MC Kläder/köra till jobbet

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Åker iofs ytterst sällan hoj till jobbet, men dom gånger jag gör det (eller åker någonannanstans där jag inte vill ha skinnställ på mig) så kör jag hjälm och handskar, ibland skiter man i handskarna också.. Detta gäller iofs främst inom stan, men visst händer det att man kör en bit motorväg också i 130+.. Men kör jag utan skydd är jag mer försiktig och ingen busåkning.. Jag menar vem fan pallar dra på sig skinnställ för att åka till stranden å bada eller ner på stan å fika, nää då äre shorts å t-shirt som gäller.

Skillnad dock om jag åker ut för att KÖRA hoj, då är det ALLTID full utrustning..

/Robban
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Full skinnmundering och ryggskydd. Har rygga med ombyte till jobbet med mig, duschar och kammar på jobbet, sen är det på med skinnet när kosan ska styra hemåt. Törs inte chansa i trafiken, sen har jag ingen försäkring som gäller utan fullständig mundering så för min del är det enkelt:)
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Har både ett textilställ och läderställ. Kör alltid i något av dessa beroende på väder och tar med mig andra kläder till jobbet. Inget större problem för mig.
 

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Ort
ja
Hoj
660
Har precis nyligen ställts inför detta dilemmat och testade att köra i hela stället i måndags vilket var ett jävla meck, av med undertställ, på med skjorta, av med skinnbrallor på med jeans, byta skor...
Idag körde jag i hela stället men bytte ut underställ mot skjorta och skinnbrallsen mot jeans, riktigt smidigt då jag bara behövde byta skor på jobbet... Gillar dock inte tanken att köra i jeans och kommer införskaffa ett par Mo'cycle Jeans med kevlarförstärkningar på ben och i arlse och hårda skydd över knä o höft. Tror dessa passar bra till jobb, fika och till stranden-åkning. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har ett par jeans och ett par seglardojor på jobbet funkar perfa.
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Ett aber detta, åker i full mundering skinnställ å hela köret... 1mil när man kommer fram är man så dyblöt att man kan använda skjortan å kostymbyxorna som man varsamt packade ner på morgonen som ett badlakan men vad göra säkerhet först, hygien någon annan gång ;) sen att tjänstebilen råkar stå hemma är något som kollegerna får överleva.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tankväska från Lidl var perfekt. Den sväljer en jäkla massa. När man tar loss "väskdelen" från tanken använde rman den som ryggsäck.. Fästanordningen med magneter och en rem tar man loss på fem minuter när helgen kommer...

Efter att ha kört en hel del med Lidl's tankväska så skiter jag helt i remmen runt styrhuvudet, jag slänger på/tar av den varje gång och låter den bara sitta med magneterna.

Hur klär jag mig då?
Jag tar på mig goretex-jackan, hjälmen och handskarna och knölar ner goretex-brallorna i tankväskan om jag skulle få för mig att åka någon annanstans än hem efter jobbet, eller om det börjar regna under dagen.

Jag kör i vanliga skor för det mesta ändå, det är dumt jag vet, men jag har inte hittat några skor som är bra att gå i, rymms mellan fotpinne och växelpedal och finns i min storlek.
Mina MC skor har jag bara vid långfärder och då kan jag knappt växla.

Jag har dock bara en kort 70 sträcka och resten är 30 och 50 sträckor på väg till jobbet.

Jag körde snabbare till jobbet på den tiden jag körde moppe, och det gick bara marginellt snabbare än att cykla, så skyddsnivån får väl anses vara anpassad efter hastigheten.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top