LionSword
Member of Distinguished Society
Har funderat ett tag på det här och undrar om andra har liknande erfarenheter?
Köpte/beställde en ny hoj i somras på Bike i Trollhättan. Beställde hojen med en del extrautrustning och vi enades om ett pris. Lade handpenning och hade för säljaren förklarat att något lån var jag inte intresserad av, utan snarare handpenning och sedan slutbetalning framåt sensommaren/hösten. Gav säljaren ett datum Då skulle den också vara klar att hämtas.
Säljaren lovade även rabatt på tillbehör, vilket gladde mig. Samtidigt borde det vara en självklarhet när man handlar ny hoj... Har tidigare köpt nya hojar och fått rabatt på delar och tillbehör - utöver slitage - i åtminstone 1 års tid.
I skiftet juli/augusti känner jag mig mer sugen (än vettigt?) på att "få hem" hojen. Tar kontakt med säljaren som lyssnar. Jag tar upp att jag är beredd lägga ytterligare (konstigt vore det väl annars), att slutbetalning kommer erläggas som avtalat. Säljaren skulle prata med försäljningschefen om saken och sedan återkomma.
Vi (jag och säljaren) pratades vid någon dag senare och då sa han att någon ytterligare handpenning inte var nödvändig. Hojen skulle levereras om några veckor, varje hoj byggs på fabriken i Tyskland utifrån beställning.
Efter några veckor - i mitten av augusti - fick jag skjuts dit för att hämta min nya mc. Noterade att det fanns ett antal av samma märke och modell med diverse extrautrustning. "Min skjuts" var nyfiken och gick fram till en cykel, var det den som var "min"? Eftersom det saknades en del extrautrustning - 1 detalj var på plats - uteslöt jag den. Utgick från att den troligen stod i verkstaden och höll på att monteras klar.
Till min förvåning visade det sig att det var den hojen som skulle bli min. Jag frågade om var övrig utrustning fanns och enligt säljaren hade den inte kommit än. Åkte hem, utrustningen "borde" enligt säljaren vara hemma hos dem till 1:a service, som vi bokade direkt ett par veckor fram i tiden.
Lämnade hojen på service, kom tillbaka dagen efter och hämtade den. Inte en enda del extrautrustning var på plats. Va f-n?!
Pratade med en tekniker som har hand om kundmottagning och han skulle kolla vad det berodde på. Kom tillbaka med besked om att grejerna var på väg, något hade (om jag minns rätt "strulat" enligt säljaren).
Således boka upp en ny tid. Kul... Inte!
Började undra vad som egentligen pågick, varför jag tog kontakt med säljaren som nu gav vad jag upplevde som undvikande svar. Ungefär "Det är mycket nu". Ordning och reda?
Tog mig i alla fall dit ytterligare en gång, när jag kom tillbaka var äntligen all utrustning på plats. Träffade mottagande tekniker som kände till historien med handpenning, mitt bud och prat om slutbetalning - jag hade berättat om detta - och som berättade att han anade att jag hade fått vänta på extrautrustningen för att jag inte lagt slutbetalningen. Slutbetalning lades till Bike i Trollhättan innan det slutdatum jag satt när jag från början diskuterat köpet med säljaren.
Summeringar:
I servicehandboken står det tydligt - jag kollade upp det strax efter leverans - att hojen var leveransservad redan i mitten av juli. Jag fick hämta den 3-4 veckor senare. Bra jobbat...
Om nu säljaren eller hans chef ansett att mitt "mellanbud" var för lågt kunde de återkommit med antingen ett motbud eller meddelat att jag skulle få vänta på extrautrustningen. Varför inte meddela?
När affären gick mot sitt slut och jag hade hämtat hojen, samt lagt slutbetalning syntes fortfarande inte ett spår av något "kort" modell rabatt eller annat intyg som visade att jag skulle få reducerade priser på tillbehör & utrustning. Ringde och pratade med säljaren ett par gånger som i början menade på att jag vid mina besök, där jag vill köpa något tillbehör/utrustning, skulle kontakta honom.
