MC Klassiker

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
GlennB skrev:
Det har hänt MYCKET vad det gäller utveckling på sporthojar sen 84..

Jag körde också en RD500 för första gången förra året, (jag var spekulant, 30k kostade den),
det som förvånade mej mest var hurpass dåliga bromsarna var, framförallt efterssom när man läser om den i dåtida recensioner och liknande så hyllas alltid bromsarna som "det bästa som någonsin existerat på gatan" och "direkt från racingbanan" osv osv.. Det är bara att konstatera att det hänt en del på bromssidan också sen 84 :)

Mitt betyg på RD500 är annars att den var väldigt ball, men inte så praktisk, jag trodde inte att den skulle vara SÅ ketchupig som den var.

Finns nog risk att jag köper en ändå dock, om jag inte får tag i en RG.

Visst har det gjort det men det är man ju liksom medveten om när man är insnöad på oldschool...min 1100 går som ett spjut rakt fram men det är klart att det frestar på gångjärnen i ramen :rolleyes: när det börjar svänga :hihi och det kommunicerar pärlan på ett väldigt direkt sätt.

"Stora" tvåtaktsfyror är ett ylande stycke mchistoria. Klart du ska ha en RD 500 :tummenupp

antar att du varit inne på svenska RD-klubbens sajt? där brukar det dyka upp fina ex.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Lobo Gixxer skrev:
Det sas ju att Suzuki fick ta tillbaka dom första RG 500orna pga av att folk som hade dom körde ihjäl sig till höger å vänster pga den brutala kraften som kom när man gäsade på. Dom tippade helt enkelt över.
Håller detta föga troligt, en modern myt kanske...

alla myter bär korn av sanning....RGn var ingen höjdare på gatan, ketchupeffekten var som någon redan har påpekat av det explosivare slaget. Jag kom från en RD350 (också en hoj som ofta låg i dikena under 80-talet...) som jag tyckte var apvass men såklart rena sömnpillret i jämförelse med RGn...RD 500 var mer förfinad (för att vara en tvåtaktare) och sålde avsevärt bättre även om det numera är svårt att hitta fina ex.

Silver Z skrev:
:tummenupp Nästa år kan man köpa en 86 1100 R och klassikerförsäkra. Jag hade en 88 en gång för länge länge sen......

Jag betalar 495:- för min via Classic Suzuki Club Scandinavia, det svider lite men va fan.... :rolleyes: :hihi
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
fazerfun skrev:
min 1100 går som ett spjut rakt fram men det är klart att det frestar på gångjärnen i ramen :rolleyes: när det börjar svänga :hihi och det kommunicerar pärlan på ett väldigt direkt sätt.

gångjärnen i ramen, gummiramar, jag tror inte det är ramen som gör att vägegeskaperna på förstagenerationens GSXRár var suspekt. Jag tror att det är:

18tumshjulen, smala och däck i 18tums dimention är finns inte med modern design. Sedan är inte framgaffeln och stötdämparen av senaste modell.

Jag har en GSXR 1100 86á som är moddad på följande sätt:

-Honda Sp1 framgaffel (har oxå kört med GSXR 750 96-99 gaffel och den funkade lika bra)
-Hyperpro styrdämpare
-Öhlins stötdämpare
- Marvicfälgar 3,5x17" och 6x17" (har kört med GSXR 750 96-99hjul och dom funkade lika bra)
-Begade racedäck
-GSXR 1000 6kolvok
-1137cc turbomotor på 244hk

Det jag vill säja med detta inlägg är att min hoj borde vara totalt okörbar men den funkar kanon bra. Jag känner inga tendenser till "gångjärnen i ramen, gummiram". Jag åker väl inte ifrån en GSXR 1000 på bana men väghållningen är helt OK. Och väghållningen är vansinnigt mycket bättre nu än när jag köpte hojen för 10år sedan, då var den vidrig att köra.
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Apropå olycksbenägna hojar

När jag kollade efter MC så kollade jag på Honda CBX 750 fr -84. Skulle köpa men hittade en site där de hade betygsatt den och den fick dåligt betyg i säkerhet.
Var bla en kille som hävdade att den kastat honom två ggr. Påstod att det hade med kort avstånd mellna hjul och fel vinkel i framgaffeln. Så det blev min nuvarande gamla trotjänare istället (fast skicket och priset spelade stor roll vid valet).

