MC Kort för mellan eller Tung MC ??

Nero_jkpg

större,snyggare,starkare. .MC:n alltså :)
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
GSX-R 750
Jag har en kompis (Låter som en klassiker) som tänker ta MC kort.
Han har åldern inne för tung MC men säger själv att han ska försöka ta mellan kort för att det blir billigare och lättare med uppkörning/övning.

Snälla han lyssnar inte på mig när jag säger att han ska ta tung så ge mig lite argument ..

Släpper ordet fritt .. Ha det bäst och våren är snart här :)
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Nero_jkpg skrev:
Jag har en kompis (Låter som en klassiker) som tänker ta MC kort.
Han har åldern inne för tung MC men säger själv att han ska försöka ta mellan kort för att det blir billigare och lättare med uppkörning/övning.

Snälla han lyssnar inte på mig när jag säger att han ska ta tung så ge mig lite argument ..

Släpper ordet fritt .. Ha det bäst och våren är snart här :)
Han har fel. Är man över 21 går det inte ens att ta kort för mellan.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Nero_jkpg skrev:
Jag har en kompis (Låter som en klassiker) som tänker ta MC kort.
Han har åldern inne för tung MC men säger själv att han ska försöka ta mellan kort för att det blir billigare och lättare med uppkörning/övning.

Snälla han lyssnar inte på mig när jag säger att han ska ta tung så ge mig lite argument ..

Släpper ordet fritt .. Ha det bäst och våren är snart här :)

Varför skulle det bli billigare och lättare?
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
_Martin_N_ skrev:
Jag hade inte ens kört moped när jag gränslade en Honda Seven fifty. Det var inte så svårt att komma igång, men det var svårt att krypköra och manöverera.

Jag har för mig att det var billigare att ta kort för mellan. Hojen är något lättare med.
Kostar lika mycket...
EDIT: är du 21+ så kan du inte ta mellanklass, man kan endast ta det om man är under 21, och när man har fyllt 21 så blir mellanklasskortet automatiskt tungt, du behöver inte ens göra nån till uppkörning.
 
Last edited:

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Klart att det går att ta begränsat kort även fast man är 21+
(om de ej ändrat)

Min mor tog för mellankort,(2 år sen) hon hade aldrig kört mc förut. Hon tyckte att det var lättare, hon är liten i växten.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
de e väl väldigt olika från mc till mc hur hanterliga de är..
så en 500 kan väl mkt väl vara svårare å hantera än en fetare 750
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
KalleNorton skrev:
Kostar lika mycket...
EDIT: är du 21+ så kan du inte ta mellanklass, man kan endast ta det om man är under 21, och när man har fyllt 21 så blir mellanklasskortet automatiskt tungt, du behöver inte ens göra nån till uppkörning.

Inte när man fyller 21, men väl 2 år efter att man gjort sin uppkörning för mellanklass.
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
KalleNorton skrev:
Kostar lika mycket...
EDIT: är du 21+ så kan du inte ta mellanklass, man kan endast ta det om man är under 21, och när man har fyllt 21 så blir mellanklasskortet automatiskt tungt, du behöver inte ens göra nån till uppkörning.

Har de ändrat reglerna eller vet du bara inte vad du pratar om? :va

Tidigare har det gått alldeles utmärkt att ta begränsat även som äldre, samt att kortet övergår till obegränsat endast med villkoret att du haft begränsat i två år.
 

PCJ

Medlem
Gick med
5 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
ingen
Skulle tro att det är kvar att man får köra upp som mellan fastän man är 21+ Min sambo tog mc kortet för två år sedan var då 27 år o hon skulle aldrig klara av att köra upp på en tung hoj, är bara 160 o hade nog med problem med mellanklasshojen
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
KalleNorton skrev:
Han har fel. Är man över 21 går det inte ens att ta kort för mellan.

det gör det VISST!! Vet en som var 40 och tog på mellankort, skillnaden är att du får åka på de kriterierna i 2 år, sen får du automatiskt på "tungt", jag övervägde med att ta mellankort, MEN insåg att varför skall ett kort hindra mig att välja och vraka bland hojarna i 2 år!

Och några regler har inte ändrats på denna punkten heller:

"Beteckning Körkortsålder Behörighet
A1 16 år Lätt motorcykel (max 125 ccm och 11 kW)
A 18 år Tung motorcykel (begränsad och obegränsad effekt)*

Som du såg i tabellen finns det olika behörigheter för motorcykel.

Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:

haft behörigheten A under minst två år, eller
fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel"

Alla 18 åringar måste alltså om de tar på tung(blir bara mellanklass) köra om på nytt när de fyllt 21 får att få tung obegränsad? el får de automatiskt efter 3 år då..? ingen aniing kanske någon som vet??
.
 
Last edited:

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Stenstorp
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
KalleNorton skrev:
Han har fel. Är man över 21 går det inte ens att ta kort för mellan.

Rätta mig om jag har fel... :7peta men jag vill minnas att oavsett vad du har för ålder så får du ett mellanklasskort om du inte kör upp på en hoj som är på 750 kubik eller mer... allt under 750 blir mellan klass!!
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
aRd skrev:
Rätta mig om jag har fel... :7peta men jag vill minnas att oavsett vad du har för ålder så får du ett mellanklasskort om du inte kör upp på en hoj som är på 750 kubik eller mer... allt under 750 blir mellan klass!!

För behörighet A:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.

http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx

//Mvh
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Sportlover: Det är 2 år som gäller även för 18åringarna, så när du haft kortet i två år är det obegränsat. Står det eller tolkar jag det som om bara ett av villkoren ska uppfyllas
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Riktigt, tar du mellan på 18-årsdagen får du tungt på 20-årsdagen. Och man kan ta ellan när man vill, även om man är över 21:) Däremot förstår jag inte argumenten "billigare och lättare". På vilket sätt tror han att det ska vara det? Det är precis samma prov för alla klasser, det som skiljer skulle väl vara storleken på hojen då, men det är ju inte ens säkert att det är olika hojar. Jag tycker att det verkar slöseri med tid att ta mellan när man är över 21, för att sedan fara runt på en mellanklassmoppe i två år.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det är aptråkigt att köra strypt hoj för mellanklass (har själv gjort det). Dessutom är det dyrt att hålla på att strypa och greja. Där har du 2 argument du kan framföra till honom.
Och jag förstår inte varför det skulle vara lättare eller billigare att ta mellankort.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Billigare och lättare argumentet...

Kollat runt själv lite o är i samma sitts, mellan eller tung. Jag ska köra privat och kollar man på hojar så är det billigare o KÖPA en hoj i mellanklass. Handlar bara om ett par tusenlappar, men ändå, känns skönare o lägga de extra tusenlapparna på ordentligt ställ o hjälm osv.

Lättare: Har provsuttit en cb750 och en er-5, och som nybörjare är det grym skillnad! Cb:n känns som ett stort klumpigt ånglok, medan er-5:an känns himla smidig o lättmanuverad.

Nu väljer jag själv o ta tung tung pga att jag inte vill vara begränsad. Finns så många "små" hojar som tyvärr har för hög effekt för att få köras med mellankort.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hm, försök låna en Hornet eller Monster 900. Iofs har jag kört en hel del motorcykel men jag tycker iaf horneten är lättkörd, betydligt lättare än R6an jag körde upp på iaf.

Hursomhelst, håll er ifrån plastraketer på uppkörningen.
 

P-E

Guest
Det är ju samma prov för lätt mc som för tung. Så det är ju bara ta tung direkt. Förstår inte varför det skulle vara svårare? Förstår verkligen inte varför det skulle vara billigare? :va
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top