Jag skulle alltså "jaga" säljaren varje gång jag kom dit? Ett milt sagt klumpigt förfarande i min syn.
Till slut fick jag en check hemskickad, som berättigade till rabatt vid ETT tillfälle. Wow...
Den där checken ligger i nuläget på okänd plats hemma. Vilket förvisso är mitt bekymmer. Å andra sidan, med tanke på hur leveranser och information har fungerat överväger jag att ENBART ta servicar på Bike i Trollhättan, då det handlar om garanti. Det finns varumärken som jag är intresserad av som de har, men jag tror mig kunna hitta ekvivalenta tillbehör/utrustning av andra märken hos (exempelvis) MC-Kompaniet i Väring.
När jag tidigare köpt ny hoj på annan firma, har jag haft rabatt i ett års tid, oavsett det handlat om ett eller flera köptillfällen. Rabatten har varit specificerad och har inte gällt rena slitdelar. Förutom däck, där jag kunnat tillgodogöra mig antingen "trogen kund"-rabatt eller SMC-rabatt.
Är sedan några år "stamkund" hos MC-kompaniet i Väring som jag känner mig helnöjd med. Klara besked och rabatt, inte på allt, men ibland har jag blivit positivt förvånad. Var tidigare kund på dåvarande CI´s MC i Jönköping, fick som regel bra service och en del rabatter. Allt var kanske inte "klockrent" (nyttiga lärdomar - troligen åt båda hållen), men överlag gjorde de mig nöjd. Har även varit kund hos och besökt andra handlare genom åren som gjort mig nöjd.
Har någon gång besökt Tibro MC-service som definitivt inte gjort mig nöjd. Verkar som att de struntar i nya kunder. Var där 3 gånger för några år sedan i butiken och de verkar inte bemöda sig om att ens fråga om man vill ha hjälp. Klarar de sig på sina stamkunder till den grad att de inte "behöver" bry sig om nya kunder?
Köpte/beställde en ny hoj i somras på Bike i Trollhättan. Beställde hojen med en del extrautrustning och vi enades om ett pris. Lade handpenning och hade för säljaren förklarat att något lån var jag inte intresserad av, utan snarare handpenning och sedan slutbetalning framåt sensommaren/hösten. Gav säljaren ett datum Då skulle den också vara klar att hämtas.
Säljaren lovade även rabatt på tillbehör, vilket gladde mig. Samtidigt borde det vara en självklarhet när man handlar ny hoj... Har tidigare köpt nya hojar och fått rabatt på delar och tillbehör - utöver slitage - i åtminstone 1 års tid.
I skiftet juli/augusti känner jag mig mer sugen (än vettigt?) på att "få hem" hojen. Tar kontakt med säljaren som lyssnar. Jag tar upp att jag är beredd lägga ytterligare (konstigt vore det väl annars), att slutbetalning kommer erläggas som avtalat. Säljaren skulle prata med försäljningschefen om saken och sedan återkomma.
Vi (jag och säljaren) pratades vid någon dag senare och då sa han att någon ytterligare handpenning inte var nödvändig. Hojen skulle levereras om några veckor, varje hoj byggs på fabriken i Tyskland utifrån beställning.
Efter några veckor - i mitten av augusti - fick jag skjuts dit för att hämta min nya mc. Noterade att det fanns ett antal av samma märke och modell med diverse extrautrustning. "Min skjuts" var nyfiken och gick fram till en cykel, var det den som var "min"? Eftersom det saknades en del extrautrustning - 1 detalj var på plats - uteslöt jag den. Utgick från att den troligen stod i verkstaden och höll på att monteras klar.
Till min förvåning visade det sig att det var den hojen som skulle bli min. Jag frågade om var övrig utrustning fanns och enligt säljaren hade den inte kommit än. Åkte hem, utrustningen "borde" enligt säljaren vara hemma hos dem till 1:a service, som vi bokade direkt ett par veckor fram i tiden.
