MC Kort för mellan eller Tung MC ??

JohnnyPark

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Lund
Hoj
Monster S2R -05
Willmar skrev:
1194734 Klart att det går att ta begränsat kort även fast man är 21+
(om de ej ändrat)

Min mor tog för mellankort,(2 år sen) hon hade aldrig kört mc förut. Hon tyckte att det var lättare, hon är liten i växten.


Där jag tog mc-kort hade dom två offroad-cyklar av samma sort för A och A begränsad. Enda skillnaden var en strypning på den ena. Alltså ingen skillnad alls på manöverbanan. Tror det var två stycken DR 650.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
jag är ju kort så för mig blir det lättare att ta mellankort...tänkte ta tung direkt men jag ahr letat och testat tunga hojar och hittar ingen vettig så det blir nog en mellanhoj istället, som nån annan skrev så är det stor skillnad som nybörjare(jag ahr åkt väldigt5 lite mc tidigare och liite moppe) att sitta på tex en suzuki 850 eller mannen Gpz 1100 jämfört med en liten 400kubikare:rolleyes:
jag funderar just nu på Honda dominator som ska sänkas, den känns betydligt enklare att boxa runt med och det känns som jag ser mer när jag sitter på en sådan hoj..mindre lulllull ;)

så visst blir det "billigare" att köpa en mellanhoj men inte med resten....man ska ta det man känner än bäst...jag inser att jag vill hellre ta mellan och verkligen klara av att ta mckortet än att floppa totalt på tung och kanske tappa sugen helt.:(
 

RobRas

Guest
Det blir billigare i försäkring med mellan klass hoj än med tung. Uppkörningen kostar det samma. Jag har mellan kort och Kör CB500 :tummenupp

Var försäkrar du då och hur gammal är du? Bilsport och MC har väll någon mellanklass försäkring, försäkrar dock inte sporthojar och/eller om man är för gammal.

Alla andra försäkringsbolag jag känner till försäkrar på ursprungseffekten.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Var försäkrar du då och hur gammal är du? Bilsport och MC har väll någon mellanklass försäkring, försäkrar dock inte sporthojar och/eller om man är för gammal.

Alla andra försäkringsbolag jag känner till försäkrar på ursprungseffekten.

Jag tror inte att han kommer att svara...
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Klart att det går att ta begränsat kort även fast man är 21+
(om de ej ändrat)

Min mor tog för mellankort,(2 år sen) hon hade aldrig kört mc förut. Hon tyckte att det var lättare, hon är liten i växten.

Klart att man kan ta mellankort, fast man är över 21!

Han har fel. Är man över 21 går det inte ens att ta kort för mellan.

Klart att det går att köra upp för mellan ändå!!! Är man liten och kort, så är det en stor skillnad på att hantera en tung hoj och mellan klass, som nybörjare. Jag tog visserligen kort för tung, (är ca 164 cm lång/kort), men vet flera tjejer som körde mellanhoj istället på körskolan. Det går ju över till tungt efter 2 år och då har man mer erfarenhet.
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Klart att man kan ta mellankort, fast man är över 21!



Klart att det går att köra upp för mellan ändå!!! Är man liten och kort, så är det en stor skillnad på att hantera en tung hoj och mellan klass, som nybörjare. Jag tog visserligen kort för tung, (är ca 164 cm lång/kort), men vet flera tjejer som körde mellanhoj istället på körskolan. Det går ju över till tungt efter 2 år och då har man mer erfarenhet.

äääh, en mellanklasshoj är oftast en tung motorcykel från början, som är nedstrypt till 25 kw, eller mindre:7peta Så vikten brukar det inte vara någon större skillnad på.

När jag tog mellanklasskort för snart 2 årsedan så hade körskolan en Honda Hornet 600 som mellanklasshoj och ett par CB 760 för dem som tog det tunga kortet. När jag testade CB:n så var den mycket mer lätthanterlig än Horneten (mellanklasshojen) vid krypkörningen, ect.

Så egentligen är det bara skitsnack att det skulle vara lättare att ta mellanklasskort än tungt kort, såvida man inte kör upp på en motard eller någon annan lätthanterlig offraod-maskin.
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
äääh, en mellanklasshoj är oftast en tung motorcykel från början, som är nedstrypt till 25 kw, eller mindre:7peta Så vikten brukar det inte vara någon större skillnad på.

När jag tog mellanklasskort för snart 2 årsedan så hade körskolan en Honda Hornet 600 som mellanklasshoj och ett par CB 760 för dem som tog det tunga kortet. När jag testade CB:n så var den mycket mer lätthanterlig än Horneten (mellanklasshojen) vid krypkörningen, ect.

Så egentligen är det bara skitsnack att det skulle vara lättare att ta mellanklasskort än tungt kort, såvida man inte kör upp på en motard eller någon annan lätthanterlig offraod-maskin.

Det ÄR skillnad på vikt på körskolans uppkörningshojar, om man är tjej så märks det! Sedan beror det helt på vilka körskolehojar skolan har. Jag tänker nu främst på när du skall leda samt backa hojen i "korridoren" på uppkörningen. Det var nog det mest jobbiga momentet för mig, speciellt när man är kort! :tungan Men jag antar att, när man har haft kort ett antal år, så är väl det mesta hanterbart! :)
 
Last edited:

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
1.om han tar tungt kort får han köra riktig hoj. tung hoj är över 600 kubik och 25 kw. om jag kommer ihåg det rätt spelar vikten ingen roll. jag körde med en suzuki gsx 1000 tror jag. det gick super!
2. man får ta mellankort öven om man är över 21. en tjej jag körde med berättade att läraren hade sagt till flera tjejer att dem borde ta mellan istället för tung för dem klarade inte av hojen, något i den stilen iaf. men jag var ju grym så....även om jag knappt kört moppe ens.
3. Han kommer säkert o ångra sig när han måste vänta 2 år för tung.
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
1.om han tar tungt kort får han köra riktig hoj. tung hoj är över 600 kubik och 25 kw. om jag kommer ihåg det rätt spelar vikten ingen roll. jag körde med en suzuki gsx 1000 tror jag. det gick super!
2. man får ta mellankort öven om man är över 21. en tjej jag körde med berättade att läraren hade sagt till flera tjejer att dem borde ta mellan istället för tung för dem klarade inte av hojen, något i den stilen iaf. men jag var ju grym så....även om jag knappt kört moppe ens.
3. Han kommer säkert o ångra sig när han måste vänta 2 år för tung.

Men hallå, har du också missat att tråden är 4 år gammal?:va

Dessutom så kan en tung hoj vara en hoj som är över 25 kw, men under 600 cc:rolleyes:

Vad det gäller att köra upp med tung hoj så skall den vara 700 cc eller mer.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
1.om han tar tungt kort får han köra riktig hoj. tung hoj är över 600 kubik och 25 kw. om jag kommer ihåg det rätt spelar vikten ingen roll. jag körde med en suzuki gsx 1000 tror jag. det gick super!
2. man får ta mellankort öven om man är över 21. en tjej jag körde med berättade att läraren hade sagt till flera tjejer att dem borde ta mellan istället för tung för dem klarade inte av hojen, något i den stilen iaf. men jag var ju grym så....även om jag knappt kört moppe ens.
3. Han kommer säkert o ångra sig när han måste vänta 2 år för tung.


:D:D:D det har gått FYRA ÅR REDAN heheh :tungan:tungan


//Robin
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top