Hur som helst. Är det någon sanning i detta eller var det bara dåliga förare som hade beygsatt CBXn? Vore intressant att veta.

Det var på http://www.bikez.com/ men nu verkar de ha tagit bort individuell betygsättning.
 

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
gixxer_1255 skrev:
gångjärnen i ramen, gummiramar, jag tror inte det är ramen som gör att vägegeskaperna på förstagenerationens GSXRár var suspekt. Jag tror att det är:

18tumshjulen, smala och däck i 18tums dimention är finns inte med modern design. Sedan är inte framgaffeln och stötdämparen av senaste modell.
Jag har likadana erfarenheter: annan stötdämpare, gaffelfjädrar och några cm sänkning fram gjorde underverk för min väghållning. Jag ser fram emot hur den skall bli med bredare fälgar och radialdäck :hihi
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ett tag så var det ganska poppis att bygga om CB750, det kanske är därför ombyggnadsregeln finns för classica-försäkringen.
 

Bifogat

  • 8447839181.jpeg
    8447839181.jpeg
    64.3 KB · Visningar: 95

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Silver Z skrev:
Det här är en bild på min hoj i originalskick som jag skickade in till bilsport. Jag tycker att den är i fint skick och bilsport höll med mig.
Vad som är fint eller snyggt är dock alltid en smaksak.


Vikken parla! jag tycker dom dar gamla gpz'arna ar ursnygga, va sjalv sexton år i 84' och den har hojen va en av dom jag dreglade efter. Lite førsiktiga forbattringar ar ju alltid ett godo men låt nu hojen likna på originalet.....
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
gixxer_1255 skrev:
gångjärnen i ramen, gummiramar, jag tror inte det är ramen som gör att vägegeskaperna på förstagenerationens GSXRár var suspekt. Jag tror att det är:

18tumshjulen, smala och däck i 18tums dimention är finns inte med modern design. Sedan är inte framgaffeln och stötdämparen av senaste modell.

Jag har en GSXR 1100 86á som är moddad på följande sätt:

-Honda Sp1 framgaffel (har oxå kört med GSXR 750 96-99 gaffel och den funkade lika bra)
-Hyperpro styrdämpare
-Öhlins stötdämpare
- Marvicfälgar 3,5x17" och 6x17" (har kört med GSXR 750 96-99hjul och dom funkade lika bra)
-Begade racedäck
-GSXR 1000 6kolvok
-1137cc turbomotor på 244hk

Det jag vill säja med detta inlägg är att min hoj borde vara totalt okörbar men den funkar kanon bra. Jag känner inga tendenser till "gångjärnen i ramen, gummiram". Jag åker väl inte ifrån en GSXR 1000 på bana men väghållningen är helt OK. Och väghållningen är vansinnigt mycket bättre nu än när jag köpte hojen för 10år sedan, då var den vidrig att köra.

hmmm...alltså, det händer inte ofta men nog tyckte jag det kändes lite svajigt baktill vid ett par tillfällen i somras när den fick jobba i kurvorna. Det kanske är bakdämparen (en Öhlinare, okänd ålder) som börjar ge sig? Hur kollar man det?

Min är måttligt moddad fö: fälgar, däck och bromsar är original, Öhlins gaffelfjädrar fram och tja, styrdämparen känner du ju till... :hihi
 

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Arctic#1 skrev:
Vikken parla! jag tycker dom dar gamla gpz'arna ar ursnygga, va sjalv sexton år i 84' och den har hojen va en av dom jag dreglade efter. Lite førsiktiga forbattringar ar ju alltid ett godo men låt nu hojen likna på originalet.....
:) Tackar! Gpz var även en drömhoj för mig liksom CBX 1000. Utseendet kommer inte att förändras, den kommer alltid att se ut som en Gpz. Den kommer dock inte att ha väghållning och prestanda som en 84´s Gpz när jag har byggt klart.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Lobo Gixxer skrev:
Det sas ju att Suzuki fick ta tillbaka dom första RG 500orna pga av att folk som hade dom körde ihjäl sig till höger å vänster pga den brutala kraften som kom när man gäsade på. Dom tippade helt enkelt över.
Håller detta föga troligt, en modern myt kanske...
hahahaa, vilket snack, en modern 600 kör arslet av en sån där hur lätt som helst.
Dock kunde man vässa dem till omkring 110hk med nåt kit och då var det många på 1000cc som fick lite svettigt.

Kajan skrev:
När jag kollade efter MC så kollade jag på Honda CBX 750 fr -84. Skulle köpa men hittade en site där de hade betygsatt den och den fick dåligt betyg i säkerhet.
Var bla en kille som hävdade att den kastat honom två ggr. Påstod att det hade med kort avstånd mellna hjul och fel vinkel i framgaffeln. Så det blev min nuvarande gamla trotjänare istället (fast skicket och priset spelade stor roll vid valet).

Hur som helst. Är det någon sanning i detta eller var det bara dåliga förare som hade beygsatt CBXn? Vore intressant att veta.

Det var på http://www.bikez.com/ men nu verkar de ha tagit bort individuell betygsättning.
Nej jag har kört den där, en vanlig sniksporthoj helt enkelt, värstingen då var VF750.
Neutral och lite vinglig som många 80-tals sporthojar är, finns många mycket värre.
Den har inte särskilt kort hjulbas, runt 10cm länge än på tex en modern 600a
93 häst tror jag, hojen han hade kan ju ha varit defekt på nåt sätt kanske.

fazerfun skrev:
hmmm...alltså, det händer inte ofta men nog tyckte jag det kändes lite svajigt baktill vid ett par tillfällen i somras när den fick jobba i kurvorna. Det kanske är bakdämparen (en Öhlinare, okänd ålder) som börjar ge sig? Hur kollar man det?

Min är måttligt moddad fö: fälgar, däck och bromsar är original, Öhlins gaffelfjädrar fram och tja, styrdämparen känner du ju till... :hihi
Då skulle du köra den standard, jag hade en 87a för 10 år sen eller nåt, längtar inte efter den måste jag säga.
Fy sånt vobbelstaket, motorn är däremot helt ok och hänger ju med rätt bra än.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Silwer skrev:
hahahaa, vilket snack, en modern 600 kör arslet av en sån där hur lätt som helst.
Dock kunde man vässa dem till omkring 110hk med nåt kit och då var det många på 1000cc som fick lite svettigt.


Tror iofs inte att allt var BS. Var nog många som fick stryka på foten i sadlen på en RG 500 tror jag. Å jag har inte i nåt avseende sagt nåt om eller jämfört dom med moderna hojar.
Är väl rätt logiskt att en modern 600 smiskar en gammal RG/RD annars vore det ju nåt fel i utvecklingen.
Däremot vill jag minnas att jag läst nån jämförelsetest nånstans mellan RG/RD där RGn drog längsta strået för att sedan jämföras med hojar med betydligt mer kubik och gick vinnandes ur den striden åxå. Tror det var en gammal Superbike tidning. Ska se om jag hittar den ibland allt bråte.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Silver Z skrev:
:) Tackar! Gpz var även en drömhoj för mig liksom CBX 1000. Utseendet kommer inte att förändras, den kommer alltid att se ut som en Gpz. Den kommer dock inte att ha väghållning och prestanda som en 84´s Gpz när jag har byggt klart.
Nu menar jag inte att ge sig på någon men de där extremt lååååååååånga Gpz1100 med mätare på tanken har jag aldrig gillat och de var ingen hit ens på sin tid.

