MC Klassiker

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Apropå ramar:

Ta en plastlinjal eller något liknande och håll den på mitten och börja vicka lite. Notera sedan hur ändarna börjar svänga.

Klistra sedan på lite tyngder längst ut vid 0 och 30cm strecket och gör om samma sak. Nu kommer linjalen att svaja betydligt mer.

Har du någon gång försökt hålla i ett cykelhjulsnav med fingrarna samtidigt som hjulet snurrar. Ja då känner man att det krävs stadiga fingrar för att vrida hjulet på ett kontrollerbart sätt, ju tyngre hjul desto jobbigare är det.

När det sedan gäller gsx-r:ens chassie så står det för mig klart att man kan förbättra en rams svagheter genom att byta ut hjul och andra komponenter. Likaväl kan man påfresta en R1:ram mer genom att sätta på tyngre hjul.

Dessutom är det ju så att det är kanske inte alltid ramen som är den svagaste länken. Jag kan tänka mig att motorn styvar upp tämligen bra. Den är väl inte gummiupphängd som en RD-350?

Visserligen har jag ingen erfarenhet av gsx:r men vad fzr:ens stabilitet kan jag ju intyga att den är stadig som berget, nästintill på gränsen till tråkig. Man kan väl tänka sig att övriga chassie-komponter håller gängse 80-tals klass och således inte skiljer sig så mkt mellan gsx:r och FZR. Tror också att det överdrivs en del kring instabiliteten kring suckans ram. Jag menar om inte FZR:en funnits så hade nog ingen direkt klagat på att suckan varit svajig i 250+.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silver Z skrev:
... Jag tycker oxå att vissa saker hos en gammelhoj tillhör dess brutala charm som t. ex vibrationer, att den inte gillar att svänga, dåliga bromsar o.s.v. ...
Inom entusiastbilar brukar man prata om att bilen "har själ", detta jämfört med nya bilar. Samma sak gäller äldre hojar. Ett fordon får själ med åren, på både gott och ont (oftast gott, i alla fall om fordonet är i hyggligt skick).



Silver Z skrev:
Ja,ja man blir väl klokare (fegare) med åren.
Det har jag också insett.

ah17 skrev:
... Jag kan tänka mig att motorn styvar upp tämligen bra. Den är väl inte gummiupphängd som en RD-350?...
Nej, inte på GSXR. Men på Suz GSX, GSX EF, Katana (tror jag), Kaw Z, Kaw GPZ1100 är motorerna gummiupphängda.

Jag har själv gjort om ett block från en GPZ1100 från gummiupphängt till stumt monterat eftersom min Bimotaram använder stumt monterat (ursprungligen motor från Z900).
 

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
ah17 skrev:
Visserligen har jag ingen erfarenhet av gsx:r men vad fzr:ens stabilitet kan jag ju intyga att den är stadig som berget, nästintill på gränsen till tråkig.
Jag kommer ihåg när jag och polarn var och provkörde Yamaha MT-01 och Triumph Speed Triple, snacka om olika upplevelser! MT-01's chassie var så bra att det var skamligt att sätta en sån "trist" motor i det. Speed Triplen var den totala motsatsen, där fick chassiet verkligen jobba hårt för att kunna tygla motorn! Jag blev verkligen imponerad av Triumphen, den var otroligt frän och kul att köra, en sån vill jag ha! Försäljaren sa sen att den var billig att försäkra endast 8600 kr hel/helår och 9000 kr i självrisk. 1300 kr
hel/ helår och 3000 kr i självrisk betalar jag för "gamlingen". Det kallar jag billigt!.Speed Triplen var ändå så cool och kul så den är nog ändå värd de pengarna. :va Var skall jag få ihop 85 000 kr till sommaren? Hmmm....
 