Lämnade hojen på service, kom tillbaka dagen efter och hämtade den. Inte en enda del extrautrustning var på plats. Va f-n?!
Pratade med en tekniker som har hand om kundmottagning och han skulle kolla vad det berodde på. Kom tillbaka med besked om att grejerna var på väg, något hade (om jag minns rätt "strulat" enligt säljaren).
Således boka upp en ny tid. Kul... Inte!
Började undra vad som egentligen pågick, varför jag tog kontakt med säljaren som nu gav vad jag upplevde som undvikande svar. Ungefär "Det är mycket nu". Ordning och reda?
Tog mig i alla fall dit ytterligare en gång, när jag kom tillbaka var äntligen all utrustning på plats. Träffade mottagande tekniker som kände till historien med handpenning, mitt bud och prat om slutbetalning - jag hade berättat om detta - och som berättade att han anade att jag hade fått vänta på extrautrustningen för att jag inte lagt slutbetalningen. Slutbetalning lades till Bike i Trollhättan innan det slutdatum jag satt när jag från början diskuterat köpet med säljaren.
Summeringar:
I servicehandboken står det tydligt - jag kollade upp det strax efter leverans - att hojen var leveransservad redan i mitten av juli. Jag fick hämta den 3-4 veckor senare. Bra jobbat...
Om nu säljaren eller hans chef ansett att mitt "mellanbud" var för lågt kunde de återkommit med antingen ett motbud eller meddelat att jag skulle få vänta på extrautrustningen. Varför inte meddela?
När affären gick mot sitt slut och jag hade hämtat hojen, samt lagt slutbetalning syntes fortfarande inte ett spår av något "kort" modell rabatt eller annat intyg som visade att jag skulle få reducerade priser på tillbehör & utrustning. Ringde och pratade med säljaren ett par gånger som i början menade på att jag vid mina besök, där jag vill köpa något tillbehör/utrustning, skulle kontakta honom.
Jag skulle alltså "jaga" säljaren varje gång jag kom dit? Ett milt sagt klumpigt förfarande i min syn.
Till slut fick jag en check hemskickad, som berättigade till rabatt vid ETT tillfälle. Wow...
Den där checken ligger i nuläget på okänd plats hemma. Vilket förvisso är mitt bekymmer. Å andra sidan, med tanke på hur leveranser och information har fungerat överväger jag att ENBART ta servicar på Bike i Trollhättan, då det handlar om garanti. Det finns varumärken som jag är intresserad av som de har, men jag tror mig kunna hitta ekvivalenta tillbehör/utrustning av andra märken hos (exempelvis) MC-Kompaniet i Väring.
När jag tidigare köpt ny hoj på annan firma, har jag haft rabatt i ett års tid, oavsett det handlat om ett eller flera köptillfällen. Rabatten har varit specificerad och har inte gällt rena slitdelar. Förutom däck, där jag kunnat tillgodogöra mig antingen "trogen kund"-rabatt eller SMC-rabatt.
Är sedan några år "stamkund" hos MC-kompaniet i Väring som jag känner mig helnöjd med. Klara besked och rabatt, inte på allt, men ibland har jag blivit positivt förvånad. Var tidigare kund på dåvarande CI´s MC i Jönköping, fick som regel bra service och en del rabatter. Allt var kanske inte "klockrent" (nyttiga lärdomar - troligen åt båda hållen), men överlag gjorde de mig nöjd. Har även varit kund hos och besökt andra handlare genom åren som gjort mig nöjd.
Har någon gång besökt Tibro MC-service som definitivt inte gjort mig nöjd. Verkar som att de struntar i nya kunder. Var där 3 gånger för några år sedan i butiken och de verkar inte bemöda sig om att ens fråga om man vill ha hjälp. Klarar de sig på sina stamkunder till den grad att de inte "behöver" bry sig om nya kunder?
Last edited: