Vill inte vara glädjedödare, men ska du köpa allt och vill ha bra, snygga säkra grejer så bör du uppdatera din budget.
Som några tidigare talare så kan jag bara instämma om hjälmen. Det är där du bör börja tycker jag. Prova alla märken och modeller. Vissa märken skiljer mellan modeller och de skiljer defintivt mellan märkena.
Råd gällande all mc-utrustning om det är första uppsättninge är att INTE KÖPA FÖR STORT. Jag gjorde det misstaget själv. Tog handskar som satt bekvämt när det var nytt, samma med hjälm. Det man ska veta är att allt töjer sig, vissa saker ganska mycket. Köpte 3 storlekar mindre hjälm nu i år än vad jag gjorde första gången. 4 storlekar mindre på handskar. Det säger en hel del.
När det gäller skinställ (ska du ha helställ?) så är de flesta "kända" märken bra idag. Storlekarna skiljer mellan de olika tillverkarna en del, men annars är de rätt likvärdiga.
Ska du köpa helställ, vilket jag skulle rekommendera om du vill ha skinn. Sällan du tar av dig när du kör och efter ett tag så blir det rätt lätt att ta av sig ett helställ också. Går att stoppa in ena ärmen i den andra och så blir det svalare om du stannar och ska rasta eller något sådant och helställ skyddar bättre. Å andra sidan blir det ofta också lite dyrare.
Med helställ så tycker jag väst är bättre än ryggskydd mest för att den sitter kvar. Så slipper man att ryggskyddet vandrar upp när man tar av och på sig och lite sådant. Stort plus är också att du får skydd för bröstet också, samt njurar och revben (i alla fall lite).
Sedan får man också de hur man kör. Är det första hojen och första säsongen så kanske det inte är så lämpligt att löda på utan allt är fantastiskt och strålande ändå, så jag hade nog börjat med hjälm och sedan handlat resten utifrån vad du har lust att lägga.
Vill man lägga 15k totalt så är det ju lite dumt att börja med 12k på ett fräsigt racehelställ och sedan köpa billig hjälm etc. Samma gäller ju handskar och allt det andra. Finns många bra välskyddande hanskar för 1k, måste inte vara märkes "race"handskar för 3.5k
Handskar och väst kan ju vara bra att köpa på internet också, så sparar du in i någon del. Hjälm MÅSTE du prova så det hade jag köpt i butik.
Mina 2 cent i alla fall.