a?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2836409 Här är min packlista för en veckotur på offroadhoj i Norge, rep-material och verktyg m.m delades på två hojar. Listan går att korta ned till typ en femtedel, men det är alltid skönt att ha med sig lite för mycket reservdelar :). Vi bodde i stugor så vi hade inga tält med oss, hade vi gjort det så hade jag satsat på ett lätt sommartält (kupol eller tunnel) och en liten sommarsovsäck, det behövs ingen säck för -15 grader på sommaren.

Som sagt så kan man minska storleken på denna lista drastiskt, t.ex så funkar framslangen även i bakdäcket om det tryter, så egentligen behöver man inte ha två slangar.

Reservdelar
-----------
Växelpedal
Bromspedal
Kopplingshandtag
Bromshandtag
Kedjelås + kedjestump
Tändstift
Framslang + bakslang
Wire (broms/koppling) + nipplar
Hjullager + packboxar

Meck
----
Ståltråd
Skruvar, muttrar
Buntband
Silvertejp
Smörjolja
Lite lagerfett
Bensinslang
Slanglagningskit
Luftfilterspray
Motorolja
Kemisk metall
Några korta aluminiumstag
Epoxilim
Kedjespray
Loctite

Verktyg
-------
Multitång
Tändstiftsnyckel
Däckjärn
Polygrip
Ringnyckel till hjulbult
Insexnycklar
Bitsmejsel + bits
Pump
Kedjelåsbrytare

Hälsa
-----
Första förband
Zon
Värktabletter
Plåster
Pincett
Arméns hudsalva

Utrustning
----------
Pannlampa / ficklampa
Kamera + extrabatterier
Nål+tråd
Tvättmedel
Eltejp
GPS
Vattensäck
Termos

Kläder m.m
----------
4 kalsonger
4 T-shirts
3 strumpor
1 varm tröja
2 Regnmembran till ställ
1 underställ
1 funktionsbyxor
1 sandaler
Tack mkt jag hade missat! (och som sagt mkt man kan banta bort)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
2836657 Hallå!?

Grabben ska ut på "hajk", han ska inte korsa Asien eller köra till nordpolen.

Keep it simple, annars kommer du aldrig iväg.
Oljebyten och service gör du på nån mack du träffar på på vägen. Olja etc köper du på plats.

Ta med silvertejp, kemisk metall och buntband så att du kan laga hojjen tillräckligt för att linka tillbaka till civilisationen. Den ligger aldrig längre än en timme bort.

Ett enmanstält väger idag inte mer än 1.5 kg. Kostar iofs en del om du vill ha ett riktigt bra. Rekommenderar dock ett tvåmanstält, för i ett enmanstält kan du knappt vända dig. I ett tvåmatstält får du tom in lite utrustning.
Okej då va det bara jag som va dålig på att leta:hihi

Tack för stödet också. :)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Har du med dig triangakök så har du förmodlingen med dig T-röd eller gasol. Då behöver du inte tänka på tändmedel.

Använder du T-röd så blanda i en skvätt vatten också, typ 10-20%, så blir inte kastrullerna så svarta.

Kör du utan T-röd och ställer kastrullerna direkt på öppen eld så blir de kolsvarta.... Ta med någon liten borste, och diskmedel, att skrubba med.
:)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
2836927 Har du med dig triangakök så har du förmodlingen med dig T-röd eller gasol. Då behöver du inte tänka på tändmedel.

Använder du T-röd så blanda i en skvätt vatten också, typ 10-20%, så blir inte kastrullerna så svarta.

Kör du utan T-röd och ställer kastrullerna direkt på öppen eld så blir de kolsvarta.... Ta med någon liten borste, och diskmedel, att skrubba med.
:)
Tackar höll på glömma en kjedje såg, jo jag har också gått scouterna när jag va mindre ;) Och har man diskmedel på innan är det busenkelt att få bort :)

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kan man köra Dakar race med en 525 kan nog grabben åka på en utflykt i sina omgivningar med den!
Polarens 525 är oöppnad och medelmåttigt servad samt väldigt hårt körd och den har gått i trakterna 300h. Lustigt nog verkar RFSmotorn hålla bättre än många LC4 motorer.

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Hoj
Honda VFR
Ett tips!

Kanske låter fånigt, men hör med någon som gjort en någorlunda seriös militärutbildning inom armén.

Efter lumpen har jag vart mycket ute i skog o mark. Mest helger med två övernattningar iofs, men ändå.

Skippa eldstål och annat skit, ta med två tändare, Zippo om du vill. Se till att ha med en bra KNIV! Kniv är oumbärligt! Tips kan vara att ladda hem SoldF..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha. Det här börjar låta som om det är rena överlevnadsövningen. Killen ska ju bara ut och köra lite i skogen :)

Om jag skulle tvingas hålla på med såna här förberedelser 6 månader innan avfärd skulle det aldrig bli nåt av!

Man rafsar ner lite vad man har dagen innan, sen får man klara sig med det man tagit med :tummenupp

Ett tips!