CBX1000 låter vackert men är inte rolig att köra om man nu vill köra på småvägar och liknade, jag tänkte köpa en en gång i tiden men jag tyckte tom då att den var för dålig.
Inte för att jag köpte en superhoj i stället direkt, en gammal sliten cb1100 blev det att köra upp med och den står kvar i garaget än, den lär jag få ha tills jag dör.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Lobo Gixxer skrev:
Tror iofs inte att allt var BS. Var nog många som fick stryka på foten i sadlen på en RG 500 tror jag. Å jag har inte i nåt avseende sagt nåt om eller jämfört dom med moderna hojar.
Är väl rätt logiskt att en modern 600 smiskar en gammal RG/RD annars vore det ju nåt fel i utvecklingen.
Däremot vill jag minnas att jag läst nån jämförelsetest nånstans mellan RG/RD där RGn drog längsta strået för att sedan jämföras med hojar med betydligt mer kubik och gick vinnandes ur den striden åxå. Tror det var en gammal Superbike tidning. Ska se om jag hittar den ibland allt bråte.
Du tänker säkert på det test där den och ns400, RD500 och GPZ600 kördes?
Den var inte hejdlöst mycket snabbare än en RD500 det handlade om c:a 7hk mer enbart och en del vikt mindre.
Jag har för mig den gjorde 220 tex, det var kul hojar då men alltså du hittar ingen dräpare i en sån där åtminstonde som är standard.
Folk snackar så mycket, R1or hjular på 3an och Hayabusa accar så man flyger av osv, så har det alltid varit.

Jag har en gammal mc-nytt eller vad det är från runt 1970 då står det att folk avstod från att köra den nya CB750 pga den enorma kraften i motorn, de var livrädda för den.

OBS jag hade gärna en RG500 i garaget som projekthoj, men jag är helt på det klara vad den är och inte är, den är en klassiker över en hoj-era som aldrig kommer igen, stora 2taktare som gathojar.
 
Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Silwer skrev:
Du tänker säkert på det test där den och ns400, RD500 och GPZ600 kördes?
Den var inte hejdlöst mycket snabbare än en RD500 det handlade om c:a 7hk mer enbart och en del vikt mindre.
Jag har för mig den gjorde 220 tex, det var kul hojar då men alltså du hittar ingen dräpare i en sån där åtminstonde som är standard.
Folk snackar så mycket, R1or hjular på 3an och Hayabusa accar så man flyger av osv, så har det alltid varit.

Jag har en gammal mc-nytt eller vad det är från runt 1970 då står det att folk avstod från att köra den nya CB750 pga den enorma kraften i motorn, de var livrädda för den.

OBS jag hade gärna en RG500 i garaget som projekthoj, men jag är helt på det klara vad den är och inte är, den är en klassiker över en hoj-era som aldrig kommer igen, stora 2taktare som gathojar.


Kan mycket väl ha varit det testet. Nä mycket snabbare var den inte men det är det ju inte idag heller om man jämför 600or med 600or osv. Brukar vara en liten marginal som skiljer. Dräpare var dom säkert men inte nu.
Tror inte heller på det där med att dom tippade runt direkt men nånstans ifrån borde ju rimligtvis "sägnen" komma...
Kolla gamla Kawwa trepipen, den hade/har åxå ett rykte om sig att vara helvild. Säkert med den tidens mått mätt helt riktigt men inte idag kanske.

Fast det du skriver om CB 750....mjäääää :D Kan jag inte tänka mig... :)

Får nog åka å fylla polaren för att då försöka övertala honom om att hans gamla RG 500 RR hoj får det såååå mycket bättre hemma hos mig.

Har försökt med detta när han varit nykter så nu får man försöka med andra bullar... :fyllisar
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
hehe ja kawa 500 trepip är legendarisk, jag har kört en faktiskt, den är på 10 i topp av sämsta hojar för min del, men jag kan förstå varför den ansågs så vass, den var ju bland de första hojar som ens orkade lyfta på framhjulet när man drog iväg.
Sen att den knappt går att svänga med utan man få ta riktmärken medans man kör för att få den dit man vill är ju en annan sak, så var ju hojarna då mer eller mindre, bara att denna hade mer effekt än ramen tillät.

Det låter som jag ogillar gammla hojar, men det gör jag inte, det är nåt jag kan babbla om hur länge som helst och jag är mycket mer intresserasd av gamla japshojar än nya, men de är roligare att minnas och snacka om än att köra.
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
GlennB skrev:
Jag körde också en RD500 för första gången förra året, (jag var spekulant, 30k kostade den),
det som förvånade mej mest var hurpass dåliga bromsarna var, framförallt efterssom när man läser om den i dåtida recensioner och liknande så hyllas alltid bromsarna som "det bästa som någonsin existerat på gatan" och "direkt från racingbanan" osv osv.. Det är bara att konstatera att det hänt en del på bromssidan också sen 84 :)

Javisst har det hänt en del sedan 1984 men det händer också saker med grejer från 1984. Tex så blir slangar mjuka skivor slitna och belägg utbytta mot icke-original.