Bifogat

  • 2005-speed-Triple-1.jpg
    2005-speed-Triple-1.jpg
    140.5 KB · Visningar: 57
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Agent Apelsin skrev:
Jag har en gammal kawa gpz 750 från 83 som jag tänkte vingla runt på i vår, jag köpte den pga av att den var billig i inköp och försäkring. Nu är det ju så att bilsport skriver att hojen skall vara "orginal" vilket redan avhandlats sen skriver dom fint skick och det är minst sagt en tolkningsfråga när det gäller min hoj. Rent mekaniskt är den i fint skick men om man inriktar sig på det rent visuella så måste man nog stå en bit ifrån och kisa för att man ska kunna säga att den är fin.
Nu ska man ju skicka in foto på hojen för att beskriva skicket om man vill ha klassiker försäkring, hur ser era hojar ut är de fina? Har ni några foton som ni skickat in till bilsport/mc?
Jag funderar på om det räcker att tvätta och putsa eller om jag måste göra det ordentligt, jag har lite tejp å skruvar här å där som inte är så orginal :3freak

Ber om ursäkt för att jag inte läst hela tråden, men varför klassiker försäkring när "vanlig" försäkring nästan är gratis?
 

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Färnbo skrev:
Ber om ursäkt för att jag inte läst hela tråden, men varför klassiker försäkring när "vanlig" försäkring nästan är gratis?
Ja det vore kanske ett alternativ då kan man ju byta framgaffel helt "lagligt" :D Hur mycket pengar är "nästan gratis"?
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Färnbo skrev:
Ber om ursäkt för att jag inte läst hela tråden, men varför klassiker försäkring när "vanlig" försäkring nästan är gratis?

Ptja, ca 1500:- helförsäkring helår för classica, eller 23000 helförsäkrat helår (har jag för mej) för vanlig försäkring.. av nån anledning så kan jag tänke mej ganska mycket roligare saker man kan göra för dryga 20 papp..

MHRF-försäkring var ännu billigare, men då fick man inte köra MC till jobbet :/


EDIT: Nu kollade jag på skoj, och tamejfan, nu kostade en försäkring hos trygghansa bara ca 3 papp, typ dubbelt så mycket, men då krävdes också att hojen inte var ombyggd,är den det så kan man inte få pris online..
 
Last edited:

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
GlennB skrev:
Ptja, ca 1500:- helförsäkring helår för classica, eller 23000 helförsäkrat helår (har jag för mej) för vanlig försäkring.. av nån anledning så kan jag tänke mej ganska mycket roligare saker man kan göra för dryga 20 papp..
..
Från vilken årsmodell börjar försäkringsbolagen att beräkna premien via vikt/effekt förhållande? Går det t.ex att försäkra en 1100 R 89-90 för en billig slant för att den är "gammal" fast den ännu inte en "klassiker" d.v.s att den inte är 20 år gammal :va
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
GSXR72 skrev:
Lyfter tråden ... hittade denna på blocket !!

http://www.blocket.se/vi/6802491.htm?ca=23_11_s

Ser fin ut, gått långt, men grejor utbytta . Min har gått 7200 . :tummenupp

det är ett intressant fenomen det där, att en hoj som har gått över 9000 mil från -85 kan anses vara värd 20000. Jag medger glatt att jag inte har nån erfarenhet av de tidiga gsx-r :erna men e inte den motorn sannolikt rätt sliten vid det här laget?
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har också en 85:a som jag köpte i oktober
I väldigt fint skick, bara gått 4000 mil.
 

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Kapten Stofil skrev:
det är ett intressant fenomen det där, att en hoj som har gått över 9000 mil från -85 kan anses vara värd 20000. Jag medger glatt att jag inte har nån erfarenhet av de tidiga gsx-r :erna men e inte den motorn sannolikt rätt sliten vid det här laget?
De tidigare R:arna börjar väl få "kultstatus" liksom Katanan redan har och det med all rätt! :tummenupp En "R" i fint originalskick anser jag helt klart vara vara värd 20t. Jag tror att det är en bra investering att köpa en sån hoj. Jag är sugen själv,fast det börjar bli svårt att hitta dem! Motorn och växellådan kanske är slitna men de brukar sällan haverera trots åratal av "misshandel".
 

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Munkedal
Hoj
Kawa GPz750
Vem vet, motorn kanske är renoverad. Då spelar det ingen större roll att den gått långt.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Silver Z skrev:
"Vad som är vackert sitter i betraktarens öga" (gammalt djungelordsspråk?)
Jo jag har hört det också och det stämmer i djungeln för där har dom inte motorcyklar med limpa :hihi :pannkyss
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
honkiie skrev:
Hur ni än ser på det så är det skitfult med limpa.