Kanske låter fånigt, men hör med någon som gjort en någorlunda seriös militärutbildning inom armén.

Efter lumpen har jag vart mycket ute i skog o mark. Mest helger med två övernattningar iofs, men ändå.

Skippa eldstål och annat skit, ta med två tändare, Zippo om du vill. Se till att ha med en bra KNIV! Kniv är oumbärligt! Tips kan vara att ladda hem SoldF..

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Haha. Det här börjar låta som om det är rena överlevnadsövningen. Killen ska ju bara ut och köra lite i skogen :)

Man rafsar ner lite vad man har dagen innan, sen får man klara sig med det man tagit med :tummenupp

Svensk djungel kan vara livsfarlig :tungan

Du har rätt, ju mindre förberedelse desto mera äventyr.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hur mkt väger ett tält?
sovsäcken är fan så mkt mindre, fast kan ju va skönt att komma ur stället ett tag..

Gillar inte tändare, och tända tidningar när det är blöt, redan gått på den minnan..(i 10 minus är det jätte härligt att sitta stil i en timme och försöka få upp eld med blöttändare och det man hittar :gnissla plus att det vi snackar om tar lika stor plats som en snusdosa)

Tält väger inte mycket och ja kan lova att du ångrar dig om de blir regn och du bara har en pressening som skydd!
Satsa på en sovsäck dom tar inte mycket plats och går att spänna fast antingen utanpå ryggsäcken eller knöla ner den i.

Ta med både tändstål och tändtändare, se till att hålla dom torra så är de ingen fara.

Ett hett tips är att packa allt i en svart soppsäck om du har tänkt ha ryggsäck och ha packningen i, alltså du stoppar i en soppsäck i väskan och stoppar sen packningen i den ala jägarstyle. Var funkis som fan i lumpen!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Är det inte oljebyten var 5-10 timme på en 525'a?
I så fall blir det några liter att ha med :va
Sist jag kollade så kunde man köpa motorolja på bensinmackar, han ska ju inte korsa den sibiriska steppen, han ska köra offroad i Sverige, vi har bensinmackar. Ett oljebyte gör man på 30 min på en mack.

Hojen har faktiskt en timräknare i displayen, fast det visste väl du som antagligen vet allting. :rolleyes:
Jag vet mycket, men inte allt. Men låt oss inte tjafsa mer, du anser att en sur KLX är lämpligare för offroadkörningsäventyr med övernattning i Sverige och jag anser att en 525:a är betydligt roligare och lämpligare. Det är ju en smaksak.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sist jag kollade så kunde man köpa motorolja på bensinmackar, han ska ju inte korsa den sibiriska steppen, han ska köra offroad i Sverige, vi har bensinmackar. Ett oljebyte gör man på 30 min på en mack.
.

Haha. Jag upptäckte att de faktiskt har motorolja i Sibirien också :yoparty

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jo precis, alla KTM har serviceintervaller på 500 mil :rolleyes:

maj de sa ja inte, har bara fått en kännsla av KTM ägare att de inte är lika jobbigt som med husa, å ja bytte var 5e timme olja å filter på min 650, mer eller mindre efter varannat åk..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
maj de sa ja inte, har bara fått en kännsla av KTM ägare att de inte är lika jobbigt som med husa, å ja bytte var 5e timme olja å filter på min 650, mer eller mindre efter varannat åk..

Hoppas inte du är seriös med att du byter varje 5h på din 660. :3freak Isf servar du lika mycket som oss husaägare där det dessutom är betydligt smidigare att byta olja. Förstår inte vad du ville få fram med att han körde KTM och inte husaberg, spec inte om du servar som du gör.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Har du hört talas om uttrycket overkill?

Edit: Jag verkar, som Philsson, ha missförstått och trott att han bytte olja var 5'e timma på sin KTM 660, men så var det ju inte... :trög :3freak

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hoppas inte du är seriös med att du byter varje 5h på din 660. :3freak Isf servar du lika mycket som oss husaägare där det dessutom är betydligt smidigare att byta olja. Förstår inte vad du ville få fram med att han körde KTM och inte husaberg, spec inte om du servar som du gör.

Han körde 650, än så länge har inte KTM gjort en sådan? Gissar han syftar på Husa 650. 15h säger manualen att bytena på en 525 ska ske, de flesta servar innan det, men den klarar nog 30timmar halvhård(touring) körning också. Vilket tjafs det vart...

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Helt klart ett vettigt tips, lite de jag försökte få fram också:tungan
Eller så satsar han på ett sk "jägarkök" som finns att köpa i dom flesta sportaffärer, jag upplevde då inte att mina kärl blev speciellt svarta av t-röd
men de kanske skiljer på civil och militär t-röd ;):rolleyes:

Vad vet du om de? Har du ens varit i närheten av en skog el vildmark nån gång?
Trådskaparen ville ju ha lite tips och i tex soldf som nån nämnde tidigare står de mycket vettigt som är funkis även utanför de militära.:tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA