Nej, njae, nej.
Mycket som behöver korrigeras där.
Det är alltid jävligt förbjudet att lanesplitta/filtra eller som tysken säger: Hindurchschlängeln.
Det där är ett ord med i detta fallet negativ klang inom Tyska språket.
Riktigt jäkla förbjudet.
Att övriga trafikanter är "bra på att lämna plats och släppa fram" beror på att somliga trafikanter bilar "rettungsgasse".
Räddningsgata är A & O i Tyskland, och är aabbssoolluutt förbjudet att utnyttja för andra trafikanter.
Här är 7 minuter viktig information. På tyska, men bilderna talar för sig själv.
Räddningsgata skapas ALLTID näst längs till vänster. Fordon i vänster körfält drar sig ut mot mitträcket, ALLA andra drar sig så mycket till höger som möjligt.
Problemet är "vägrenen" till höger. Den har i många fall försvunnit när man lagt ut fler körfält, eller minskat i storlek. Dessutom är den förbjuden att köra på - även för räddningsfordon, faktiskt.
Detta gör att många trafikanter inte vågar köra ut på vägrenen, utan packar sig så gott det går inom de existerande körfälten - med påföljd att räddningsgatan blir för smal för de större räddningsfordonen.
Att det dessutom finns turister och gästarbetare som inte har tysk trafikkultur inom sig gör problemen ändå större.
Det diskuteras hur man skall kunna öppna upp vägrenen för att kunna användas när räddningsgata skall bildas, men tröskeln är att man bara får stå där, inte köra - och räddningsgata måste bildas medans fordonen fortfarande rullar. Försöker man hasa bilar i sidled stillastående så, ja - ni fattar: det blir bara skit av det, där rumpor sticker ut lika mycket som man fick in framdelen.
Så, INTE köra i räddningsgatan!
https://www.bussgeldkatalog.org/new...en-kopf-und-vermeiden-sie-bussgelder-1444420/
Böter om 75 - 100 €
Förutom att man skapar jäkligt dålig stämning gentemot motorcyklister, så är det uttalat förbjudet och poliserna är snabba att lagföra alla som försöker tränga sig. Eller fotografera olycksplatser. Eller pissar i köerna.
Småsint och grinigt? "Det är ju varmt i kön, jue!"
Visst, men det är bara att acceptera. Tyskland är ett stort land, och en kö växer snart till att hålla 100 motorcyklister eller fler. Kan inte dom få köra fram längs vägren och räddningsgata?
...fram till Vollsperrungen och själva olycksplatsen då, eller? Vad skall dom göra där när det inte går att komma vidare? Kaosa till olycksplatsen ytterligare, och hindra efterföljande räddningsfordon efter att blåljusen dragit förbi?
Bärgare tar plats, mobilkranar som kan behövas för att lyfta undan lastade trailers ligger på eller över 3 meters bredd - och många motorcyklister är kacklande kalkoner som inte kan hantera sina hojar när dom står stilla.
Så, hur gör jag själv?
Självklart kör jag förbi köer när det är lämpligt.
Det krävs en jädra fingertoppskänsla och mycket tysk trafikerfarenhet för att veta när det går eller inte går.
Är det rusningstrafikköer, vägarbetesköer eller en olycka där framme?
Är det olycka, då är det stopp. Stopp och poliser. Stopp och döda eller svårt skadade.
Inget man skall fram och stöka i.
Är det vägarbetesköer så är det irritation, avsmalnade eller sammansmältande körfält.
Stor risk för olyckor, eller att någon bara tappar det och klämmer dig mellan lastbilen bredvid med ett SMIDSY på läpparna. Även om tysken kallar det för något annat.
Vardagsköer däremot, som uppstår kring städer för att vägnätet inte räcker till, där finns det chans att ta sig förbi någorlunda helskinnad. Färre människor får utbrott på dig, färre försöker döda dig - eller markerar att dom är redo att försöka.
Lagligt?
Ja, faktiskt! I teorin:
Som i Sverige så är passage på vänster sida faktiskt laglig i lägre hastighet.
I Sverige säger lagen "om det kan ske på ett säkert sätt" vilket betyder att när det smäller så är det självmarkerande att "det kunde det inte".
I Tyskland finns det - så klart, ett exakt mått angivet: 1 meter fritt åt varje sida.
Hittar du det, mellan bilarna längst till vänster och mitträcket, ja, då är det faktiskt lagligt att tuffa förbi.
Få vet om det, så kontroverser uppstår ändå, men ibland - just i normala kösituationer så kan man se att någon bjuder in genom att öppna upp längs mitträcket.
https://www.acv.de/ratgeber/motorrad/sicherheit-motorrad/motorrad-stau
Jag har blivit skrikt åt, jag har sett nävar åka ut genom sidorutor, jag har fått vatten slängt på mig när jag passerat (tack!) och en liten ettrig jycke var på väg att dras ut ur bilen när han försökte hugga tag i armbågen genom en öppen sidoruta.
Det är ingen bra grej att ägna sig åt
durchschlängeln men ibland känns det som att man är tvungen.
Det har ett pris, dock.