Skall man nu vara tjinkig så vete tusan om GSXR 750 85áns sadel kvalar in som limpa, den har inte en lång utan 2st.
Och om man lider mycket av limpallergi så finns det ett lock att sätta över limpan.
 

Bifogat

  • 2247140823.jpg
    2247140823.jpg
    54.2 KB · Visningar: 63
  • SUZ_085_1986_00_700x500_SUZUKI-GSX-R1100.jpeg
    SUZ_085_1986_00_700x500_SUZUKI-GSX-R1100.jpeg
    83.9 KB · Visningar: 67
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
gixxer_1255 skrev:
Skall man nu vara tjinkig så vete tusan om GSXR 750 85áns sadel kvalar in som limpa, den har inte en lång utan 2st.
Och om man lider mycket av limpallergi så finns det ett lock att sätta över limpan.
Dom sitter ihop = limpa :)

Nu lägger vi ner innan nån blir arg, jag är inte så seriös och det slutar alltid med att någon inte förstår skoj och blir arg :näsblod
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
honkiie skrev:
Dom sitter ihop = limpa :)

Nu lägger vi ner innan nån blir arg, jag är inte så seriös och det slutar alltid med att någon inte förstår skoj och blir arg :näsblod

GSXR 750 85 2sadlar sitter inte ihop
GSXR 750 86-87 1sadel sitter ihop (limpa)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
GlennB skrev:
Ptja, ca 1500:- helförsäkring helår för classica, eller 23000 helförsäkrat helår (har jag för mej) för vanlig försäkring.. av nån anledning så kan jag tänke mej ganska mycket roligare saker man kan göra för dryga 20 papp..

MHRF-försäkring var ännu billigare, men då fick man inte köra MC till jobbet :/


EDIT: Nu kollade jag på skoj, och tamejfan, nu kostade en försäkring hos trygghansa bara ca 3 papp, typ dubbelt så mycket, men då krävdes också att hojen inte var ombyggd,är den det så kan man inte få pris online..

3 tusen verkar rimligt, jag ger 1800:-/helår för min Gpz 1100.

Jag frågade oxå om det gjorde nåt att den var lite trimmad (sa dock inget om att det var turbo) de svarade bara att priset var detsamma ändå.

Jag hade 1800:- som referens, var där försom jag inte tyckte det var någon ide med classicförsäkring.

Silver Z skrev:
Ja det vore kanske ett alternativ då kan man ju byta framgaffel helt "lagligt" :D Hur mycket pengar är "nästan gratis"?

1800:-

Förresten har du kollat hur in i h-vete mycket svingen flexar??

Robban_C skrev:
Inom entusiastbilar brukar man prata om att bilen "har själ", detta jämfört med nya bilar. Samma sak gäller äldre hojar. Ett fordon får själ med åren, på både gott och ont (oftast gott, i alla fall om fordonet är i hyggligt skick).




Det har jag också insett.


Nej, inte på GSXR. Men på Suz GSX, GSX EF, Katana (tror jag), Kaw Z, Kaw GPZ1100 är motorerna gummiupphängda.

Jag har själv gjort om ett block från en GPZ1100 från gummiupphängt till stumt monterat eftersom min Bimotaram använder stumt monterat (ursprungligen motor från Z900).

Inte det bakre fästet på gpz, fast iofs är det så dumt (vekt) gjort att det borde räknas som gummiupphängt..

På GSXR så är endast det främre gummiupphängt, de övriga stumma.
Känns som om man skulle kunna tjäna lite stabilitet på att stumma det främre oxå ? Gixxer 1255 eller nån??
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Färnbo skrev:
På GSXR så är endast det främre gummiupphängt, de övriga stumma.
Känns som om man skulle kunna tjäna lite stabilitet på att stumma det främre oxå ? Gixxer 1255 eller nån??

Tja kanske, jag har istället sågat bort det främre tvärstaget för att få plats med turbon. :D
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top