ah17
Bannad
Apropå ramar:
Ta en plastlinjal eller något liknande och håll den på mitten och börja vicka lite. Notera sedan hur ändarna börjar svänga.
Klistra sedan på lite tyngder längst ut vid 0 och 30cm strecket och gör om samma sak. Nu kommer linjalen att svaja betydligt mer.
Har du någon gång försökt hålla i ett cykelhjulsnav med fingrarna samtidigt som hjulet snurrar. Ja då känner man att det krävs stadiga fingrar för att vrida hjulet på ett kontrollerbart sätt, ju tyngre hjul desto jobbigare är det.
När det sedan gäller gsx-r:ens chassie så står det för mig klart att man kan förbättra en rams svagheter genom att byta ut hjul och andra komponenter. Likaväl kan man påfresta en R1:ram mer genom att sätta på tyngre hjul.
Dessutom är det ju så att det är kanske inte alltid ramen som är den svagaste länken. Jag kan tänka mig att motorn styvar upp tämligen bra. Den är väl inte gummiupphängd som en RD-350?
Visserligen har jag ingen erfarenhet av gsx:r men vad fzr:ens stabilitet kan jag ju intyga att den är stadig som berget, nästintill på gränsen till tråkig. Man kan väl tänka sig att övriga chassie-komponter håller gängse 80-tals klass och således inte skiljer sig så mkt mellan gsx:r och FZR. Tror också att det överdrivs en del kring instabiliteten kring suckans ram. Jag menar om inte FZR:en funnits så hade nog ingen direkt klagat på att suckan varit svajig i 250+.
Ta en plastlinjal eller något liknande och håll den på mitten och börja vicka lite. Notera sedan hur ändarna börjar svänga.
Klistra sedan på lite tyngder längst ut vid 0 och 30cm strecket och gör om samma sak. Nu kommer linjalen att svaja betydligt mer.
Har du någon gång försökt hålla i ett cykelhjulsnav med fingrarna samtidigt som hjulet snurrar. Ja då känner man att det krävs stadiga fingrar för att vrida hjulet på ett kontrollerbart sätt, ju tyngre hjul desto jobbigare är det.
När det sedan gäller gsx-r:ens chassie så står det för mig klart att man kan förbättra en rams svagheter genom att byta ut hjul och andra komponenter. Likaväl kan man påfresta en R1:ram mer genom att sätta på tyngre hjul.
Dessutom är det ju så att det är kanske inte alltid ramen som är den svagaste länken. Jag kan tänka mig att motorn styvar upp tämligen bra. Den är väl inte gummiupphängd som en RD-350?
Visserligen har jag ingen erfarenhet av gsx:r men vad fzr:ens stabilitet kan jag ju intyga att den är stadig som berget, nästintill på gränsen till tråkig. Man kan väl tänka sig att övriga chassie-komponter håller gängse 80-tals klass och således inte skiljer sig så mkt mellan gsx:r och FZR. Tror också att det överdrivs en del kring instabiliteten kring suckans ram. Jag menar om inte FZR:en funnits så hade nog ingen direkt klagat på att suckan varit svajig i 250+.