Garanterar att det inte var orginal Yamaha bromsklossar på den hojen du körde. Har själv blivit förstummad över skillnaden i klipp mellan rätt och fel belägg.
 

Bifogat

  • stoppie.jpg
    stoppie.jpg
    44.4 KB · Visningar: 92

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Silwer skrev:
Det låter som jag ogillar gammla hojar, men det gör jag inte, det är nåt jag kan babbla om hur länge som helst och jag är mycket mer intresserasd av gamla japshojar än nya, men de är roligare att minnas och snacka om än att köra.

Närå, det tror jag inte heller. Håller med om att det är ett überroligt ämne att snacka om. Jag gillar ju personligen även nya hojar, men försakar därmed inte "di gamle".
Och att det är roligare att snacka om dom än att köra dom...kan inte göra annat än att hålla med å det bestämdaste. :hihi
 
Last edited:

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Silwer skrev:
Nu menar jag inte att ge sig på någon men de där extremt lååååååååånga Gpz1100 med mätare på tanken har jag aldrig gillat och de var ingen hit ens på sin tid.
:tummenupp Håller med dig fullständigt! Gamla hojar är roligare att äga,försäkra, titta på, skruva i, bygga om och diskutera än att köra. Funderar ibland på att köra dragracing med Gpz:an i framtiden, till det skulle den vara perfekt.
:fakta Dragracing= där längden har positiv inverkan.
Roadracing= där längden har negativ inverkan.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
gixxer_1255 skrev:
gångjärnen i ramen, gummiramar, jag tror inte det är ramen som gör att vägegeskaperna på förstagenerationens GSXRár var suspekt. Jag tror att det är:
...
blablabla
...
Det jag vill säja med detta inlägg är att min hoj borde vara totalt okörbar men den funkar kanon bra. Jag känner inga tendenser till "gångjärnen i ramen, gummiram". Jag åker väl inte ifrån en GSXR 1000 på bana men väghållningen är helt OK. Och väghållningen är vansinnigt mycket bättre nu än när jag köpte hojen för 10år sedan, då var den vidrig att köra.
Håller helt med. Man kan givetvis inte jämföra gammalt järn med klipp ny retta men det är lika fel att jämföra gammalt slitet järn med en fräsch retta. Om man överhuvudtaget ska jämföra gammalt/nytt så ska man jämföra med fräscha (men gamla) grejor. Man kan ju undra vad en retta får för vägegenskaper den dan den har svampig dämp, lite glapp i styr- och svinglager etc.

Ett annat exempel:
Min Katana har absolut inte lika goda chassieegenskaper som en modern sporthoj men alla har väl hört talas om att gamla stålramar vobblar av vägen så fort det går över 100 märlor?
Jag har åkt 250+ med hyggligt (gubben börjar ju bli gammal och törs inte längre vad som helst :hihi ) nedlägg och fullt drag på turbopuffran utan en tendens till vobbel. På betongväg med tvärgående skarvar. Detta med ett chassie med Öhlinare, fräscha styr/svinglager, hyggliga däck, hygglig (dock inte modern USD) gaffel etc. Absolut inget vobbel!

Alltså:
Det är en himmelsvid skillnad på en gammal orörd knarr och en gammal men fräsch knarr. Detta är något som ofta glöms bort i diskussionerna.
Dock når ingen av dom upp till en modern sporthoj och konstigt vore väl det.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Men det är svårt att förneka att de första aluramarna är väldigt klena, det ser du ju bara genom att titta på dem, inte så de går av eller så men ändå.
Det är ju nästan så de dragit aluminiumprofiler där andra hojar hade järnrör bara.
Sen går det givetvis att sätta på modern fjädring och däck som gör att hojen blir bättre än den var när den var ny på 80-talet, däcken kunde ju vara fruktansvärt dåliga på den tiden.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top